• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Odakura Izumi  小田倉 泉

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

小田倉 泉  オダクラ イズミ

ODAKURA Izumi  小田倉 泉

Less
Researcher Number 10431727
Affiliation (Current) 2025: 埼玉大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2023: 埼玉大学, 教育学部, 准教授
2012 – 2013: 埼玉大学, 教育学部, 准教授
2007 – 2008: 埼玉大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Sociology of education / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Except Principal Investigator
Educaion
Keywords
Principal Investigator
ユマニチュード / 保育者の応答技術 / 子どもの参画と意見表明権 / コミュニケーション / 非言語的コミュニケーション / 聞かれる権利 / 意見表明権 / レット症候群 / ヤヌシュ・コルチャック / 人間として尊重する … More / 保育アセスメント / 「見る」「話す」「触れる」 / 対話的関わり / ユマニチュード哲学 / 「触れる」 / 「見る」 / 「待たれる」こと / 子ども尊重 / 「待つ」こと / 保育者の行動 / ポジティブな非言語的メッセージ / 対話的保育 / ポーランド / イスラエル / 国際情報交換 / 価値観の共有 / 対話的 / J.コルチャック / 子どもの権利 … More
Except Principal Investigator
保育者研修プログラム / 共生支援プログラム / 外国人園児の保育者 / 外国人園児の保護者 / 外国人園児 / 共生 / 保護者 / 保育園 / 幼稚園 / 外国人幼児 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  レット症候群の子どもへの保育者の応答技術の開発 -ユマニチュードを基にして-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小田倉 泉
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Saitama University
  •  A Principle of the interactive childcare based on the HumanitudePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Odakura Izumi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Saitama University
  •  Development of a school teachers and nursery school teachers training program for implementing the rights of the childPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ODAKURA Izumi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Saitama University
  •  The Program of Living Together with Foreign Children/Parents in Kindergarten/Nursery School and for the Community

    • Principal Investigator
      SHIMURA Yoko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Saitama University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2013 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] コルチャックの権利論における子どもを「人間」として見ることの意味 ―― 主著『子どもをいかに愛するか』を基にして――2024

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部紀要

      Volume: 73

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02674
  • [Journal Article] Dr.コルチャック著『子どもをいかに愛するか』を読む(4)子どもの人生はだれがつくるのか2023

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Journal Title

      子どものしあわせ

      Volume: 869 Pages: 30-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02674
  • [Journal Article] Dr.コルチャック著『子どもをいかに愛するか』を読む(8)生きた身体機構が応えるままに2023

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Journal Title

      子どものしあわせ

      Volume: 873 Pages: 30-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02674
  • [Journal Article] Dr.コルチャック著『子どもをいかに愛するか』を読む(6)子どもの主体性2023

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Journal Title

      子どものしあわせ

      Volume: 871 Pages: 30-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02674
  • [Journal Article] Dr.コルチャック著『子どもをいかに愛するか』を読む(1)2023

    • Author(s)
      塚本智宏、小田倉泉
    • Journal Title

      子どものしあわせ

      Volume: 866 Pages: 30-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02674
  • [Journal Article] Dr.コルチャック著『子どもをいかに愛するか』を読む(7)本からでなく自分自身で見て考えて2023

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Journal Title

      子どものしあわせ

      Volume: 872 Pages: 26-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02674
  • [Journal Article] ユマニチュードに見る権利保障 ― 障害のある子どもの意見表明権に着目して ―2023

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Journal Title

      埼玉大学紀要 教育学部

      Volume: 72(2)

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02674
  • [Journal Article] Dr.コルチャック著『子どもをいかに愛するか』を読む(5)赤ちゃんは知性と感性と経験をもつ一個の人格2023

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Journal Title

      子どものしあわせ

      Volume: 870 Pages: 30-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02674
  • [Journal Article] Dr.コルチャック著『子どもをいかに愛するか』を読む(3)2023

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Journal Title

      子どものしあわせ

      Volume: 868 Pages: 30-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02674
  • [Journal Article] ユマニチュードの「待つ」行為に見る子どもの「聞かれる権利」の保障 ―― レット症候群の子どもとの関わりから ――2022

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部

      Volume: 71巻2号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02674
  • [Journal Article] 幼児教育実践の原理としての人間学に関する考察 : 「ユマニチュード哲学」を手掛かりに2017

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Journal Title

      埼玉大学紀要. 教育学部

      Volume: 66(2) Pages: 91-108

    • NAID

      120006389438

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04601
  • [Journal Article] 現職保育士・幼稚園教諭の研修に関する考察2013

    • Author(s)
      奥泉 敦司 , 小田倉 泉 , 首藤 敏元 , 志村 洋子
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 12

    • NAID

      40019742662

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730697
  • [Journal Article] 現職保育士・幼稚園教諭の研修に関する考察2013

    • Author(s)
      奥泉敦司、小田倉泉、首藤敏元、志村洋子
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 第12巻 Pages: 99-106

    • NAID

      40019742662

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730697
  • [Presentation] コルチャックと乳幼児教育・保育研究 オランダの研究から2021

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02674
  • [Presentation] 保育者の行動の非言語的メッセージに関する研究 ―ユマニチュードの観点から―2020

    • Author(s)
      小田倉 泉
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04601
  • [Presentation] 保育における「待つ」ことの意味―「ユマニチュード」の観点から―2019

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04601
  • [Presentation] 保育における「ユマニチュード」の意義に関する研究2018

    • Author(s)
      小田倉 泉
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04601
  • [Presentation] 「ユマニチュード」哲学から保育を再考する試み2017

    • Author(s)
      小田倉 泉
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04601
  • [Presentation] 報告1.イスラエルにおけるコルチャック (2012"コルチャック年"とコルチャック教育・研究の動向、ラウンドテーブル9)2013

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      一橋大学(東京)
    • Year and Date
      2013-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730697
  • [Presentation] J.コルチャックの理念に基づく対話的教育実践の試みに関する研究 : アヴィハイル・スクールの取組から2013

    • Author(s)
      小田倉泉
    • Place of Presentation
      一橋大学(東京)
    • Year and Date
      2013-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730697
  • [Presentation] J.コルチャックの理念に基づく対話的教育実践の試みに関する研究 : アヴィハイル・スクールの取組から

    • Author(s)
      小田倉 泉
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      一橋大学(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730697
  • [Presentation] 報告1. 「イスラエルにおけるコルチャック」(2012"コルチャック年"とコルチャック教育・研究の動向,ラウンドテーブル9

    • Author(s)
      小田倉 泉
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      一橋大学(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730697
  • 1.  SHIMURA Yoko (60134326)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SHUTO Toshimoto (30187504)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SATO Chise (60433661)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi