3G3-C5 Characteristics of Japanese Students' Responses to Constructed-Response Questions of TIMSS-Science (9) : An Analysis on the Students' Answers from a Viewpoint of Description on 'Rika' and Reasoning on 'Science'
-
- SARUTA Yuji
- National Institute for Educational Policy Research
-
- MIYAKE Masao
- National Institute for Educational Policy Research
-
- NAKAYAMA Hayashi
- Faculty of Education and Human Sciences, Miyazaki University
-
- SUMIDA Manabu
- Faculty of Education, Ehime University
-
- KUMAMOTO Syuichi
- Lower Secondary School Attached to the Faculty of Education and Human Sciences, Miyazaki University
-
- HIDAKA Syun'ichiro
- Miyazaki Prefectural Education Center
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 3G3-C5 TIMSS理科の論述形式課題に対する回答に見る日本の児童・生徒の特徴(9) : 「理科」の記述および「科学」の推論という観点からの回答分析(教育実践・科学授業開発V,一般研究発表,転換期の科学教育)
Search this article
Abstract
本研究の目的は,国際数学・理科教育動向調査(TIMSS)の理科論述形式課題の結果を精査することにより,わが国の児童・生徒の科学的論述力がどのような点で劣っているのか,その状況を明らかにすることである。分析の枠組みとして,論述形式課題の回答内容が事象を記述するレベルにとどまっているか,あるいはモデルや理論を用いて説明する推論のレベルにあるかという観点を導入したところ,推論レベルの回答が少ないことは,わが国だけの傾向ではないことが明らかとなった。
Journal
-
- Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education
-
Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 31 (0), 449-450, 2007-08-17
Japan Society for Science Education
- Tweet
Details
-
- CRID
- 1390282681207256704
-
- NII Article ID
- 110006481603
-
- NII Book ID
- AN1035926X
-
- ISSN
- 24332925
- 09134476
- 21863628
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed