• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Park Sooyun  朴 秀娟

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

PARK Sooyun  朴 秀娟

Less
Researcher Number 10724982
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 神戸女学院大学, 文学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 神戸女学院大学, 文学部, 准教授
2022 – 2023: 神戸大学, グローバル教育センター, 講師
2017 – 2021: 神戸大学, 国際教育総合センター, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Japanese language education
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 02070:Japanese linguistics-related / Basic Section 02090:Japanese language education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
日本語教育 / 日本語学習者 / 副詞 / 指導用ガイドライン / 副詞の習得 / 評価・感情 / 「なかなか」 / コンテクスト / 学習環境 / 評価・感情を表す副詞 … More / 教材 / 学習者コーパス / 誤用 / 初級教科書 / 語彙コントロール / 日本語能力 / 書きことば / 非用 / 話し手の主観に関わる副詞 / 話しことば / 上級 / 中級 / 初級 / 副詞の産出 / 教科書分析 / 日本語教科書 … More
Except Principal Investigator
言語的多様性 / 多様性 / 日本語非母語話者 / 日本語教師養成 / 多文化共生 / 異文化間能力 / ケース教材 / 多文化間共修 / 国際共修 / 方言 / 琉球語 / 接続詞 / 副詞 / 指示詞 / 評価性 / 養成モデル / プログラム / 多言語・多文化能力 / 養成 / 日本語教師 / 非母語話者 / インタビュー / 教え方 / 大学 / 非母語話者日本語教師 / 成長する教師 / 多言語・多文化経験 / 実習 / 教育現場での困難点 / 日本語教育・学習観 / 養成プログラム / 非日本語母語話者 / 利点 / 不安 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (35 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  受講生の言語的多様性を活かした日本語教師養成モデルの提案と検証

    • Principal Investigator
      川上 尚恵
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  評価性を伴う形式としての指示詞の研究

    • Principal Investigator
      堤 良一
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02070:Japanese linguistics-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Development of case study materials to foster university students' agency in a multicultural society

    • Principal Investigator
      黒田 千晴
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  日本語学習者における評価・感情副詞の習得研究と指導用ガイドラインの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      朴 秀娟
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Basic Research on Japanese Language Teacher Program based on the Charactaristics of Non-native Japanese Speaker

    • Principal Investigator
      Kawakami Naoe
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Fundamental research for establishing an effective teaching method for adverbs in Japanese language educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      PARK Sooyun
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Kobe University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日語偏誤与日語教学研究叢書 第7巻 日語副詞的偏誤研究 中2021

    • Author(s)
      于康,徐愛紅,朴秀娟,張超,高山弘子,徐微潔,黄毅燕,金玉英,樊暁萍,劉風栄, 張善実,林璋,張佩霞,徐衛,陶魏青,金稀玉,熊仁芳,彭玉全,杉村泰,路浩宇, 苞山武義,毋育新,朴麗華,于楊,劉春紅,呂雷寧,林春,劉傑,向坂卓也
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • ISBN
      9787517843719
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Book] 「副詞「あくまで(も)」の意味・用法の変遷」于一楽、江口清子、木戸康人、眞野美穂(編)『統語構造と語彙の多角的研究―岸本秀樹教授還暦記念論文集―』2020

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758922838
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Book] 現代日本語基礎文法2020

    • Author(s)
      鄭相哲・金美廷・金秀珍・董素賢・柳炅希・朴秀娟・安志紅・李禧承・林禔映・張希朱・全紫蓮・河在必・高橋美保
    • Total Pages
      381
    • Publisher
      韓国外国語大学知識出版コンテンツ院
    • ISBN
      9791159017933
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Book] 日語偏誤与日語教学研究叢書 第6巻 日語副詞的偏誤研究:上2020

    • Author(s)
      于康・張超・徐愛紅・張佩霞・朴麗華・林璋・徐衛・毋育新・段笑ye(日へんに化の下に十)・朴秀娟・徐微潔・金稀玉・金玉英・李沛・熊仁芳・黄毅燕・高山弘子・呂芳・裴麗・徐媛・彭玉全・于楊・曾嵐・徐蓮・李正政・樊暁萍・肥田栞奈・楊晶晶
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • ISBN
      9787517840480
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Book] 日語偏誤与日語教学研究叢書 第3巻 日語格助詞的偏誤研究:下2018

    • Author(s)
      于康・林璋・張佩霞・高永茂・呂芳・向坂卓也・徐愛紅・高山弘子・彭広陸・于一楽・朴秀娟・黄毅燕・蘇鷹・野村登美子・母育新・陳昌柏・裴麗・肥田栞奈
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • ISBN
      9787517828594
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Book] 日語格助詞的偏誤研究:中2017

    • Author(s)
      于康・林璋・于一楽;・朴秀娟・朴麗華・楊曉敏・呂雷寧・杉村泰・彭广陸・董xin(金を3つ)・林春・張威・王忻・劉鳳榮・彭玉全・徐微潔・金稀玉・陶魏青・王閏梅・鐘勇・陳慧玲・陳玲・王怡・夛田美有紀
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Journal Article] Advantages of Non-Native Japanese Language Teacher based on Differences in Teaching Environment: Toward a proposal for Japanese language teacher training in Japan2024

    • Author(s)
      川上 尚恵、朴 秀娟
    • Journal Title

      神戸大学留学生教育研究

      Volume: 8 Pages: 25-42

    • DOI

      10.24546/0100488646

    • ISSN
      2432-7603
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21769
  • [Journal Article] Subjectivity, figurativity, and variety around linguistic creativity2024

    • Author(s)
      小松原 哲太、朴 秀娟、南 佑亮
    • Journal Title

      国際文化学研究 : 神戸大学大学院国際文化学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 1-33

    • DOI

      10.24546/0100487336

    • ISSN
      1340-5217
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00638, KAKENHI-PROJECT-20K13016
  • [Journal Article] 多様性理解促進のための共修ケース教材の開発と試行2023

    • Author(s)
      黒田 千晴, 大山 牧子, 近田 政博, 永井 敦, 朴 秀娟, 村山 かなえ
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2023 Issue: 3 Pages: 196-203

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2023.3_196

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2023-10-16
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02160
  • [Journal Article] On the Meaning and Usage of issyuu mawatte: using Twitter as a Language Resource2023

    • Author(s)
      朴 秀娟、于 一楽
    • Journal Title

      言語資源ワークショップ発表論文集 = Proceedings of Language Resources Workshop

      Volume: 1 Pages: 263-273

    • DOI

      10.15084/00003742

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1328/00003742/

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00638
  • [Journal Article] Grammatically unstable placeholders and morpho-syntactic remedies: evidence from East Asian languages2022

    • Author(s)
      Seraku Tohru、Park Sooyun、Yu Yile
    • Journal Title

      Folia Linguistica

      Volume: 56 Issue: 2 Pages: 389-421

    • DOI

      10.1515/flin-2022-2030

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00638, KAKENHI-PROJECT-20K13004
  • [Journal Article] 日本語教科書における副詞の扱いについて2022

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Journal Title

      神戸大学留学生教育研究

      Volume: 6 Pages: 23-47

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Journal Article] 海外の大学で教える非母語話者日本語教師が必要とするもの ―非母語話者の特性を考慮した日本語教師養成プログラム構築に向けて―2021

    • Author(s)
      川上尚恵・齊藤美穂・朴 秀娟・高梨信乃
    • Journal Title

      神戸大学留学生教育研究

      Volume: 5 Pages: 1-21

    • NAID

      120007032334

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21769
  • [Journal Article] 話し言葉における日本語学習者の副詞の使用に見られる特徴2021

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Journal Title

      日本語誤用と日本語教育研究

      Volume: 6 Pages: 154-170

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Journal Article] 中級日本語学習者の口頭表現に見られる副詞の特徴―ストーリーテリングを中心に2020

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Journal Title

      日本語/日本語教育研究

      Volume: 11 Pages: 19-34

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Journal Article] On the Current Situation of Adverbs Introduced in Elementary Japanese Textbooks2019

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Journal Title

      神戸大学留学生教育研究

      Volume: 3 Pages: 21-34

    • DOI

      10.24546/81011159

    • NAID

      120006599247

    • ISSN
      2432-7603
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Presentation] 「なかなか」から始める文法研究―コンテクストに着目した意味・用法の分析―2023

    • Author(s)
      朴 秀娟
    • Organizer
      日本語文法学会第24回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00638
  • [Presentation] なかなか』から始める文法研究ーコンテクストに着目した意味・用法の分析ー2023

    • Author(s)
      朴 秀娟
    • Organizer
      日本語文法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00551
  • [Presentation] 非母語話者日本語教師の利点を日本語教師養成プログラムにどう活かすか2023

    • Author(s)
      川上尚恵・朴秀娟
    • Organizer
      CAJLE2023年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21769
  • [Presentation] 日本語学習者による話し手の評価・感情を表す副詞の産出:習熟度別にみた叙法副詞の使用傾向の分析2023

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      日本言語学会第166回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00638
  • [Presentation] 日本語学習者における「なかなか」の使用実態の分析2023

    • Author(s)
      朴 秀娟
    • Organizer
      韓国日本語教育学会第66回国際学術発表大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00638
  • [Presentation] 日本国内の非母語話者日本語教師が抱く不安に関する考察―非母語話者教師の不安の軽減を目指して―2023

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21769
  • [Presentation] 日本国内の非母語話者教師が抱く不安に関する考察―非母語話者教師の不安の軽減を目指して2023

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K21769
  • [Presentation] 「一周回って」の新用法に関する考察 ―「逆に」との比較を通して―2023

    • Author(s)
      朴 秀娟、于 一楽
    • Organizer
      第47回社会言語科学会研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00638
  • [Presentation] 多様性理解促進のための共修ケース教材の開発と試行2023

    • Author(s)
      黒田 千晴, 大山 牧子, 近田 政博, 永井 敦, 朴 秀娟, 村山 かなえ
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02160
  • [Presentation] 「一周回って」の意味・用法をめぐって:Twitterの投稿データを言語資源として2022

    • Author(s)
      朴 秀娟、于 一楽
    • Organizer
      言語資源ワークショップ2022
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00638
  • [Presentation] 日本語学習者は感情・評価をどのように表すか ―「遺憾」を表すテシマウの習得から―2022

    • Author(s)
      朴 秀娟、南 雅彦
    • Organizer
      日本第二言語習得学会 第22回国際年次大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00638
  • [Presentation] 日本語教育における「たくさん勉強してください」の使用をめぐって2020

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      AATJ 2020 Annual Spring Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Presentation] 中級日本語学習者によるストーリーテリングに見られる副詞の特徴2019

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      日本語/日本語教育研究会 第11回 大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Presentation] 相対テンスの指導法についてー時間を表す従属節を中心にー2019

    • Author(s)
      朴秀娟・鄭相哲
    • Organizer
      韓国日本語学会第40回国際学術発表大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Presentation] 韓日冠形節の時相法に関する研究(原題は韓国語)2019

    • Author(s)
      鄭相哲・朴秀娟
    • Organizer
      国際ワークショップ「北東ユーラシア諸言語の記述と対照3」
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Presentation] 裸の助詞の出現可能性に関する日韓の相違について2019

    • Author(s)
      堤良一・朴秀娟
    • Organizer
      韓国日本語学会第39回国際学術発表大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Presentation] 日本語学習者の副詞の使用状況2019

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      2019年日本語の誤用及び第二言語習得研究国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Presentation] 現代日本語における副詞「あくまで(も)」の意味・用法2018

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      韓国日本語学会第38回国際学術発表大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • [Presentation] 初級日本語教育において導入される副詞の使用実態―中国人日本語学習者を例に2017

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      2017年日本語の誤用及び第二言語習得研究国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13484
  • 1.  Kawakami Naoe (60507713)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  齊藤 美穂 (20580658)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  高梨 信乃 (80263185)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  堤 良一 (80325068)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  岡崎 友子 (10379216)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  藤本 真理子 (10736276)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  又吉 里美 (60513364)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  竹内 史郎 (70455947)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  森 勇太 (90709073)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  黒田 千晴 (30432511)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  永井 敦 (00814310)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  近田 政博 (80281062)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  大山 牧子 (70748730)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi