• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KINOSHITA TAKASHI  木下 孝司

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KINOSHITA Takashi  木下 孝司

木下 孝司  キノシタ タカシ

Less
Researcher Number 10221920
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2009 – 2024: Kobe University, 人間発達環境学研究科, 教授
2011: 神戸大学, 大学院・人間発達環境学研究科, 教授
2009: 神戸大学, 大学院・人間発達学研究科, 教授
2008: 神戸大学, 大学院・人間発達学研究科, 准教授
2007: Kobe University, Graduate School of Human Development and Environment, Associate Professor … More
2002 – 2006: 神戸大学, 発達科学部, 助教授
2000: 神戸大学, 発達科学部, 助教授
1999: 静岡大学, 教育学部, 助教授
1995 – 1997: 静岡大学, 教育学部, 助教授
1993 – 1994: 静岡大学, 教育学部, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / 教育・社会系心理学 / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Educaion / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Special needs education / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
幼児 / 心の理論 / 幼児期 / 教示行為 / 文化伝達 / temporally extended self / 時間的拡張自己 / 認知発達 / 乳幼児 / ふり遊び … More / 文化 / 実践知 / 集団の育ち / 抑制機能 / 過剰模倣 / overimitation / 教示 / 模倣学習 / episodic future thinking / mental time travel / early childhood / 計画能力 / 約束 / 未来への不安 / 未来を予測する能力 / 未来に関する思考能力 / エピソード未来思考 / メンタル・タイムトラベル / Deaf children / Conversation about the past event / Theory of mind / Young children / 注意の共有 / 聴覚障害幼児 / 手話 / 過去の語り / 聴覚障害児 / 過去に関する対話 / 社会的学習 / 縦断研究 / 教える意図 / 技能習得の素朴理論 / 実行機能 / 教える行為 / 生涯発達 / 遅延ビデオ映像 / 自伝的記憶 / 時間的視点取得 / 自己認知 / からかい / 自閉症 / 心的状態理解 / 自閉性障害 … More
Except Principal Investigator
ADHD / 保育診断 / 発達と保育 / 保育の質 / 3歳未満児 / 保育アイデンティティ / 心の理論 / 幼児期 / インクブロット法 / シンボル表象 / self-esteem / secondary symptom / hyperfunctional autism / hearing impairment / speech and language disorders / self-consciousness / special needs education / 通常学級 / 子ども / 自己意識 / セルフエスティーム / 二次障害 / 高機能広汎性発達障害 / 聴覚障害 / 言語障害 / 自己認識 / 特別支援教育 / case study / factor analysis / self-evaluation / the way of caring / mcasurement ・ evaluation / child care scale of evaluation / quality in day care / under the age of three / 測定と評価 / かかわる力の発達 / 活動継続 / 保育者 / 保育評価 / 保育の質の向上 / 3歳未満児保育 / 事例的検討 / 因子分析 / 自己評価 / 保育方法 / 測定・評価 / 保育評価表 / Practice of 5 year-old class / Method of Research / Framework / Care Givers / Education and Care / High Quality / Day-Care Center / Practice of Infant Class / 発達診断 / 家庭と園の接続 / 保育者と子どもの関係 / よい保育イメージ / 保育者と保護の保護観 / 1歳児保育への見通し / 育休明け保育の親子通園 / 1:1保育と抱き / 0歳児クラスにおける個と仲間 / 保育アンデンティティー / 「保育の質」をとらえる指標 / 3歳未満児「保育の質」 / 保育の質の指標 / 園全体の保育の質 / 保育者と保護者のよい保育イメージ / 「保育の質研究」の枠組み・方法 / 0歳児クラスの保育観察・実態分析 / 発達と保育方法・形態 / 0歳児担当制 / 「心の理輪」 / 遅延抑制 / 葛藤抑制 / 「心の理論」 / 二次的誤信念課題 / 誤った信念課題 / 自閉症 / 幼児 / 認知発達 / 抑制制御 / DCCS / 実行機能 Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (99 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  Exploring the development of the representational mind in early childhood: Using the inkblot method

    • Principal Investigator
      相澤 直樹
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  文化伝達に着眼した幼児期の「集団の育ち」に関する評価Principal Investigator

    • Principal Investigator
      木下 孝司
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  The development of "teaching behavior according to content and purpose of the instruction" in early childhood and its cognitive basisPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KINOSHITA Takashi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  The development of young children's peer relationship in terms of cultural transmission: An experimental approachPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KINOSHITA Takashi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Development and cognitive basis of young children's teaching skills: A longitudinal studyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KINOSHITA TAKASHI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Development of teaching skills and relations to theory of mind and executive function in preschoolersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KINOSHITA Takashi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Acquisition of "theory of mind" and development of executive function

    • Principal Investigator
      KOYASU Masuo
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  The development and function of temporally extended self in early chidhoodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KINOAHITA Takashi
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kobe University
  •  A study on development of self-consciousness among handicapped children at ordinary school and development of an effective program which enhances their self-esteem

    • Principal Investigator
      HIROSHIMA Shinobu
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Gifu University
  •  Conversations about the past between hearing and deaf young children and their mothers : Relationship to theory of mind and self concept.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KINOSHITA Takashi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kobe University
  •  幼児期における「心の理論」と自己発達の関連性についてPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      木下 孝司
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kobe University
      Shizuoka University
  •  A Study of The Measurement and The Evaluation of Quarity in Daycare Under The Age of Three

    • Principal Investigator
      KANEDA Toshiko
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  乳幼児におけるふり遊びの共有過程と心的状態の理解-健常時および障害児の比較を通して-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      木下 孝司
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  乳幼児期におけるふり遊びと心的状態の理解の関係について-健常児および障害児の比較を通して-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      木下 孝司
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  QUALITY IN DAY-CARE SERVICES FOR CHILDREN UNDER THREE

    • Principal Investigator
      KANEDA Toshiko
    • Project Period (FY)
      1993 – 1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      SHIZUOKA UNIVERSITY

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2002 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 発達保障入門2023

    • Author(s)
      全国障害者問題研究会・越野和之・木下孝司
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • ISBN
      9784881341162
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Book] 発達保障入門2023

    • Author(s)
      越野 和之,木下孝司
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • ISBN
      9784881341162
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02326
  • [Book] 新版 教育と保育のための発達診断(下) 発達診断の視点と方法2020

    • Author(s)
      白石正久・白石恵理子(編),木下孝司他
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • ISBN
      9784881349151
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Book] 「気になる子」が変わるとき─困難をかかえる子どもの発達と保育2018

    • Author(s)
      木下孝司
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      かもがわ出版
    • ISBN
      9784780309607
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Book] 実践、楽しんでますか?2017

    • Author(s)
      全国障害者問題研究会兵庫支部、木下孝司
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • ISBN
      4863422180
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13131
  • [Book] 子安増生編「心の理論」から学ぶ発達の基礎2016

    • Author(s)
      木下孝司
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13131
  • [Book] 新・発達心理学ハンドブック2016

    • Author(s)
      田島信元・岩立志津夫・長崎勤・木下孝司他
    • Total Pages
      1004
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13131
  • [Book] 子安増生・郷式徹編 心の理論:第2世代の研究へ2016

    • Author(s)
      木下孝司
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13131
  • [Book] 心の理解の発達 下山晴彦(編集代表) 誠信 心理学辞典[新版]2014

    • Author(s)
      木下孝司
    • Total Pages
      1088
    • Publisher
      誠信書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Book] 認知発達理論の[適用事例] 中島義明編 現代心理学[事例]事典2012

    • Author(s)
      木下孝司
    • Publisher
      朝倉書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Book] 自閉症の心理学理論と発達的理解 奥住秀之・白石正久編 自閉症の理解と発達保障2012

    • Author(s)
      木下孝司
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Book] 心の理解の発達氏家達夫・遠藤利彦編発達科学ハンドブック5社会・文化に生きる人間2012

    • Author(s)
      木下孝司
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Book] 子どもの心的世界のゆらぎと発達-表象発達をめぐる不思議2011

    • Author(s)
      木下孝司・加用文男・加藤義信編著
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Book] 子どもの発達に共感するとき-保育・障害児教育に学ぶ2010

    • Author(s)
      木下孝司
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Book] 「障害をもつ子どもの保育」浅井春夫・渡邉保博(編)『保育の理論と実践講座第2巻 保育の質と保育内容-保育者の専門性とは何か』2009

    • Author(s)
      木下孝司
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      新日本出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Book] 他の人が思っていることをどのように理解するのか. よくわかる乳幼児心理学-子どもの世界づくり(内田伸子(編))2008

    • Author(s)
      木下孝司
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Book] 渡辺・伊藤・杉村編 原著で学ぶ社会性の発達2008

    • Author(s)
      木下孝司
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Book] 乳幼児期における自己と「心の理解」の発達2008

    • Author(s)
      木下孝司
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Book] 保育実践と発達研究が出会うとき2006

    • Author(s)
      清水民子, 高橋登, 西川由紀子, 木下孝司編
    • Total Pages
      295
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Book] 保育実践と発達研究が出会うとき-まるごととらえる子どもと生活2006

    • Author(s)
      清水民子・高橋登・西川由紀子・木下孝司
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Book] Child care practice and human developmental research2006

    • Author(s)
      Shimizu, T., Takahashi, N., Nishikawa, Y., Kinoshita, T
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      Kamogawa Shuppan
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Book] 発達心理学の新しいかたち(「"心の理解"研究の新しいかたち」)(遠藤利彦編)2005

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Publisher
      誠信書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Book] 発達心理学の新しいかたち(遠藤利彦編)"心の理解"研究の新しいかたち2005

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Publisher
      誠信書房(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510138
  • [Book] "心の理解"研究の新しいかたち『発達心理学の新しいかたち』(遠藤利彦編)2005

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Publisher
      誠信書房(印刷中)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510138
  • [Journal Article] 教える目的に応じた幼児の教示行為の調整について2022

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科紀要

      Volume: 15 Pages: 153-159

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02326
  • [Journal Article] 教える目的に応じた幼児の教示行為の調整について2022

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科紀要

      Volume: 15 Pages: 153-159

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Journal Article] 子どもの自己発達と時間ー「待てない社会」での対話を通して2022

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 10 Pages: 83-102

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02326
  • [Journal Article] 子どもの自己発達と時間ー「待てない社会」での対話を通して2022

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 10 Pages: 83-102

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Journal Article] A Review of Research on Developmental Foundations of Cultural Transmission: Perspectives for Considering Cultural Transmission in Childcare Practice2020

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 17-35

    • DOI

      10.20789/jraps.41.1_17

    • NAID

      130007885939

    • ISSN
      0388-3299, 2423-883X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Journal Article] 安心して失敗できることと発達2020

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 651 Pages: 23-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Journal Article] 保育実践と発達心理学:相互の学びあいに向けて2019

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      心理学ワールド

      Volume: 85 Pages: 13-16

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Journal Article] 特別な他者と新しい自分が出会う初恋の発達論2019

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 632 Pages: 31-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Journal Article] 大西実践に学ぶ:子どもを軸に,保護者と保育者を支えるために2018

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 46 Pages: 64-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Journal Article] 未来の出来事の生起可能性に関する幼児の認識:先行経験の影響に着目して2017

    • Author(s)
      吉田真理子・木下孝司
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 30 Pages: 2-14

    • NAID

      40021328189

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13131
  • [Journal Article] 「1歳半の節」に関する発達心理学的検討2016

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 44 Pages: 10-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13131
  • [Journal Article] 幼児期における教示行為の発達:学習者の熟達を意図した教え方に注目して2015

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 26 Pages: 248-257

    • NAID

      130006086734

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13131
  • [Journal Article] 「気になる子」の保育で悩んだときに立ち返りたい発達の視点2014

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      幼稚園じほう

      Volume: 41巻 Pages: 12-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Journal Article] 共同注意2014

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 53 Pages: 1-24

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Journal Article] 指定討論から─発達保障論における発達論の意義2013

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 26号 Pages: 118-120

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Journal Article] 発達保障における発達診断の方法の検討2013

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 41巻 Pages: 10-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Journal Article] 幼児期の「心の理論」:心を理解するということが“問題”となるとき2013

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      発達

      Volume: 135号 Pages: 16-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Journal Article] 子どもの思いを伝えあうことばの発達2012

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      日本の学童保育

      Volume: 449号 Pages: 12-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Journal Article] 特別支援教育におけるアセスメントと子ども理解2012

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 546号 Pages: 22-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Journal Article] 障害児の指導を発達論から問い直す-要素主義的行動変容型指導を超えて2011

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 39(2) Pages: 18-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Journal Article] 幼児期における教示行為の発達:日常保育場面の観察による検討2010

    • Author(s)
      木下孝司・久保加奈
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 31(2) Pages: 1-22

    • NAID

      110008764652

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Journal Article] 幼児期における教示行為の発達:日常保育場面の観察による検討2010

    • Author(s)
      木下孝司, 久保加奈
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 31 Pages: 1-22

    • NAID

      110008764652

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Journal Article] 幼児期における自己の発達と時間:「かけがえのない自己」の誕生プロセスを探る試み2010

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 31(1) Pages: 31-40

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Journal Article] 幼児期における自己の発達と時間-「かけがえのない自己」の誕生プロセスを探る試み2010

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      心理科学 31

      Pages: 31-40

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Journal Article] 子どもの発達をめぐる最近の研究動向-認知発達研究に潜む問題点と教育実践2009

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      障害者問題研究 37

      Pages: 55-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Journal Article] 子どもの発達をめぐる最近の研究動向-認知発達研究に潜む問題点と教育実践2009

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 37(2) Pages: 55-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Journal Article] 子どもの発達をめぐる最近の研究動向-認知発達研究に潜む問題点と教育実践2009

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      障害者問題研究, 37, 55-61 37

      Pages: 55-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Journal Article] 共同注意と心の理論2008

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      乳幼児医学・心理学研究 17

      Pages: 39-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Journal Article] Mother-deaf child conversations about the past events2007

    • Author(s)
      Kinoshita, T
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Human Development 14

      Pages: 285-294

    • NAID

      110006247809

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Journal Article] 聴覚障害幼児と母親による過去の出来事に関する対話2007

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      神戸大学発達科学部研究紀要 14(印刷中)

    • NAID

      110006247809

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Journal Article] 今日の乳幼児研究からみた情動理論への期待2007

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      ヴィゴツキー学 8

      Pages: 43-50

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Journal Article] 仲間集団を通して育つ「かけがえのない自分」2007

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      みんなのねがい 481

      Pages: 15-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Journal Article] 聴覚障害幼児と母親による過去の出来事に関する対話2007

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      神戸大学発達科学部紀要 14

      Pages: 285-294

    • NAID

      110006247809

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Journal Article] 今日の乳幼児研究からみた情動理論への期待2007

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      ヴィゴツキー学 8

      Pages: 43-50

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Journal Article] An expectation to emotion theory from the viewpoint of contemporary studies on development of infancy and early childhood2007

    • Author(s)
      Kinoshita, T
    • Journal Title

      Vygotsky Studies 8

      Pages: 43-50

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Journal Article] 聴覚障害幼児と母親による過去の出来事に関する対話2007

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Journal Title

      神戸大学発達科学部研究紀要 14-2(印刷中)

    • NAID

      110006247809

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Journal Article] Reviews of research trends in educational psychology in Japan during the past year: Development(Infancy and early childhood)2006

    • Author(s)
      Kinoshita, T
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan 45

      Pages: 33-42

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Journal Article] わが国の最近1年間における教育心理学の研究動向と展望:発達部門(乳・幼児)-認知発達研究からみた乳幼児研究の動向と今後の課題2006

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      教育心理学年報 45

      Pages: 33-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Journal Article] わが国の最近1年間における教育心理学の研究動向と展望 発達部門(乳・幼児)-認知発達研究からみた乳幼児研究の動向と今後の課題2006

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      教育心理学年報 45

      Pages: 33-42

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Journal Article] 認知発達研究からみた乳幼児研究の動向と今後の課題2006

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Journal Title

      教育心理学年報 45

      Pages: 37-46

    • NAID

      130004572421

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Journal Article] 自閉症児者を"発達の主人公"に2006

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Journal Title

      みんなのねがい 469

      Pages: 20-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Journal Article] Temporally extended self and "theory of mind" in preschoolers : Theoretical reviews from the temporal perspective.2005

    • Author(s)
      Takashi, Kinoshita
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Psychological Science 25

      Pages: 58-73

    • NAID

      110001818989

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510138
  • [Journal Article] 聴覚障害幼児と母親は過去の出来事をどのように語るか2005

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Journal Title

      日本発達心理学会第16回大会発表論文集

      Pages: 483-483

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510138
  • [Journal Article] 幼児期における時間的拡張自己と「心の理論」-時間的視点からの理論的考察2005

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Journal Title

      心理科学 25巻1号(印刷中)

    • NAID

      110001818989

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510138
  • [Journal Article] 幼児期における時間的拡張自己と「心の理論」-時間的視点からの理論的考察2005

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Journal Title

      心理科学 25巻1号

      Pages: 58-73

    • NAID

      110001818989

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510138
  • [Journal Article] Two-year-olds' understanding of other's perspective in miscommunication situation2002

    • Author(s)
      Takashi Kinoshita
    • Journal Title

      Bulletin of The Faculty of Human Development 10

      Pages: 25-34

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510138
  • [Journal Article] ミスコミュニケーション状況における2歳児の他者視点に関する理解2002

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Journal Title

      神戸大学発達科学部研究紀要 10巻1号

      Pages: 25-34

    • NAID

      110000987765

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510138
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症幼児のユニークな心の理解 前提確認質問課題の分析を通して2024

    • Author(s)
      別府 哲, 工藤 英美, 木下 孝司, 内藤 美加
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Presentation] 発達心理学から適切/不適切な保育を問う2024

    • Author(s)
      若林 紀乃, 大久保 圭介, 川田 学, 池添 鉄平, 臺 加津美, 野澤 祥子, 古賀 松香, 木下 孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症幼児のユニークな心の理解 前提確認質問課題の分析を通して2024

    • Author(s)
      別府 哲, 工藤 英美, 木下 孝司, 内藤 美加
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02326
  • [Presentation] 発達心理学から適切/不適切な保育を問う2024

    • Author(s)
      日本発達心理学会国内研究交流委員会, 若林 紀乃, 大久保 圭介, 川田 学, 池添 鉄平, 臺 加津美, 野澤 祥子, 古賀 松香, 木下 孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02326
  • [Presentation] 幼児期の「集団の発達」をいかにとらえるのかー個の発達心理学を超えていくための最初の一歩2023

    • Author(s)
      木下孝司・射場美惠子・服部敬子・西川由紀子
    • Organizer
      本発達心理学会第34回大会 ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02326
  • [Presentation] 幼児期における教示行為の調整プロセスについて2021

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Presentation] 「こころ」と「こころの理論」:Theory of mind 概念に最接近する2019

    • Author(s)
      橋彌和秀,小林春美,森口佑介,大坪庸介,狩野文浩,松井智子,木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Presentation] 幼児期における目的に応じた教示行為の調整2019

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Presentation] 幼児の模倣学習における行為タイプと年齢の影響2018

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03037
  • [Presentation] 幼児の模倣学習と教示における行為タイプの影響2017

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13131
  • [Presentation] 幼児期における文化伝達の発達─研究方法に関する予備的検討2016

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場(香川県・高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13131
  • [Presentation] Longitudinal study on the development of Origami (paper- folding) teaching in young children.2016

    • Author(s)
      Kinoshita,T.
    • Organizer
      International Society for the Study of Behavioural Development 24nd Biennial Meeting
    • Place of Presentation
      Radisson BLU Hotel (Vilnius, Lithuania)
    • Year and Date
      2016-07-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13131
  • [Presentation] 幼児期における「第三者を見て学ぶ」プロセス2015

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Presentation] Young Children’s Teaching As a Tool for Improving Other’s Skills2012

    • Author(s)
      Kinoshita, T.
    • Organizer
      International Society for the Study of Behavioural Development 22nd Biennial Meeting
    • Place of Presentation
      Alberta
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Presentation] 就学前児の成長の自覚と時間概念の獲得2012

    • Author(s)
      平野泰亮・木下孝司
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • [Presentation] 幼児期における教示行為の発達-他者の技能向上を意図した教え方に着目して2011

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都)
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Presentation] 幼児期における技能習得に関する素朴理論2011

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      北海道学校心理士会・日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Presentation] 幼児期における技能習得に関する素朴理論2011

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Presentation] 幼児期における教示行為の発達-他者の技能向上を意図した教え方に着目して2011

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会発表論文集
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530687
  • [Presentation] The development of understanding future events in young children2008

    • Author(s)
      Yoshida, M., Kinoshita, T
    • Organizer
      Japan Society of Developmental Psychology 19th Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Osaka International Convention Center
    • Year and Date
      2008-03-22
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Presentation] 幼児期における「秘密」行為の始まり2008

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Presentation] 小講演:乳幼児期における自己と「心の理解」の発達2008

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Presentation] 「心の理論」の獲得と実行機能の発達(2)-日常生活場面の観察データから問う-2008

    • Author(s)
      子安増生・木下孝司(企画)
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会:発表論文集, 152-153.
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2008-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Presentation] 幼児における未来の出来事に関する認識の発達-未来の不確実性とそれへの「心配」に注目して-2008

    • Author(s)
      吉田真理子・木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2008-03-21
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Presentation] 幼児における未来の出来事に関する認識の発達-未来の不確実性とそれへの「心配」に注目して-2008

    • Author(s)
      吉田真理子・木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2008-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530477
  • [Presentation] 日本発達心理学会第19回大会自主シンポジウム「「心の理論」と実行機能の発達(2):日常生活場面の観察データから問う」企画者2008

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Presentation] 高機能自閉症児における「時間的に拡張された自己」の発達2007

    • Author(s)
      木下孝司・野村香代・別府哲
    • Organizer
      日本発達心理学会第18回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330137
  • [Presentation] 2歳児における表象発達と自己形成(3)─配分課題にみる自己調整

    • Author(s)
      木下孝司・川谷和子・大塚穂波・山田真世
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530820
  • 1.  BEPPU Satoshi (20209208)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  KANEDA Toshiko (60086006)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SUWA Kinu (70105170)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KOYASU Masuo (70115658)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  GOUSHIKI Toru (40332689)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  IWATATE Shizuo (80137885)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  HIROSHIMA Shinobu (40262745)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MIMAKI Takashi (40116108)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  IWATA Yoshinari (20314065)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  TSUJII Masatsugu (20257546)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  相澤 直樹 (10335408)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  田中 孝尚 (00868606)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  渡邊 隆信 (30294268)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  CHARLIE Lewis
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  CLAIRE Hughes
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi