• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamashita Akemi  山下 雅佳実

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 00707276
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 中村学園大学短期大学部, 幼児保育学科, 講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 中村学園大学短期大学部, 幼児保育学科, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Keywords
Principal Investigator
教材・授業開発 / 多職種連携教育 / 看図アプローチ / 教育プログラム / SECIモデル / 視覚教材 / 保育士養成課程 / 多職種連携教育プログラム / 新カリキュラム / 教育プログラムの開発 … More / ICT活用 / 他職種連携教育 / 協同 / 教育プログラム開発 / ビジュアルテキスト / 創造的思考力 / 看護基礎教育 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (29 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  保育士養成課程に求められる多職種連携教育プログラムの開発-協同による知の創造-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山下 雅佳実
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nakamura Gakuen University Junior College
  •  Fostering creative thinking skills necessary for nursing-Development of teaching materials and lessons using the "KANZU approach"-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamashita Akemi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
    • Research Institution
      Nakamura Gakuen University Junior College

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 若手保育者を対象とする研修における「看図アプローチ語りカフェ」プログラムの活用2023

    • Author(s)
      川俣沙織・山下雅佳実
    • Journal Title

      保育文化研究

      Volume: 17 Pages: 157-168

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Journal Article] 看図アプローチを活用した看護学校での教科外活動実践―協同で学ぶ意味を考える―2023

    • Author(s)
      山口奈津子・田中伸子・山下雅佳実・鹿内信善
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 17

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Journal Article] 「看図アプローチ」を活用した園内研修プログラムの開発2023

    • Author(s)
      山下雅佳実
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Journal Article] 看図アプローチ協同学習の学習効果測定に関する基礎的研究 : 生体信号情報としての心拍変動に着目して2023

    • Author(s)
      萩尾耕太郎・山下雅佳実
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 18 Pages: 93-105

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Journal Article] 幼児教育における安全管理に関する授業実践―看図アプローチからの新たな学び2022

    • Author(s)
      仲村彩・山下雅佳実
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 15

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Journal Article] 「持ち寄り型」ビジュアルテキストの誕生2022

    • Author(s)
      渡邊令子・山下雅佳実・鹿内信善
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 11号 Pages: 14-19

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Journal Article] 多職種連携教育プログラムの開発―「看図アプローチ」で子どもと保育と看護をつなぐ―2022

    • Author(s)
      山下雅佳実
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 10号 Pages: 33-52

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Journal Article] 長崎県央看護学校 「看図アプローチ研究会」 の新たなはじまり2022

    • Author(s)
      山下雅佳実
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 11号 Pages: 20-26

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Journal Article] 看護学と保育学の多職種連携教育プログラム開発に向けてのプレ実践―「ビジュアルテキスト持ち寄り型看図アプローチ語りカフェ」-2021

    • Author(s)
      山下雅佳実
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 8号 Pages: 41-48

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Journal Article] 全員参加の保育カリキュラム・マネジメント―看図アプローチを活用した職場研修プログラムの開発―2020

    • Author(s)
      鹿内信善・山下雅佳実・廣瀬崇
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 3

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Journal Article] 「看図を探せ !!」―長崎県央看護学校第 13 回看図アプローチ研究会報告―2020

    • Author(s)
      山下雅佳実・田中伸子・渡邊令子他
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 5 Pages: 46-53

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Journal Article] 小児看護学教育における 「看図アプローチ」 を基盤とした教材開発・授業開発2020

    • Author(s)
      山下雅佳実
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 3 Pages: 30-47

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Journal Article] 「看図アプローチ語りカフェ」プログラムに関する探索的研究2020

    • Author(s)
      山下雅佳実
    • Journal Title

      保育文化研究

      Volume: 10 Pages: 75-88

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 心理・保育学生の多職種連携教育における職業観の相互理解2023

    • Author(s)
      石田有紀・山下雅佳実
    • Organizer
      第16回日本保健医療福祉連携教育学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Presentation] 心理・保育・看護学生における多職種連携教育の試み2023

    • Author(s)
      石田有紀・山下雅佳実・田中伸子
    • Organizer
      第3回日本公認心理師学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Presentation] 保育士等キャリアラダー研修プログラムの構築2023

    • Author(s)
      山下雅佳実・川俣沙織
    • Organizer
      日本保育文化学会 第9回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Presentation] 協同で学ぶ意味を考える―看図アプローチを使った教科外活動―2022

    • Author(s)
      山口奈津子・田中伸子・山下雅佳実・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Presentation] 看図アプローチとその理論2022

    • Author(s)
      鹿内信善・石田ゆき・山下雅佳実
    • Organizer
      日本協同教育学会第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Presentation] 「きゅうちゃん」を活用した授業実践―どうにかなる、なんとでもなる看図アプローチ―2022

    • Author(s)
      山下雅佳実
    • Organizer
      日本協同教育学会第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Presentation] 看図アプローチを活用した多職種連携教育プログラムの開発―「子どもの権利」をそれぞれの専門職から考える―2021

    • Author(s)
      山下雅佳実・田中伸子
    • Organizer
      日本協同教育学会第17回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 看図作は二刀流 ―ボールの投げ方・飛ばし方―2021

    • Author(s)
      鹿内信善・石田ゆき・山下雅佳実
    • Organizer
      日本協同教育学会第17回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] コロナに負けない!NK細胞活性を上昇させる「山下流看図アプローチ」2021

    • Author(s)
      山下雅佳実
    • Organizer
      看護教育看図アプローチ研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 看図アプローチを活用した基礎看護学実習の導入とまとめ―語り合いによる協同学習―2021

    • Author(s)
      渡邊令子・田中伸子・山下雅佳実・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第17回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 教科外活動での看図アプローチを活用した協同学習の実践と効果2019

    • Author(s)
      吉野千春・田中伸子・石田ゆき・山下雅佳実
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 看図アプローチを活用した「語りカフェ」-学生とともに語るということ-2019

    • Author(s)
      山下雅佳実・田中伸子
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 対話的学びを活性化する看図アプローチ2019

    • Author(s)
      鹿内信善・山下雅佳実・石田ゆき
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 保育所における看図アプローチを基盤とした「語りカフェ」研修についての一考察2019

    • Author(s)
      山下雅佳実・牛島豊広
    • Organizer
      日本保育文化学会第6回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 看図アプローチを導入した効果と課題-教員全員参加型授業研究の視点から-2019

    • Author(s)
      田中伸子・山下雅佳実・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 看図アプローチ協同学習による絵本づくり授業実践2019

    • Author(s)
      石田ゆき・山下雅佳実・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • 1.  鹿内 信善 (20121387)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 2.  萩尾 耕太郎 (10829295)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  石田 有紀 (00634924)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  笠原 正洋 (10231250)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  那須 信樹 (60300456)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi