概念ベースのオーストリア「歴史・社会・政治科」の授業構成 - 市民性育成からみた概念の機能に注目して -
The designs of concept-based social studies lesson for “History, Social Studies and Political Education” in Austria: Focusing on the Functions of the Concept in Citizenship Education
要旨:本稿は,オーストリアの「歴史・社会・政治科」の「概念ベース」の授業を分析し,政治的市民性の育成からみた概念の機能を明らかにすることを目的とする。分析の結果,以下3点の機能を導くことができた。第1に,科学者が提起する概念を活かして,国家・社会のしくみを自立的に批評する機会を与えること,第2に,個々人に由来する概念を活かして,人々の判断基準の多様性を経験させること,第3に,歴史的に構築された概念を活かして,判断基準を再定義し,継承していく責任を行使させること。このように概念ベースの授業は,民主主義社会の形成者に求められる多様な経験を与えることができる。すなわち,それは,社会科学教育の範疇に留まるものではなく,市民性教育の理念とも齟齬を来さないことが明らかとなった。オーストリアにおける概念ベースの授業は,論争問題を取り上げ,主張と主張,価値観と価値観,感情と感情が直接的にぶつかるようなハードな討論学習とは性格を異にする。むしろそれを回避し,現実社会の対象化を保証しつつ,概念による解釈や概念の定義をめぐるソフトな対話を引き出している点で,注目に値する。
This paper analyzes the “concept-based” lessons of “history, social studies and political education” in Austria and aims to clarify the function of concepts in terms of the citizenship education. The results of the analysis led to the following three functions First, the concepts raised by scientists should be used to give them the opportunity to critique the workings of the state and society independently; second, the concepts derived from the individual should be used to experience the diversity of people s perspectives of judgment; and third, the historically constructed concepts should be used to exercise the responsibility of redefining and reconstructing the social norm embedded in the community. Such concept-based teaching can provide the diverse experiences required for the democratic citizen. In other words, it is not limited to the category of social science education and does not conflict with the idea of citizenship education. Concept-based teaching in Austria takes on controversial issues and is different in character from “hard deliberation”, where claims and arguments, values and values, and feelings and emotions directly collide. Rather, it is noteworthy in that it avoids it and draws out a “soft dialogue” around the interpretation by concepts and definition of concepts, while guaranteeing the objectification of the real world.
Ⅰ.問題の所在-概念的知識と方略的知識を越えて
Ⅱ.概念ベースの「歴史・社会・政治科」の授業
Ⅲ.概念ベースの3つの授業
Ⅳ.考察-市民性教育における概念の機能とは
Ⅴ.示唆-概念を媒介としたソフトな対話的学習