• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

FUKAZAWA MAKOTO  深澤 真

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

深澤 真  フカザワ マコト

Less
Researcher Number 00634429
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 琉球大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 琉球大学, 教育学部, 教授
2020 – 2023: 琉球大学, 教育学部, 准教授
2015 – 2018: 琉球大学, 教育学部, 准教授
2014: 茨城大学, 人文学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
自己評価 / 相互評価 / スピーキング / 学習のための評価
Except Principal Investigator
スピーキング能力測定 / 英語テスト / 言語テスティング / フィードバック / 採点 / 実施 … More / テスト作成 / スピーキング評価 / 採点者 / 採点指針 / 信頼性 / 英語 / ペア型テスト / ペア型対話テスト / ディスカッションテスト / ロールプレイテスト Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (44 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  Investigating sustainable methods for administering classroom-based speaking assessment to promote learning

    • Principal Investigator
      小泉 利恵
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  相互評価と自己評価を用いた学習のためのスピーキング評価の有効性の検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      深澤 真
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      University of the Ryukyus
  •  Development of scoring guidelines for ensuring rater reliability in second language (L2) English classroom speaking assessment at senior high schools in Japan

    • Principal Investigator
      Koizumi Rie
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
      Seisen University.
      Juntendo University
  •  Development and validation of a role-play test to evaluate English speaking ability

    • Principal Investigator
      KOIZUMI Rie
    • Project Period (FY)
      2014 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Juntendo University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ELEMENT English Communication III2023

    • Author(s)
      卯城祐司・磐崎弘貞・深澤真・レパヴーマリ・野田玲子
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      新興出版社啓林館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Book] 実例でわかる英語スピーキングテスト作成ガイド2022

    • Author(s)
      小泉利恵 (編著)、横内裕一郎 (著)、深澤真 (著) 他
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246551
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Book] 「第2章 Q8 CEFRとは何かを説明しなさい」 卯城祐司・樫葉みつ子 (編) 『新・教職課程演習 第18巻中等英語科教育』(pp. 26-29)2021

    • Author(s)
      深澤真
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003594
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Book] 「第1章 Q5 中学校と高等学校の「話すこと〔やりとり〕〔発表〕」の目標の相違点を 説明しなさい」 卯城祐司・樫葉みつ子 (編) 『新・教職課程演習 第18巻中等英語科教育』(pp. 18-19)2021

    • Author(s)
      深澤真
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003594
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Book] 実例でわかる 英語テスト作成ガイド2017

    • Author(s)
      小泉利恵、印南洋、深澤真
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246100
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Book] British Council New Directions in Language Assessment: JASELE Journal Special Edition2016

    • Author(s)
      C. Saida, Y. Hoshino, & J. Dunlea (編), Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.他
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      British Council Japan
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Book] Pacific Rim Objective Measurement Symposium (PROMS) 2015 Conference Proceedings2016

    • Author(s)
      Q. Zhang (編), Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.他
    • Total Pages
      424
    • Publisher
      Springer Singapore
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Book] 英語4技能評価の理論と実践―CAN-DO・観点別評価から技能統合的活動の評価まで2015

    • Author(s)
      望月昭彦・深澤真・印南洋・小泉利恵 (編)
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Journal Article] 小テスト、定期テスト、実力テスト、校内テストを使い分けるための基礎知識(連載「外国語評価リテラシーを高めよう」第3回)2023

    • Author(s)
      深澤真
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 72(3, 6月号) Pages: 60-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Journal Article] 中学校における英語テストの現状―「思考・判断・表現」の評価に焦点を当てて-2023

    • Author(s)
      深澤真
    • Journal Title

      九州英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Journal Article] CLILを活用した授業が生徒の思考の深まりと英語の表現力に与える効果―中学生の視点から見た一考察―2023

    • Author(s)
      漢那有希子・深澤真
    • Journal Title

      沖縄英語教育学会紀要

      Volume: 19 Pages: 33-58

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Journal Article] New Course of Study Goals and Actual Teaching Practices in High School English Classes: Is the Gap Narrowing?2022

    • Author(s)
      Fukazawa, M
    • Journal Title

      九州英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Journal Article] 教室内言語評価に対する中学校教員の意識2022

    • Author(s)
      深澤真
    • Journal Title

      九州地区国立大学教育系・文系研究論文集

      Volume: 9(1) Pages: 1-16

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Journal Article] Have English Entrance Examination at Japanese Universities Changed over the Last Two Decades?2021

    • Author(s)
      Fukazawa, M.
    • Journal Title

      九州英語教育学会紀要

      Volume: 49 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Journal Article] Comparison between holistic and analytic rubrics of a paired oral test.2020

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.
    • Journal Title

      JLTA Journal

      Volume: 23 Issue: 0 Pages: 57-77

    • DOI

      10.20622/jltajournal.23.0_57

    • NAID

      130008057483

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Journal Article] 外国語活動と教科としての英語における小学校教員の評価に対する意識の変化2019

    • Author(s)
      深澤真
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 94 Pages: 171-182

    • NAID

      120006583502

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Journal Article] 高校英語における学習指導要領の目標は達成されているか―生徒の視点からの検証―2019

    • Author(s)
      深澤真
    • Journal Title

      琉球大学教職センター紀要

      Volume: 1 Pages: 1-14

    • NAID

      120006765052

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Journal Article] 小学校外国語活動及び外国語導入に対する小学校教員の意識―小学校教員に対するアンケート調査の分析―2018

    • Author(s)
      大城賢・深澤真
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 93 Pages: 53-68

    • NAID

      120006532214

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Journal Article] 日本言語テスト学会 (JLTA) 「大学入学希望者学力評価テスト(仮称)における英語テストの扱いに対する提言」と解説2017

    • Author(s)
      日本言語テスト学会 提言作成委員会 (渡部良典, 小泉利恵, 小山由紀江, 齋藤英敏, 澤木泰代, 清水裕子, 片桐一彦, 深澤真, 横内裕一郎)
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 66(2) Pages: 73-75

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Journal Article] スピーキングの評価2:テストの採点方法2015

    • Author(s)
      深澤真
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 63(11) Pages: 62-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Journal Article] CAN-DOリストをテスト作成に生かす2015

    • Author(s)
      深澤真
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 63(12) Pages: 62-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Journal Article] スピーキングの評価1:テストの作成2014

    • Author(s)
      深澤真
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 63(10) Pages: 62-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Journal Article] 校内テストと外部テスト:その違いと活用方法2014

    • Author(s)
      深澤真
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 63(5) Pages: 62-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Presentation] The current status of junior high school English Tests under Japan's new Course of Study2023

    • Author(s)
      Fukazawa, M.
    • Organizer
      Korea English Language Testing Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Presentation] 中学校における英語テストの現状:スピーキングの評価に焦点を当てて2023

    • Author(s)
      深澤真
    • Organizer
      第51回九州英語教育学会熊本研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Presentation] スピーキング評価ポータルサイト―小中高の実践から見た有用性と改善点」シンポジウムパネリスト2023

    • Author(s)
      初澤晋・上原美咲・澤井奈生子・小泉利恵・深澤真
    • Organizer
      第1回言語学習評価研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Presentation] Formative test feedback in classroom-based speaking assessment in a Japanese senior high school. In R. Koizumi (Chair) & F. Nakatsuhara (Discussant). Implementing formative and summative classroom assessments of speaking and writing: Promises and challenges of learning-oriented practices [Symposium]2022

    • Author(s)
      Koizumi, R., Watanabe, A., Fukazawa, M., & Inoue, C.
    • Organizer
      43rd Language Testing Research Colloquium
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Presentation] 中学校における英語テストの現状: 思考・判断・表現の評価に焦点を当てて2022

    • Author(s)
      深澤真
    • Organizer
      九州英語教育学会佐賀研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Presentation] Developing and evaluating an online resource on classroom speaking assessment for Japanese secondary school teachers of English [Work in progress]2022

    • Author(s)
      Koizumi, R., Inoue, C., Fukazawa, M., Yokouchi, Y., & Yamamoto, M.
    • Organizer
      43rd Language Testing Research Colloquium
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Presentation] 日本の高校における英語の授業は学習指導要領に基づき変化したか2021

    • Author(s)
      深澤真
    • Organizer
      第49回九州英語教育学会長崎大会. オンライン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Presentation] プロジェクト報告2:高校の英語授業内スピーキング評価における「信頼性確保のための採点指針」の作成に向けて2021

    • Author(s)
      小泉利恵・深澤真・横内裕一郎・井上千尋
    • Organizer
      小泉利恵科研プロジェクト第2回例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Presentation] 小学校外国語・外国語活動における評価に対する教員の意識ー評価項目の重要度と評価方法に焦点を当ててー2021

    • Author(s)
      深澤真
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会 関東・埼玉大会. オンライン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Presentation] Examining learner perception toward test feedback in classroom-based speaking assessment using a validity framework.2020

    • Author(s)
      Koizumi, R., Watanabe, A., Fukazawa, M., & Inoue, C.
    • Organizer
      LTRC/ALTAANZ Online Celebratory Event 2020.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Presentation] スピーキングの指導と評価:新学習指導要領の導入にあたって2020

    • Author(s)
      深澤真
    • Organizer
      中部地区英語教育学会 三重支部例会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00894
  • [Presentation] Holistic and analytic scales of a paired oral test for Japanese learners of English2018

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., Fukazawa, M.
    • Organizer
      Poster presented at 41st annual Language Testing Research Colloquium, Atlanta, Georgia, USA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Presentation] 学習到達目標に照らした指導と評価の一体化―評価に焦点を当てて―2018

    • Author(s)
      深澤真
    • Organizer
      国頭地区英語教育研究会. 於:名護市立名護中学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Presentation] 評価から振り返る授業と指導2018

    • Author(s)
      深澤真
    • Organizer
      徳島県教育委員会主催「英語セミナー in 徳島」. 於:徳島県立総合教育センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Presentation] 外国語活動・教科としての英語の評価に対する意識―評価項目の重要度と評価方法に焦点を当てて―2018

    • Author(s)
      深澤真・神村好志乃・山中隆行
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会. 於:長崎大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Presentation] Examining the construct of paired oral tasks through analysis of elicited speech functions.2017

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.
    • Organizer
      4th International Conference of the Asian Association for Language Assessment (AALA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Presentation] Effects of four-month paired-oral-type instruction and assessment on the development of L2 speaking ability of Japanese university learners of English.2016

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016 (PacSLRF2016)
    • Place of Presentation
      Chuo University
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Presentation] Developing a scale of interactive oral ability using multi-faceted Rasch analysis and paired oral tasks.2015

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.
    • Organizer
      Pacific Rim Objective Measurement Symposium (PROMS) 2015
    • Place of Presentation
      Kyushu Sangyo University, Japan
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Presentation] An argument-based validation framework of a paired oral test in university classroom contexts.2015

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M. (2015, September).
    • Organizer
      19th Annual Conference of the Japan Language Testing Association (JLTA)
    • Place of Presentation
      Chuo University, Tokyo, Japan
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Presentation] Effectiveness of role play versus discussion: Comparing paired oral tasks in classroom assessment.2014

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.
    • Organizer
      36th Language Testing Research Colloquium
    • Place of Presentation
      Amsterdam, the Netherland
    • Year and Date
      2014-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • [Presentation] Rating scale for paired oral assessment in Japanese classrooms.2014

    • Author(s)
      Koizumi, R., In’nami, Y., & Fukazawa, M.
    • Organizer
      2nd British Council Symposium on Supporting Reform in Education New Directions English: Role of English assessment in Internationalization
    • Place of Presentation
      Meiji Kinenkan, Tokyo
    • Year and Date
      2014-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370737
  • 1.  KOIZUMI Rie (70433571)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 19 results
  • 2.  印南 洋 (80508747)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  横内 裕一郎 (40782800)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  真家 崚 (40979639)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  常本 亜希 (00981937)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi