6I6-34 Relationship between Students' Ability of Writing and Teachers" Teaching in Science Lessons : From the Data on International Comparison of "Trends in International Mathematics and Science Survey (TIMSS)"
-
- SARUTA Yuji
- National Institute for Educational Policy Research (NER)
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 6I6-34 科学的論述力と指導法との関連について : 国際数学・理科教育動向調査(TIMSS)の国際比較データから(科学的学力・能力(2))
Search this article
Abstract
TIMSSにおける理科の論述課題に対する我が国の中学生の正答率が相対的に低いことを説明する要因について,生徒の科学的論述力と教師の指導法との関連をTIMSSの参加国と比較することで明らかにしようとした。TIMSSの教師質問紙において科学的論述力に関連がある質問項目を分析した結果,我が国の教師の特徴として,「解答のための理由を述べること」を理科の重要な目標ととらえる教師が少ないこと,理科(科学)を実世界の「表現方法」であると認識している教師が少ないことが明らかとなった。
Journal
-
- Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education
-
Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 28 (0), 537-538, 2004-07-30
Japan Society for Science Education
- Tweet
Details
-
- CRID
- 1390282681206055552
-
- NII Article ID
- 110002950055
-
- NII Book ID
- AN1035926X
-
- ISSN
- 24332925
- 09134476
- 21863628
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed