• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HAYASHI Yuko  林 裕子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Hayashi Yuko  林 裕子

Less
Researcher Number 10649156
Affiliation (Current) 2025: 佐賀大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2024: 佐賀大学, 教育学部, 准教授
2015: 佐賀大学, 文化教育学部, 准教授
2014: 佐賀大学, 文化教育学部, 講師
2013: 福岡大学, 言語教育研究センター, ポストドクター
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
外国語教育 / 自動採点 / 発話自動採点システム / 談話完成タスク / スピーキング / 第二言語習得 / ワーキングメモリ / ワーキングメモリトレーニング / CBT / Computer-Based Testing … More / スピーキングテスト / スピーキング評価 / 英語スピーキング / 高大接続 / 英語発話自動採点システム / 発話自動採点 / 小学校英語 / 読み聞かせ / 言語指導と認知機能強化の相乗効果 / 縦断的介入研究 / 協働英語学習 / ワーキングメモリトレーニング実施 / 外国語教育への示唆 / 英語スピーキング能力の発達 / ワーキングメモリとレーニング実施 … More
Except Principal Investigator
リテラシー能力 / 処理可能性理論 / 言語知識 / 小中接続 / スピーキング能力 / オンライン / 教師教育 / 教職課程 / 教員養成課程 / カリキュラム / オンライン授業 / eラーニング / 高大連携 / 高大接続 / 教員養成 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (39 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  A longitudinal study of English speaking ability in elementary and junior high school students: Toward the construction of a foreign language acquisition model

    • Principal Investigator
      江口 朗子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Automated speech scoring of dialogue response and its use in high school and tertiary English-as-a-foreign-language educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      林 裕子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Saga University
  •  教員養成の高大接続に資する「対面授業+eラーニング融合カリキュラム」の構築

    • Principal Investigator
      竜田 徹
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Saga University
  •  Automated Speech Scoring of Dialogue Response by Japanese Learners of English as a Foreign LanguagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hayashi Yuko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Saga University
  •  Investigating the relative contributions of working memory training and interactive book reading to vocabulary development in primary school pupilsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hayashi Yuko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Saga University
  •  Investigating the relative contributions of working memory training and English language teaching to cognitive and foreign language developmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hayashi Yuko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Saga University
      Fukuoka University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] コア・カリキュラム対応 小・中学校で英語を教えるための必携テキスト 改訂版2022

    • Author(s)
      中村典生・鈴木渉・巽徹・林裕子・矢野淳
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487815807
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Book] よくわかる!教師を目指すための高大接続のしくみ2021

    • Author(s)
      林 裕子・竜田 徹
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487814374
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Book] カラー図解 よくわかる!教師を目指すための高大接続のしくみ2021

    • Author(s)
      林 裕子、竜田 徹
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487814374
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02738
  • [Book] コアカリキュラム対応 小・中学校で英語を教えるための必携テキスト2019

    • Author(s)
      中村典生、鈴木渉、巽徹、林裕子、矢野淳
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487811465
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16877
  • [Book] 教師へのとびら:継続・育成型高大接続カリキュラムの開発と展開2018

    • Author(s)
      竜田 徹、林 裕子
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487812011
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Journal Article] 英語発話自動採点システムの精度と教室環境での使用について2023

    • Author(s)
      林 裕子
    • Journal Title

      Highway the Bulletin of English Teachers in Saga

      Volume: 56 Pages: 2-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Journal Article] Automated speech scoring of dialogue response by Japanese learners of English as a foreign language2023

    • Author(s)
      Hayashi Yuko、Kondo Yusuke、Ishii Yutaka
    • Journal Title

      Innovation in Language Learning and Teaching

      Volume: 18 Issue: 1 Pages: 32-46

    • DOI

      10.1080/17501229.2023.2217181

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00790
  • [Journal Article] 英語発話自動採点システムの構築と実用性について2022

    • Author(s)
      林 裕子
    • Journal Title

      Highway

      Volume: 55 Pages: 3-4

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Journal Article] 小・中・高を通じた英語習得に向けて2020

    • Author(s)
      林 裕子
    • Journal Title

      Highway

      Volume: 54 Pages: 3-4

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Journal Article] 逆向き設計による外国語の授業づくりについて―中学校外国語科「逆向き設計シート」に基づく考察2020

    • Author(s)
      林裕子,大久保凛
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部論文集

      Volume: 4 Pages: 131-146

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Journal Article] 外国語能力の発達におけるワーキングメモリトレーニングの効果について2019

    • Author(s)
      林 裕子
    • Journal Title

      EUREKA

      Volume: 85 Pages: 1-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16877
  • [Journal Article] Investigating Effects of Working Memory Training on Foreign Language Development2019

    • Author(s)
      Yuko Hayashi
    • Journal Title

      The Modern Language Journal

      Volume: (印刷中)

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16877
  • [Journal Article] Investigating Effects of Working Memory Training on Foreign Language Development2019

    • Author(s)
      Yuko Hayashi
    • Journal Title

      The Modern Language Journal

      Volume: 103 Issue: 3 Pages: 665-685

    • DOI

      10.1111/modl.12584

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Journal Article] Towards the Implementation of a Computerized Integrated English Language Entrance Examination2018

    • Author(s)
      早瀬博範、林裕子、江口誠
    • Journal Title

      LET Kyushu-Okinawa BULLETIN

      Volume: 18 Issue: 0 Pages: 15-29

    • DOI

      10.24716/letko.18.0_15

    • NAID

      130007387646

    • ISSN
      1348-3862, 2433-7579
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Journal Article] 2.Interactive Book Reading and Vocabulary Development in Primary Foreign Language Classrooms2017

    • Author(s)
      Yuko Hayashi, Yuta Kuradomi
    • Journal Title

      LET Kyushu-Okinawa BULLETIN

      Volume: 17 Pages: 35-48

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16877
  • [Journal Article] 表現する力を育てる小学校外国語活動の授業づくり―小学校第5学年における実践を通して―2017

    • Author(s)
      喜多 千鶴,林 裕子
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 34 Pages: 277-284

    • NAID

      40021164439

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16877
  • [Journal Article] Interactive Book Reading and Vocabulary Development in Primary Foreign Language Classrooms2017

    • Author(s)
      Yuko Hayashi, Yuta Kuradomi
    • Journal Title

      LET Kyushu-Okinawa BULLETIN

      Volume: 17 Pages: 35-48

    • NAID

      130007396613

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16877
  • [Journal Article] Investigating the relative contributions of computerised working memory training and English language teaching to cognitive and foreign language development.Investigating the relative contributions of computerised working memory training and English language teaching to cognitive and foreign language development2016

    • Author(s)
      Hayashi, Y., Kobayashi, T. & Toyoshige, T.
    • Journal Title

      Applied Cognitive Psychology

      Volume: 30 Issue: 2 Pages: 196-213

    • DOI

      10.1002/acp.3177

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Journal Article] 小学校外国語活動におけるプロジェクト型授業の試み2016

    • Author(s)
      林 裕子、倉冨 裕太、田中 彰一
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 1 Pages: 65-76

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16877
  • [Journal Article] 教員養成課程専門科目における高校生の参画―佐賀大学高大連携プロジェクト「教師へのとびら」の取り組みを手がかりとして―2015

    • Author(s)
      竜田 徹・林 裕子・米田 重和
    • Journal Title

      佐賀大学文化教育学部論文集

      Volume: 19 Pages: 107-126

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Journal Article] Exploring approaches to developing oracy and early literacy in children transitioning to formal foreign language instruction: Interactive storytelling in focus2015

    • Author(s)
      Yuko Hayashi
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 32 Pages: 41-48

    • NAID

      110009952066

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Journal Article] Challenges and complexities of assessing the learning of a foreign language in primary schools: Insights from bilingualism and second language acquisition2015

    • Author(s)
      Yuko Hayashi
    • Journal Title

      佐賀大学文化教育学部論文集

      Volume: 19 Pages: 127-139

    • NAID

      110010041220

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Journal Article] グローバル人材育成を目指した短期集中英語学習とその効果2014

    • Author(s)
      林裕子、小野博
    • Journal Title

      グローバル人材育成教育研究

      Volume: 1 Pages: 55-65

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Journal Article] 小学校外国語活動と中学校英語科の接続(2)—英語教育改革実施計画(2013)を受けて―2014

    • Author(s)
      田中彰一・林裕子
    • Journal Title

      佐賀大学文化教育学部論文集

      Volume: 19 Pages: 25-33

    • NAID

      110009821857

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Journal Article] 大学生におけるワーキングメモリトレーニングの効果とその持続性・汎化性の検証2014

    • Author(s)
      林裕子・小林大晟・豊重剛
    • Journal Title

      佐賀大学文化教育学部論文集

      Volume: 19 Pages: 71-94

    • NAID

      110009821848

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Journal Article] 小中接続における英語習得研究-言語認識の必要性-2014

    • Author(s)
      田中彰一・林裕子
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 31 Pages: 61-72

    • NAID

      110009921561

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Journal Article] CALL教材と協働学習を取り入れたインタラクティブな英語授業の実践2014

    • Author(s)
      林裕子
    • Journal Title

      グローバル人材育成教育研究

      Volume: 1 Pages: 38-45

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Journal Article] P.Book Review: Seargeant (ed.) (2011). English in Japan in the Era of Globalization.2014

    • Author(s)
      Yuko Hayashi
    • Journal Title

      International Journal of Applied Linguistics

      Volume: 24 Pages: 135-139

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Journal Article] Exploring the value of bilingual language assistants with Japanese English as a foreign language learners2012

    • Author(s)
      Ernesto M., Nakatani, Y., Hayashi, Y. & Khabbazbashi, N.
    • Journal Title

      The Language Learning Journal

      Volume: 40 Issue: 1 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1080/09571736.2012.678275

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520708, KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Presentation] 談話完成タスクを用いた英語発話自動採点システムの構築と運用2022

    • Author(s)
      林 裕子
    • Organizer
      第50回九州英語教育学会佐賀研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Presentation] 談話完成タスクを用いた英語発話自動採点システムの構築と実用化2022

    • Author(s)
      林 裕子・近藤 悠介・石井 雄隆
    • Organizer
      SONAS 2022 Symposium on Automated Scoring
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Presentation] 談話完成タスクを用いた英語発話自動採点システムの構築と運用2022

    • Author(s)
      林 裕子
    • Organizer
      第50回九州英語教育学会佐賀研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00790
  • [Presentation] 談話完成タスクを用いた英語発話自動採点システムの構築2021

    • Author(s)
      林 裕子・近藤 悠介・石井 雄隆
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00742
  • [Presentation] Limitations of computerised working memory training on foreign language development in Japanese EFL learners2017

    • Author(s)
      Yuko Hayashi
    • Organizer
      27th Annual Conference of the European Second Language Association (EUROSLA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16877
  • [Presentation] 語彙学習における英語絵本の読み聞かせの効果検証―スキーマの影響を考慮して―2016

    • Author(s)
      林 裕子、倉冨 裕太
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16877
  • [Presentation] 英語絵本の読み聞かせが英語学習動機づけに与える効果の検証2016

    • Author(s)
      倉冨 裕太、林 裕子
    • Organizer
      九州英語教育学会
    • Place of Presentation
      福岡工業大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16877
  • [Presentation] Investigating the relative contributions of computerised working memory training and English language teaching to cognitive and foreign language development2015

    • Author(s)
      林 裕子
    • Organizer
      言語科学会第17回年次国際大会
    • Place of Presentation
      別府国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Presentation] CALL教材と協働学習を取り入れたインタラクティブな英語授業の実践2013

    • Author(s)
      林裕子
    • Organizer
      グローバル人材育成教育学会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • [Presentation] Investigating the relative contributions of computerised working memory training and English language teaching to cognitive and foreign language development

    • Author(s)
      林 裕子・小林 大晟・豊重 剛・河野 翔太
    • Organizer
      言語科学学会第17回国際年次大会(JSLS2015)
    • Place of Presentation
      別府国際コンベンションセンター(大分県別府市)
    • Year and Date
      2015-07-18 – 2015-07-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780535
  • 1.  近藤 悠介 (80409739)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  石井 雄隆 (90756545)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  竜田 徹 (20708995)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  江口 朗子 (30758602)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  中谷 安男
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi