• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hiranaka Hironori  平中 宏典

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 10613531
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 福島大学, 人間発達文化学類, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 福島大学, 人間発達文化学類, 准教授
2014 – 2019: 福島大学, 人間発達文化学類, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Educational technology / Science education
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
LMS / 理科教員養成 / 模擬授業 / 教員養成 / 全デジタル記録 / デジタル記録 / 理科授業 / デジタルノート / 理科教育 / 機械学習 … More / フィードバック / 学習管理システム / 支援システム / ブレンド型学習 / グループワーク支援 / 小学校教員養成 / 小学校理科 / 学習支援システム … More
Except Principal Investigator
高校生 / 人材発掘 / 進路選択 / 探究的な学習 / 人材育成 / 理科教員 / 理系人材 / 次世代人材育成 / 教員養成 / 小学校理科 / 中学校理科 / 高等学校理科 / ICT / 未来創造教育 / 教科連携 / 文理融合 / 復興教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (25 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  デジタルノート環境が理科授業と学びに与える影響Principal Investigator

    • Principal Investigator
      平中 宏典
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Research and Development of Next Generation Teacher Training Program to Support Science and Technology and Their Empirical Study

    • Principal Investigator
      淺原 雅浩
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Research on Feedback That Uses LMS in Training Program for Science Teachers at Elementary and Junior High SchoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HIRANAKA Hironori
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  A creative reconstruction education model based on integration of arts and sciences and cooperation of the subjects

    • Principal Investigator
      Nakamura Yosuke
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Constructing a Teacher Training Blended Learning Curriculum for Elementary School SciencePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hiranaka Hironori
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Fukushima University

All 2023 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 未来の社会を指向した「単元構想」の重要性 -これからの教員養成・教員研修に向けて-2019

    • Author(s)
      鈴木昭夫・平中宏典
    • Journal Title

      福島大学人間発達文化学類論集

      Volume: 30 Pages: 45-56

    • NAID

      120006777118

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17619
  • [Journal Article] 小学校教員養成における模擬授業とLMS活用を組み合わせた理科カリキュラムの開発2017

    • Author(s)
      平中宏典・野崎修司・持地隆一・水澤玲子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 22 Pages: 1-10

    • NAID

      120005956092

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26750064
  • [Journal Article] 小学校教員養成における模擬授業とLMS活用を組み合わせた理科カリキュラムの開発2017

    • Author(s)
      平中宏典,野崎修司,持地隆一,水澤玲子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 22 Pages: 1-10

    • NAID

      120005956092

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285194
  • [Presentation] ビデオ撮影を取り入れた観察記録の特徴 ―生活科小学校一年生のアサガオの観察を例に―2023

    • Author(s)
      菊地実咲・平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会 第62回 東北支部大会(山形大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02806
  • [Presentation] クラウド型理科ノート「DigiRikaNote」の拡張 ―ノート記録とネットワークグラフのシームレスな切り替え―2023

    • Author(s)
      伊藤祐輝・平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会 第62回 東北支部大会(山形大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02806
  • [Presentation] ICT 環境を生かした理科教員志望者の開拓2022

    • Author(s)
      平中 宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会第72 回全国大会,8H02, p119.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20743
  • [Presentation] 運動体軌跡解析webアプリ「運動くんweb」の開発2021

    • Author(s)
      林雄大,平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会発表論文集,No.60, p46
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20743
  • [Presentation] 真正の学びを意識した地域地質教材の検討-海浜砂と河川砂の地域差を例に-2021

    • Author(s)
      佐藤茜奈,平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会発表論文集,No.60, p43
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20743
  • [Presentation] 振り返り記述の特徴語を基にしたフィードバック素材生成システムの開発2019

    • Author(s)
      平中宏典
    • Organizer
      2019 PC CONFERENCE
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17619
  • [Presentation] 理科の探究を支えるCSCLとその環境構築に向けて -中学校理科の授業で生成されるデータに着目して-2019

    • Author(s)
      酒井大貴・関本慶太・平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部 第58回 研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17619
  • [Presentation] 月の観察支援ソフト「MoonNote2」を用いた実践とその効果 -小学校第4学年「月と星」における予察的検証-2019

    • Author(s)
      菊地実咲・植木忠佑・平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部 第58回 研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17619
  • [Presentation] 中学校理科におけるmicro:bitの測定機器としての活用 -第3学年「化学変化とイオン」における化学電池の電圧測定を例に-2019

    • Author(s)
      平中宏典・関本慶太・芳賀 団
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部 第58回 研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17619
  • [Presentation] 中学校理科において単元を貫く探究過程を生徒はどう進むのか -第3学年「化学変化とイオン」における予察的検討-2019

    • Author(s)
      関本慶太・平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部 第58回 研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17619
  • [Presentation] 小学校理科の模擬授業において教師役が認識する自身の学び -授業前後における振り返り記述の比較を中心に-2018

    • Author(s)
      平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17619
  • [Presentation] 小学校理科の模擬授業で大学生が想定する子供像の検討2017

    • Author(s)
      平中 宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会 第67回全国大会 (福岡教育大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17619
  • [Presentation] 主体的な学びを実現する理科授業構成力の養成に向けた試み -受講者が理想と掲げた理科授業像と振り返りの分析を通して-2016

    • Author(s)
      平中宏典
    • Organizer
      第66回日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学 長野キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26750064
  • [Presentation] 身近な土地の地形モデルを用いた流水実験 -3Dプリンタにより作成した標高地形モデルの活用-2016

    • Author(s)
      平中宏典・末永友佑
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部 第55回 研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26750064
  • [Presentation] プロジェクト型模擬授業と支援LMSの相互作用~小学校教員養成系の指導法科目を対象とした予察的検討~2015

    • Author(s)
      平中宏典
    • Organizer
      理科教育学会東北支部大会
    • Place of Presentation
      福島大学(福島市)
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285194
  • [Presentation] 小学校教員養成系におけるプロジェクト型学習を意識した理科教育LMSの開発2015

    • Author(s)
      平中宏典
    • Organizer
      PCカンファレンス 2016
    • Place of Presentation
      富山大学(富山市)
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285194
  • [Presentation] 小学校教員養成系におけるプロジェクト型学習を意識した理科教育LMSの開発2015

    • Author(s)
      平中 宏典
    • Organizer
      PCカンファレンス2016 (コンピュータ利用教育学会)
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26750064
  • [Presentation] プロジェクト型模擬授業と支援LMSの相互作用~小学校教員養成系の指導法科目を対象とした予察的検討~2015

    • Author(s)
      平中宏典・水澤玲子・持地隆一・野崎修司
    • Organizer
      日本理科教育学会 東北支部大会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26750064
  • [Presentation] 実験も取り入れた小学校向け理科教育体系の構築 -2年目の成果と3年目の取り2014

    • Author(s)
      平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285194
  • [Presentation] 小学校教員養成における理科教育科目の体系構築 ~カリキュラム再編成を中心に~2014

    • Author(s)
      持地隆一,野崎修司,水澤玲子,平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会 平成26年度 東北支部大会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26750064
  • [Presentation] 福島県における小学校理科教育の現状と課題 東日本大震災から3年経過のアンケート調査より2014

    • Author(s)
      平中宏典,野崎修司
    • Organizer
      日本理科教育学会 第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(松山市)
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26750064
  • [Presentation] 福島県における小学校理科教育の現状と課題 東日本大震災から3年経過のアン2014

    • Author(s)
      平中宏典
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285194
  • 1.  Nakamura Yosuke (80386515)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  阿内 春生 (10608839)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  高橋 優 (40557617)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  山川 充夫 (00094285)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  MIMURA Satoru (10648926)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  淺原 雅浩 (70304201)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  栗原 一嘉 (20270704)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  三浦 麻 (70585257)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  西沢 徹 (80414382)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  網本 貴一 (60294873)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  三好 雅也 (50557353)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi