• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kitagawa Sachiko  北川 幸子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KITAGAWA Sachiko  北川 幸子

Less
Researcher Number 10550650
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東洋大学, 国際教育センター, 講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2019: 神田外語大学, 留学生別科, 講師
2015: 京都外国語大学, 国際言語平和研究所, 研究員
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Japanese language education
Keywords
Except Principal Investigator
インクルーシブ教育 / 日本語教育 / 点字 / 視覚障害 / 参与観察 / フレームワーク / 留学生 / ノートテイキング / 読解ストラテジー / 日本語学習 … More / あん摩マッサージ指圧師国家試験 / 鍼灸士国家試験 / 教育へのICT活用 / 日本語教材の点訳 / 障害のある日本語学習者 / 授業支援ハンドブック / 多様な学習者 / 受験特別措置 / 日本語協力試験 / 視覚障害者 / 授業支援 / 日本語能力試験 / ユニバーサルデザイン Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (20 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  Establishing Foundation for Japanese Language Inclusive Education in International Coexistence Society Opened up from Education for Visually Impaired

    • Principal Investigator
      KAWASUMI Yukiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Nippon Institute of Technology
  •  Basic Research on the Universally Designed Japanese Language Proficiency Test in Braille

    • Principal Investigator
      AKIMOTO MIHARU
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Keisen University

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 点字で学ぶ初学者のための母語別音声ガイド付き日本語の点字導入教材の作成 -中国語による音声ガイド作成の試み-2020

    • Author(s)
      浅野有里、藤田恵、河住有希子、北川幸子、新井愛一郎
    • Journal Title

      日本語・日本語教育(立教大学日本語教育センター)

      Volume: 3 Pages: 111-125

    • NAID

      120006863446

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Journal Article] 専門分野の学びを視野に入れた日本語教材作成の試案―あん摩マッサージ指圧師国家試験「生理学」分野の過去問題を再構成した自習用教材の作成―2019

    • Author(s)
      河住有希子、浅野有里、北川幸子、藤田恵
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: vol.25 No.2 Pages: 90-91

    • NAID

      130007674612

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Journal Article] インクルーシブ教育の実現に向けた中級読解授業の実践―日本語教師による読解教材点訳の試み―2019

    • Author(s)
      浅野有里・藤田恵・河住有希子・北川幸子
    • Journal Title

      日本語・日本語教育

      Volume: 第2号 Pages: 83-97

    • NAID

      120006863436

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Journal Article] 点字使用の学習者を対象とした日本語能力試験「情報検索」問題の触読調査2018

    • Author(s)
      浅野有里、藤田恵、河住有希子、北川幸子、秋元美晴
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: Vol.24 No.2 Pages: 118-119

    • NAID

      130007436092

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Journal Article] 視覚に障害のある学習者を対象としたオンライン通話システムによる日本語授業の実践報告ーSkypeによる授業の可能性と課題ー2018

    • Author(s)
      河住有希子、浅野有里、北川幸子、藤田恵
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: vol.25 No.1 Pages: 50-51

    • NAID

      130007592830

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Journal Article] 授業ダイアリから見る教師の気づきと変容-視覚に障害のある学習者への日本語授業の分析から-2017

    • Author(s)
      秋元美晴、河住有希子、藤田恵、北川幸子、浅野有里
    • Journal Title

      恵泉女学園大学紀要

      Volume: 29 Pages: 53-67

    • NAID

      120006250060

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Journal Article] 日本語教育におけるインクルーシブ教育の実現に向けた一授業の提案―点字五十音図を素材として―2016

    • Author(s)
      河住有希子,浅野有里,藤田恵,秋元美晴,北川幸子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 22巻第3号 Pages: 60-61

    • NAID

      110010039483

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370606
  • [Journal Article] 視覚に障害をもつ学習者への授業における困難さ-授業ダイアリの分析から-2016

    • Author(s)
      河住有希子、浅野有里、北川幸子、藤田恵、秋元美晴
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 23-1 Pages: 64-65

    • NAID

      130005252963

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Journal Article] 視覚に障害をもつ日本語学習者をとりまく学習環境の現状と課題―授業を担当する教師を対象とした調査より―2016

    • Author(s)
      秋元美晴,浅野有里,河住有希子,北川幸子,藤田恵
    • Journal Title

      恵泉女学園大学紀要

      Volume: 第28号 Pages: 143-155

    • NAID

      120005752677

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370606
  • [Presentation] あん摩マッサージ指圧師国家試験に見られる語彙の分析―用いられる語彙の傾向と学習優先度の検討―2018

    • Author(s)
      河住有希子、藤田恵、浅野有里、北川幸子
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Presentation] 点字使用の学習者を対象とした日本語能力試験「情報検索」問題の触読調査2018

    • Author(s)
      浅野有里、藤田恵、河住有希子、北川幸子、秋元美晴
    • Organizer
      日本語教育方法研究会 第50回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Presentation] 視覚に障害のある学習者から見たICT教材のアクセシビリティに関する一考察-既存のデジタルコンテンツへのアクセシビリティの検証ー2018

    • Author(s)
      河住有希子、北川幸子、浅野有里、藤田恵
    • Organizer
      Venezia ICJLE2018 (日本教育国際研究大会)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Presentation] 点字を使用する日本語学習者のノートテイキングの実態調査2018

    • Author(s)
      北川幸子、浅野有里、河住有希子、秋元美晴
    • Organizer
      Venezia ICJLE2018 (日本教育国際研究大会)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Presentation] 視覚障害学習者に日本語を教える教師の学習者理解に向けた支援 ―教師用ハンドブック『あじわう日本語』の作成―2016

    • Author(s)
      河住有希子、浅野有里、北川幸子、藤田恵、秋元美晴
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      目白大学新宿キャンパス(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-05-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Presentation] 日本語能力試験点字冊子試験へのアクセシビリティの検証―視覚に障害をもつ日本語学習者への聞き取り調査から―2016

    • Author(s)
      河住有希子、藤田恵、浅野有里、北川幸子、秋元美晴
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center (Indonesia,Bali)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Presentation] 日本語教育におけるインクルーシブ教育の実現に向けた一授業の提案―点字五十音図を素材として―2016

    • Author(s)
      河住有希子,浅野有里,藤田恵,秋元美晴,北川幸子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会第46回大会
    • Place of Presentation
      国際交流基金日本語国際センター(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370606
  • [Presentation] 視覚に障害をもつ学習者への授業における困難さ-授業ダイアリの分析から-2016

    • Author(s)
      河住有希子、浅野有里、北川幸子、藤田恵、秋元美晴
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      東京日本語教育センター(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Presentation] 視覚に障害のある学習者を対象とした日本語教育研究の現状と課題―日本語教育研究と視覚障害教育研究の文献調査を通して―2016

    • Author(s)
      北川幸子、河住有希子、浅野有里、秋元美晴
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center (Indonesia,Bali)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02819
  • [Presentation] 聴覚情報を用いて日本語を学ぶ視覚障害学習者への学習支援―教師用ハンドブック『きく日本語』の作成―2015

    • Author(s)
      秋元美晴,河住有希子,藤田恵,浅野有里,北川幸子
    • Organizer
      2015年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学(沖縄県宜野湾市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370606
  • [Presentation] 視覚に障害をもつ日本語学習者の学びを支援するネットワークの構築に向けた基礎調査2015

    • Author(s)
      河住有希子,秋元美晴,藤田恵,北川幸子,浅野有里
    • Organizer
      日本語教育方法研究会第45回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370606
  • 1.  KAWASUMI Yukiko (10605372)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 20 results
  • 2.  FUJITA Megumi (80606070)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 3.  AKIMOTO MIHARU (20212441)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 4.  ASANO Yuri
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi