• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KAWABATA Miho  川端 美穂

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KAWABATA miho  川端 美穂

Less
Researcher Number 00399221
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 北海道教育大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 北海道教育大学, 教育学部, 教授
2015 – 2019: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Childhood science (childhood environment science)
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Keywords
Principal Investigator
形成的アセスメント / 保育カンファレンス / カンファレンス / LSの書式・活用法 / 対話 / ラーニング・ストーリー(LS,学びの物語) / リフレクション / 専門性開発(研修) / プラクティショナー・リサーチ(実践者による研究) / ラーニング・ストーリー … More / 保育者の熟達過程 / 保育観 / 発達観 / 研修 / 個と共同体 / 研修プログラム / 開発と普及の歴史 / 共同体の試行錯誤過程 / 保育者の試行錯誤過程 / 学びの”表れ” / 保育者養成カリキュラム / 普及・受容の歴史 / 試行錯誤過程 / 自主的取組み / 教育政策 / 導入 / 保育者研修 / 個人の試行錯誤過程 / 共同体の受容過程 / テキストマイニング / ドイツ / 日本 / ニュージーランド / 現任研修 / 内容分析 / 試行錯誤 / 保育コミュニティ / 子ども理解 / 学び / 受容過程 / 学びの物語 / 事例検討会 / 学会報告 / インタビュー / フィールド観察 / 自己の可能性の認知 / 二者関係 / 関係の網の目 / 自他の可能性認知 / 文化的実践への参加 / 相互主体性 / 間主観性 / 保育実践 / 対人的安全感 / 参加の構え / 間主観的知性 / 間身体性 / 情動的共鳴 / 共同体 / 他者とのつながり / 幼児教育・保育実践 … More
Except Principal Investigator
アクション・リサーチ / ラーニングストーリー / アセスメント / 保育 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (50 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  Are Japanese teachers able to read the diverse learning of infants and toddlers through alternative assessments?

    • Principal Investigator
      松井 剛太
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  Exploring "Learning Stories: Assessment for Learning" through Practitioner Research in Japanese Early Childhood SettingsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      川端 美穂
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Adaptation Processes of "Learning Stories" by Individuals and Communities, and the teacher training programPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAWABATA MIHO
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Role of preschool education in fostering the ability of connecting with others in relation to the intelligence of intersubjectivity in an elementary school.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KAWABATA miho
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 保育内容人間関係ー子どもの人との関わりと保育実践を学ぶ2023

    • Author(s)
      藪中征代・近内愛子・玉瀬友美(編著)、磯部香、小原貴恵子、勝浦眞仁、川端美穂、佐藤牧子、古川由紀子、森田美佐、安田徳章、吉田治子
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893474100
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22253
  • [Book] 子どもの理解と援助―子どもの育ちと学びの理解と保育実践―2020

    • Author(s)
      藪中征代・玉瀬友美(編著)小原貴恵子・川端美穂・堂本真実子・中山美香(著)
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473714
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Book] 大学という地域資源を活かした「チーム学校」のあり方-北海道教育大学附属旭川幼稚園における取り組み-2019

    • Author(s)
      二井仁美・川端美穂
    • Total Pages
      50
    • Publisher
      北海道教育大学附属旭川幼稚園
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Book] 大学という地域資源を活かした「チーム学校」のあり方-北海道教育大学附属旭川幼稚園における取り組み-2019

    • Author(s)
      二井仁美・川端美穂
    • Total Pages
      50
    • Publisher
      北海道教育大学附属旭川幼稚園刊行研究報告書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Book] 新版 保育内容・言葉-乳幼児の言葉を育む-2018

    • Author(s)
      藪中征代、金文志、星野美穂子、玉瀬友美、川端美穂、古川由紀子、東川則子、大村弘子
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804699
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Journal Article] ニュージーランドにおける保育施設及び小学校の視察報告2024

    • Author(s)
      玉瀬友美・川端美穂・中西さやか
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第84号 Pages: 105-109

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22253
  • [Journal Article] ニュージーランドの保育施設訪問記―「学びの物語(Learning stories)」をめぐる旅をふりかえって―2024

    • Author(s)
      中西さやか・川端美穂・玉瀬友美
    • Journal Title

      佛教大学社会福祉学部論集

      Volume: 20号 Pages: 175-181

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22253
  • [Journal Article] 保育ドキュメンテーションに見られる子どもの姿2023

    • Author(s)
      玉瀬友美・中山美香・岡谷里香・川端美穂
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第83号 Pages: 21-27

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22253
  • [Journal Article] ドイツにおける『学びの物語(Learning Stories)』の受容に関する検討2022

    • Author(s)
      中西さやか・二井 仁美・川端 美穂・玉瀬 友美・木村 彰子
    • Journal Title

      社会福祉学部論集

      Volume: 第18号 Pages: 143-154

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] ドイツにおける「学びの物語(Learning Stories)」の受容に関する検討2022

    • Author(s)
      中西さやか・二井仁美・川端美穂・玉瀬友美・木村彰子
    • Journal Title

      佛教大学社会 社会福祉学部論集

      Volume: 18号 Pages: 143-154

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22253
  • [Journal Article] 保護者調査にみる卒園児の「学びに向かう力」に関する成長実感―園生活で培われる「相互性」「粘り強さ」「想像力」―2021

    • Author(s)
      二井仁美・川端美穂
    • Journal Title

      令和2年度北海道教育大学附属旭川幼稚園紀要

      Volume: - Pages: 28-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] 認定こども園における園内研修の取り組み -リフレクションを促すビデオカンファレンスの在り方-2020

    • Author(s)
      木村彰子、川端美穂、玉瀬友美、中西さやか、二井仁美
    • Journal Title

      札幌国際大学紀要

      Volume: 第51号 Pages: 77-86

    • NAID

      40022269621

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] 語りから捉えた新任保育者の「保育のわからなさ」観の変化 ―幼小連携の人事交流教員を対象として―2020

    • Author(s)
      玉瀬友美、川端美穂、中西さやか、木村彰子、二井仁美
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 49-56

    • NAID

      120006843224

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] The contributions of experience of artistic club activities to color discrimination for undergraduate revealed in 100 hue test evaluation method with reduced time limit2020

    • Author(s)
      川端 美穂, 川端 康弘, 佐々木 三公子, 高橋 文代, 笠井 有利子
    • Journal Title

      JOURNAL OF THE COLOR SCIENCE ASSOCIATION OF JAPAN

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 163

    • DOI

      10.15048/jcsaj.44.4_163

    • NAID

      130007887765

    • ISSN
      0389-9357, 2189-552X
    • Year and Date
      2020-07-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23359, KAKENHI-PROJECT-18H00993, KAKENHI-PROJECT-19H04194
  • [Journal Article] 保育現場において幼児が「遊び込む」状況をどうつくるか-子どもと保育者が共に遊びを構造化するために-2019

    • Author(s)
      川端美穂
    • Journal Title

      北海道教育大学附属旭川幼稚園研究紀要(平成30年度)

      Volume: - Pages: 57-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Journal Article] 保育現場において幼児が「遊び込む」状況をどうつくるか-子どもと保育者が共に遊びを構造化するために-2019

    • Author(s)
      川端美穂
    • Journal Title

      北海道教育大学附属旭川幼稚園研究紀要(平成30年度)

      Volume: - Pages: 57-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] 集団保育場面における幼児の生活経験の質とは何か―教師が子どもの遊びを「援助する」ということの意味―2018

    • Author(s)
      川端美穂
    • Journal Title

      北海道教育大学附属旭川幼稚園研究紀要

      Volume: 43 Pages: 62-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Journal Article] 入園という環境移行を幼児はどのように経験しているのか-アスペルガー幼児が傍観者から参与者になるプロセスをとおして-2018

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Journal Title

      札幌国際大学紀要

      Volume: 49 Pages: 19-26

    • NAID

      40021579941

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] ニュージーランドの保育アセスメント「学びの物語」は日本の保育でいかに活用しうるかー子ども主体の保育に変えたある園の取り組み―2023

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂・玉瀬友美・二井仁美・中西さやか
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22253
  • [Presentation] The Development of New Practitioners' Possible Self: A Narrative Analysis of In-house Training at a Japanese Kindergarten2023

    • Author(s)
      Miho KAWABATA
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 23th Annual Conference, 7th -9th July 2023, Bali, Indonesia
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22253
  • [Presentation] ラウンドテーブルテーマ:支え合い・学び合いで育つ保育者 ケアの循環が人を育てる」、話題提供「保育の現場で「弱さを肯定し、支える営み」 ―ある園におけるエピソード記述の「読み合い」を通して―」2023

    • Author(s)
      川端美穂
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22253
  • [Presentation] 国内ラーニング・ストーリーの特徴 : 計量テキスト分析による検討2022

    • Author(s)
      川端 美穂・玉瀬 友美・二井 仁美・中西 さやか・木村 彰子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22253
  • [Presentation] ニュージーランドの保育アセスメント「学びの物語」の受容に関する一考察①―日本の保育現場に注目して―2021

    • Author(s)
      二井仁美・中西さやか・川端美穂・玉瀬友美・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] ニュージーランドの保育アセスメント「学びの物語」の受容に関する一考察②―ドイツ版「学びの物語」に着目して―2021

    • Author(s)
      中西さやか・ 二井仁美・川端美穂・玉瀬友美・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 保育者が保育のエピソードを綴る過程―TEMによる描出と考察―2019

    • Author(s)
      川端美穂、中西さやか、玉瀬友美、木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会(発表論文集, p.731-732)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] Consciousness change among novice teachers in personnel exchanges between kindergarten and elementary schools2019

    • Author(s)
      Yumi Tamase, Miho Kawabata, Sayaka Nakanishi, Akiko Kimura and Hitomi Nii
    • Organizer
      The Pacific Early Childhood Education Research Association (PECERA) 20th Annual Conference (TAIPEI, TAIWAN)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] Consciousness change among novice teachers in personnel exchanges between kindergarten and elementary schools2019

    • Author(s)
      Yumi TAMASE, Miho Kawabata, Sayaka Nakanishi, Akiko Kimura, Hitomi Nii
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 20th Annual Conference, 12th -14th July 2019, Taipei, Taiwan(Abstracts, p.359)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 保育者が保育のエピソードを綴る過程 -TEA(複線経路等至性アプローチ)による描出と考察-2019

    • Author(s)
      川端美穂・中西さやか・玉瀬由美・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 間主観的,間身体的かかわり合いの中で発達する「心」2019

    • Author(s)
      川端美穂・榊原久直[企画];大倉得史・友田明美[話題提供];佐伯胖[指定討論]
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会(国内研究交流委員会企画シンポジウム)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 保育現場におけるメンタリングのあり方(4)-一人称的・二人称的・三人称的かかわりの違いに注目して-2018

    • Author(s)
      川端美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 保育現場におけるメンタリングのあり方(3)-メンティとメンターの二者関係を支える「場」の同僚性-2018

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 保育現場におけるメンタリングのあり方(4)-一人称的・二人称的・三人称的かかわりの違いに注目して-2018

    • Author(s)
      川端美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 保育現場におけるメンタリングのあり方(3)-メンティとメンターの二者関係を支える「場」の同僚性-2018

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(6)-同伴的THEYに誘われて雪山とのYOU的対話を深める-2018

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本発達心理学会 第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(5)-「善さ」に向かう自分をつくる、仲間とつくる-2018

    • Author(s)
      川端美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 幼児期の保育のなかにみられる心の理解-情動共有体験のなかで感じ取る「心」と内省的に気づく「心」2018

    • Author(s)
      川端美穂
    • Organizer
      北海道心理学会第65回大会(大会企画シンポジウム)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 間主観的,間身体的かかわり合いの中で発達する「心」2018

    • Author(s)
      川端美穂・榊原久直[企画];大倉得史・友田明美[話題提供];佐伯胖[指定討論]
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会(国内研究交流委員会企画シンポジウム)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 幼児期の保育のなかにみられる心の理解-情動共有体験のなかで感じ取る「心」と内省的に気づく「心」2018

    • Author(s)
      川端美穂
    • Organizer
      北海道心理学会第65回大会(大会企画シンポジウム)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(4)ー「二人称的かかわり」への糸口ー2017

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県・広島市)
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(3)ー二者関係的敏感性と集団的敏感性ー2017

    • Author(s)
      川端 美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県・広島市)
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 保育現場におけるメンタリングのあり方(2)ー初任者の可能性を引き出す発達支援関係ー2017

    • Author(s)
      川端美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 保育現場におけるメンタリングのあり方ー実習生の可能性を引き出す発達支援関係ー2017

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 保育現場の記述における書き手と読み手の関係性(2)2016

    • Author(s)
      川端 美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京・小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(2)-幼児が「他者とつながる」保育実践のあり方-2016

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(2)2016

    • Author(s)
      木村彰子・川端 美穂
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 保育現場の記述における書き手と読み手の関係性(2)2016

    • Author(s)
      川端美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(1)2016

    • Author(s)
      川端 美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 保育現場の記述における書き手と読み手の関係性(1)2016

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京・小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(1)-他児と「共に」あることの萌芽-2016

    • Author(s)
      川端美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • [Presentation] 保育現場の記述における書き手と読み手の関係性(1)2016

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01745
  • 1.  木村 彰子 (70713139)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 28 results
  • 2.  玉瀬 友美 (90353094)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 3.  中西 さやか (40712906)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  二井 仁美 (50221974)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 5.  松井 剛太 (50432703)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  濱田 祥子 (20638358)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  水津 幸恵 (30837331)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  越中 康治 (70452604)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  佐藤 智恵 (90552232)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  宮原 順寛 (10326481)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi