• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yoshida Tatsuhiro  吉田 達弘

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YOSHIDA Tatsuhiro  吉田 達弘

吉田 達弘  ヨシダ タツヒロ

Less
Researcher Number 10240293
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 兵庫教育大学, 連合学校教育学研究科, 教授
2025: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 兵庫教育大学, 連合学校教育学研究科, 教授
2014 – 2023: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授
2014 – 2015: 兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 教授
2012 – 2013: 兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授
2007 – 2011: Hyogo University of Teacher Education, 学校教育研究科, 准教授 … More
2009: 兵庫教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授
2007: Hyogo University of Teacher Education, Graduate School of Education, Department of Social Studies and Language Education, Associate professor
2006 – 2007: 兵庫教育大学, 言語系教育講座, 准教授
2006: 兵庫教育大学, 学校教育学研究科, 助教授
2005: 兵庫教育大学, 言語系教育講座, 助教授
1993: 兵庫教育大学, 学校教育学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related / 教科教育
Except Principal Investigator
Foreign language education / Education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
英語教育 / 教師教育 / 社会文化的理論 / 授業研究 / 英語教育学 / 社会文化理論 / 会話分析 / ナラティブ / 授業実践概念 / 実践的思考様式 … More / 情動 / 情動的体験 / 情動体験 / 相互行為 / 教室談話 / 教師の省察 / 二人称的アプローチ / ダイナミック・アセスメント / 教室のディスコース / ダイナミック・アセスメント / 電子ポートフォリ / 質的研究 / 電子ポートフォリオ / 教師の学び / 英語科教育学 / 教育学 / ポートフォリオ / 社会文化的アプローチ / オンラインプロセス / 代名詞理解 / 談話 / リーディング … More
Except Principal Investigator
教師教育 / 社会文化的アプローチ / 自己表現 / ドラマ活動 / パフォーマンス評価 / 感情 / 情動 / 言語活動 / ナラティブ / 小学校外国語教育 / マルティモダリティ / 初等外国語活動 / 教科連携 / アート活動(絵画) / 図画工作科 / 外国語活動 / 外国語 / 言語意識 / マルチモダリティ / 社会文化理論 / 連携 / 図画工作 / 初等外国語 / リテラシー / 多言語・多文化 / ZPD / アート / 共同体 / 海外につながる子ども / ドラマ / 多文化・多言語 / 対話と学習 / 口頭フィードバック / 教授法 / 知識および技能 / 思考力判断力表現力 / 対話的,協働的学習 / タスク / 言語活動分析 / 授業の省察 / ZPD / インプット再考 / 授業談話分析 / 言語活動改善 / 外国語科授業分析 / transformation / 言語知識の変容 / 対話を通した意味理解 / 授業分析研究 / 自己調整学習 / 活動理論 / 授業分析 / 思考力、判断力、表現力等 / 発達の最近接領域 / 地域 / 教育 / 多言語多文化社会 / コミュニティ / 子ども / 多言語多文化 / 意識 / 言語教育 / 身体性 / メンター / 教師敎育 / 身体 / メンタリング / Teaching / developmental education / Human development / Educational research method / Educational Assessment / Teacher Education / English Education / 教師論 / 人材開発・開発教育 / 教育調査法 / 教育評価 / 英語教育 / ジャーナル・ライティング / 実践者研究 / 国内学術会議シンポジウム主催 / 国内学術会議シンポジウム発表 / 国際学術会議シンポジウム主催 / 国際学術会議ポスター発表 / 書籍公刊 / 査読付き論文公刊 / 書記言語 / 教師の成長 / リフレクション / 国際研究者交流 アメリカ合衆国 / 表現力育成 / 活用型学習 / sociocultural approach / cooperative learning / secondary school / task based instruction / 活用形学習 / improvisation / タスク中心の指導 / 創造的言語使用 / 小学校外国語活動の活用 / 即興性、創造性 / 即興性 / スピーキング評価 / 授業研究 / 物語 / 外国語教員養成 / ナラティブの実証的記述 / 外国語教育 / コミュニケーション / 外国語教師養成 Less
  • Research Projects

    (16 results)
  • Research Products

    (26 results)
  • Co-Researchers

    (30 People)
  •  Praxis-Oriented English Language Teacher Education for Conceptual DevelopmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      吉田 達弘
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  教師の情動的経験の表出およびその変容に着目した英語授業研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      吉田 達弘
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  A Study of Children's Development in Foreign Language Education Classes in Association with Arts and Crafts

    • Principal Investigator
      Iwasaka Yasuko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
      Hiroshima University
  •  A Study of In-class Language Learning Activities Based on the Zone of Proximal Development (ZPD)

    • Principal Investigator
      Imai Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Developing the workshop to promote the self-expression and cooperation of the foreign children

    • Principal Investigator
      Matsui Kaori
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Asahi University
  •  Developing an English language teacher education program ehancing professional expertise on classroom discoursePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yoshida Tatsuhiro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Development of teacher educators and mentors in terms of the expression of their emotions and feelings

    • Principal Investigator
      Yanase Yosuke
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  The research on the meaning and the possibility of drama activites for children in multicultural multilingual society

    • Principal Investigator
      MATSUI KAORI
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Asahi University
  •  A pedagogical framework based on dynamic assessment in English language teachingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIDA TATSUHIRO
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Teaching and assessing the English language proficiency of high school students in task-based teaching classroom

    • Principal Investigator
      Imai Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Effects of written language (English/Japanese, private/published) on journal writing for teacher development

    • Principal Investigator
      YANASE Yosuke
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Theoretical and Empirical Explorations of Second Language Teachers' Narratives

    • Principal Investigator
      YANASE Yosuke
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  English Language Teacher's Development Through the Use of E-portolio : Facilitating Their Narrative Inquiry in the ClassroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Tatsuhiro
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  A Socio-cultural Approach to Japanese EFL Teachers'LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Tatsuhiro
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Development of a research method that contributes to teacher development and construction of database for the research of teaching

    • Principal Investigator
      TAMAI Ken
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kobe City University of Foreign Studies
  •  日本人英語学習者の文・談話理解過程のメカニズムとそのストラテジーに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      吉田 達弘
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ダイナミックな英語教育(第3章3節「英語教育実践の現場に研究者が関わることの意味:教師の成長と研究者の成長」)2009

    • Author(s)
      吉田達弘・玉井健・横溝紳一郎・今井裕之・柳瀬陽介著
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520436
  • [Journal Article] Proposals of Ways Japanese Elementary School Children Can Learn English Effectively2022

    • Author(s)
      湯澤 正通, 工藤 与志文, 池田 周, 針生 悦子, 湯澤 美紀, 吉田 達弘, 大津 由紀雄
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 61 Issue: 0 Pages: 242-253

    • DOI

      10.5926/arepj.61.242

    • NAID

      130008078455

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2022-03-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00743
  • [Journal Article] A Second-Person Approach Towards Understanding English Language Lessons: A Sociocultural Analysis of the Post-Lesson Conversation.2020

    • Author(s)
      Yoshida, Tatsuhiro
    • Journal Title

      The European Journal of Applied Linguistics and TEFL

      Volume: 9

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02962
  • [Journal Article] 「媒介的道具としてのナラティブを用いた英語教師の成長」関西英語教育学会誌2012

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Journal Title

      Studies in English Language Teaching

      Volume: 35号 Pages: 45-61

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520633
  • [Journal Article] 媒介的道具としてのナラティブを用いた英語教師の成長2012

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Journal Title

      関西英語教育学会誌Studies in English Language Teaching

      Volume: 35号 Pages: 45-61

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520633
  • [Presentation] 小学校英語教育実践の立場から:まずは,教師の主体的な授業づくりを!(学会企画シンポジウム「小学校での英語学習はどのようにあるべきか」)2021

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      日本教育心理学会第 63 回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00743
  • [Presentation] 二人称的アプローチによる授業研究:教師の情動的体験への接近2019

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      関西大学英語教育連環センター主催講演会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02962
  • [Presentation] VEOを活用した対話的な英語授業のリフレクション2018

    • Author(s)
      吉田達弘・西郷正輝
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第58回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02962
  • [Presentation] 学びの実践者の協働の場としての授業研究2018

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      全国大学英語教育学会ジョイントセミナー(第1回)
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02962
  • [Presentation] A collaborative professional development project between the teacher educators and the Japanese EFL teachers2017

    • Author(s)
      Yoshida, Tatsuhiro and Imai, Hiroyuki
    • Organizer
      10th International Conference on Language Teacher Education
    • Place of Presentation
      University of California at Los Angeles, USA
    • Year and Date
      2017-02-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02962
  • [Presentation] 「英語授業研究」の研究から見えてくること2017

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      JACET英語教育セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02962
  • [Presentation] 社会文化的理論からみた 学習者の学びー言語の学びの種はインタラクションにあるのか?ー2016

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関西支部2016年度秋季大会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学今出川キャンパス
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02962
  • [Presentation] 社会文化的理論は小学校英語教育の実践研究に対して どのような貢献ができるのか2015

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      JASTEC第36回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370627
  • [Presentation] EFL teachers' conceptual development and the transformation of teaching through narratives in the e-portfolio2011

    • Author(s)
      Yoshida, Tatsuhiro
    • Organizer
      AILA 2012 Beijing
    • Place of Presentation
      中国・北京外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520633
  • [Presentation] EFL teachers' conceptual development and the transformation of teaching through narratives in the e-portfolio2011

    • Author(s)
      Yoshida, T., Imai, H., Yanase, Y., Tamai, K., Zeng, G., Sakamoto, N. & Matoba, M.
    • Organizer
      AILA 2011 Beijing
    • Place of Presentation
      中国・北京外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520633
  • [Presentation] 電子ポートフォリオを活用した教師のナラティブとその分析に関する研究2010

    • Author(s)
      吉田達弘・坂本南美
    • Organizer
      全国英語教育学会第36回大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520633
  • [Presentation] Japanese EFL teachers' professional development through the use of Moodle in a graduate course. AILA 20082009

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      国際応用言語学協会・2009 年8月28日国際会議
    • Place of Presentation
      国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2009-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520436
  • [Presentation] ナラティブ・アプローチから考える2009

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      関西英語教育学会:KELES第17回セミナー(兵庫地区)
    • Place of Presentation
      神戸市外国語大学大学共用施設ユニティ
    • Year and Date
      2009-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520577
  • [Presentation] ナラティブ・アプローチから考える2009

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      2009年度関西英語教育学会兵庫セミナー
    • Place of Presentation
      神戸市外国語大学・大学共用施設ユニティ
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520633
  • [Presentation] Japanese EFL teachers' professional development through the use of Moodle in a graduate2008

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      AILA 2008(国際応用言語学協会・2009年国際会議)
    • Place of Presentation
      ドイツ・エッセン・国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2008-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520436
  • [Presentation] ナラティブ・アプローチによる英語教師教育研究2008

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会東京研究大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520436
  • [Presentation] ナラティブ・アプローチによる英語教師教育研究2008

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会東京研究大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学(東京)
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520436
  • [Presentation] 英語教師教育における社会文化的転回の可能性2007

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      第11回関西英語教育学会
    • Place of Presentation
      摂南大学
    • Year and Date
      2007-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520436
  • [Presentation] 英語科教師の学びの研究:理論と実践の対立からpraxisへ2007

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      第33回 全国英語教育学会 大分研究大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520436
  • [Presentation] 英語科教師の学びの研究:理論と実践の対立からpraxis へ2007

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      第33回全国英語教育学会 大分研究大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520436
  • [Presentation] 学習者の意味生成を援助するダイナミック・アセスメントの試み

    • Author(s)
      吉田達弘,荒木美景
    • Organizer
      全国英語教育学会第39回北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370627
  • 1.  IMAI Hiroyuki (80247759)
    # of Collaborated Projects: 12 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  YANASE Yosuke (70239820)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  MATSUI Kaori (70421237)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TAMAI Ken (20259641)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  YOKOMIZO Shinichiro (60220563)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KASHIBA Mitsuko (20582232)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  TAYLOR Mark (40514443)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  Iwasaka Yasuko (80636449)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  名部井 敏代 (20368187)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  NAKASHIMA Yoichi (70460839)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  OTSU Yukio (80100410)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  YASUKAWA Keiko (20636352)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  NOMURA Kazuhiro (00149618)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  IZUMI Emiko (10388382)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  長嶺 寿宣 (20390544)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  田尻 悟郎 (30454599)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  山本 玲子 (60637031)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  石田 喜美 (00612996)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  竹内 晋平 (10552804)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  藤井 康子 (10608376)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  KARENE. Johnson
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  SAKAMOTO Nami
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 23.  KAMBARA Katsunori
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  DOMOTO Yoshiki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  ZENG Gang
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 26.  TAMURO Sumiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  KAKUMU Mayumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  YAMADA Hisako
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  McAvinchey Caoimhe
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  MURAKAMI Vanessa Cristiny
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi