• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Oonuki Mamoru  大貫 守

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Onuki Mamoru  大貫 守

Less
Researcher Number 00823808
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授
2018 – 2019: 愛知県立大学, 教育福祉学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / :Education and related fields
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
教育方法 / 科学的探究 / カリキュラム / ポートフォリオ / パフォーマンス評価 / ルーブリック / リテラシー / ラーニングプログレッションズ / プロジェクト / パフォーマンス課題 … More / 評価方法 / 科学的実践 / ポートフォリオ評価 / 科学教育 … More
Except Principal Investigator
教育と釈迦福祉の連携 / 経済的貧困家庭支援 / 特別ニーズ支援 / 生涯発達 / 医療的ケア児支援 / インクルーシブ保育・教育 / 生涯発達支援 / 教育と社会福祉の連携 / 多職種連携 / 生活困窮家庭支援 / 特別ニーズ教育 / 外国人高齢者支援 / 教育と福祉の連携 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (43 results)
  • Co-Researchers

    (19 People)
  •  Developing teaching methods and curriculum to promote literacy as a foundation for scientific inquiryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      大貫 守
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Aichi Prefectural University
  •  Comprehensive research on lifelong developmental support through collaboration between education and social welfare in a diverse society

    • Principal Investigator
      山本 理絵
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Aichi Prefectural University
  •  The development of a variety of assessments to nurture the competence of scientific inquiry.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ONUKI MAMORU
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Aichi Prefectural University
  •  Research on curriculum and assessment to foster the ability of doing scientific inquiryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Onuki Mamoru
    • Project Period (FY)
      2018 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Aichi Prefectural University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] アメリカにおける科学教育カリキュラム論の変遷2023

    • Author(s)
      大貫 守
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      4820807420
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Book] 高等学校 「探究的な学習」の評価2023

    • Author(s)
      西岡 加名恵、大貫 守
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      476192926X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Book] The study of elementary science: Aspects of Excellence and Equality(Japan’s School Curriculum for the 2020s: Politics, Policy, and Pedagogy)2022

    • Author(s)
      Mamoru Onuki
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      Springer
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Book] Japan’s School Curriculum for the 2020s: Politics, Policy, and Pedagogy.2022

    • Author(s)
      Onuki,M.,Kasai,K.(Okada, A., Bamkin, S. ,eds)
    • Total Pages
      385
    • Publisher
      Springer Singapore
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20677
  • [Book] 評価と授業をつなぐ手法と実践(評価の観点を活かす単元設計)2020

    • Author(s)
      大貫守
    • Total Pages
      155
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324107294
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • [Book] 西岡加名恵編『高等学校 教科と探究の新しい学習評価――観点別評価とパフォーマンス評価実践事例集』(「ルーブリックの開発と活用」)2020

    • Author(s)
      西岡加名恵(大貫守 含む)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学事出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Book] 小学校新指導要録 改訂のポイント(「理科-資質・能力を育むカリキュラムと授業の改善に向けた評価のあり方)2019

    • Author(s)
      大貫守
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806561
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • [Book] 西岡加名恵・石井英真編『教科の「深い学び」を実現するパフォーマンス評価』(第4章「理科」を担当)2019

    • Author(s)
      大貫守
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      日本標準
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • [Book] 西岡加名恵・石井英真編『Q&Aでよくわかる!見方・考え方を育てるパフォーマンス評価』(「『総合的な学習(探究)の時間』とパフォーマンス評価」を担当)2018

    • Author(s)
      大貫守
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • [Journal Article] A study of the educational system in Spain : Focusing on Quality and Equity Aspects of Curriculum Organization2024

    • Author(s)
      SANJUAN ROCA Maria del Mar,大貫守,金箱亜希
    • Journal Title

      人間発達学研究

      Volume: 15 Issue: 15 Pages: 75-88

    • DOI

      10.15088/0002000226

    • URL

      https://aichi-pu.repo.nii.ac.jp/records/2000226

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23KJ1816, KAKENHI-PROJECT-20K13847, KAKENHI-PROJECT-23K20677
  • [Journal Article] Inclusive Education Practices in the Autonomous Region of Galicia : A Report of Visitation Survey from CEIP Monte dos Postes School2024

    • Author(s)
      大貫守,SANJUAN ROCA Maria del Mar,金箱亜希
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 72 Issue: 72 Pages: 15-27

    • DOI

      10.15088/0002000216

    • URL

      https://aichi-pu.repo.nii.ac.jp/records/2000216

    • Year and Date
      2024-02-29
    • Language
      Japanese
    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23KJ1816, KAKENHI-PROJECT-20K13847, KAKENHI-PROJECT-23K20677
  • [Journal Article] 教科のつながりをふまえたパフォーマンス課題づくりに関する検討―単元『グラフや表を用いて書こう』の実践に焦点を合わせて2023

    • Author(s)
      大貫守・原田雪乃
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 71 Pages: 101-110

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] カリキュラム編成における各種能力指導系統表の意義2023

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      学習研究

      Volume: 507 Pages: 16-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] パートナー型ロボットとのプログラミング教育用ボードゲーム対戦が文系大学生に及ぼす学習効果2023

    • Author(s)
      井上智貴・ジメネス フェリックス・ 大貫守
    • Journal Title

      ファジィシステムシンポジウム講演論文集

      Volume: 39 Pages: 304-307

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] 高等学校における科学的探究の指導の批判的検討――米国の取り組みを踏まえて2023

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      教育目標・評価学会 第 34 回大会発表要旨集

      Volume: 34 Pages: 38-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] 【翻訳】コモンコア・スタンダード2022

    • Author(s)
      大貫守・金箱亜希
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 70 Pages: 105-114

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] 2000年以降の米国のカリキュラム研究の動向-コモンコア・スタンダードへの批判に着目して2022

    • Author(s)
      大貫守・金箱亜希
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 70 Pages: 115-118

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] ボードゲームで対戦しながら学習者とプログラミングを学ぶパートナー型ロボットの印象効果2022

    • Author(s)
      井上智貴・ジメネス フェリックス・大貫守・春田登紀雄
    • Journal Title

      ファジィシステムシンポジウム講演論文集

      Volume: 38 Pages: 234-238

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] 外国につながる子どもたちの読みを深めるJSLカリキュラムに関する検討-単元『モチモチの木』の実践に焦点を合わせて-2022

    • Author(s)
      金箱亜希・大谷美里・大貫守
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 70 Pages: 93-104

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] 幼少期における絵本を活用した科学的探究の指導の方策に関する検討―Picture Perfect Science Lessonの取り組みに着目して―2022

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      人間発達学研究

      Volume: 12 Pages: 17-30

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] The study of elementary science: Aspects of Excellence and Equality2022

    • Author(s)
      MAMORU ONUKI
    • Journal Title

      Japan’s School Curriculum for the 2020s: Politics, Policy, and Pedagogy

      Volume: 1 Pages: 121-145

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] A Study on JSL Curriculum to Deepen the Reading of Children of Multiple Language and Multicultural Identities: Focusing on the Practice of the Unit “Mochi Mochi Tree”2022

    • Author(s)
      金箱 亜希、大谷 実里、大貫 守
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集 = Bulletin of The Faculty of Education and Welfare Aichi Prefectural University

      Volume: 70 Pages: 93-104

    • DOI

      10.15088/00004766

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1166/00004766/

    • Year and Date
      2022-02-21
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20677
  • [Journal Article] 総合的な探究の時間と教科との相互還流2021

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      月刊 高校教育

      Volume: 9月号 Pages: 62-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] 小学校2年生の外国語活動におけるパフォーマンス課題を中核とした単元設計に関する検討-単元『体を動かそう』の実践に焦点を合わせて-2021

    • Author(s)
      大貫守・原田雪乃
    • Journal Title

      生涯発達研究

      Volume: 13 Pages: 93-101

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] 総合的な探究の時間における目標と評価2020

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 53(13) Pages: 52-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] アメリカにおける科学的探究力の評価に関する検討-『2009年のNAEPのための科学の枠組み』に焦点を合わせて-2020

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 68 Pages: 13-26

    • NAID

      40022230529

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • [Journal Article] 総合的な探究の時間におけるルーブリックの開発と活用―探究型学力高大接続研究会の取り組みに着目して―2020

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      生涯発達研究

      Volume: 12 Pages: 105-111

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • [Journal Article] 総合的な探究の時間における指導と評価の一体化2020

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 53(6) Pages: 54-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Journal Article] 1980年代の米国のカリキュラム研究の動向:アドラーとノディングズの対立点に焦点を合わせて2020

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集

      Volume: 68 Pages: 82-88

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • [Journal Article] スーパーサイエンスハイスクール8校の連携による『標準ルーブリック開発』の取り組み2020

    • Author(s)
      西岡加名恵・大貫守
    • Journal Title

      教育方法の探究

      Volume: 23 Pages: 1-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • [Journal Article] <研究論文>ジョセフ・シュワブの科学的探究論に関する検討 --その前史に着目して--2018

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      教育方法の探究

      Volume: 21 Pages: 13-20

    • DOI

      10.14989/235503

    • NAID

      120006542010

    • ISSN
      1349-2020
    • Year and Date
      2018-08-10
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • [Journal Article] ロバート・カープラスの科学教育論に関する検討ーSCISの取り組みに着目してー2018

    • Author(s)
      大貫守
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 41(1) Pages: 95-105

    • NAID

      130007790751

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • [Presentation] アメリカの科学教育カリキュラムと探究学習2024

    • Author(s)
      大貫守
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第14回中間研究集会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Presentation] Effects of Partner Robots Playing Programm ing Educational Board Games Together on Beginning Programming Students2023

    • Author(s)
      Tomoki Inoue, Felix Jimenez, & Mamoru Onuki
    • Organizer
      Joint 13th International Conference on Soft Computing and Intelligent Systems and 24rd International Symposium on Advanced Intelligent Systems
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Presentation] 高等学校における科学的探究の指導の批判的検討――米国の取り組みを踏まえて2023

    • Author(s)
      大貫守
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Presentation] パートナー型ロボットとのプログラミング教育用ボードゲーム対戦が文系大学生に及ぼす学習効果2023

    • Author(s)
      井上智貴・ジメネス フェリックス・ 大貫守
    • Organizer
      日本知能情報ファジィ学会 ファジィシステムシンポジウム(FSS2023)第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Presentation] 高校生とプログラミング教育用ボードゲームを共に遊ぶパートナー型ロボットの印象の調査2023

    • Author(s)
      井上智貴, ジメネスフェリックス, 大貫守, 春田登紀雄
    • Organizer
      第53回東海ファジィ研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Presentation] O sistema educativo xapones2022

    • Author(s)
      Mamoru ONUKI
    • Organizer
      onferencia internacional de la Universidade de Santiago de Compostela
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Presentation] ボードゲームで対戦しながら学習者とプログラミングを学ぶパートナー型ロボットの印象効果2022

    • Author(s)
      井上智貴・ジメネス フェリックス・大貫守・春田登紀雄
    • Organizer
      日本知能情報ファジィ学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Presentation] Effect of Impression on learners during partnered robots learning programming while playing board games against each other2022

    • Author(s)
      Tomoki Inoue, Jimenez Felix, Haruta Tokio, & Mamoru Onuki
    • Organizer
      SCIS & ISIS 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Presentation] アメリカにおける科学的探究力の評価に関する検討―NAEPの評価の枠組みに着目して―2020

    • Author(s)
      大貫守
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13847
  • [Presentation] SSH8校連携による『標準ルーブリック』開発の試み2020

    • Author(s)
      飯澤功・大貫守・西岡加名恵
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • [Presentation] 高等学校における標準ルーブリックの開発プロセスと今後の展望2019

    • Author(s)
      大貫守
    • Organizer
      探究型学力 高大接続シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20958
  • 1.  山本 理絵 (60249282)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  野田 博也 (00580721)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  田川 佳代子 (10269095)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  内田 純一 (10457913)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  瀬野 由衣 (10610610)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  Carlson Andrea (20268048)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  村田 一昭 (20381741)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  柴田 有記 (30708748)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  橋本 明 (40208442)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  堀尾 良弘 (40326129)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  森川 夏乃 (70757252)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  宇都宮 みのり (80367573)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  稲嶋 修一郎 (80372845)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  三山 岳 (80582858)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  金 仙玉 (80803717)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  慎 少帥 (80843010)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  金 碩浩 (70424942)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  葛西 耕介 (00769010)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  田村 佳子 (50227279)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi