6I6-35 Characteristics of Japanese Students' Responses to Descriptive-answer Style Items of TIMSS-Science (6) : Designing Experiments and Drawing conclusions
-
- OHBA Yuko
- Graduate School of Education, University of Miyazaki
-
- NAKAYAMA Hayashi
- Faculty of Education and Culture, University of Miyazaki
-
- SARUTA Yuji
- National Institute for Educational Policy Research
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 6I6-35 TIMSS理科の論述形式課題に対する回答に見る日本の児童・生徒の特徴(6) : 実験計画と結論導出に関する課題(科学的学力・能力(2))
Search this article
Abstract
本研究の目的は,第3回国際数学・理科教育調査(以下TIMSSと記す)の理科論述形式課題の回答データをもとに,児童・生徒が回答中で使用した言葉から日本の児童・生徒の科学的論述力の特徴を探ることである。今回は, TIMSS論述形式課題の中から,実験計画と結論導出に関する課題である「I18 発芽条件の実験」課題,「J9 木の年齢」課題,「K10 空気存在の確認法」課題の3つの課題を分析対象とした。分析結果から,課題に提示された事実をもとに考えるというよりも,履修した内容の記憶を手がかりに回答する傾向が示唆された。
Journal
-
- Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education
-
Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 28 (0), 539-540, 2004-07-30
Japan Society for Science Education
- Tweet
Details
-
- CRID
- 1390001206229345152
-
- NII Article ID
- 110002950056
-
- NII Book ID
- AN1035926X
-
- ISSN
- 24332925
- 09134476
- 21863628
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed