The view of the body held by nursing students : From the interview to student nurses and doctoral students in nursing
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 看護学習者の身体観 : 看護基礎教育課程の学生と博士課程の学生へのインタビューから
- カンゴ ガクシュウシャ ノ シンタイカン : カンゴ キソ キョウイク カテイ ノ ガクセイ ト ハクシ カテイ ノ ガクセイ エ ノ インタビュー カラ
Search this article
Abstract
type:text
[要旨]体を使う機会が減少する社会や臨床現場の多様で複雑な状況の中で,看護学習者が一職業人となり看護の技能を身につけ実践に至るまでには,看護学習者の身体観の重要性が示唆されるにもかかわらず,研究の焦点は当てられてこなかった.よって本研究は,看護学習者の身体観を明らかにすることを目的として,フォーカスグループインタビューを行った.対象者は,看護基礎教育課程に所属する大学生7名と大学院博士および修士課程に所属する看護師資格を持つ大学院生13名の計20名であった.インタビューデータを質的帰納的に分析した結果,389コードから7カテゴリを得た.すなわち,【看護師へと作り上げる身体】【状況依存的に感覚が高まる身体】【相手の動きや呼吸のリズムに同調する身体】【アセスメントや実践の道具として活用される身体】【対人関係の中で外見となる身体】【環境に呼応する身体】【看護師として身体化された身体】が導かれた.結果より,看護学習者の身体観は,実習や交代制勤務など特有の生活規制や専門的知識・技術に馴染むように作り上げられ,生活体験や実践知が内在化し,臨床現場の複数の文脈に沿って多彩に見出された.その根底として,人間の身体の環境への呼応を捉えていた.看護学習者の身体観に着目することは,看護学習者の生涯を通した自己教育力の醸成を目指した教育プログラムの開発に役立つと考えられる.
Aim: This study aimed to explore the view of the body held by nursing students. Increasing automation in daily life reduces opportunities for nursing students to use their own bodies. Nursing is based on practical work that uses the body; therefore, nurses’ view of the body influences their growth process. However, educational methods focused on nurses’ view of the body have not been developed. Methods: Group interviews were conducted with seven nursing students and 13 graduate nursing students with experience of nursing practice in a university department of nursing. Interviews focused on considerations of and feelings about the body that participants had experienced during nursing practice and their daily lives. These data were qualitatively analyzed. Results: The analysis revealed seven categories representing views of the body comprising 389 codes. These categories were: “The body to build up as a nurse,” “The body to respond to the environment,” “The body in which sensitivity is enhanced context-dependently,” “The body synchronized with motion and rhythm,” “The body used as an instrument of assessment and practice,” “The body as it appears in personal relationships,” and “The body somaticized as a nurse.” Conclusion: Nursing students construct their view of the body based on their practical experiences. The results of this study will be useful to inform development of a renewed educational method to continue growth throughout nurses’ lifetimes.
Journal
-
- 千葉大学大学院看護学研究科紀要 = Journal of Graduate School of Nursing, Chiba University
-
千葉大学大学院看護学研究科紀要 = Journal of Graduate School of Nursing, Chiba University 41 45-56, 2019-03
千葉大学大学院看護学研究科
- Tweet
Details
-
- CRID
- 1390009224859768064
-
- NII Article ID
- 120006865246
- 40021858808
-
- NII Book ID
- AA12516447
-
- ISSN
- 21859698
-
- NDL BIB ID
- 029615562
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN