• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

FUSE Mitsuyo  布施 光代

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

布施 光代  フセ ミツヨ

Less
Researcher Number 10454331
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 明星大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 明星大学, 教育学部, 教授
2010 – 2017: Aichi Gakusen University, 教育学部, 准教授
2008 – 2009: Aichi Gakusen University, 家政学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology
Except Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
教育心理学 / 児童期 / 幼児期 / 特性理解 / 素朴概念 / 認知発達 / コンピテンス / 「注視・傾聴」行動 / 積極的授業参加行動 / 学習過程 … More
Except Principal Investigator
… More 児童 / 積極的授業参加行動 / 発達性読み書き障害 / 音楽科教育 / ディスレクシア / 五線譜 / 学びのユニバーサルデザイン / UDL / 教員養成課程 / 音楽科 / 読譜 / フィギャーノート / 授業 / 教育系心理学 / 行動指標 / 学業達成 / 「注視・傾聴」行動 / 社会的・人格的発達 / 学級適応 / 社会・人格的発達 / 友人関係 / 自己意識 / 5因子性格特性 / 社会的・人格的要因 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (55 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  五線譜に代わる選択肢「フィギャーノート」の音楽科への導入可能性に関する研究

    • Principal Investigator
      阪井 恵
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Meisei University
  •  Research of the class comprehension through the "eye contact and listening" behavior and the construction of evaluation system

    • Principal Investigator
      ANDO Fumitaka
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Gifu Shotoku Gakuen University
  •  A study on determinants of the pupils' positive class participation in elementary school and its' developmental changes

    • Principal Investigator
      ANDO Fumitaka
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Gifu Shotoku Gakuen University
  •  Development of understanding of human traitsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUSE Mitsuyo
    • Project Period (FY)
      2011 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Meisei University
  •  Positive class participation by elementary school pupils relationship to "eye contact and listening".Principal Investigator

    • Principal Investigator
      FUSE Mitsuyo
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Aichi Gakusen University

All 2024 2023 2019 2018 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 保育の心理学Ⅱ2015

    • Author(s)
      清水益治・森俊之・杉村伸一郎(編)乙部貴幸・倉盛美穂子・小嶋かおり・齊藤多江子・榊原知美・清水益治・鈴木智子・関口道彦・多田幸子・長谷川かおり・布施光代・堀越紀香・森俊之・森野美央・若林紀乃
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      中央法規
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • [Book] 算数・理科を学ぶ子どもの発達心理学-文化・認知・学習-2014

    • Author(s)
      榊原智美(編著) 布施光代他
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • [Book] 中学・高校教師になるための教育心理学(第3版)2012

    • Author(s)
      都筑学・布施光代 他13名
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      有斐閣選書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • [Book] 幼児・児童の発達心理学2011

    • Author(s)
      布施光代 他11名
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • [Book] ひとつ上をいく卒論・修論を書くための心理学理論ガイドブック2011

    • Author(s)
      布施光代 他9名
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • [Book] 保育実践を支える保育の心理学I2011

    • Author(s)
      布施光代 他14名
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • [Journal Article] 学びの多様性と「フィギャーノート」の可能性(3)―音楽大学の学生のフィギャーノートや音楽科に対する認識の検討―2024

    • Author(s)
      布施光代・阪井恵・酒井美恵子
    • Journal Title

      日本発達心理学会第35回大会発表論文集

      Volume: 35 Pages: 378-378

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Journal Article] 学びの多様性と「フィギャーノート」の可能性(2)ー動画視聴による効果および指導の観点からの検討―2023

    • Author(s)
      布施光代・阪井恵・酒井美恵子
    • Journal Title

      日本新理学会第87回大会発表論文集

      Volume: 87

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Journal Article] 児童の積極的授業参加行動に対する評価観の検討2011

    • Author(s)
      布施光代
    • Journal Title

      明星大学研究紀要-教育学部

      Volume: 1 Pages: 35-46

    • NAID

      120005464433

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Journal Article] 児童の積極的授業参加行動に対する評価観の検討2011

    • Author(s)
      布施光代
    • Journal Title

      明星大学研究紀要-教育学部 1

      Pages: 35-46

    • NAID

      120005464433

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Journal Article] 授業に対する動機づけが児童の積極的授業参加行動に及ぼす影響-自己決定理論に基づいて-2008

    • Author(s)
      安藤史高・布施光代・小平英志
    • Journal Title

      教育心理学研究 56

      Pages: 160-170

    • NAID

      110006824991

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Journal Article] 授業に対する動機づけが児童の積極的授業参加行動に及ぼす影響-自己決定理論に基づいて-2008

    • Author(s)
      安藤史高・布施光代・小平英志
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 56 Pages: 160-170

    • NAID

      110006824991

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 認知発達研究のこれから-「わくわくする研究」を目指して-」2024

    • Author(s)
      木村美奈子・浅川淳司・高平小百合・布施光代 司会:木村美奈子
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] 学びの多様性と「フィギャーノート」の可能性 (3)―音楽大学の学生のフィギャーノートや音楽科に対する認識の検討―2023

    • Author(s)
      布施光代・阪井恵・酒井美恵子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] 学びの多様性とフィギャーノートの可能性2023

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      心理科学研究会東京地区例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] 学びの多様性と「フィギャーノート」の可能性 (1) -音楽科や楽譜へのアプローチからの検討-2023

    • Author(s)
      布施光代・阪井恵・酒井美恵子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] 学びの多様性と「フィギャーノート」の可能性(2)―動画視聴による効果および指導の観点からの可能性―2023

    • Author(s)
      布施光代・阪井恵・酒井美恵子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] 『 小学生の生活とこころの 発達』 のこれまでとこれから2023

    • Author(s)
      伊田勝憲・大久保智生・田丸敏高・布施光代 司会者:滝口圭子
    • Organizer
      心理科学研究会2023年秋の研究集会児童発達分科会 (話題提供)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02865
  • [Presentation] 主体的・能動的学びとしての児童の「注視・傾聴」行動2019

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04320
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(31) ー注視・傾聴傾向と授業内行動の関連ー2018

    • Author(s)
      小平英志・安藤史高・布施光代
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04320
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(28)-児童の性格特性(知的好奇心、情緒安定性)との関連-2016

    • Author(s)
      小平英志・布施光代・安藤史高
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] Positive class participation by elementary school pupils (25): Longitudinal study of effects of motivation.2016

    • Author(s)
      Ando, F., Fuse, M., & Kodaira, H.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(27)-家族との関係性の影響-2016

    • Author(s)
      安藤史高・布施光代・小平英志
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(26)-潜在差得点モデルを用いた動機づけと授業行動の変化量の関連-2016

    • Author(s)
      小平英志・安藤史高・布施光代
    • Organizer
      東海心理学会第65回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童における居場所の有無と学校適応の関連2015

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(23)-学級内での社会的地位の影響に対する縦断的検討-2015

    • Author(s)
      安藤史高・小平英志・布施光代
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(22)-教員養成課程の学生の捉える授業行動の背景要因-2015

    • Author(s)
      小平英志・安藤史高・布施光代
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(24)-公的・私的自己意識および動機づけの影響-2015

    • Author(s)
      布施光代・安藤史高・小平英志
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(18) -教師に対する面接調査を用いた探索的検討-2014

    • Author(s)
      布施光代・安藤史高・小平英志
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(18) -教師に対する面接調査を用いた探索的検討-2014

    • Author(s)
      布施光代・安藤史高・小平英志
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(20) -公的・私的自己意識との関連-2014

    • Author(s)
      小平英志・布施光代・安藤史高
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 将来の特性を規定する要因についての大学生の信念2014

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • [Presentation] 積極的授業参加行動から子どもの動機づけを考える2014

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(19) -学級内での社会的地位との関連-2014

    • Author(s)
      安藤史高・小平英志・布施光代
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(19) -学級内での社会的地位との関連-2014

    • Author(s)
      安藤史高・小平英志・布施光代
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(21) -ソーシャル・サポートとの関連-2014

    • Author(s)
      安藤史高・布施光代・小平英志
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(16) -児童の性格特性と学級適応感の影響-2013

    • Author(s)
      小平英志・安藤史高・布施光代
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 幼児における生物学的特性と心理,社会的特性理解の発達-将来の特性を予測するのは内的な要因か外的な要因か-2013

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(15) -学年差,性差および縦断的検討-2013

    • Author(s)
      布施光代・安藤史高・小平英志
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(17) -教師に対する面接調査による検討-2013

    • Author(s)
      安藤史高・小平英志・布施光代
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530838
  • [Presentation] ラウンドテーブル「素朴生物学研究の新たな方向性を探る(2)」2012

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • [Presentation] 幼児における生物学的特性と社会的特性の理解2011

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター かでる2・7
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(9)-4年生における縦断的変化の検討-2010

    • Author(s)
      布施光代・安藤史高・小平英志
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会発表論文集,1219
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(8)-積極的授業参加行動と達成目標およびコンピテンスとの関連における学年差-2010

    • Author(s)
      布施光代・小平英志・安藤史高
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(8)-積極的授業参加行動と達成目標およびコンピテンスとの関連における学年差-2010

    • Author(s)
      布施光代・小平英志・安藤史高
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会発表論文集,713
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(9)-4年生における縦断的変化の検討-2010

    • Author(s)
      布施光代・安藤史高・小平英志
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(7)-積極的授業参加行動の学年差・性差-2009

    • Author(s)
      小平英志・布施光代・安藤史高
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(7)-積極的授業参加行動の学年差・性差-2009

    • Author(s)
      小平英志・布施光代・安藤史高
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集,566
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(6)-積極的授業参加行動と達成目標・コンピテンスとの関連について-2009

    • Author(s)
      安藤史高・布施光代・小平英志
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加に関する研究(6)-積極的授業参加行動と達成目標・コンピテンスとの関連について-2009

    • Author(s)
      安藤史高・布施光代・小平英志
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集,565
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加行動と教師観との関連2008

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 児童の積極的授業参加行動と教師観との関連2008

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会発表論文集,774
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] Development of Understanding of Human Beings in Elementary School Pupils : The study of Understanding Biological Traits and Social Traits.2008

    • Author(s)
      Mitsuyo FUSE.
    • Organizer
      Poster presented at 20th International Society for the Study of Behavioral Development.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 大学生における積極的授業参加行動の検討2008

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本発達心理学会第19回大会発表論文集,636
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730434
  • [Presentation] 将来の特性を規定する要因に関する大学生の認識

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730629
  • 1.  ANDO Fumitaka (70390036)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 2.  KODAIRA Hideshi (00442228)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 3.  阪井 恵 (00308082)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 4.  酒井 美恵子 (10407075)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi