• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HORIUCHI KAORU  堀内 かおる

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

堀内 かおる  ホリウチ カオル

Horiuchi Kaoru  堀内 かおる

HORIUCHI Kaoru  堀内 かおる

Less
Researcher Number 00252841
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 横浜国立大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022: 横浜国立大学, 教育学部, 教授
2017 – 2020: 横浜国立大学, 教育学部, 教授
2014 – 2016: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 教授
2009 – 2012: Yokohama National University, 教育人間科学部, 教授
2007: Yokohama National University, Faculty of Education and Human Sciences, Associate Professor … More
2005 – 2006: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 助教授
1997 – 2000: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 助教授
1994: 鳥取大学, 教育学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
家政学 / Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related / 教科教育 / Education on school subjects and activities / Home economics/Human life / 「総合的な学習」のカリキュラム開発
Except Principal Investigator
教科教育 / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
家庭科 / ジェンダー / 授業開発 / 授業 / 教員育成 / 家庭科教員 / 小学校家庭科 / 教員 / 生活時間 / 教師 … More / ライフヒストリー / 教科イメージ / 教員養成 / 授業研究 / PSHE / カリキュラム / Personal Social Education / 小中一貫 / 家族 / 絵本 / 教材 / 家族学習 / 教員研修 / 男女共同参画 / 父親像 / 研修 / 育成指標 / 教科マネジメント / 教員の力量形成 / 教員支援 / 教育センター / 教育情報 / 教員養成系大学 / 参加型学習 / アクション・リサーチ / participatory learning / class development / action research / home economics education / オンライン研修 / ICT活用 / 教員支援ネットワーク / 力量形成 / 支援ネットワーク … More
Except Principal Investigator
教科教育 / 学習課題 / 小学校教科間の関連 / 基礎・基本 / 子どもの論理 / 小学校教科教育 / 教科間の関連性 / school subject education / learning problems / the relationships among elementary school subjects / the basis and essentials / children's recognition of learning / 教員の資質・能力 / 教員養成スタンダード / 育成指標 / 教員研修 / つまずき / 躓き / つまづき / 資質・能力 / 評価 / 若手教員 / 教師の資質・能力 / 教師の成長と躓き / 教員の資質能力 / 教員養成 Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (45 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  家庭科教員の授業創発力育成のためのオンライン研修モデルの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      堀内 かおる
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  多文化共生時代の家庭科教員育成拠点の創成と授業支援ネットワークの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      堀内 かおる
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  教員養成スタンダードに基づく教員の資質・能力の評価方法及び育成手法の開発

    • Principal Investigator
      高木 まさき
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Development of teacher training standard and in-service education program for improvement of practical leadership skills of home economics teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Horiuchi Kaoru
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Home economics/Human life
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Home economics lessons and curriculum development from elementary school to junior high school focusing on students' own growth and family relationshipsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HORIUCHI Kaoru
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Participate learning with facilitating an awareness towards controversial issues in lifePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HORIUCHI Kaoru
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      「総合的な学習」のカリキュラム開発
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  個人と社会を結ぶ総合的なカリキュラム開発に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      堀内 かおる
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  家庭科教師としての自己形成過程に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      堀内 かおる
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      家政学
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  How children will find their problems that they should learn? A comparative study among elementary school subject in Japan

    • Principal Investigator
      MMIYASAKA Motohiro
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  小学校家庭科担当教員の生活時間における家庭科への関与Principal Investigator

    • Principal Investigator
      堀内 かおる
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      家政学
    • Research Institution
      Tottori University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2013 2012 2011 2010 2009 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 生活をデザインする家庭科教育2020

    • Author(s)
      堀内 かおる編著
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      世界思想社
    • ISBN
      9784790717409
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02186
  • [Book] 人生の答えは家庭科に聞け!2016

    • Author(s)
      堀内かおる・南野忠晴
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      岩波書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350038
  • [Book] 家庭科教育を学ぶ人のために2013

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      世界思想社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Book] 家庭科再発見-気づきから学びがはじまる2006

    • Author(s)
      堀内かおる編著
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      開隆堂
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • [Journal Article] Challenges for training and support systems for home economics teachers in Manitoba State, Canada2021

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学 = Journal of the College of Education, Yokohama National University. The educational sciences

      Volume: 4 Pages: 209-218

    • DOI

      10.18880/00013717

    • NAID

      120006994802

    • URL

      http://hdl.handle.net/10131/00013717

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02186
  • [Journal Article] オンラインでつながる家庭科教師のLearning Community2020

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      家庭科

      Volume: 669・70 Pages: 7-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02186
  • [Journal Article] ナレッジ・マネジメントの視座から見た家庭科教員コミュニティの可能性2020

    • Author(s)
      中西佐知子・堀内かおる
    • Journal Title

      教育デザイン研究 = Journal of education design

      Volume: 11 Pages: 97-105

    • DOI

      10.18880/00012934

    • NAID

      120006798981

    • URL

      http://hdl.handle.net/10131/00012934

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02186
  • [Journal Article] 学び続ける家庭科教員のための育成指標2018

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 61(4) Pages: 46-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350038
  • [Journal Article] 学び続ける家庭科教員のための育成指標2018

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 61 Pages: 46-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02186
  • [Journal Article] 家庭科教員研修と教員支援にみる現状と課題-教員養成系大学家庭科教育担当教員への調査から-2018

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 9 Pages: 187-193

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350038
  • [Journal Article] 家庭科推奨CM制作による学びの終結からガイダンスをつなぐ試み―第6学年児童から第4学年児童へのメッセージ―2016

    • Author(s)
      種村由紀・堀内かおる
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 59 Pages: 13-23

    • NAID

      130005632210

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350038
  • [Journal Article] 21世紀型能力と家庭科教育2015

    • Author(s)
      堀内かおる・土屋善和
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学会研究論集

      Volume: 第2号 Pages: 41-48

    • NAID

      120005650198

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350038
  • [Journal Article] ジェンダー視点からみる家庭 科教育の課題:男女共同参画社会に向けて2012

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 54(4) Pages: 215-225

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Journal Article] ジェンダー視点から見る家庭科教育の課題:男女共同参画社会に向けて2012

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 54(4) Pages: 215-225

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Journal Article] 男女共同参画の視点による絵 本に描かれた家族像の分析-家庭科教材と しての有用性について2011

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      横浜国立大学教育人間科学部紀要I

      Volume: 13巻 Pages: 157-153

    • NAID

      110009586726

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Journal Article] 絵本に描かれた同性カップルと子どもたちにみる「家族 」像-Patricia Polacco作品In Our Mothers' Houseを例に2011

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      Gender and Sexuality

      Volume: No.6 Pages: 79-91

    • NAID

      110008430522

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Journal Article] 男女共同参画の視点による絵本に描かれた家族像の分析-家庭科教材としての有用性について2011

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      横浜国立大学教育人間科学部紀要1(教育科学)

      Volume: 13 Pages: 157-173

    • NAID

      110009586726

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Journal Article] 絵本に描かれた同性カップルと子どもたちにみる「家族」像-Patricia Polacco作品 In Our Mothers House を例に2011

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      Gender, Sexuality

      Volume: 6 Pages: 79-91

    • NAID

      110008430522

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Journal Article] 研究成果の教育現場への還元に向けた試み-家庭科教育学研究者の立場から-2007

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌 第30巻第3号

      Pages: 57-60

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • [Journal Article] 研究成果の教育現場への還元に向けた試み-家庭科教育学研究者の立場から2007

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌 30-3

      Pages: 57-60

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • [Journal Article] 家庭科と参加型学習2006

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Journal Title

      KGKジャーナル 41-2

      Pages: 4-5

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • [Journal Article] 家庭科と参加型学習2006

    • Author(s)
      堀内 かおる
    • Journal Title

      KGKジャーナル 41.2

      Pages: 4-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • [Journal Article] An attempt for return findings of educational research standpoint of home economics educator

    • Author(s)
      HORIUCHI, Kaoru
    • Journal Title

      The bulletin of Japanese Curriculum At the Research and Development Vol.30, No.3

      Pages: 57-60

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • [Journal Article] Rediscovery home economics education

    • Author(s)
      HORIUCHI, Kaoru
    • Journal Title

      Rediscovery home economics education

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • [Journal Article] Home economics education and participatory learning

    • Author(s)
      HORIUCHI, Kaoru
    • Journal Title

      KGK Journal Vol Vol.41, No.2

      Pages: 4-5

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • [Presentation] 学び続ける家庭科教員のためのオンライン・ナレッジ・マネジメント ―遠隔開催研修会における談話分析からの考察―2020

    • Author(s)
      堀内かおる・中西佐知子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02186
  • [Presentation] Developing an Audiovisual Teaching Material as a Role Model for Positive Aging2019

    • Author(s)
      Kaoru Horiuchi, Yuki Ikeoka
    • Organizer
      The 20th Asian Regional Association for Home Economics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02186
  • [Presentation] Continuous Professional Development of Home Economics Teachers through Informal Workshops2017

    • Author(s)
      Kaoru HORIUCHI
    • Organizer
      The 19th Biennial International ARAHE Congress
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350038
  • [Presentation] Developing a teacher training standard for home economics teachers2016

    • Author(s)
      Kaoru Horiuchi
    • Organizer
      International Federation for Home Economics World Congress 2016
    • Place of Presentation
      Daejeon Convention Center
    • Year and Date
      2016-08-04
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350038
  • [Presentation] 魚食文化の創造・発展に向けた家庭科の授業デザインー富山県の高校生の実態調査からー2016

    • Author(s)
      中川寛大、堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第59回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟市)
    • Year and Date
      2016-07-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03793
  • [Presentation] Developing a teacher training standard for home economics teachers2016

    • Author(s)
      Kaoru HORIUCHI
    • Organizer
      International Federation for Home Economics
    • Place of Presentation
      Daejeon, Korea
    • Year and Date
      2016-08-04
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350038
  • [Presentation] 家庭科の授業における批判的思考を促す「相互作用」の有効性2016

    • Author(s)
      土屋善和・堀内かおる・千葉眞智子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350038
  • [Presentation] 家庭科関連研修と教員支援にみる現状と課題-教員養成系大学家庭科教育担当教員への調査から2015

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350038
  • [Presentation] 家庭科関連研修と教員支援にみる現状と課題―教員養成系大学家庭科教育担当教員への調査から―2015

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350038
  • [Presentation] 絵本教材による自分の成長と家族との関わりを省察する授業の分析2013

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Presentation] 家族的価値を問い直す教材開発の試み-同性カップルの『家族』を描いた絵本を例に2010

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      京都テルサ
    • Year and Date
      2010-07-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Presentation] 小学生のジェンダー観を揺さぶる絵本教材の可能性-家族の仕事と役割をめぐって2010

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会平成22年度例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Presentation] 家族的価値を問い直す教材開発の試み-同性カップルの「家族」を描いた絵本を例に2010

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      京都テルサ
    • Year and Date
      2010-07-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Presentation] 小学生のジェンダー観を揺さぶ』る絵本教材の可能性-家族の仕事と役割をめぐって2010

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会平成22年度例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Presentation] 家族学習教材としての絵本の可能性-父親と子どもとの関わりの視点から2009

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会平成21年度例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2009-11-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Presentation] 家族学習教材としての絵本の可能性―父親と子どもとの関わりの視点から―2009

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2009-11-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530918
  • [Presentation] Effective micro-teaching lessons at the teacher training classes of home economics education2007

    • Author(s)
      HORIUCHI, Kaoru
    • Organizer
      The Association for Japan Home Economics education
    • Place of Presentation
      The national Olympic memorial center
    • Year and Date
      2007-06-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • [Presentation] Photo-language as a method for reconsidering life and family relations2007

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      14th Biennial International Congress of Asian Regional Association for Home Economics
    • Place of Presentation
      マレーシア:クアラルンプール、イースティン・ホテル
    • Year and Date
      2007-08-08
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • [Presentation] 教員養成における模擬授業の効果的なあり方の検討2007

    • Author(s)
      堀内かおる
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Year and Date
      2007-06-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • [Presentation] Photo-language as a method for reconsidering life and family Relations2007

    • Author(s)
      HORIUCHI, Kaoru
    • Organizer
      14th Biennial International Congress of Asian Regional Association for Home Economics
    • Place of Presentation
      Eastin Hotel, Kuala Lumpur
    • Year and Date
      2007-08-08
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17602003
  • 1.  MMIYASAKA Motohiro (10174153)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  FUKAWA Genichiro (00199176)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  MARUYAMA Tadaaki (70293165)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  ICHIKAWA Hiroshi (90015446)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  TAKAHASHI Kazuko (10114000)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MORIMOTO Shinya (90110733)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  石田 淳一 (70144186)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  高木 まさき (40206727)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  泉 真由子 (00401620)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  野中 陽一 (10243362)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  脇本 健弘 (40633326)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  両角 達男 (50324322)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  NAKANISHI SACHIKO
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi