• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inohara Keisuke  猪原 敬介

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 10733967
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 北里大学, 一般教育部, 講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 北里大学, 一般教育部, 講師
2017 – 2019: くらしき作陽大学, 子ども教育学部, 講師
2016: 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 特別研究員
2014 – 2015: 電気通信大学, 情報理工学(系)研究科, 研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 90030:Cognitive science-related / Educational psychology / Cognitive science
Except Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 90030:Cognitive science-related / Cognitive science
Keywords
Principal Investigator
語彙力 / 読書 / 文章理解力 / 語彙 / 計算モデル / 学校図書館 / 選書 / シミュレーション / 眼球運動 / 中学校 … More / 言語力 / 追跡調査 / 縦断調査 / 小中一貫学校 / 小学校 / 読解 / 文章理解 / コーパス / 連想 … More
Except Principal Investigator
単語ベクトル / 計算モデル / 記号接地 / ワーキングメモリ / 縦断調査 / 小学生 / 読書 / 言語力 / 作文 / 身体性 / 間接的接地 / ニューラル言語処理 / 言語 / 抽象概念 / 意味空間モデル / 多義 / 意味空間 / 自然言語処理 / 認知科学 / 抽象語・抽象概念 / 単語埋め込み / 意味ネットワーク / ベクトル意味論 / 抽象語 / 意味記憶 / 単語の意味 / ベクトル空間モデル Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (39 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  Understanding and intervening in the book selection behaviors of children with limited vocabulary: Overcoming the Matthew effect in lexical acquisitionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      猪原 敬介
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kitasato University
  •  児童期の書く力の質的発達と個人差規定因としての実行機能:縦断調査と実験による検討

    • Principal Investigator
      上田 紋佳
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The University of Kitakyushu
      Kitasato University
  •  Exploring the role and cognitive mechanism of language for representing and processing abstract concepts: A computational modeling approach

    • Principal Investigator
      内海 彰
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 90030:Cognitive science-related
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  Elucidation of the process of estimating the meaning of unknown words during reading and simulation of ecologically valid reading effectsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Inohara Keisuke
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 90030:Cognitive science-related
    • Research Institution
      Kitasato University
      Kurashiki Sakuyo University
  •  Why do not some peoples who read a lot grow in language skills: a longitudinal study and intervention experimentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Inohara Keisuke
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kurashiki Sakuyo University
      The University of Electro-Communications
  •  Distributional semantic models: Deepening the methodology of cognitive modeling and exploring cognitive processes in human semantic memory

    • Principal Investigator
      Utsumi Akira
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Cognitive science
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  The effect of insufficient reading amount on vocabulary and word association: A computational approachPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Inohara Keisuke
    • Project Period (FY)
      2014 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Cognitive science
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications

All 2024 2023 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 読書と言語能力:言葉の「用法」がもたらす学習効果2016

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      京都大学学術出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02713
  • [Book] 読書と言語能力 言葉の「用法」がもたらす学習効果2016

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      京都大学学術出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26880007
  • [Journal Article] Evidence from a within-language comparison in Japanese for orthographic depth theory: Monte Carlo simulations, corpus-based analyses, neural networks, and human experiment2023

    • Author(s)
      Inohara Keisuke、Ueno Taiji
    • Journal Title

      Journal of Memory and Language

      Volume: 132 Pages: 104434-104434

    • DOI

      10.1016/j.jml.2023.104434

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741, KAKENHI-PROJECT-20H04494
  • [Journal Article] 小学生を対象とした縦断調査のための作文課題の作成2023

    • Author(s)
      上田紋佳・猪原敬介
    • Journal Title

      北里大学一般教育紀要

      Volume: 28

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03084
  • [Journal Article] Development of Writing Tasks for a Longitudinal Study of Japanese Elementary School Students2023

    • Author(s)
      上田 紋佳、猪原 敬介
    • Journal Title

      KITASATO REVIEW Annual Report of Studies in Liberal Arts and Sciences

      Volume: 28 Issue: 0 Pages: 61-77

    • DOI

      10.20700/kitasatoclas.28.0_61

    • ISSN
      1345-0166, 2424-0125
    • Year and Date
      2023-03-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Journal Article] JWSAN: Japanese word similarity and association norm2022

    • Author(s)
      Inohara Keisuke and Akira Utsumi
    • Journal Title

      Language Resources & Evaluation

      Volume: 56 Issue: 1 Pages: 109-137

    • DOI

      10.1007/s10579-021-09543-7

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04488, KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Journal Article] 小・中・高校生の学校外の読書時間についての横断的・縦断的分析─4 時点 3 年間の大規模追跡調査に基づく検討─2022

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Journal Title

      SSJ Data Archive Research Paper Series

      Volume: 80 Pages: 140-152

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Journal Article] Differences between Yes/No and multiple-choice vocabulary tests:2021

    • Author(s)
      Inohara Keisuke、Matsuo Chika、Furuya Miki、Kutsuzawa Ito
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 91 Issue: 6 Pages: 367-377

    • DOI

      10.4992/jjpsy.91.19028

    • NAID

      130007991404

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Journal Article] Yes/No型と多肢選択型語彙テストの差異――読書指標との関連から――2021

    • Author(s)
      猪原敬介・松尾千佳・古屋美樹・沓澤糸
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 91 Pages: 367-377

    • NAID

      130007991404

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Journal Article] A Consideration of Methods for MeasuringChildhood Writing Skills in Japan2021

    • Author(s)
      上田 紋佳、猪原 敬介
    • Journal Title

      KITASATO REVIEW Annual Report of Studies in Liberal Arts and Sciences

      Volume: 26 Issue: 0 Pages: 43-60

    • DOI

      10.20700/kitasatoclas.26.0_43_60

    • NAID

      130008134833

    • ISSN
      1345-0166, 2424-0125
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Journal Article] 読書量と語彙力の相関関係──子どもの生活と学びに関する親子調査と国内先行研究との比較──2021

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Journal Title

      SSJ Data Archive Research Paper Series

      Volume: 77 Pages: 30-41

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Journal Article] 乳幼児期から児童期における読み聞かせ頻度の変化と保護者の持つ読み聞かせの効果への期待-小学校に児童を通わせる保護者を対象とした実態調査-2018

    • Author(s)
      猪原敬介・上田紋佳・塩谷京子
    • Journal Title

      くらしき作陽大学作陽音楽短期大学研究紀要

      Volume: 50 Pages: 15-23

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Journal Article] The Effects of Reading Amount on Letter Reading Skill: A Longitudinal Survey of Japanese Elementary Schoolchildren2018

    • Author(s)
      Inohara, K., Ueda, A., Shioya, K., & Osanai, H
    • Journal Title

      Psychologia

      Volume: 60

    • NAID

      130007485081

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Journal Article] THE EFFECTS OF READING AMOUNT ON LETTER READING SKILL: A LONGITUDINAL SURVEY OF JAPANESE ELEMENTARY SCHOOLCHILDREN2017

    • Author(s)
      INOHARA Keisuke、UEDA Ayaka、SHIOYA Kyoko、OSANAI Hidekazu
    • Journal Title

      PSYCHOLOGIA

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 85-96

    • DOI

      10.2117/psysoc.2017.85

    • NAID

      130007485081

    • ISSN
      0033-2852, 1347-5916
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Journal Article] 語彙力・文章理解力の発達に及ぼす読書のジャンルの影響―小学生3年生を対象とした縦断研究―2017

    • Author(s)
      上田紋佳・猪原敬介・塩谷京子・小山内秀和
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 59 Pages: 121-133

    • NAID

      130006252321

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Journal Article] 基礎と応用,研究者と現場教員2016

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 23 Pages: 310-312

    • NAID

      130006832722

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Presentation] 学校外での余暇読書の重要性 ―読書の効用と動機づけの観点から2024

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Organizer
      第26回日本学校図書館学会 学校図書館フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Presentation] 日本語長文自然文章による読書からの偶発的語彙学習についての予備的検討2023

    • Author(s)
      猪原敬介・上田紋佳
    • Organizer
      日本認知科学会第40回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Presentation] 作文スキルと語彙力・読解力の相互的関係における発達的変化の検討:小学生を対象とした縦断調査2023

    • Author(s)
      上田紋佳・猪原敬介
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Presentation] 作文スキルと語彙力・読解力の相互的関係における発達的変化の検討:小学生を対象とした縦断調査2023

    • Author(s)
      上田紋佳・猪原敬介
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03084
  • [Presentation] 日本の児童・生徒における語彙力・読解力の個人差と読書時間との関連についての縦断的検討:「子どもの生活と学びに関する親子調査」に基づく検討.2023

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Presentation] 日本語長文自然文章による読書からの偶発的語彙学習についての予備的検討2023

    • Author(s)
      猪原敬介・上田紋佳
    • Organizer
      日本認知科学会第40回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03084
  • [Presentation] 語彙についての既知-未知判断課題および多肢選択課題と読書への親近性の関連―高校生から60歳代までを対象とした大規模調査による検討―2019

    • Author(s)
      猪原敬介・松尾千佳・古屋美樹
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Presentation] 「読書からの語彙学習」効果シミュレーションのための予備的検討2019

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Organizer
      日本認知科学会第36回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K12741
  • [Presentation] 日本語類似度・関連度データセットの作成2018

    • Author(s)
      猪原敬介・内海彰
    • Organizer
      言語処理学会第24回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02713
  • [Presentation] 文章理解力の発達に及ぼす読書のジャンルの影響―図書貸出数を用いた縦断研究による検討―2017

    • Author(s)
      上田紋佳・猪原敬介・小谷田照代・塩谷京子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Presentation] 日本語語彙についての多肢選択課題と既知判断課題の成績の関係―高校生から60歳代までを対象とした大規模調査2017

    • Author(s)
      猪原敬介・古屋美樹・松尾千佳・沓澤糸
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Presentation] 児童期における読書が語彙力・文章理解力に及ぼす影響―読書意欲の観点からの縦断研究―2017

    • Author(s)
      上田紋佳・猪原敬介・小谷田照代・塩谷京子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Presentation] 物語文・説明文・Webテキストの読書習慣と単語連想の関連についてのコーパス分析2016

    • Author(s)
      猪原敬介・内海彰
    • Organizer
      日本認知科学会第33回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Presentation] 読書におけるジャンルと語彙力の関連についてのコーパス分析 フィクション,ノンフィクション,Web文章の比較2016

    • Author(s)
      猪原敬介・内海彰
    • Organizer
      日本認知心理学会第14回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県・東広島市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Presentation] 読書量推定指標としての学校図書館図書貸出数についての検討2016

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Organizer
      ディスコース心理学研究部会 第21回定例研究会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都・千代田区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Presentation] 読書におけるジャンルと語彙力の関連についてのコーパス分析 フィクション,ノンフィクション,Web文章の比較2016

    • Author(s)
      猪原敬介・内海彰
    • Organizer
      日本認知心理学会第14回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02713
  • [Presentation] Computational explanation of "fiction text effectivity" for vocabulary improvement: Corpus analyses using latent semantic analysis.2016

    • Author(s)
      Inohara, K. & Utsumi, A.
    • Organizer
      The 38th Annual Meeting of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Philadelphia (USA)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Presentation] Computational explanation of "fiction text effectivity" for vocabulary improvement: Corpus analyses using latent semantic analysis2016

    • Author(s)
      Keisuke Inohara and Akira Utsumi
    • Organizer
      38th Annual Conference of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Philadelphia, USA
    • Year and Date
      2016-08-11
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02713
  • [Presentation] 物語文・説明文・Webテキストの読書習慣と単語連想の関連についてのコーパス分析2016

    • Author(s)
      猪原敬介・内海彰
    • Organizer
      日本認知科学会第33回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02713
  • [Presentation] 読書・読書教育についての議論の現状と課題―データに基づく読書研究の推進に向けて―2016

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県・高松市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17307
  • [Presentation] 読書頻度が読字スキルに及ぼす発達的影響―小学校低学年児童への縦断調査による発達的検討(1)―2015

    • Author(s)
      猪原敬介・上田紋佳・塩谷京子・小山内秀和
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26880007
  • [Presentation] 読んだ本のジャンルが言語力に及ぼす影響―小学校低学年児童への縦断調査による発達的検討(2)―2015

    • Author(s)
      上田紋佳・猪原敬介・塩谷京子・小山内秀和
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26880007
  • [Presentation] 読書頻度が読字スキルに及ぼす発達的影響― 小学校低学年児童への縦断調査による発達的検討 (1) ―

    • Author(s)
      猪原敬介・上田紋佳・塩谷京子・小山内秀和
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26880007
  • 1.  上田 紋佳 (60707553)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  Utsumi Akira (30251664)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi