• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Okumoto Motoko  奥本 素子

… Alternative Names

OKUMOTO Motoko  奥本 素子

Less
Researcher Number 10571838
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0003-0050-1449
Affiliation (Current) 2025: 北海道大学, 大学院教育推進機構, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 北海道大学, 大学院教育推進機構, 准教授
2022 – 2023: 北海道大学, 大学院教育推進機構, 准教授
2016 – 2023: 北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授
2015: 京都大学, 学内共同利用施設等, 准教授
2015: 京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 准教授 … More
2014: 総合研究大学院大学, 学融合推進センター, 助教
2013 – 2014: 総合研究大学院大学, 学内共同利用施設等, 助教
2012: 総合研究大学院大学, 全学事業推進室, 助教
2010 – 2012: 総合研究大学院大学, 学融合推進センター, 助教 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Science education / Educational technology
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Cultural assets study and museology / Science education / 博物館学
Keywords
Principal Investigator
科学技術コミュニケーション / マルチモーダル思考 / STEAM / サイエンスカフェ / 双方向 / 市民 / 対話 / アート / サイエンスコミュニケーション / 展示 … More / 問い / 探求の時間 / トランスディスプリナリー / コンバージェンス教育 / サイエンスショップ / 質的分析 / 地域連携 / 連句的コミュニケーション / 参加型展示 / 分かち持たれる認識主体性 / 共創 / アナロジー / 場のデザイン / トライアンギュレーション / 質的研究 / 場のデザイン双方向 / 科学コミュニケーション / 芸術祭 / お茶室 / 対話の場 / デジタルミュージアム / アーカイブ / 教育工学 / 博物館学 / 資料解釈 / ネットワーク / 文脈 / ナラティブ / 語り / 被災資料 / ナラティブ分析 / テキストマイニング / 被災文化財 / デジタルナラティブ … More
Except Principal Investigator
科学技術コミュニケーション / アート / 対話 / 地域連携 / STEAM 教育 / 現代アート / 実践研究 / 科学とアート / 科学教育 / STEAM教育 / 評価 / キャリア / 教育 / コンピテンシー / 職能 / 科学技術コミュニケーター / 住民参加 / ナラティヴ / ワークショップ / 文化創造 / 文化におけるより良い復興 / 博物館の復興 / テキストマイニング / 東日本大震災 / 市民参画 / 移動博物館 / 文化財レスキュー / 対話的手法 / 科学コミュニケーション / 研究者 / Boundary / Art / Science Communication / コンセプトマップ / 博物館学 / 博物館経営 / 博物館情報 / 学芸員養成過程 / 博物館教育 / 博物館経営学 / 博物館情報学 Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (42 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  社会課題連携型STEM教育「コンバージェンス教育」を実装するための学習モデル開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      奥本 素子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  Validation of multimodal thinking support using art in STEAM educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      奥本 素子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  Research on the recognition of learners in STEAM project

    • Principal Investigator
      PARK Hyunjung
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  Practical Research and Development of Competency Based Assessment Indicators for Science Communicators

    • Principal Investigator
      Kawamoto shishin
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  Effectiveness of a co-creation model in science and technology communicationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      okumoto motoko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  A study on the blank of museum activities after the cultural property rescuing activity and revitalization of local culture through moving exhibition

    • Principal Investigator
      KATO KOJI
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Cultural assets study and museology
    • Research Institution
      Tohoku Gakuin University
  •  How to utilize analogy for informal science communicationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Okumoto Motoko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Hokkaido University
      Kyoto University
  •  An analysis of communication effects of art in the context of the science communication

    • Principal Investigator
      IWASE Mineyo
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Shimane University
      The Graduate University for Advanced Studies
  •  The usage of degigal narrative about cultural heritages destroyed by TsunamiPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Okumoto Motoko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kyoto University
      The Graduate University for Advanced Studies
  •  A theoretical study of museum studies on Japanese curator course.

    • Principal Investigator
      KAMURA Tetsuro
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      博物館学
    • Research Institution
      Tokyo National University of Fine Arts and Music

All 2023 2022 2021 2020 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] サイエンスコミュニケーションとアートを融合する2023

    • Author(s)
      奥本素子・仲居怜美・パク ヒョンジョン・室井宏仁
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411755
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02940
  • [Book] サイエンスコミュニケーションとアートを融合する2023

    • Author(s)
      奥本 素子
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411755
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03134
  • [Book] サイエンスコミュニケーションとアートを融合する2023

    • Author(s)
      奥本 素子
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411755
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02977
  • [Book] まだ見ぬ科学のための科学技術コミュニケーション : 社会と共創を生み出すデザインと実践2022

    • Author(s)
      奥本素子, 種村剛
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      共同文化社
    • ISBN
      9784877393779
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01737
  • [Book] まだ見ぬ科学のための科学技術コミュニケーション ―社会との共創を生み出すデザインと実践―2022

    • Author(s)
      奥本 素子,種村 剛
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      共同文化社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03134
  • [Book] おしゃべり科学 ひと晩で理系になれる最先端科学講義集2014

    • Author(s)
      奥本素子
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      カンゼン出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650522
  • [Journal Article] 「サイエンス・カフェ札幌|オンライン」の試行 : 参加者分析から示唆された可能性と課題2021

    • Author(s)
      奥本素子, 池田貴子, 梶井宏樹, 川本思心, 小林良彦, 種村剛, 西尾直樹, 朴炫貞, 原健一, 早岡英介
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 29 Pages: 71-91

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01737
  • [Journal Article] An analysis of a dialogue between a parent and a child in the Hands-on exhibitions at science center2020

    • Author(s)
      森沙耶、奥本素子
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 27 Pages: 71-85

    • DOI

      10.14943/95030

    • NAID

      120006878358

    • ISSN
      1881-8390
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03134
  • [Journal Article] Trends and Analysis about Online Dispatch of Museum Facilities under COVID-19 Infection Spread2020

    • Author(s)
      室井宏仁、奥本素子
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 28 Pages: 1-10

    • DOI

      10.14943/95048

    • NAID

      120006880739

    • ISSN
      1881-8390
    • Year and Date
      2020-08-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03134
  • [Journal Article] 科学技術コミュニケーター養成教育がもたらす科学技術コミュニケーション意識の変容2018

    • Author(s)
      奥本素子
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 24 Pages: 17-30

    • NAID

      120006545966

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16244
  • [Journal Article] How an Understanding of the Nature of a Science Café Promotes a Joint Initiative Communication Style2018

    • Author(s)
      奥本 素子、橋谷田 俊、高橋 明大、阿部 乳坊
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 131-139

    • DOI

      10.14935/jssej.42.131

    • NAID

      130007404263

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16244
  • [Journal Article] 場の語りがもたらす双方向の科学技術コミュニケーション2018

    • Author(s)
      奥本素子・橋谷田俊・高橋明大・阿部乳坊
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007436434

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16244
  • [Journal Article] 被災資料における来場者の語りの分析から見る博物館体験 : テキストマイニングを用いた傾向の抽出2017

    • Author(s)
      奥本 素子, 阿児 雄之, 加藤 幸治
    • Journal Title

      博物館学雑誌

      Volume: 2017年3月号 Pages: 19-35

    • NAID

      40021108789

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01148
  • [Journal Article] Q Workshop: An Application of Q Methodology for Visualizing, Deliberating and Learning Contrasting Perspectives.2016

    • Author(s)
      Yoshizawa, G., Iwase, M., Okumoto, M., Tahara, K. & Takahashi, S.
    • Journal Title

      International Journal of Environmental and Science Education

      Volume: 11(13) Pages: 6277-6302

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01148
  • [Journal Article] 科学への関心が低い層を対象としたWebサイト「研究者時計」の作成・公開結果 : 楽しく科学者を紹介する試みについて2015

    • Author(s)
      坂東 隆宏, 福原 舞, 小菅 晃太郎, 鈴木 昴太, 笠 嗣瑠, 奥本 素子
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 18 Pages: 17-30

    • NAID

      120005679504

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16244
  • [Journal Article] 科学コミュニケーションにおけるアートを用いた表現の印象・伝達効果の調査・分析2015

    • Author(s)
      奥本 素子, 岩瀬 峰代
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 34 Pages: 359-366

    • NAID

      130005129227

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16244
  • [Journal Article] 事前学習と館内鑑賞支援を連動させた博物館における展示鑑賞支援システムの開発2012

    • Author(s)
      奥本素子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36(1) Pages: 1-8

    • NAID

      110009479506

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22601002
  • [Journal Article] つなげる鑑賞法を用いた博学連携の実践と評価-美術鑑賞における事前学習の効果と館内学習の効果の分析-2011

    • Author(s)
      奥本素子
    • Journal Title

      美術科教育学会誌「美術教育学」

      Volume: 33号 Pages: 149-158

    • NAID

      110009437614

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22601002
  • [Journal Article] The Cognitive Orientation of Museum (COM) Model2010

    • Author(s)
      Motoko Okumoto, Hiroshi Kato
    • Journal Title

      日本区教育工学会 ETR号

      Volume: 33 Pages: 131-140

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22601002
  • [Presentation] アートの問いを通してリサイクルを解釈するSTEAMワークショップ2023

    • Author(s)
      奥本 素子
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02977
  • [Presentation] STEAM ワークショップにおけるマルチモーダルな概念理解の拡張支援の効果について2021

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03134
  • [Presentation] 地域で定期的に行われるサイエンスカフェはどのような意義を生み出しているの2020

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03134
  • [Presentation] 科学技術コミュニケーション教育に関する学習動機分析2020

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03134
  • [Presentation] 場の語りがもたらす双方向の科学技術コミュニケーション2017

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16244
  • [Presentation] キュレーション・バーチャル・ミュージアム教材2017

    • Author(s)
      奥本素子・阿児雄之
    • Organizer
      日本民具学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01148
  • [Presentation] 「見て盗め!」ない人への支援―モデリング支援における記録と記憶の相補完システムの提案―2016

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府吹田市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16244
  • [Presentation] 非教室空間における双方向的科学コミュニケーションの成立過程2016

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      科学教育学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16244
  • [Presentation] モノとつながるエピソードデータベース ー東北学院大学「牡鹿半島のくらし展」を通じて―2015

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      日本文化財科学会大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2015-07-11
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01148
  • [Presentation] モノとつながるエピソードデータベース 東北学院大学「牡鹿半島のくらし展」を通じて2015

    • Author(s)
      阿児雄之, 奥本素子, 加藤幸治
    • Organizer
      日本文化財科学会大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学・武蔵小金井キャンパス
    • Year and Date
      2015-07-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700889
  • [Presentation] サイエンスコミュニケーションにおける意味の生成2015

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16244
  • [Presentation] 博物館教育における理論と実践~双方向からのアプローチ~2014

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      全日本博物館学会教育研究会
    • Place of Presentation
      吹田市博物館
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700889
  • [Presentation] 柔らかな科学コミュニケーションにおけるミスコミュニケーションの可能性2014

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      平成26年度第3回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      神戸大学大学院
    • Year and Date
      2014-12-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650522
  • [Presentation] アートというメディアを活用した研究の発信―その手法と伝達効果を高めるツールの開発―2013

    • Author(s)
      奥本素子、岩瀬峰代
    • Organizer
      日本教育工学会 第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学 手形キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650522
  • [Presentation] How to share the record of restoration project of cultural properties damaged by Tsunami~The digitization of the three types of documents recorded by the student volunteers~2013

    • Author(s)
      Motoko Okumoto
    • Organizer
      DegitalHeritage International Congress2014
    • Place of Presentation
      the MuCEM
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700889
  • [Presentation] 研究文化を伝達するアート活用手法の開発とその効果の検証2012

    • Author(s)
      奥本素子 ( 総合研究大学院大学 ) 岩瀬峰代 ( 総合研究大学院大学 ) 加藤 浩 ( 総合研究大学院大学/放送大学 )
    • Organizer
      日本科学教育学会第36回年会
    • Place of Presentation
      東京理科大学 神楽坂校舎
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650522
  • [Presentation] サイエンスコモンズを利用した博物館学新領域研究の提案2010

    • Author(s)
      奥本素子、平井宏典、嘉村哲郎
    • Organizer
      日本ミュージアムマネージメント学会
    • Place of Presentation
      国立科学博物館
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22601002
  • [Presentation] サイエンスコモンズを利用した博物館学新領域研究の提案2010

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      日本ミュージアム・マネージメント学会
    • Place of Presentation
      国立科学博物館
    • Year and Date
      2010-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22601002
  • [Presentation] 博物館における館内外連動支援システムの構築2010

    • Author(s)
      奥本素子、加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      金城学院大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22601002
  • [Presentation] 提言:ミュージアム・リテラシーを涵養する地域連携を主眼としたミュージアム・マネジメント2010

    • Author(s)
      平井宏典、奥本素子、嘉村哲郎
    • Organizer
      日本ミュージアム・マネージメント学会基礎研究部会
    • Place of Presentation
      大妻女子大学生活科学資料館
    • Year and Date
      2010-06-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22601002
  • [Presentation] 科学的概念の共有化のためのアート作品の効果の分析

    • Author(s)
      奥本素子・岩瀬峰代
    • Organizer
      日本科学教育学会  第38回年会
    • Place of Presentation
      大宮ソニックシティ
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650522
  • [Presentation] 被災文化財資料の語りに関する定量分析

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      全日本博物館学会第40回研究大会
    • Place of Presentation
      明治大学駿河台校舎
    • Year and Date
      2014-06-28 – 2014-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700889
  • [Presentation] The text mining of auidiences' narratives Museum2015

    • Author(s)
      Motoko OKUMOTO
    • Organizer
      museum2015
    • Place of Presentation
      明治大学駿河台校舎
    • Year and Date
      2015-01-13 – 2015-01-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700889
  • 1.  KAMURA Tetsuro (90543710)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  HIRAI Hironori (80552679)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  IWASE Mineyo (30155048)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  KATO KOJI (30551775)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  Kawamoto shishin (90593046)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  PARK Hyunjung (00759764)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  阿児 雄之 (00401555)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  定松 淳 (00723876)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  小林 良彦 (30815353)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  標葉 靖子 (40713269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  種村 剛 (20759740)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi