• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tode Tomoko  戸出 朋子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TODE Tomoko  戸出 朋子

Less
Researcher Number 00410259
Affiliation (Current) 2025: 広島修道大学, 人文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 広島修道大学, 人文学部, 教授
2017 – 2023: 広島修道大学, 人文学部, 教授
2013 – 2015: 広島修道大学, 人文学部, 教授
2009 – 2012: Niigata University of Health and Welfare, 社会福祉学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
テレコラボレーション / 英語教員志望者 / 多言語ユーザ / 不面目 / 第二言語セルフガイド / アイデンティティ / シェイム / リンガフランカとしての英語 / 第二言語自己 / クロノトープ … More / トランスランゲージング / 言語教師アイデンティティ / 動的用法基盤アプローチ / 第2言語習得 / 外国語教育 / 英語基本構文 / 動的用法基盤言語発達 / 統語複雑度 / 動詞項構造 / 用法基盤モデル / 頻度 / 検定済み教科書 / 多読用児童用図書 / 事例基盤構文習得 / 用法基盤アプローチ / 主語の習得 / 多読 / 用法基盤言語学 / 用法基盤の第2言語発達 / 顕在的指導 / 明示的指導 / 捉え方 / 事例基盤の第2言語学習 / 事態把握 / 主語卓越型言語 / 用法基盤言語習得 / 捉え方明示指導 / 事例体験 / 事態の捉え方 / 日本語主題解説型構造 / 英語主語述語構造 / 介護福祉 / 大学英語教育 / English for Specific Purposes / フォーカス・オン・フォーム / 用法依存言語習得理論 / 縦断的事例研究 / タスク中心教授 / メタ言語知識 / タスク / 用法依存 / ダイナミック系理論 / 日本語を母語とする英語学習者の主語習得 / タスク中心の第2言語指導 / 用法基盤の第2言語習得 / 用法基盤の第2 言語習得 / タスク中心の英語教育 / 教室内第2 言語習得 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (49 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  リンガフランカ英語視点からみる経験・自己概念・行動の関係Principal Investigator

    • Principal Investigator
      戸出 朋子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Hiroshima Shudo University
  •  Multilingual user identity in telecollaboration among language teacher traineesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      戸出 朋子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Hiroshima Shudo University
  •  L2 English grammar development of false beginners in an extensive reading program: A dynamic usage-based approachPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tode Tomoko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima Shudo University
  •  The effects of construal awareness and frequency on the learning of the English subject by adults with first language JapanesePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TODE TOMOKO
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima Shudo University
  •  Effects of Welfare-related Task-based Language Teaching on Second Language Development: Longitudinal Case StudiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TODE Tomoko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare

All 2024 2023 2022 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] トランスランゲージング教育の観点から見る自己表現2024

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Journal Title

      新英語教育

      Volume: 660

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00695
  • [Journal Article] A Migrant’s Chronotopic Identities in Playful Talk in a Classroom2023

    • Author(s)
      Tomoko Tode
    • Journal Title

      Applied Linguistics

      Volume: - Issue: 4 Pages: 698-717

    • DOI

      10.1093/applin/amad013

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00695
  • [Journal Article] Multiple Dimensions of Usage-Based SLA and Its Prospect2022

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Journal Title

      Second Language

      Volume: 21 Issue: 0 Pages: 35-50

    • DOI

      10.11431/secondlanguage.21.0_35

    • ISSN
      1347-278X, 2187-0047
    • Year and Date
      2022-12-15
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00695
  • [Journal Article] 英語科教育における「ことば遊び」の一提案―ヴォイスの観点から―2022

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 38 Pages: 17-31

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00695
  • [Journal Article] 中学校検定済み教科書における主語ー用法基盤モデルを援用した頻度分析ー2020

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌

      Volume: 50 Pages: 79-90

    • NAID

      130008020696

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03000
  • [Journal Article] Measuring syntactic complexity of beginner-level EFL learners2019

    • Author(s)
      Tomoko Tode & Kyoko Otsuki
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 30 Pages: 49-64

    • NAID

      130007826136

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03000
  • [Journal Article] Construction Learning of False Beginners in High-School Extensive-Reading Classes: A Joint Action Research Project2018

    • Author(s)
      戸出朋子・麻生早紀
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 58 Issue: 2 Pages: 27-42

    • DOI

      10.15097/00002624

    • NAID

      120006415188

    • URL

      https://shudo-u.repo.nii.ac.jp/records/2674

    • Year and Date
      2018-02-28
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03000
  • [Journal Article] 多読に媒介される用法基盤第2言語発達の可能性―英語SVO文型に焦点を当てたテクスト分析2016

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 56 Pages: 1-16

    • NAID

      120005724029

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の主語・述語構造の微視発生―学習者・教師間の対話の分析から―2015

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 55(2) Pages: 73-90

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Journal Article] Complexity development in less proficient adult EFL learners : A dynamic systems approach2012

    • Author(s)
      Tomoko Tode
    • Journal Title

      Studies in Linguistic Expression

      Volume: 28 Pages: 1-15

    • NAID

      40019250652

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Journal Article] Complexity development in less proficient adult EFL learners: A dynamic systems approach2012

    • Author(s)
      Tode, Tomoko
    • Journal Title

      Studies inLinguistic Expression

      Volume: 28 Pages: 1-15

    • NAID

      40019250652

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Journal Article] タスク配列における学習者主 導のフォーカス・オン・フォーム-大学 英語初級教室の一事例-2011

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 27 Pages: 1-13

    • NAID

      40018784545

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Journal Article] タスク配列における学習者主導のフォーカス・オン・フォーム-大学英語初級教室の一事例-2011

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 27巻 Pages: 1-13

    • NAID

      40018784545

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] The translanguaging ideology in an East-Asian EFL context: Practitioners' agency2024

    • Author(s)
      Kojiro Hozawa & Tomoko Tode
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2024
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00695
  • [Presentation] L2 selves and lingua-franca selves: How do they predict shame?2023

    • Author(s)
      Tomoko Tode
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00695
  • [Presentation] トランスランゲージ実践における英語教師アイデンティティークロノトープ分析―2023

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第48回全国英語教育学会香川研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00695
  • [Presentation] An adult migrant's identity work in playful talk in L2 classroom interaction: Chronotope analysis2022

    • Author(s)
      Tomoko Tode
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00695
  • [Presentation] リンガフランカセルフー自己否定からの解放への窓―2022

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00695
  • [Presentation] An adult immigrant's chronotopic identities: Language play in classroom interactions2020

    • Author(s)
      Tomoko Tode
    • Organizer
      Initiative for Multilingual Studies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03000
  • [Presentation] Leveled Readersは如何に主語習得を促すかー事例基盤習得の見地からのテクスト分析ー2019

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      JACET,文学研究会多読セミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03000
  • [Presentation] 言語分析力の弱い学習者に必要なテクストとはー事例基盤主語習得に焦点を当ててー2019

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第50回中国地区英語教育学会広島研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03000
  • [Presentation] Dynamic competition of old and new constructions: Group-level and individual-level analyses of intra-individual variability2019

    • Author(s)
      Tomoko Tode & Kyoko Otsuki
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics, Atlanta 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03000
  • [Presentation] 動詞項の観点で見る統語複雑さ指標 ー英語学習不振者を中心に―2018

    • Author(s)
      戸出朋子・大槻きょう子
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03000
  • [Presentation] 日英認知モードの違いから見た英語文法発達指標の検討―英語学習不振者を中心に―2018

    • Author(s)
      戸出朋子・大槻きょう子
    • Organizer
      大学英語教育学会応用認知言語学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03000
  • [Presentation] 多読中心授業における事例基盤の英語構文学習過程―主体的「パタンプラクティス」―2017

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会島根研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03000
  • [Presentation] 高等学校における多読指導を軸とした構文学習―生徒と教師の変化2017

    • Author(s)
      戸出朋子・麻生早紀・木村彩音
    • Organizer
      日本多読学会年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03000
  • [Presentation] 日本語を母語とする初級英語学習者の発話の分析―場の観点から2016

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      大学英語教育学会応用認知言語学第8回研究会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2016-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Presentation] Effects of Construal Awareness on the Learning of Typologically Different Second Language Grammar2016

    • Author(s)
      Tomoko Tode
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Hilton Orlando, USA
    • Year and Date
      2016-04-12
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Presentation] Adaptive imitations in task experience and developmental trajectories: A multiple-case study2015

    • Author(s)
      Tomoko Tode
    • Organizer
      The Sixth International Conference on Task-Based Language Teaching
    • Place of Presentation
      Katholieke Universiteit Leuven
    • Year and Date
      2015-09-16
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Presentation] 英語主語の用法基盤学習の可能性―L1児童用絵本の分析―2015

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      JACET応用認知言語学研究会第6回研究会
    • Place of Presentation
      西南学院大学 (福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-03-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Presentation] 「捉え方」意識高揚の役割―主語・述語構造に焦点を当てて2015

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      The JACET 54th (2015) International Convention
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Presentation] 英語主語習得過程における「スル」型把握の指導と代名詞の役割に関する一考察―学習者の発話データからの分析―2014

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      JACET応用認知言語学研究会第4回研究会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2014-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Presentation] Usage-based learning in scaffolded production: A case of a task-based EFL learner2013

    • Author(s)
      Tomoko Tode
    • Organizer
      International conference on task-based language teaching 2013
    • Place of Presentation
      the Banff Park Lodge, Banff, Canada
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Presentation] 日本語を母語とする成人英語学習者の主語習得の問題--認知文法の視点から2013

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第44回中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Presentation] Usage-based learning in scaffolded production: A case of a task-based EFL learner2013

    • Author(s)
      Tode, Tomoko
    • Organizer
      the 5th Biennial International Conference on Task-Based Language Teaching
    • Place of Presentation
      Banff, Alberta,Canada
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] 認知文法を応用した「捉え方」練習の効果―日本語母語話者の英語主語習得2013

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Presentation] Usage-Based learning in scaffolded production: A case of a task-based EFL learner2013

    • Author(s)
      Tode, Tomoko
    • Organizer
      the 5th Biennial International Conference on Task-Based Language Teaching
    • Place of Presentation
      Banff, Alberta, Canada
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] From metalinguistic to usage-based: A case of an adult EFL learner in a task-based classroom2012

    • Author(s)
      Tode, Tomoko
    • Organizer
      第38回全国英語教育学会愛知研究大会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学(愛知県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] From metalinguistic to usage-based: A case of an adult EFL learner in a task-based classroom2012

    • Author(s)
      Tode, Tomoko
    • Organizer
      第38回全国英語教育学会愛知研究大会
    • Place of Presentation
      愛知県,愛知学院大学
    • Year and Date
      2012-08-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] The task cycle and variability in second language development2011

    • Author(s)
      Tode, Tomoko
    • Organizer
      The 4th Biennial International Conference on Task-Based Language Teaching
    • Place of Presentation
      the University of Auckland, New Zealand
    • Year and Date
      2011-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] The task cycle and variability in second language development2011

    • Author(s)
      Tomoko Tode
    • Organizer
      4th Biennial International Conference on Task-Based Language Teaching
    • Place of Presentation
      The University of Auckland (New Zealand)
    • Year and Date
      2011-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] 成人初級者の第2言語発達における複雑性変容の過程-ダイナミック系アプローチ-2011

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学小白川キャンパス(山形県)
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] 成人初級者の第2言語発達に おける複雑性変容の過程-ダイナミック 系アプローチ2011

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会 山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形県,山形大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] 介護のためのタスク中心教授 開発と初級クラスでの実践2010

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第49回JACET全国大会
    • Place of Presentation
      宮城県,宮城大
    • Year and Date
      2010-09-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] タスクにおける学習者主導の フォーカス・オン・フォーム-大学英語 初級教室の事例から-2010

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      大阪府,関西大学
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] 介護のためのタスク中心教授開発と初級クラスでの実践2010

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第49回(2010年度)JACET全国大会
    • Place of Presentation
      宮城大学(宮城県)
    • Year and Date
      2010-09-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] タスクにおける学習者主導のフォーカス・オン・フォーム-大学英語初級教室の事例から-2010

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府)
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520604
  • [Presentation] Usage-based effects of construal awareness on the learning of typologically different L2 grammar

    • Author(s)
      Tomoko Tode
    • Organizer
      24th Annual Conference of the European Second Language Association
    • Place of Presentation
      York University (York, the United Kingdom)
    • Year and Date
      2014-09-03 – 2014-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • [Presentation] 「捉え方」指導における英語主語概念形成のダイナミズム―日本語を母語とする成人英語学習者のケース・スタディ―

    • Author(s)
      戸出朋子
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島大学(徳島県徳島市)
    • Year and Date
      2014-08-09 – 2014-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370706
  • 1.  OKADA Fumi (90410274)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi