• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Aoyama Yukinori  青山 之典

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

AOYAMA YUKINORI  青山 之典

Less
Researcher Number 00707945
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2023: 福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授
2016: 福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授
2015: 福岡教育大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
2013 – 2014: 比治山大学, 現代文化学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
説明的文章 / 結束性 / 入れ子構造 / 階層構造 / 論証の相対性 / 論証の非明示性 / 読み / 状況モデル / テキストベース / 難易度 … More / 論理的認識力 / 教材の難易度 / ものの見方の多様化 / 尺度 / 自己効力感 / 教科書教材 / カリキュラム開発 / カリキュラム構成・開発 / 基本的な結束性 / 論理の型 / 構造の複雑さ / 説明的文章教材の難易度 / 根拠の構造 / ワーキングメモリ / ものの見方 / 文章構造の複雑さ / 読解能力 / 意味内容の創造と検討 / 論理の創造と検討 / 小学校国語科 / Strand / スパイラルカリキュラム / コンテクスト分析能力 / 意味内容形成能力 / 論理構築能力 … More
Except Principal Investigator
セルフスタディ / 論理教育 / 国語教育 / 論理 / 教師教育 / 研究者の信念や価値 / 国語科論理教育 / 教員養成 / 教師教育者養成 / 個体史研究 / 記述式 / レトリック / 日常言語と論理 / 論理の評価 / 論理の表現 / 論理の発達 / 論理の教育 / 入れ子構造 / 評価 / カテゴリー / 高等学校 / 各教科の教育(国語) / 教科教育学 / 教育学 / 学習評価 / 実践モデルの整理・分類 / 学力評価 / 主体形成 / 単元開発の構想 / 実践モデルの整理・分析 / 論理論証教育 / 高等学校国語科 / 哲学する子ども / 世界解釈 / 読むこと / 認識 / 小中高 / 論証 / 説明文 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  論理を教える国語の先生をどう育てるか:国語科教育学研究者によるセルフスタディ

    • Principal Investigator
      幸坂 健太郎
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Relationship between the Actual Situation of Clues for Building Situational Models and the Difficulty Level of Teaching Materials in Informational Text Reading InstructionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      AOYAMA Yukinori
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Research on the evaluation of rhetoric in logic education

    • Principal Investigator
      NAMBA HIROTAKA
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of logical education practice model and evaluation model in secondary school Japanese curriculum

    • Principal Investigator
      MIYAMOTO Koji
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Research on the Difficulty of Expository Text Focusing on Logical Cognitive AbilityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Aoyama Yukinori
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Formulation of logic education curriculum and practice plan through elementary, middle and high school

    • Principal Investigator
      NAMBA HIROTAKA
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Spiral Structure of the Explanatory Text Reading Curriculum that Focus on Reasoning Capacity for ArgumentationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      AOYAMA YUKINORI
    • Project Period (FY)
      2013 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hijiyama University

All 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 新たな時代の学びを創る中学校高等学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編(分担執筆)(本科研関係執筆者:宮本浩治・青山之典・篠崎祐介)
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037677
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(5) -読者の自己効力感尺度の作成に向けた理論検討-2022

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 12 Pages: 1-7

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02763
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(4) -高等学校国語総合の教材文に焦点をあてて-2021

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教育学研究科教職実践専攻(教職大学院)年報

      Volume: 11 Pages: 1-14

    • NAID

      120007017036

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(4) ―高等学校国語総合の教材文に焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 11 Pages: 1-14

    • NAID

      120007017036

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02763
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(4)―高等学校国語総合の教材文に焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教育学研究科教職実践専攻年報

      Volume: 11 Pages: 1-14

    • NAID

      120007017036

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02624
  • [Journal Article] 「説明的文章の難易度を決める要因(3) ー小学校と中学校の国語教科書を比較してー」2019

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(3) -小学校と中学校の国語科教科書を比較して-2019

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 1-14

    • NAID

      40022473519

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04773
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(2)-根拠の構造に焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 8 Pages: 9-16

    • NAID

      120006489687

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04773
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(2)ー根拠の構造に焦点をあててー2018

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 8

    • NAID

      120006489687

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(3) ー小学校と中学校の国語教科書を比較してー2018

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02624
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(1) -マクロとミクロの視点から捉えられる構造に焦点をあてて-2017

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 7 Pages: 41-50

    • NAID

      120006491396

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(1)-マクロとミクロの視点から捉えられる構造に焦点をあてて-2017

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 第7号 Pages: 41-50

    • NAID

      120006491396

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04773
  • [Journal Article] 論理的認識力を高めるための説明的文章の読みに関する小学校国語科スパイラルカリキュラムの開発2015

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      学位論文

      Volume: 1 Pages: 1-224

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Journal Article] 間テクスト性に着目して、表現主体の背景を想定することの意義―説明的文章の読みの指導に焦点をあてて―2015

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      比治山大学現代文化学部紀要

      Volume: 第21号 Pages: 131-142

    • NAID

      120005618699

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Journal Article] 読解カリキュラム開発に関する調査研究―トロント大学附属学校に焦点をあてて―2015

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 第1号

    • NAID

      120005618682

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Journal Article] 説明的文章の授業における『論理的認識力』設定の意義2014

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 8 Pages: 65-74

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Journal Article] 説明的文章の授業における「論理的認識力」育成の研究―「論理」と「意味内容」との相互補完的な実践を通して―2014

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第1部第63号 Pages: 67-75

    • NAID

      120005528133

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Journal Article] 日常の論理の偏向をどう教育で扱うか―論理・論理的思考力および周辺概念の再構築を通して―2014

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      初等カリキュラム研究

      Volume: 第2号 Pages: 3-11

    • NAID

      120005462661

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Journal Article] 説明的文章の授業における『論理的認識力』育成の研究―『論理』と『意味内容』との相互補完的な実践を通して―2014

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要,第一部

      Volume: 63 Pages: 67-75

    • NAID

      120005528133

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Journal Article] 説明的文章の授業における「論理的認識力」設定の意義―論理的で豊かな意味内容の創造と検討を実現するために―2014

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 第8号 Pages: 65-74

    • NAID

      120005458337

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Journal Article] 説明的文章の授業における「論理的認識力」設定の意義2014

    • Author(s)
      青山 之典
    • Journal Title

      国語科思想研究

      Volume: 第8号 Pages: 65-74

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Journal Article] Common Core State Standards for English Language ArtsにおけるReading Standards for Informational Text(K-12)―スパイラル構造をもった説明的文章読解カリキュラムの実際―2013

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 第7号 Pages: 1-13

    • NAID

      120005349014

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Journal Article] Strand概念の導入による読解カリキュラム改善の可能性―要点・要旨把握指導に焦点をあてて―2013

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第1部第62号 Pages: 99-107

    • NAID

      120005395966

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Journal Article] 論理的認識力―日常の論理の偏向に対応する認識能力の構造―2013

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      比治山大学現代文化学部紀要

      Volume: 第20号 Pages: 135-143

    • NAID

      120005436615

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Presentation] “私たち”は学習者のどのような読みを論理的だとみなすのか ―国語科論理教育研究者のセルフスタディ―2022

    • Author(s)
      幸坂健太郎・青山之典・吉川芳則・難波博孝・宮本浩治・篠崎祐介・本渡葵
    • Organizer
      第142回 全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Presentation] 小中高の論理教育カリキュラム策定のための基礎的研究(2)―実態調査2017

    • Author(s)
      篠崎祐介・青山之典・吉川芳則・幸坂健太郎・難波博孝・宮本浩治
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Presentation] 小中高の論理教育カリキュラム策定のための基礎研究(1)―理論的枠組みの構築2017

    • Author(s)
      宮本浩治・難波博孝・篠崎祐介・幸坂健太郎・吉川芳則・青山之典
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Presentation] 説明的文章教材の難易度を決める要因(2)-根拠の構造に焦点をあてて-2017

    • Author(s)
      青山之典
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第132回岩手大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04773
  • [Presentation] 説明的文章教材の難易度を決める要因(2)ー根拠の構造に焦点をあててー2017

    • Author(s)
      青山之典
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Presentation] 説明的文章教材の難易度を決める要因(2)-根拠の構造に焦点をあてて-2017

    • Author(s)
      青山 之典
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第132回岩手大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04773
  • [Presentation] 説明的文章教材の難易度を決める要因-階層構造に焦点をあてて-2016

    • Author(s)
      青山之典
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第130回新潟大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04773
  • [Presentation] 説明的文章の授業における「論理的認識力」設定の意義―論理的で豊かな意味内容の創造と検討を実現するために―2014

    • Author(s)
      青山 之典
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第126回名古屋大会
    • Place of Presentation
      ウインクあいち
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Presentation] 間テクスト性に着目して、表現主体の背景を想定することの意義2014

    • Author(s)
      青山 之典
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第127回筑波大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • [Presentation] 論理的認識力(1)―「論理的認識力」を概念規定する必要性―2013

    • Author(s)
      青山之典
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第125回広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25885113
  • 1.  NAMBA HIROTAKA (30244536)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  MIYAMOTO Koji (30583207)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  吉川 芳則 (70432581)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  幸坂 健太郎 (20735253)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  篠崎 祐介 (60759992)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  本渡 葵 (20781248)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  武田 信子 (00247123)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi