• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kamita Michiko  紙田 路子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 00782997
Affiliation (Current) 2025: 岡山理科大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 岡山理科大学, 教育学部, 准教授
2019: 岡山理科大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
社会科授業構成理論 / 価値学習 / 社会論争問題 / 応答責任としての対話 / 公共的意思決定 / U理論 / 市民性教育における対話 / 子どもの主体化 / 新たな視座の獲得 / 批判的志向と共感 … More / 価値調整のための対話のありかた / 市民的資質・能力の育成 / 選択・判断 / 協調 / 価値調整能力の育成 / 市民的資質・能力 / 価値調整能力 / 対話 / 持続可能な社会の担い手 / 納得解の追究 … More
Except Principal Investigator
カリキュラム / 中等教育 / 中高一貫 / 主権者教育 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (19 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  Research on interactive social studies lesson structure to foster children's ability to adjust valuesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kamita Michiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Okayama University of Science
  •  Promoting School Reform from the Perspective of Developing Voter Education Programs: ThroughCurriculum development from middle school to high school based on the same principles

    • Principal Investigator
      KUWABARA TOSHINORI
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Okayama University

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 価値判断基準の再構築における地域学習の意義 ―「批判的に肯定する」地域学習の授業構成-2023

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 149

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] 納得解の追究が保障する知識の再構築 : 探究活動Iにおける地図作成を通して大学生が獲得したもの2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要. B, 人文・社会科学

      Volume: 59 Pages: 31-44

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] 価値判断基準の再構築における地域学習の意義 ―「批判的に肯定する」地域学習の授業構成-2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 149 Pages: 21-33

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] 子どもの価値調整能力を育成する小学校社会科授業構成 ―「納得解」を追究する社会科授業の分析を通して-2023

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      社会科教育学論叢

      Volume: 第3号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] Research and Practice of Teacher Education for Curriculum Maker2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      The Journal of Studies on Educational Practices

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 13-25

    • DOI

      10.34587/jsep.25.1_13

    • ISSN
      1344-946X, 2435-9521
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] 国際バカロレア教育が学校教育改革に与える示唆 : 単元“Sharing the planet(この地球を共有するということ)”の実践を通して2022

    • Author(s)
      高橋 周平  紙田 路子
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要. B, 人文・社会科学 58

      Volume: 58 Pages: 63-76

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] 小学校生活科における歴史学習の可能性 : 歴史的実践に基づく小学校低学年の歴史学習2021

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要. B, 人文・社会科学

      Volume: 57 Pages: 53-62

    • NAID

      120007185117

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] 市民的資質・能力を育成する防災教育の在り方 : 小学校第6学年社会科単元「水害から考える地域の防災」の設計を通して2021

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 33 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] 公共的意思決定のための小学校社会科授業構成ー「判断基準の保留」に着目した第6学年単元「ハンセン病から考える」の実践ー2020

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      公民教育研究

      Volume: 27 Pages: 15-28

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] 全国社会科教育学会会員リレー連載 社会科における深い学びの実現とは(第5回)「深い学び」とは自己を再更新する連続的な学び2020

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 57(8) Pages: 120-123

    • NAID

      40022309313

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] 民主主義の担い手を育てる教師の教育 : 「初等社会科内容論」の実践を通して2020

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要. B, 人文・社会科学

      Volume: 56 Pages: 39-54

    • NAID

      120006952301

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] 主体的な価値判断能力の育成を目指す領土問題学習の授業設計 : 第6学年小単元「竹島問題を考える」の開発を事例として2019

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要. B, 人文・社会科学

      Volume: 55 Pages: 32-44

    • NAID

      120006778811

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Journal Article] 成功のためにできる教師のナビゲート術 討論授業のゴール(目的)を見据えたナビゲートを (特集 対立と合意を考える! 思考を深める「討論教材」25選) -- (思考を深める「討論授業」)2019

    • Author(s)
      紙田路子
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 56 Pages: 20-23

    • NAID

      40022084496

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Presentation] 社会に開かれた市民的資質・能力を構築する地域学習の意義 ―「納得解を追究する」地域学習の提案-2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Presentation] 納得解の追究が保障する市民的資質—単元計画・地図作成を通して大学生が獲得したもの2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Presentation] 子どもの価値調整能力を育成する小学校社会科学習の授業構成 ―「納得解」を追究する社会科授業の分析を通して-2023

    • Author(s)
      紙田路子
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Presentation] 子どもの価値調整能力を育成する小学校社会科学習の授業構成 ―「納得解」を追究する社会科授業の分析を通して-2023

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Presentation] 価値調整能力を育成する社会科授業の検討-水害から考える地域の防災」の授業設計を通して2021

    • Author(s)
      紙田 路子
    • Organizer
      第9回全国社会科教育学会・韓国社会科教育学会研究交流
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • [Presentation] 社会科が担う防災・減災教育の在り方―小学校第5学年単元「水害から考える減災」の設計を通して―2020

    • Author(s)
      紙田路子 角田正和 神山大樹
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14253
  • 1.  KUWABARA TOSHINORI (70294395)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  工藤 文三 (30231096)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  谷田部 玲生 (30311137)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  小山 茂喜 (10452145)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  鴛原 進 (30335880)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  永田 忠道 (90312199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  釜本 健司 (10435208)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  井上 昌善 (10824104)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  田本 正一 (30808126)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  田中 一裕 (90805946)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  藤原 孝章 (70313583)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  高橋 純一 (30884126)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi