• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

AIKAWA Atsushi  相川 充

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 10159254
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2013 – 2019: 筑波大学, 人間系, 教授
2014 – 2015: 筑波大学, 人間総合科学研究科(系), 教授
2011 – 2012: 東京学芸大学, 教育学部, 教授
2001: 東京学芸大学, 教育学部(第二部), 助教授
2001: Tokyo Gakugei University, Psychology, Associate Professor, 教育学部第二部, 助教授
2000: 東京学芸大学, 教育学部, 助教授
1996 – 1997: 東京学芸大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Social psychology / 教育・社会系心理学
Except Principal Investigator
Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
感謝感情 / 特性感謝 / ポジティブ心理学 / 心理的負債 / 状態感謝 / 負債感情 / 感謝スキル / ソーシャルスキル / 感謝行動 / 実験系心理学 … More / 教育系心理学 / 介入研究 / subjective well-being / 学校適応感 / 学校適応 / 感謝 / 儀礼的感謝行動 / 感謝表出スキル / validity / reliability / social skills / intelligence test / decoding emotions / emotional intelligence / 妥当性 / 信頼性 / 社会的スキル / 知能検査 / 情動解読 / 情動知能 / lens-mapping model / UCLA loneliness scale / role play / non-verbal vommunication / social skills training / loneliness / セルフ・エフィカシ-尺度 / 自尊心尺度 / 会話維持スキル / UDLA孤独感尺度 / レンズモデル / UCLA孤独感尺度 / ロールプレイ / 非言語的コミュニケーション / 社会的スキル訓練 / 孤独感 / 向社会的行動 / 共感性 / 主観的ウェルビーイング / 拡張・形成理論 / 感謝介入研究 / ウェルビーイング … More
Except Principal Investigator
縦断的研究 / 実践研究 / 感情スキル / 児童・生徒 / 予防教育 / 小中連携 / 中1ギャップの予防 / 縦断研究 / 学校適応 / ソーシャルスキル教育 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (60 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  Interventional empirical studies of the formation and expansion effects of gratitude skills on interpersonal relationships and self-perceptionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Aikawa Atsushi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  A study of the boroden-and-build precess model on positive effects of gratitude on self and interpersonal relattionsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      AIKAWA Atsushi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  The development of the psychological education program to improve the school adjustment of the adolescent students

    • Principal Investigator
      FUJIEDA Shizuaki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Saitama Gakuen University
  •  An experimental study of positive effects of "gratitude" on interpersonal relations from the viewpoint of the broaden-and-build theoryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      AIKAWA Atsushi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
      Tokyo Gakugei University
  •  A study on the measurement of ability to decode emotions as a part of emotional intelligencePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      AIKAWA Atsushi
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      TOKYO GAKUGEI UNIVERSITY
  •  Experimental Studies of the Effects of Social Skills Training on Reducing LonelinessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      AIKAWA Atsushi
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] イラスト版 子どものモラルスキル 言葉・表情・行動で身につく道徳2019

    • Author(s)
      相川 充・藤枝静暁
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      合同出版
    • ISBN
      9784772613569
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Journal Article] 感謝表出スキルの実行が孤独感の低減に及ぼす効果2020

    • Author(s)
      酒井智弘・相川充
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 68

    • NAID

      130007935462

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Journal Article] 感謝体験の想起に伴う〝申し訳なさ〟が感謝介入の肯定的効果を妨げる現象2018

    • Author(s)
      相川充・酒井智弘
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 56 Pages: 35-42

    • NAID

      120006533353

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Journal Article] 感謝IATの開発の試み2018

    • Author(s)
      林楚悠然・稲垣勉・相川充
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 55 Pages: 49-57

    • NAID

      120006454827

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Journal Article] 感謝生起状況に対する〝当然さ評価〟低減の実験的試み2016

    • Author(s)
      蔵永 瞳・相川 充
    • Journal Title

      就実教育実践研究

      Volume: 9 Pages: 43-53

    • NAID

      120006535196

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Journal Article] 被援助者による第三者への向社会的行動の生起過程に関する検討2016

    • Author(s)
      相川 充・吉野優香
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 51 Pages: 9-22

    • NAID

      120005743746

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Journal Article] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究2016

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Journal Title

      埼玉学園大学紀要

      Volume: 16 Pages: 107-115

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Journal Article] 特性感謝がソーシャルサポートの知覚に及ぼす効果 ―感謝の利益発見機能からの検討―2015

    • Author(s)
      吉野優香・相川 充
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 49 Pages: 33-43

    • NAID

      120005596070

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Journal Article] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究2015

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Journal Title

      埼玉学園大学紀要人間学部編

      Volume: 15 Pages: 139-150

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Journal Article] 被援助場面における特性感謝と状態感謝に関する社会的認知モデルの検討2014

    • Author(s)
      吉野優香・相川 充
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 47 Pages: 47-53

    • NAID

      120005550016

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Journal Article] 感謝を数えることが主観的なウェルビーイングに及ぼす効果についての介入実験2013

    • Author(s)
      相川充・矢田さゆり・吉野優香
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系I

      Volume: 第64集 Pages: 125-138

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(4)-中学生の自己評定によるスキルと適応感の関連の検討-2019

    • Author(s)
      藤原健志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第52回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 儀礼的感謝行動と対人関係の良好さの認知との関連2019

    • Author(s)
      渡部麻美・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(3)-中学校担任教師のスキル実行に対する自己評定からの検討-2019

    • Author(s)
      藤枝静暁・藤原健志・相川充
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第52回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(2)-3水準モデルに基づく検討-2019

    • Author(s)
      藤原健志・藤枝静暁・和気淑江・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] Development of gratitude skills scale: Empirical evidences for validity2019

    • Author(s)
      Sakai, T. & Aikawa, A.
    • Organizer
      Society for Personality and Social Psychology Convention, Oregon, February, 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(1)-小学校担任教師のスキル実行に対する自己評定からの検討-2019

    • Author(s)
      藤枝静暁・藤原健志・和気淑江・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] The effect of gratitude skills on building direct reciprocity between two persons in a dilemma situation.2018

    • Author(s)
      Sakai, T. & Aikawa, A.
    • Organizer
      AUSSRE Annual International Conference on Interdisciplinary Social Sciences, Business Management and Sustainable Developments
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 感謝表出スキル尺度の開発に向けた予備調査2018

    • Author(s)
      酒井智弘・相川充
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] The intervention effect of gratitude skills training on the reduction of loneliness2018

    • Author(s)
      Sakai, T. & Aikawa, A.
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Psychology and Wellbeing
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(11)-2年間の心理教育に対する児童のふり返りの量的および質的分析-2018

    • Author(s)
      藤枝静暁・藤原健志・亀田秀子・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 感謝表出スキル・トレーニングにおける学習内容の質的分析2018

    • Author(s)
      酒井智弘・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] The Effects of Emotional Gratitude and Emotional Indebtedness on the Prosocial Behaviors to the Group Members.2017

    • Author(s)
      Yoshino, Y., & Aikawa, A.
    • Organizer
      The 18th annual meeting of the Society for Personality and Social Psychology
    • Place of Presentation
      Henry B. Gonzalez Convention Center, San Antonio, Texas, USA.
    • Year and Date
      2017-01-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] 感謝感情・負債感情と返報行動の形式および実行までの時間との関係2017

    • Author(s)
      林楚悠然・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(9)-潜在曲線モデルによる学校適応に影響する要因の時間的変化の検討-2017

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 大学生感謝表出スキルの実行の程度が孤独感の低減に及ぼす効果2017

    • Author(s)
      酒井智弘・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(8)-小学校でSSEを受けた児童の中学校入学後における学校適応状況の検討-2017

    • Author(s)
      藤枝静暁・増南太志・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04307
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(6)2016

    • Author(s)
      藤枝静暁・増南太志・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 感謝感情と負債感情の喚起と共感性の関係の検討2016

    • Author(s)
      吉野優香・相川 充
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] The integrated model of Japanese emotional gratitude and emotional indebtedness in the receiving help scene.2016

    • Author(s)
      Yoshino. Y. & Aikawa. A.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜・横浜国際平和会議場(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(7)2016

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(4)-H26年度1学期に実施したSSEの効果の縦断的検討-2016

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 感謝状況の筆記による正負感情への影響 ―児童を対象として―2016

    • Author(s)
      藤原健志・村上達也・相川 充
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(4)2016

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 感謝感情喚起手法としての「感謝の手紙」の内容分析2016

    • Author(s)
      吉野優香・相川 充
    • Organizer
      日本社会心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学西宮上ヶ原キャンパス(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] 小学生における対人的感謝と共感性が生活満足感に及ぼす影響―交差遅延効果モデルを用いて―2016

    • Author(s)
      村上達也・藤原健志・相川 充
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      関西大学千里山キャンパス(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] Investigation the effects of the emotional states of gratitude and indebtedness on the prosocial behaviors.2016

    • Author(s)
      Yoshino. Y. & Aikawa. A.
    • Organizer
      The 8th European Conference on Positive Psychology
    • Place of Presentation
      Centre des Congres d'Angers, Angers, France
    • Year and Date
      2016-07-01
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(3)-1,2学期までの実践内容とその効果について-2015

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本学校心理士会2015年度大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター かでる2.7
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 感謝体験の非肯定的感情が感謝介入の効果を妨げる現象の検討2015

    • Author(s)
      相川 充
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第62回大会
    • Place of Presentation
      奈良大学(奈良県奈良市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(2)-時間差を考慮した三水準モデルの検証-2015

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 感謝感情と心理的負債に及ぼす「利益の評価」と「知覚された応答性」の影響2015

    • Author(s)
      吉野優香・相川 充
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] 小学生における共感性,対人的感謝,向社会的行動の関連2015

    • Author(s)
      村上達也・藤原健志・相川 充
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(1)-児童用感情スキル尺度の開発-2015

    • Author(s)
      藤枝静暁・増南太志・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380915
  • [Presentation] 状態感謝と心理的負債の弁別に関する検討2015

    • Author(s)
      吉野優香・相川 充
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践-授業内容の紹介と児童の授業理解度の検証-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本学校心理士会2013年度大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2013-08-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(2)-児童による仲間評定と教師による児童評定の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会54回大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2013-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(2)-児童による仲間評定と教師による児童評定の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川 充
    • Organizer
      日本社会心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 被援助場面における感謝の認知モデルの検討2013

    • Author(s)
      吉野優香・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(1)-児童による自己評定結果の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理士学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(1)-児童による自己評定結果の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川 充
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 援助の意図性別にみる感謝の社会的認知モデルの検証2013

    • Author(s)
      吉野優香・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2013-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 被援助場面における感謝の認知モデルの検討2013

    • Author(s)
      吉野優香・相川 充
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践-授業内容の紹介と児童の授業理解度の検証-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川 充
    • Organizer
      日本学校心理士会2013年度大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 幼児の感謝表明を促すソーシャルスキル・トレーニングの効果2012

    • Author(s)
      相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践研究(2)-SSEの効果と授業理解度の検証-2012

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 感謝を数えることが心身の健康に及ぼす効果に関する介入実験2012

    • Author(s)
      相川充
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第59回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2012-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 感謝の社会的認知モデルにおける「状況要因」の検討

    • Author(s)
      吉野優香・相川 充
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会(ポスター発表PD012)
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380839
  • [Presentation] 感謝を数えることが心身の健康に及ぼす効果に関する介入実験

    • Author(s)
      相川充
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第59回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 幼児の感謝表明を促すソーシャルスキル・トレーニングの効果

    • Author(s)
      相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践研究(2)-SSEの効果と授業理解度の検証-

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530815
  • 1.  FUJIEDA Shizuaki (60521515)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 25 results
  • 2.  FUJIWARA Takeshi (80715160)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  MASUNAMI Taiji (30463821)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 4.  蔵永 瞳 (30634589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  渡部 麻美 (40635918)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi