• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tachibana Haruna  橘 春菜

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

橘 春菜  タチバナ ハルナ

Less
Researcher Number 10727902
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 名古屋大学, 教育基盤連携本部, 特任准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 名古屋大学, 教育基盤連携本部, 特任准教授
2017: 名古屋大学, 教育基盤連携本部, 特任准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
相互作用 / 幼児・児童 / 問題解決方略 / 発達 / 知識統合
Except Principal Investigator
概念的理解 / 思考 / 学習観 / 探究 / 教育心理学 … More / 教科学習 / 因果的説明 / 共推論 / 信念 / 質的変化 / リテラシー / 教科連携 / 科学的思考 / 統計学 / データサイエンス / 発問 / 実践的研究 / 実験的研究 / 多様性 / 非定型問題 / 協同解決 / 記述型課題 / 長期的効果 / 協同探究 / 長期的変化 / 追究型発問 / 学習過程 / 授業デザイン / 本質的理解 / 潜在連合テスト / 非意識 / イラスト刺激 / SC-IAT / IAT / 育児場面 / 動機づけ / 大学生 / 育児への感情 / シングルカテゴリIAT(SC-IAT) / 育児行動 / 母親 / 父親 / シングルカテゴリIAT(SC-IAT) / 育児動機づけ / 教育系心理学 / 本質 / 協同 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  子どもの思考と信念の自律的な質的変化を促す教科学習に関する心理学的研究

    • Principal Investigator
      藤村 宣之
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  児童・生徒のデータサイエンスリテラシーを育む教科連携型授業の開発と実証的検討

    • Principal Investigator
      藤村 宣之
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  幼児・児童の知識統合の発達―他者との相互作用を通じた問題解決方略の変化―Principal Investigator

    • Principal Investigator
      橘 春菜
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  子どもの「教科内容の本質的理解」を促す授業デザインに関する心理学的研究

    • Principal Investigator
      藤村 宣之
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Elucidation of a new motivational process focusing on unconscious emotions toward childcare and its application to childcare support

    • Principal Investigator
      kobayashi sachiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      University of Shizuoka,Shizuoka College
  •  Psychological mechanism of students' deep conceptual understanding and its application to their learning of school subjects

    • Principal Investigator
      Fujimura Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 協同的探究学習で育む「わかる学力」―豊かな学びと育ちを支えるために―2018

    • Author(s)
      藤村宣之・橘 春菜・名古屋大学教育学部附属中・高等学校
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623082735
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • [Journal Article] 女子大学生の育児に対する感情と動機づけおよび育児経験との関連2022

    • Author(s)
      小林佐知子・ 中島奈保子・松本麻友子・ 橘春菜・松岡弥玲・ 内山有美・金田宗久
    • Journal Title

      静岡県立短期大学部研究紀要

      Volume: 36-W(3) Pages: 1-10

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03249
  • [Journal Article] 育児動機づけ研究の動向と今後の展望:親はなぜ育児をするのか?2021

    • Author(s)
      小林佐知子・中島奈保子・松本麻友子・橘春菜・松岡弥玲・内山有美・金田宗久
    • Journal Title

      静岡県立大学短期大学部研究紀要

      Volume: 35-W Pages: 1-9

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03249
  • [Presentation] 幼児・児童における植物の生存戦略に関する説明の分析2024

    • Author(s)
      橘 春菜
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14156
  • [Presentation] 児童・生徒の「教科内容の本質的理解」を促す授業デザイン―(3)協同を通して個人の概念的理解をいかに深めるか―2023

    • Author(s)
      藤村宣之・石橋優美・住田裕子・吉國秀人・後藤慎弥・伊藤崇達・伊藤貴昭・橘 春菜・鈴木 豪
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会(会員企画シンポジウム)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 中学生の自然環境に適した暮らしに関する協同的推論2023

    • Author(s)
      橘 春菜・藤村宣之
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 乳幼児をもつ父親・母親の育児動機づけと関連要因:ソーシャルサポート、夫婦関係満足度、疲労感に着目して2023

    • Author(s)
      小林佐知子・中島奈保子・松本麻友子・内山有美・橘春菜・松岡弥玲・金田宗久
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03249
  • [Presentation] 幼児・児童における非視覚的性質の表現方略の発達2023

    • Author(s)
      橘 春菜
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14156
  • [Presentation] 児童・生徒の物語文読解の深まりと幸せの認識の変化2023

    • Author(s)
      橘 春菜・石橋優美・鈴木 豪・藤村宣之
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 潜在的な育児動機づけと育児行動の関連2022

    • Author(s)
      中島奈保子・小林佐知子・松本麻友子・橘春菜・内山有美・松岡弥玲・金田宗久
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03249
  • [Presentation] IATによる育児の非意識的態度の測定に向けて(4):育児SC-IATのイラスト版と関連語版に対する反応の個人内比較2022

    • Author(s)
      中島奈保子・小林佐知子・松本麻友子・内山有美・橘春菜・松岡弥玲・金田宗久
    • Organizer
      日本子育て学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03249
  • [Presentation] 児童・生徒の「教科内容の本質的理解」を促す授業デザイン―(2)どのような協同過程を組織するか―(会員企画シンポジウム)2022

    • Author(s)
      藤村宣之・鈴木 豪・坂本美紀・生田淳一・濵田秀行・清河幸子・橘 春菜・石橋優美
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 授業内容のまとめ志向と批判的思考態度との関連―定型問題と非定型問題に着目して―2022

    • Author(s)
      橘 春菜・藤村宣之
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第18回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] 育児に対する感情と育児動機づけの関連(2):育児経験による比較2021

    • Author(s)
      小林佐知子・中島奈保子・松本麻友子・橘春菜・内山有美・松岡弥玲・金田宗久・速水敏彦
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03249
  • [Presentation] IATによる育児への非意識的態度の測定に向けて(3)―育児イラスト版IATと育児関連語版IATの比較検討―2021

    • Author(s)
      中島奈保子・小林佐知子・松本麻友子・橘春菜・内山有美・松岡弥玲・金田宗久
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03249
  • [Presentation] 児童・生徒の「教科内容の本質的理解」を促す授業デザイン―(1)どのような課題を設定するか―(会員企画シンポジウム)2021

    • Author(s)
      藤村宣之・橘 春菜・金田茂裕・佐藤誠子・青柳尚朗・石橋優美・鈴木 豪
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01760
  • [Presentation] The relationship between emotions and motivations for childcare among fathers and mothers with toddlers.2021

    • Author(s)
      Kobayashi, S., Nakashima, N., Matsumoto, M., Matsuoka, M., Tachibana, H., Uchiyama, Y., & Kaneda, M.
    • Organizer
      The 32st international congress of psychology (Rapid Communication Poster)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03249
  • [Presentation] 育児に対する感情と育児動機づけの関連(1) : 大学生を対象として2021

    • Author(s)
      中島奈保子・小林佐知子・松本麻友子・橘春菜・内山有美・松岡弥玲・金田宗久・速水敏彦
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03249
  • [Presentation] IATによる育児への非意識的態度の測定に向けて:刺激選定を目的とした「育児」関連ツイートの分析2020

    • Author(s)
      中島奈保子・松本麻友子・小林佐知子・松岡弥玲・橘春菜・内山有美・金田宗久・速水敏彦
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03249
  • [Presentation] IATによる育児への非意識的態度の測定に向けて(2):育児関連イラストに対する評価の分析2020

    • Author(s)
      中島奈保子・小林佐知子・松本麻友子・橘春菜・松岡弥玲・内山有美・速水敏彦
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03249
  • [Presentation] 教科教育の心理学(3)教科教育の改善に資する授業実践研究,実験・調査研究のあり方を探る2019

    • Author(s)
      藤村宣之・小野田亮介・蛯名正司・橘 春菜・石井秀宗・藤田 豊・石橋優美・鈴木 豪
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • [Presentation] 教科教育の心理学:(1)授業実践を見通した実験・調査研究をどう進めるか2017

    • Author(s)
      藤村宣之・橘 春菜・石橋優美・鈴木 豪・工藤与志文・中谷素之
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会自主企画シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02632
  • 1.  Fujimura Nobuyuki (20270861)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  石橋 優美 (60804797)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  鈴木 豪 (40802905)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 4.  kobayashi sachiko (20630651)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 5.  松本 麻友子 (00771693)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 6.  中島 奈保子 (10831141)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 7.  梅田 弥玲 (30571294)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  内山 有美 (60735843)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 9.  石井 秀宗 (30342934)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  MATSUOKA Mirei
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 11 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi