• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MIYAUCHI Kaori  宮内 香織

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 00432964
Affiliation (Current) 2025: 長崎大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2007 – 2011: Nagasaki University, 教育学部, 准教授
2007: 長崎大, 教育学部, 講師
2006: 長崎大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Science education
Except Principal Investigator
Educaion / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
心理的道具 / 文化的-歴史的視座 / 本質的学習環境 / わら算 / 人工物 / 算数科 / 大学教育 / 協力活動 / 態度 / 数学 … More / 数学教育学・教育工学 / イメージ / SD法 / 情報機器 / 小学校教員養成課程 / 態度変容 / コンピュータ不安 / 数学恐怖症 / 算数教育・数学教育 / 構造の法則 / ヴィゴツキー(L.S.Vygotsky) / 分数 … More
Except Principal Investigator
領域 / 家具配置 / 普通教室 / オープンスペース / 自己形成空間 / 西洋型空間 / 社会性の育成 / 教育基本法 / 日本文化の継承 / オモテとウラおよびオク / 「無限定性」教室 / 小学校施設整備指針 / 耐震改修工事 / 学習活動と空間の対応 / 公共の福祉 / 「動く」家具 / 日本型「無限定性」教室 / 数学的モデル / 授業構成 / 算数科 / 創造性 / 複式教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (26 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  文化的-歴史的視座に基づく算数科における心理的道具と数学的思考の発達の関係の研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      宮内 香織
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  The classroom-type created of Japanese 「multi-purpose room」 through the medium of「move」furniture -free from space-type of European and American-

    • Principal Investigator
      SASANO Yoshityugu
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  A study of pre-service teachers views on a mathophobia (a phobia about mathematics) and an allergy to operating and application skills for information technology devicesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MIYAUCHI Kaori
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  A study of Construction of arithmetic lessons to encourage creativity in a fukushiki-jugyou(combined class of two grades)

    • Principal Investigator
      HIRAOKA Kenji
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  ヴィゴツキーの文化的-歴史的視座に基づく分数概念の形成過程に関する基礎調査研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      宮内 香織
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Nagasaki University

All 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治, 宮内香織
    • Journal Title

      研究論文集-教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集-(社団法人国立大学協会九州地区支部九州地区国立大学間の連携に係る企画委員会リポジトリ部会・編集委員会) Vol.1,No.1

    • NAID

      120006981059

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities : A fraction lesson.2008

    • Author(s)
      Kenji HIRAOKA、Kaori YOSHIDA-MIYAUCHI
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 33-40

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] 複式教育における創造性を育む算数科授業の考察(Ⅰ) : 算数的活動の視点からの授業構成について2008

    • Author(s)
      平岡賢治、宮内香織
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要 教科教育学

      Volume: 48 Pages: 11-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] 複式教育における創造性を育む算数科授業の考察(I) :算数的活動の視点からの授業構成について2008

    • Author(s)
      平岡賢治, 宮内香織
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要. 教科教育学 Vol.48

      Pages: 11-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治、宮内香織
    • Journal Title

      研究論文集-教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集-

      Volume: 1

    • NAID

      120006981059

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治、宮内香織
    • Journal Title

      へき地教育研究

      Volume: 63 Pages: 11-22

    • NAID

      120006981059

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] 複式教育における算数科授業の考察(I)-算数的活動の視点からの授業構成について2008

    • Author(s)
      平岡 賢治・宮内 香織 (吉田 香織)
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要 教科教育学 No.48

      Pages: 11-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治, 宮内(吉田)香織
    • Journal Title

      へき地教育研究 63

      Pages: 23-37

    • NAID

      120006981059

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] Analyzing a multiplication lesson in Japan using a CALMA frame work2008

    • Author(s)
      Kenji Hiraoka, Kaori Yoshida-Miyauchi
    • Journal Title

      Proceedings of the 32^<nd> Conference of the International Group for the PME 1

      Pages: 270-270

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治, 宮内香織
    • Journal Title

      へき地教育研究 第63号

      Pages: 23-38

    • NAID

      120006981059

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡 賢治・宮内 香織 (吉田 香織)
    • Journal Title

      社団法人国立大学協会九州地区支部 九州地区国立大学間の連携に係る企画委員会 リポジトリ部会・編集委員会(編)、 研究論文集-教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集-、 Vol.2007、 No.1.2008年3月1日発行. No.1

    • NAID

      120006981059

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities:A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      Hiraoka, K.and Yoshida-Miyauchi, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education(Vol.3, pp.33-40). Vol.3

      Pages: 33-40

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities: A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      Kenji HIRAOKA, kaoriyoshida-MIYAUCHI
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education Vol.3

      Pages: 33-40

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Journal Article] 教員養成課程の学生の数学恐怖症・PCアレルギーに関する意翻査2007

    • Author(s)
      宮内 香織(吉田 香織)・森田 裕介・寺嶋 浩介
    • Journal Title

      日本教育工学会第23回全国大会講演論文集 23

      Pages: 221-222

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530830
  • [Journal Article] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities : A fraction lesson.

    • Author(s)
      Hiraoka, K., Yoshida-Miyauchi, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. (in press)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18830052
  • [Presentation] Analyzing a multiplication lesson in Japan using a CALMA framework.2008

    • Author(s)
      Kenji HIRAOKA, kaoriyoshida-MIYAUCHI*
    • Organizer
      the 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Morelia, Mexico
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Presentation] 教員養成課程の学生の数学恐怖症・PCアレルギーに関する意識調査(2)2008

    • Author(s)
      宮内 吉田)香織・寺嶋 浩介・森田 裕介
    • Organizer
      全国数学教育学会第27回研究発表会
    • Place of Presentation
      鳥取県立生涯学習センター
    • Year and Date
      2008-01-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530830
  • [Presentation] Analyzing a multiplication lesson in Japan using a CALMA frame work2008

    • Author(s)
      Kenji Hiraoka, Kaori Yoshida-Miyauchi
    • Organizer
      The 32^<nd> Conference of the International Group for the PME
    • Place of Presentation
      モローリア、メキシコ
    • Year and Date
      2008-07-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Presentation] 教員養成課程の学生の数学恐怖症・PCアレルギーに関する意識調査(2)2008

    • Author(s)
      宮内(吉田)香織・寺嶋浩介・森田裕介
    • Organizer
      全国数学教育学会第27回研究発表会
    • Place of Presentation
      鳥取県立生涯学習センター, 鳥取
    • Year and Date
      2008-01-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530830
  • [Presentation] Analyzing a multiplication lesson in Japan using a CALMA framework.2008

    • Author(s)
      KaoriYOSHIDA-MIYAUCHI
    • Organizer
      The 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      モレリア、メキシコ
    • Year and Date
      2008-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Presentation] 教員養成課程の学生の数学恐怖症・PCアレルギーに関する意識調査(3)2008

    • Author(s)
      宮内(吉田)香織, 寺嶋浩介, 森田裕介
    • Organizer
      日本教科教育学会第34回全国大会
    • Place of Presentation
      宮崎観光ホテル
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530830
  • [Presentation] 教員養成課程の学生の数学恐怖症・PCアレルギーに関する意識調査(3)2008

    • Author(s)
      宮内(吉田)香織・寺嶋浩介・森田裕介
    • Organizer
      日本教科教育学会第34回全国大会.日本教科教育学会全国大会論文集(34)
    • Place of Presentation
      宮崎観光ホテル, 宮崎
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530830
  • [Presentation] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities : A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      KaoriYOSHIDA-MIYAUCHI
    • Organizer
      The 31^<st> Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      ソウル、韓国
    • Year and Date
      2007-07-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Presentation] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities: A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      Kenji HIRAOKA, kaoriyoshida-MIYAUCHI*
    • Organizer
      he 31 st Korea Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Seoul
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Presentation] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities:A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      Hiraoka, K.and Yoshida-Miyauchi, K.
    • Organizer
      PME31 conference in Seoul
    • Place of Presentation
      Seoul University
    • Year and Date
      2007-07-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530831
  • [Presentation] 教員養成課程の学生の数学恐怖症・PCアレルギーに関する意識調査2007

    • Author(s)
      宮内(吉田)香織・森田裕介・寺嶋浩介
    • Organizer
      日本教育工学会第23回全国大会.日本教育工学会第23回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      早稲田大学所沢キャンパス, 埼玉
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530830
  • 1.  TERASHIMA Kosuke (30367932)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  MORITA Yusuke (20314891)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  HIRAOKA Kenji (10315210)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 4.  SASANO Yoshityugu (30215743)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi