• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kanayama Motoharu  金山 元春

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

kanayama motoharu  金山 元春

KANAYAMA Motoharu  金山 元春

Less
Researcher Number 00457409
Affiliation (Current) 2025: 天理大学, 人文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 天理大学, 人間学部, 教授
2017 – 2018: 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授
2011: 高知大学, 教育研究部・人文社会科学系, 准教授
2010: 高知大学, 教育研究部人文社会科学系, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
心理職 / 研修 / 解決志向 / 教員 / 教育系心理学 / 教育相談 / 協働 / カウンセラー / 教員志望学生 / 学校カウンセリング … More / 生徒指導 / 学校 / 幼児 / ソーシャルスキル Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (24 results)
  •  教員と心理職が協働する解決志向アプローチに関する研修プログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      金山 元春
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tenri University
  •  Development and evaluation of a SFA training program for teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      kanayama motoharu
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tenri University
      Kochi University
  •  The development and evaluation of the social skills education program for preschool childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KANAYAMA Motoharu
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kochi University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2015 2014 2011

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 生徒指導・進路指導の理論と方法2021

    • Author(s)
      会沢信彦・渡部昌平(編) 会沢信彦・金山元春・鈴木教夫・鈴木和正・明里康弘・吉田浩之・金子恵美子・宮古紀宏・佐藤晋平・藤川章・吉中淳・高綱睦美・岡部敦・富永美佐子・渡部昌平(著)
    • Publisher
      北樹出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Book] 学校現場で役立つ教育相談-教師をめざす人のために-2020

    • Author(s)
      藤原和政・谷口弘一(編著) 藤原健志・本田真大・村上達也・桝本俊哉・福住紀明・西村多久磨・粕谷貴志・山田圭介・石井僚・川俣理恵・金山元春・田邊昭雄・内田香奈子(著)
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831256
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02839
  • [Book] 実践!ソーシャルスキル教育 幼稚園・保育園2015

    • Author(s)
      佐藤 正二, 金山 元春, 福島 裕子, 高橋 高人, 清水 寿代, 磯部 美良, 佐藤 美幸
    • Pages
      116-124
    • Total Pages
      155
    • Publisher
      図書文化社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730511
  • [Journal Article] 解決志向カンファレンスの提案2024

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      学校カウンセリング研究

      Volume: -

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02839
  • [Journal Article] 教師と協働できる心理職であるために-学校や教師を知るための資料-2023

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      天理大学教職教育研究

      Volume: 6 Pages: 24-32

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02839
  • [Journal Article] 生徒指導の意義 : 「チーム学校」における多職種連携を学ぶための資料の作成2022

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      天理大学教職教育研究

      Volume: 5 Pages: 20-27

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02839
  • [Journal Article] 教員志望学生が行う解決志向アプローチによる面接が学生サークルの集団効力感に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      学校カウンセリング研究

      Volume: -

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02839
  • [Journal Article] 大学の初年次科目におけるクラス会議の実践2021

    • Author(s)
      金山元春・二宮龍生
    • Journal Title

      天理大学教職教育研究

      Volume: 4 Pages: 27-38

    • NAID

      120007181576

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02839
  • [Journal Article] リソースに焦点を当てた解決志向アプローチの研修プログラムーウォーミングアップの有無の検討ー2020

    • Author(s)
      金山元春・西崎和人
    • Journal Title

      ブリーフセラピーネットワーカー

      Volume: -

    • NAID

      40022424887

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] 大学生の共同体感覚を喚起する短期心理教育プログラム2020

    • Author(s)
      金山元春・宇野大翔
    • Journal Title

      ブリーフセラピーネットワーカー

      Volume: 21 Pages: 11-20

    • NAID

      40022424888

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02839
  • [Journal Article] 教職課程で学ぶチーム学校の視点を踏まえた特別支援教育ー学校心理学に基づくチーム援助をモデルとしてー2019

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      天理大学教職教育研究

      Volume: 2 Pages: 29-37

    • NAID

      120006822770

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] Development and Evaluation of a Structured Group Encounter Training Program for Trainee Teachers2019

    • Author(s)
      金山元春・吉竹由
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Counseling

      Volume: 9 Issue: 1 Pages: 35-43

    • DOI

      10.24665/jjec.9.1_35

    • NAID

      130007595501

    • ISSN
      2185-4467, 2433-751X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] 教員志望学生を対象とした解決志向アプローチに関する研修ー「リソースカード」を用いたコンプリメントのトレーニングー2019

    • Author(s)
      金山元春・藤原由衣
    • Journal Title

      ブリーフセラピーネットワーカー

      Volume: 20 Pages: 6-16

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] 中学生のキャリア教育とソーシャルスキルの自律的改善2018

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      天理大学教職教育研究

      Volume: 1 Pages: 3-20

    • NAID

      120006601857

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] Educational counseling workshop to inspire childcare workers’ resources2018

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      Japanese Journal of Brief Psychotherapy

      Volume: 27 Issue: 1 Pages: 22-27

    • DOI

      10.20748/jabp.27.1_22

    • NAID

      130007538283

    • ISSN
      1880-5132, 2432-9371
    • Year and Date
      2018-11-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] 教職課程で学ぶ進路指導、キャリア教育とガイダンス、カウンセリング2018

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      高知大学教育研究論集

      Volume: 23 Pages: 1-9

    • NAID

      120006555464

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] 教職課程で学ぶ特別支援教育・インクルーシブ教育と学級経営-ゼミ単位の「クラス会議」を通じた学び-2018

    • Author(s)
      金山元春・堀内美咲
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 67 Pages: 13-23

    • NAID

      120006555477

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] 大学生の共同体感覚と所属コースに対する集団凝集性を育むクラス会議の実践2018

    • Author(s)
      金山元春・藤川恭輔・野村光平・金山佐喜子
    • Journal Title

      学校カウンセリング研究

      Volume: 18 Pages: 13-21

    • NAID

      40021881662

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] 学生ボランティアを対象とした特別の支援を必要とする子ども (苦戦状況にある子ども)とのかかわりを学ぶワークショップ2018

    • Author(s)
      金山元春・中島浩文
    • Journal Title

      高知大学教育実践研究

      Volume: 32 Pages: 17-24

    • NAID

      120006478645

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] 教員の解決志向アプローチに対する認識2018

    • Author(s)
      金山元春・三本久子
    • Journal Title

      学校カウンセリング研究

      Volume: 19 Pages: 1-8

    • NAID

      40021881681

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] 解決志向アプローチの研修で用いるツールとプログラムの開発-「リソースカード」と「リソース探し」の提案-2017

    • Author(s)
      金山元春・片岡愛・金山佐喜子
    • Journal Title

      ブリーフセラピーネットワーカー

      Volume: 18 Pages: 22-32

    • NAID

      40021384260

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Journal Article] 保育所における「セカンドステップ」の評価2014

    • Author(s)
      金山 元春
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 32 Pages: 132-136

    • NAID

      40020065595

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730511
  • [Presentation] 自主シンポジウム 「教員・保育士になりたい」と自信を持って言える学生の育成に向けてー教員・保育士養成課程では何ができるのかー2019

    • Author(s)
      渡部昌平・武蔵由佳・金山元春・河村昭博
    • Organizer
      日本教育カウンセリング学会第17回研究発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04870
  • [Presentation] セカンドステップに参加した幼児のソーシャルスキルと問題行動2011

    • Author(s)
      金山元春
    • Organizer
      日本心理臨床学会第30回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際センター(福岡県)
    • Year and Date
      2011-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730511

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi