• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

shibasaki miwa  芝崎 美和

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Shibasaki Miwa  芝崎 美和

SHIBASAKI Miwa  芝■ 美和

芝崎 美和  シバサキ ミワ

芝■ 美和  シバサキ ミワ

Less
Researcher Number 00413542
Affiliation (Current) 2025: 新見公立大学, 健康科学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 新見公立大学, 健康科学部, 教授
2021: 新見公立大学, 健康科学部, 准教授
2019 – 2020: 新見公立大学, 健康科学部, 准教授(移行)
2018: 新見公立短期大学, 健康科学部健康保育学科, 准教授(移行)
2017: 新見公立短期大学, その他部局等, 講師(移行) … More
2012 – 2014: 新見公立短期大学, その他部局等, 講師
2011: 新見公立短期大学, 幼児教育学科, 講師
2010: Niimi College, 講師
2009: 新見公立短大, 講師
2007 – 2008: Niimi College, 幼児教育学科, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Keywords
Principal Investigator
幼児 / 愛着 / 感情コンピテンス / 罪悪感 / 謝罪 / 新入園児 / 保育者 / 仲間相互作用 / 母子分離不安 / 居場所感 … More / 教育系心理学 / 観察研究 / 文化的要因 / 攻撃性 / 向社会性 / 特性理解 / 遊び / 保育 / 感情表出 / 道具的謝罪 / 誠実な謝罪 / 表情情報 / 介入 / 表情 / 社会的情報処理 / 他者感情推測 / 感情理解 / 役割取得 / 道徳性 / 社会的情報処理理論 / 謝罪行動 / 謝罪効果 / 補償行動 / 発達 / 葛藤介入 / 違反の繰り返し抑制 / 責任程度 / ルール違反 / 約束違反 / 生涯発達 / 児童 / 親密性 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (61 results)
  •  Consideration of Environmental Factors in Emotional Competence during Early Childhood: The Process of Acquiring 'Ibasho'Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIBASAKI Miwa
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Niimi College
  •  environmental factors supporting emotional competence in early childhood : a focus on emotional expression abilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Shibasaki Miwa
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Niimi College
  •  Individual differences in apology development : Elucidation of the mechanism by Social information-processing theoryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIBASAKI Miwa
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Niimi College
  •  The developmental mechanism of apology in childhoodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIBASAKI Miwa
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Niimi College

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2014 2012 2011 2009 2008

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 資質・能力を育む 保育内容 領域 人間関係 :こどもにとっての人間関係とは2023

    • Author(s)
      齊藤崇・芝崎美和 他12名
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378514
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Book] 資質・能力を育む 保育内容 領域 人間関係 :こどもにとっての人間関係とは2023

    • Author(s)
      齊藤崇・芝崎美和 他12名
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378514
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Book] 新・教職課程演習第5巻 教育心理学2021

    • Author(s)
      外山美樹・湯澤正通・芝崎美和ほか19名
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003462
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Book] 新・子ども理解と援助:その理論と方法2021

    • Author(s)
      入江慶太・芝崎美和ほか11名
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      4909378359
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Book] 新・子ども理解と援助:その理論と方法2021

    • Author(s)
      入江慶太・芝崎美和ほか11名
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      4909378359
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Book] 新・教職課程演習第5巻 教育心理学2021

    • Author(s)
      外山美樹・湯澤正通・芝崎美和ほか19名
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003462
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Book] 新しい心理学へのアプローチ2014

    • Author(s)
      小林芳郎,鎌田次郎,野崎秀正,橋本由里,山本有紀,稲垣馨,高橋功,林美都子,山口昌澄,宮崎加代子,藤澤伸介,田中志帆,川人潤子,渡部諭,伊藤俊樹,児玉龍治,酒井健,柴原宜幸,渡邉賢二,芝崎美和,他10名
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      保育出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730535
  • [Book] 教師教育講座第3巻 子どもの発達と教育2014

    • Author(s)
      湯澤正通,湯澤美紀,芝崎美和,杉村和美,芝崎良典,渡辺大介,澤田英三,牧亮太
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730535
  • [Journal Article] 幼児の非認知能力を育む:協同学習による発達理解と援助理解2024

    • Author(s)
      芝崎美和
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 44 Pages: 21-29

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Journal Article] 協同学習における子ども理解 : 領域「人間関係」における事例検討から2022

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 43 Pages: 43-50

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] 協同学習における子ども理解:領域「人間関係」における事例検討から2022

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 43 Pages: 43-50

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Journal Article] 謝罪についての被害者の認知:加害者の謝罪に関する情報と被害者のパーソナリティに着目して.2021

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 42 Pages: 23-29

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] 謝罪についての被害者の認知:加害者の謝罪に関する情報と被害者のパーソナリティに着目して.2021

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 42 Pages: 23-29

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Journal Article] 被害者は加害者をいかに認知するか:2つの謝罪情報の処理に着目して2020

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 41 Pages: 49-54

    • NAID

      130008078423

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Journal Article] UPI (University Personality Inventory) は退学を予測することができるか2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学全学共通教育センター年報

      Volume: 6 Pages: 47-55

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] 大学生の心の健康度は4年間でどのように変化するのか2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学紀要人文・社会科学編

      Volume: 53 Pages: 1-7

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Journal Article] UPI (University Personality Inventory) は退学を予測することができるか2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学全学共通教育センター年報

      Volume: 6 Pages: 47-55

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Journal Article] 大学生の心の健康度は4年間でどのように変化するのか2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学紀要人文・社会科学編

      Volume: 53 Pages: 1-7

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] 被害者は加害者をいかに認知するか -2つの謝罪情報の処理に着目して-2020

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 41 Pages: 49-54

    • NAID

      130008078423

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] 幼児の協同活動における特徴: アクションリサーチによる会話分析から2019

    • Author(s)
      芝崎美和・芝﨑良典・湯澤美紀
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 40 Pages: 121-126

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] 具体的事例と関連づけることによって,授業内容の理解はうながされるか2019

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学全学共通教育センター年報

      Volume: 5 Pages: 33-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] なぜひとはファットマン課題では何もしないことを選ぶのか2018

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学紀要人文・社会科学編

      Volume: 51 Pages: 59-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] 青年は孤独とどう向き合っているか2018

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学紀要人文・社会科学編

      Volume: 51 Pages: 65-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] 感情表出に難しさを持つ幼児に対する保育学生の介入:感情表出風土との関係性2018

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典・湯澤美紀
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 39 Pages: 31-37

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] 領域「人間関係」における協同学習の効果の検討2017

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 38 Pages: 51-56

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] 説明行動と罪悪感・羞恥感情との関連性:青年期女子を対象とした検討2017

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 38 Pages: 35-40

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Journal Article] 被害幼児の表情と加害幼児の意図性が保育者の介入行動に与える影響:保育者養成校の学生による予測2011

    • Author(s)
      芝崎美和
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 33 Pages: 79-88

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730535
  • [Journal Article] 日本語版幼児用道徳性測度My Childの作成2009

    • Author(s)
      芝崎美和
    • Journal Title

      幼年教育研究年報 第31巻

      Pages: 113-121

    • NAID

      120002835788

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Journal Article] 日本語版幼児用道徳性測度My Childの作成2009

    • Author(s)
      芝崎美和
    • Journal Title

      幼年教育研究年報 31

      Pages: 113-121

    • NAID

      120002835788

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Journal Article] 親密性が幼児の謝罪効果に与える影響2008

    • Author(s)
      芝崎美和
    • Journal Title

      幼年教育研究年報 第30巻

      Pages: 37-44

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Journal Article] 親密性が幼児の謝罪効果に与える影響2008

    • Author(s)
      芝崎 美和
    • Journal Title

      幼年教育研究年報 30

      Pages: 37-44

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Presentation] 被害者は加害者をいかに認知するか:2つの謝罪情報の処理に着目して2021

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Presentation] 休日の座位時間が認知機能に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] 被害者は加害者をいかに認知するか:2つの謝罪情報の処理に着目して2021

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] 休日の座位時間が認知機能に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Presentation] 睡眠量が認知機能に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本発達心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Presentation] ひとと理解しあえるという思いと孤独感との関連2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Presentation] 睡眠量が認知機能に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本発達心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] ひとと理解しあえるという思いと孤独感との関連2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] 幼児の協同活動における感情の意味2020

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典・湯澤美紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03373
  • [Presentation] 幼児の協同活動における感情の意味2020

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典・湯澤美紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] 幼児の他者特性理解:対人葛藤状況下における他児の行為と表情の一致・不一致に着目して2019

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典・湯澤美紀
    • Organizer
      第61回日本教育心理学会総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] 両親の養育態度の不一致が子どもの自尊心に与える影響2019

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      第61回日本教育心理学会総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] 知覚された両親の養育態度と孤独感類型との関連2018

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] 他児の向社会的特性についての幼児の理解に表情が及ぼす影響2018

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典・湯澤美紀
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] 他児との信頼関係を基盤とした仲間関係の展開2018

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] 幼児期の感情表出を促す文化的要因2017

    • Author(s)
      芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] 孤独感類型尺度LSOの構成概念妥当性の検討2017

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04395
  • [Presentation] 絵本の読み聞かせ場面における幼児の注意維持2012

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県)
    • Year and Date
      2012-03-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730535
  • [Presentation] 被害児の感情と加害児の意図性が保育学生の介入行動に与える影響-感情表出に問題のある幼児への対応2012

    • Author(s)
      芝崎美和
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県)
    • Year and Date
      2012-03-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730535
  • [Presentation] 表情および状況を手がかりとした介入行動-誠実な謝罪を促す要因の検討-2011

    • Author(s)
      芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センターかでる2・7(北海道)
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730535
  • [Presentation] 幼児期における「聞く」力の発達的変化2011

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センターかでる2・7(北海道)
    • Year and Date
      2011-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730535
  • [Presentation] 小学生をもつ親の自己効力感と家族形態との関連2009

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学、東京
    • Year and Date
      2009-03-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Presentation] 小学生をもつ親の自己効力感と家族形態との関連2009

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学,東京
    • Year and Date
      2009-03-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Presentation] 違反に対する児童の認識-負うべき責任の高さによる認識の違い-2009

    • Author(s)
      芝崎美和・山崎晃
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学,東京
    • Year and Date
      2009-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Presentation] 違反に対する児童の認識-負うべき責任の高さによる認識の違い-2009

    • Author(s)
      芝崎美和・山崎晃
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学、東京
    • Year and Date
      2009-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Presentation] 違反に対する責任の高低が児童の謝罪に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      芝崎美和・山崎晃
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学,東京
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Presentation] 保護者が保育士に期待する保育サポート2008

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場、大阪
    • Year and Date
      2008-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Presentation] 違反に対する責任の高低が児童の謝罪に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      芝崎美和・山崎晃
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学、東京
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Presentation] 児童の謝罪と違反の種類との関連2008

    • Author(s)
      芝崎 美和, 山崎 晃
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場,大阪
    • Year and Date
      2008-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422
  • [Presentation] 児童の謝罪と違反の種類との関連2008

    • Author(s)
      芝崎美和・山崎晃
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場、大阪
    • Year and Date
      2008-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730422

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi