• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SEI Yoko  瀬井 陽子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 00868341
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大阪大学, 国際機構, 特任助教(常勤)
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 大阪大学, 国際教育交流センター, 特任助教(常勤)
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related
Keywords
Principal Investigator
自己主導型学習 / 日本語教育 / 言語学習ポートフォリオ / 地域の日本語教室 / 学習者オートノミー / 言語学習アドバイジング / 日本語学習
Except Principal Investigator
セルフアクセスラーニングセンター / オートノミー / 自律学習 … More / 自律的・主体的な学び / SALC / 実践コミュニティ / 言語学習支援 / 主体的な学び / 越境 / 実践コミュニティ論 / 支援者養成プログラム / 日本語学習支援 / 養成プログラム / 支援者養成 / 自律学習支援 / ウェルビーイング / 学習方法 / 人材育成プログラム / 日本語教育人材 / プログラム開発 / 言語学習アドバイジング / 教師オートノミー / 学習者オートノミー / 学習支援 / 第二言語学習 / 日本語教育 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (25 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  Fostering autonomy for language learning in SALC as a community of practice

    • Principal Investigator
      義永 美央子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Research and creation of instructional materials for the practice of Japanese language learning advising for learners in community-based Japanese language classes.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SEI Yoko
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Creating an Effective Training Program for Facilitators of Autonomous Japanese Language Learning in Higher Education

    • Principal Investigator
      YOSHINAGA Mioko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Osaka University

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] リフレクティブ・ダイアローグ2022

    • Author(s)
      加藤 聡子、ジョー・マイナード、義永 美央子、加藤 聡子、安部 麻矢、瀬井 陽子、林 貴哉、久次 優子、村上 智里
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872597622
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • [Journal Article] Language Learning Advising in Community-based Japanese Language Classes : A Consideration of the Problem of the Word “Daijobu”2024

    • Author(s)
      瀬井 陽子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 28 Pages: 1-9

    • DOI

      10.18910/94685

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00597
  • [Journal Article] 多様化する日本語学習者のための自律学習支援ワークショップ設計と可能性2024

    • Author(s)
      瀬井 陽子
    • Journal Title

      JASAL journal

      Volume: 4(2) Pages: 4-16

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00597
  • [Journal Article] Creating the Community of Language Learning with SALC Student Staff : The Case of the OU Multilingual Plaza2024

    • Author(s)
      瀬井 陽子、義永 美央子、難波 康治、角南 北斗、井奥 智大
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 28 Pages: 47-53

    • DOI

      10.18910/94689

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00607, KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • [Journal Article] Practice and Support for Promoting “Autonomous Learning” in Japanese Language Education : A review of research since 1990s2023

    • Author(s)
      瀬井 陽子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 27 Pages: 1-10

    • DOI

      10.18910/90839

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708, KAKENHI-PROJECT-21K00597
  • [Journal Article] A Survey of Japanese Language Learning Support Websites at Universities (1) : Survey of Universities in Japan2023

    • Author(s)
      難波 康治、相川 大知、義永 美央子、角南 北斗、韓 喜善、瀬井 陽子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 27 Pages: 127-134

    • DOI

      10.18910/90852

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • [Journal Article] Development of Language Learning Support at Osaka University : Looking Forward the Post-Corona Era2023

    • Author(s)
      義永 美央子、瀬井 陽子、難波 康治、角南 北斗、韓 喜善
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 27 Pages: 85-93

    • DOI

      10.18910/90848

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708, KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Journal Article] Linking real and virtual environments:A summary of three years of Japanese language learning support project2022

    • Author(s)
      義永 美央子、Han Heesun、ヨシナガ ミオコ、ナンバ コウジ、セイ ヨウコ、スナミ ホクト、難波 康治、瀬井 陽子、角南 北斗、韓 喜善、Yoshinaga Mioko、Namba Koji、Sei Yoko、Sunami Hokuto
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 26 Pages: 41-53

    • DOI

      10.18910/86447

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708, KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Journal Article] The process of learners' goal attainment in SALC's self-directed learning facilitation : Single case study of an international student in a Japanese graduate school2022

    • Author(s)
      瀬井 陽子、Sei Yoko、セイ ヨウコ
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 26 Pages: 1-12

    • DOI

      10.18910/86443

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708, KAKENHI-PROJECT-21K00597
  • [Journal Article] Towards the Development of the University-wide Japanese Language Learning Support System : A report on the activities of OU Multilingual Plaza and OU Nihongo Hiroba2021

    • Author(s)
      義永美央子・瀬井陽子・難波康治・角南北斗・韓喜善
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 25 Pages: 55-61

    • DOI

      10.18910/79103

    • NAID

      120006994953

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • [Journal Article] Japanese language learning advising for learners learning out of the classroom : Theoretical framework and approach to introduction2021

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 25 Pages: 31-36

    • DOI

      10.18910/79100

    • NAID

      120006994964

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • [Journal Article] 日本語の自律学習を支援するオンラインプラットフォーム「OU日本語ひろば」の開発について2020

    • Author(s)
      義永美央子・角南北斗・瀬井陽子・難波康治
    • Journal Title

      大阪大学国際教育交流センター研究論集 多文化社会と留学生交流

      Volume: 24 Pages: 27-34

    • NAID

      120006994958

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • [Presentation] ダイバーシティ・エクイティ&インクルージョンめぐるスローガンの趨向と陥穽2024

    • Author(s)
      宮本敬太, 中井好男, 瀬井陽子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会,第10回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00597
  • [Presentation] 「多文化共生」はいかに消費されているのか―その登場と歴史的経緯から考える2024

    • Author(s)
      宮本敬太, 中井好男, 瀬井陽子
    • Organizer
      シンポジウム『日本社会におけるダイバーシティ研究の最前線:インクルーシブな社会の実現を目指して』
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00597
  • [Presentation] 地域の日本語教室においてボランティアが学習者主導型活動を試みる背景―7名のボランティアへのインタビューから―2024

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会,第10回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00597
  • [Presentation] Learning Backgrounds of Multilingual Student Staff at a SALC2023

    • Author(s)
      ABE, Maya & SEI, Yoko
    • Organizer
      The Japan Association for Self-Access Learning 2023 National Conference, Gifu
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00607
  • [Presentation] 学習背景が異なる日本語学習者が集まる自己主導型学習のワークショップはどのように進行したのか2022

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第8回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • [Presentation] 学習背景が異なる日本語学習者が集まる自己主導型学習 のワークショップはどのように進行したのか2022

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第8回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00597
  • [Presentation] SALC operations during a pandemic: A case of OUMP2022

    • Author(s)
      Yoko SEI, Maya ABE
    • Organizer
      The Japan Association for Self-Access Learning 2022 National Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • [Presentation] Language Learning Portfolio Workshops at OU Multilingual Plaza2021

    • Author(s)
      ABE, Maya & SEI, Yoko
    • Organizer
      The Japan Association for Self-Access Learning 2021
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • [Presentation] SALC(OUマルチリンガルプラザ)における課外での自律的な日本語学習サポートの 実践報告2021

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      大阪大学第6回豊中地区研究交流会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00597
  • [Presentation] Language Learning Portfolio Workshops at OU Multilingual Plaza2021

    • Author(s)
      ABE, Maya & SEI, Yoko
    • Organizer
      The Japan Association for Self-Access Learning 2021
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00597
  • [Presentation] SALC(OUマルチリンガルプラザ)における課外での自律的な日本語学習サポートの実践報告2021

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      大阪大学第6回豊中地区研究交流会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • [Presentation] ポストコロナ時代の学習者オートノミー育成 ―セルフアクセスセンターの再考―2020

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • [Presentation] Support for Multi-Language Learning: A Case of OU Multilingual Plaza at Osaka University2020

    • Author(s)
      SEI, Yoko & ABE, Maya
    • Organizer
      The Japan Association for Self-Access Learning 2020 National Conference
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00708
  • 1.  YOSHINAGA Mioko (80324838)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  安部 麻矢 (90866295)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  大平 美央子
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi