• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SAKANE KENJI  阪根 健二

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SAKANE Kenji  阪根 健二

Less
Researcher Number 10363178
Other IDs
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 特命教授
2016 – 2019: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
2012 – 2014: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
2011: 鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授
2009 – 2010: Naruto University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
最適化 / 意識調査 / LGBT / 生徒指導 / 子どもの対応 / 玩具 / 遊び / 子どもへの対応 / 避難所運営 / 研修プログラム … More / 教育文化・土壌 / 遠隔 / 質問紙調査 / 勤務の棚卸し / 管理職の関与 / 変型労働時間制 / 働き方改革 / 生活指導・生徒指導 / 教科教育学 / 教育学 / 先進地視察 / LGBT / 交差性 / 教員研修 / 居心地のよさ / intersectionality / Ally / LGBT+(プラス) / セクシュアルマイノリティ / 視聴覚教材 / 国際研究者交流 / 指導方略 / ケータイ問題 / ネットいじめ / いじめ問題 / ヒント・シート / 教員研修プログラム / いじめ / 生活指導 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  学校避難所における子どもの遊びの開発と対応方略の最適化についてPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      阪根 健二
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Management's Involvement in Reforming the Work Style of Teachers and Optimization of the Guidance StrategyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakane Kenji
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  How should teachers adjust themselves for proper guidance concerning LGBT?Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKANE KENJI
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Teachers knowledge about cyberbullying and mobile-phone problems and improvement of their guidance strategiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKANE Kenji
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Development and Evaluation of Training Program for Adjusting Teachers' Strategies against School BullyingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKANE Kenji
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Naruto University of Education

All 2024 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] いじめ防止対策推進法(解説)、 必携教職六法〈2019年度版〉2018

    • Author(s)
      阪根健二(高見 茂,坂田 仰,梅野 正信,若井 彌一編)
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319641192
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04771
  • [Book] いじめ防止対策推進法、若井彌一(監修)教職六法2015

    • Author(s)
      阪根健二
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531203
  • [Book] 学校の危機管理最前線2009

    • Author(s)
      阪根健二(編著)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Book] 学校の危機管理最前線2009

    • Author(s)
      阪根健二
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Journal Article] 災害避難所マニュアル-子どもの居場所づくり2024

    • Author(s)
      阪根健二、湯地宏樹
    • Journal Title

      鳴門教育大学と(株)おもちゃ王国・(株)ヴィットハートとの産学共同研究報告書

      Volume: 1

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02574
  • [Journal Article] 地域連携センターにおける「テレビ会議システム」の取り組み2021

    • Author(s)
      竹口幸志、阪根健二、藤野雅幸
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 35 Pages: 69-74

    • NAID

      40022508883

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02786
  • [Journal Article] 学校現場における「テレビ会議システム」の有効活用について2021

    • Author(s)
      阪根健二、池上朗子、小堀訓子、北島孝昭
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 35 Pages: 57-67

    • NAID

      40022508866

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02786
  • [Journal Article] 教職員の勤務は どうあるべきか ー学校に求められる働き方改革とはー2020

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      鳴門教育大学・徳島県教育文化研究所・香川県教育文化研究所共同研究報告

      Volume: 2 Pages: 1-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02786
  • [Journal Article] Measures to eliminate teachers' overwork by municipal board of education : Questionnaire survey for the chairpersons of education boards in Tokushima prefecture2020

    • Author(s)
      北島孝昭、阪根健二
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 34 Pages: 105-113

    • DOI

      10.24727/00028524

    • NAID

      120006800666

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28537

    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02786
  • [Journal Article] 学校の危機管理をどう考えるか2017

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 第1564号 Pages: 1-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04771
  • [Journal Article] 市町村教育委員会が直面している課題と取り組みについてー-徳島県内の市町村教育長への質問紙調査より-2017

    • Author(s)
      阪根健二、北島孝昭
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 第31号

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04771
  • [Journal Article] そもそもなぜ計画するのか2016

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      月刊生徒指導

      Volume: 第47巻1号 Pages: 14-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04771
  • [Journal Article] 多様ないじめを考える国際フォーラムーネットいじめ、社会的少数者へのいじめを中心に2015

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      月刊生徒指導3月号

      Volume: Vol.45 Pages: 26-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531203
  • [Journal Article] 若い先生のよさとベテラン先生のよさ2014

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: Vol.985 Pages: 91-95

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531203
  • [Journal Article] 学事出版2014

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      月刊生徒指導1月号『何のための生徒指導計画か』

      Volume: 44 Pages: 18-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531203
  • [Journal Article] 教師の心を追い詰める親たち2014

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: Vol.992 Pages: 57-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531203
  • [Journal Article] いじめ問題を考える2013

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      徳島教育

      Volume: 1149 Pages: 7-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531203
  • [Journal Article] 図説生徒指導提要-「いじめ問題への対応」2012

    • Author(s)
      阪根健二・村井康純
    • Journal Title

      月刊生徒指導5月号(学事出版)

      Volume: 42 Pages: 52-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531203
  • [Journal Article] 全国各自治体でのいじめ増減傾向の推認といじめ研修の地域差・内容・定着度-教育委員会担当者への質問紙調査より-2011

    • Author(s)
      阪根健二・青山郁子
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 第10号 Pages: 77-86

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Journal Article] 学校の危機対応能力とは2010

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 第58巻,第7号 Pages: 4-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Journal Article] 学校の危機対応能力とは2010

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      教育と医学(教育と医学の会, 慶應義塾大学出版)

      Volume: 第58第7号 Pages: 4-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Journal Article] レジリエンスを高めるポイント2009

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 893号 Pages: 29-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Journal Article] 非行防止・犯罪被害防止教育への提言-実態調査からみえてくる対策と指導方略2009

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 第8号 Pages: 23-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Journal Article] 非行防止・犯罪被害防止教育への提言-実態調査からみえてくる対策と指導方略2009

    • Author(s)
      阪根健二
    • Journal Title

      生徒指導学研究(日本生徒指導学会機関誌) 第8号

      Pages: 23-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Presentation] 教職員の働き方改革を現場でどう進めるべきか2022

    • Author(s)
      阪根健二,吉川 雄基,濵田学,北村顕吾
    • Organizer
      香川県教育文化研究所・徳島県教育文化研究所共催公開シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02786
  • [Presentation] 働き方改革を組み込みつつ児童生徒と寄り添った生徒指導の展開と一層の充実をどう図るか2019

    • Author(s)
      高橋知巳、高橋典久、佐古秀一、阪根健二
    • Organizer
      日本生徒指導学会第20回鳴門大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02786
  • [Presentation] 生徒指導の危機管理2018

    • Author(s)
      阪根健二
    • Organizer
      日本生徒指導学会(第19回京都大会)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04771
  • [Presentation] 学校現場における「LGBT」への対応 ―居心地のよい学校づくりへの提言―2018

    • Author(s)
      阪根健二、竹下早慧子
    • Organizer
      日本生徒指導学会(第19回京都大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04771
  • [Presentation] 生きる力の育成を支援する教育行政・学校経営のあり方(いじめ・体罰問題)2013

    • Author(s)
      阪根健二
    • Organizer
      日本学校教育学会第28回大会 (課題研究)
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531203
  • [Presentation] 教師のいじめへの対応方略を最適化する研修プログラムの開発と評価2012

    • Author(s)
      阪根健二
    • Organizer
      日本生徒指導学会四国地区研究会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2012-02-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Presentation] 教師のいじめへの対応方略を最適化する研修プログラムの開発と評価2012

    • Author(s)
      阪根健二
    • Organizer
      日本生徒指導学会四国地区研究会(2012)
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県)
    • Year and Date
      2012-02-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Presentation] ネットいじめ-オーストラリアの実践的な取り組み-2011

    • Author(s)
      青山郁子, 阪根健二, 戸田有一
    • Organizer
      日本生徒指導学会四国地区研究会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2011-02-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Presentation] いじめ問題を再検討する -新たな視点ど対応-2011

    • Author(s)
      戸田有一、上田護, 太田佳光、足達昇, 阪根健二
    • Organizer
      第6回日本生徒指導学会四国地区研究会シンポジウム
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2011-02-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Presentation] ネットいじめ -オーストラリアの実践的な取り組み-2011

    • Author(s)
      青山郁子、阪根健二, 戸田有一
    • Organizer
      第6回日本生徒指導学会四国地区研究会自由研究発表
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2011-02-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Presentation] いじめ問題を再検討する-新たな視点と対応-2011

    • Author(s)
      戸田有一, 上田護, 太田佳光, 足達昇, 阪根健二
    • Organizer
      日本生徒指導学会四国地区研究会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2011-02-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530989
  • [Presentation] 多様ないじめを考える国際フォーラムーネットいじめ、社会的少数者へのいじめを中心に

    • Author(s)
      スティーブン・ラッセル、金綱知征、葛西真記子、戸田有一、阪根健二
    • Organizer
      日本生徒指導学会鳴門大会〈公開シンポジウム〉
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2014-10-04 – 2014-10-05
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531203
  • [Presentation] いじめをめぐる代弁をかさねる-教育関係者の代弁といじめ自死児の保護者の代弁-

    • Author(s)
      阪根健二、戸田有一、望月彰
    • Organizer
      日本質的心理学会(第6回ナラティヴと質的研究会)
    • Place of Presentation
      京都大学総合研究2号館(京都府京都市)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531203
  • 1.  TODA Yuiti (70243376)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  YOSHII Kenji (50279379)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  葛西 真記子 (70294733)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  MAEKAWA munemasa
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi