• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Itou Miki  伊藤 美紀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Miki Yokoyama Ito  伊藤 美紀

伊藤横山美紀

伊藤 美紀(伊藤横山美紀)  イトウ ミキ

伊藤 美紀  イトウ ミキ

伊藤横山 美紀

Less
Researcher Number 00325903
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2013 – 2022: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
教育工学 / 日本語学 / 日本語教育 / 日本語教師教育 / 言語調整 / 書き換え / やさしい日本語 / 言語学 / 振り返り / リライト … More / 学び / 観光 / 日本語教員養成 / 気づき / 模擬授業 / リフレクション / 教師教育 / 教師養成 / 外国人観光客 / 日本語母語話者 / 支援システム / 言い換え … More
Except Principal Investigator
防災用問題集 / 数学教育 / 防災用教材 / 地域連携 / 教材開発 / 防災教育 / 文理工連携 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (17 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  Research on the Development of Disaster Prevention Education Aimed at Creating the "Ability to Live" through Collaboration of Humanities, Science, and Engineering

    • Principal Investigator
      SUZUKI Masaki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      National Institute of Technology(KOSEN),Numazu College
  •  A study on supporting native speakers of Japanese who converse with non-native speakers of JapanesePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ito Miki Yokoyama
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  System development to improve Japanese language control skills in contact situationsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Miki Yokoyama Ito
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 高校生・受験生・大学生のための中堅大学活用術2014

    • Author(s)
      宇田川拓雄、伊藤(横山)美紀、大塚裕子、栗田真樹、佐々木守彦、椿本弥生、内藤一志、福田薫、松浦俊彦、村田敦郎、吉井明
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      大学教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370570
  • [Journal Article] 海外で活躍することを前提とした日本語教師教育におけるやさしい日本語の活用―地域における書き換え活動をとおして―2019

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、高橋圭介、伊藤恵、奥野拓
    • Journal Title

      国際地域研究

      Volume: 1 Pages: 152-164

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02790
  • [Journal Article] 難解な日本語をやさしい日本語へ書き換える際にみられた特徴 ―書き換えデータとインタビューデータより―2018

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、髙橋圭介、伊藤恵、長内一真、奥野拓
    • Journal Title

      人文論究

      Volume: 87 Pages: 9-19

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02790
  • [Journal Article] 観光客向け展示物のやさしい日本語への書き換えに関する考察2017

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、髙橋圭介、伊藤恵、木塚あゆみ
    • Journal Title

      人文論究

      Volume: 86 Pages: 1-8

    • NAID

      40021189547

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02790
  • [Journal Article] ブレンディッドラーニング による言語調整能力の育成 ―日本語教師教育現場から ―2016

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、伊藤恵、木塚あゆみ
    • Journal Title

      人文論究

      Volume: 85 Pages: 21-30

    • NAID

      40020822766

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370570
  • [Journal Article] 多人数の教授法授業に模擬授業を取り入れる効果と課題 -教案指導の際に支援システムを活用した実践例から-2015

    • Author(s)
      伊藤(横山) 美紀、伊藤 恵
    • Journal Title

      人文論究

      Volume: 84 Pages: 1-9

    • NAID

      40020468051

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370570
  • [Presentation] Students' Gains Through Emergency Remote Learning Speakers2020

    • Author(s)
      Ito Miki
    • Organizer
      JALT
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21803
  • [Presentation] 日本語母語話者が日本語非母語話者を意識した書き換えを通して得る学びについての考察/An Examination of What Japanee Native Speakers Can Learn from Paraphrasing Activities Carried Out for Non-Native Japanese Speakers2018

    • Author(s)
      Miki Yokoyama Ito, Kei Ito, Taku Okuno and Keisuke Takahashi
    • Organizer
      ヴェネチア2018日本語教育国際研究大会(Venezia ICJLE 2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02790
  • [Presentation] 日本語話者が日本語非母語話者を意識した書き換えを通して得る学びについての考察 An Examination of What Japanese Native Speakers Can Learn from Paraphrasing Activities Carried Out for Non-native Japanese Speakers2018

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、伊藤恵、奥野拓、高橋圭介
    • Organizer
      ICJLE-Venezia (2018年日本語教育国際研究大会)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02790
  • [Presentation] 函館リトファスゾイレ理解支援システムの提案とやさしい日本語化の試み2017

    • Author(s)
      長内一真、奥野拓、伊藤美紀
    • Organizer
      観光情報学会第16回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02790
  • [Presentation] 日本語教師教育科目で言語調整について学んだ学生の追跡調査―外国人観光客のための『やさしい日本語』 を用いた展示作成の試みを例にして―2016

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀
    • Organizer
      HELES・JCA北海道支部・JACET北海道支部2015年度合同研究会
    • Place of Presentation
      札幌市立大学サテライトキャンパス
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370570
  • [Presentation] 観光客向け展示物のやさしい日本語への書き換えに関する考察2016

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、伊藤恵、木塚あゆみ、髙橋圭介
    • Organizer
      BALI-ICJLE (2016年日本語教育国際研究大会)
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center (BNDCC)(インドネシア・バリ)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02790
  • [Presentation] リトファスゾイレとスマホアプリを用いたやさしい日本語並行表示による観光情報支援の試み2016

    • Author(s)
      伊藤恵、長内一真、奥野拓、木塚あゆみ、伊藤(横山)美紀、髙橋圭介
    • Organizer
      観光情報学会第14回研究発表会
    • Place of Presentation
      近畿大学産業理工学部(福岡キャンパス)
    • Year and Date
      2016-11-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02790
  • [Presentation] やさしい日本語作成支援シ ステムを用いた指導と対面 指導の組み合わせによる日 本語教授法指導2015

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、伊藤恵、木塚あゆみ
    • Organizer
      CALL-Plus Workshop 2015
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370570
  • [Presentation] やさしい日本語作成支援システムを用いた模擬授業指導の現状と課題2014

    • Author(s)
      伊藤(横山) 美紀、伊藤 恵、木塚 あゆみ
    • Organizer
      シドニー日本語教育国際研究大会2014(SYDNEY-ICJLE2014)
    • Place of Presentation
      オーストラリア・シドニー
    • Year and Date
      2014-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370570
  • [Presentation] 外国人観光客対応のためのやさしい日本語作成支援システム の提案

    • Author(s)
      伊藤恵、伊藤(横山)美紀、大塚裕子、奥野拓、大場みち子
    • Organizer
      第10回観光情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道、北見市
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370570
  • [Presentation] やさしい日本語作成支援システムを用いた模擬授業指導の現状と課題

    • Author(s)
      伊藤(横山)美紀、伊藤恵、木塚あゆみ
    • Organizer
      シドニー日本語教育国際研究大会2014(SYDNEY-ICJLE2014)
    • Place of Presentation
      オーストラリア・シドニー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370570
  • 1.  Ito Kei (30303324)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 2.  高橋 圭介 (20455108)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  Otsuka Hiroko (10419038)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  OKUNO Taku (30360936)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 5.  SUZUKI Masaki (30455109)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  松本 行真 (60455110)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  平尾 篤利 (70455111)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi