• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hanzawa Chiemi  半沢 千絵美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 10734139
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2024: 横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Japanese language education
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
日本語習得 / 社会ネットワーク分析 / 留学 / 経験サンプリング法 / SNA / 留学生 / 意見陳述 / アカデミック・スピーキングコーパス / 第二言語習得 / 発話コーパス / アカデミック・ジャパニーズ / コーパス / 日本語教育 … More
Except Principal Investigator
… More 学習環境 / コミュニティ / 外国につながる児童生徒 / コミュニティ・ベース / 支援員養成 / 教師教育 / 外国につながる児童・生徒 / 言語する者(Languager) / ゲーム / 葛藤・ジレンマ / インターローカリティ / 包摂的・協働的な学習環境 / つながりの学習 / 言語する者(Languager) / やさしい日本語 / ワークショップ / デジタルストーリーテリング(DST) / インターローカル / ジレンマ / 「クロスロード」 / カードゲーム型教材 / デジタル・ストーリー・テリング / 実践研究 / インタビュー Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  社会ネットワーク分析と経験サンプリング法を用いた留学生の言語習得に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      半沢 千絵美
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Study for designing inclusive teacher-training program for foreign students in Japan

    • Principal Investigator
      石田 喜美
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  社会ネットワーク分析を用いた留学生の言語習得プロセスの縦断的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      半沢 千絵美
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Development of Academic Japanese Speaking Corpus for research and pedagogical purposesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hanzawa Chiemi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Yokohama National University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 異文化コミュニケーションにおける「やさしさ」とは何か:インタビュー場面における「やさしい日本語」をめぐる価値の葛藤2024

    • Author(s)
      石田喜美, 半沢千絵美
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 31(3)

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02877
  • [Journal Article] <研究ノート> 在日留学生の社会ネットワークに関する研究の概観2023

    • Author(s)
      半沢千絵美
    • Journal Title

      ときわの杜論叢

      Volume: 10 Pages: 58-70

    • DOI

      10.18880/0002000002

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/2000002

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13075
  • [Journal Article] How Japanese College Students in Teacher Training Course Cope with Intercultural Conflict : Analysis of Discordance in a Student’s Narrative on her Language Supporter Experience2021

    • Author(s)
      石田喜美, 半沢千絵美
    • Journal Title

      教育デザイン研究 = Journal of education design

      Volume: 12 Issue: 1 Pages: 76-85

    • DOI

      10.18880/00013489

    • NAID

      120006917252

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/10830

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02877
  • [Journal Article] 韓国語を母語とする中上級日本語学習者の意見陳述の特徴を探る ‐談話構成と接続表現に着目して‐2020

    • Author(s)
      半沢 千絵美・金 蘭美
    • Journal Title

      ときわの杜論叢

      Volume: 7 Pages: 14-29

    • NAID

      120006880875

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02847
  • [Journal Article] 「多様性」の視点を導入した国語科教師教育の試み:留学生共同ワークショップとフィールドワーク科目とを組み合わせた授業実践の事例から2020

    • Author(s)
      石田喜美, 半沢千絵美, 河野俊之
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: (47) Pages: 19-34

    • NAID

      120006953842

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02877
  • [Journal Article] 意見陳述における緩和表現―質問の種類別にみた日本語母語話者と中国語を母語とする日本語学習者の傾向―2018

    • Author(s)
      半沢千絵美
    • Journal Title

      Canadian Association for Japanese Language Education Annual Conference Proceedings

      Volume: 2018 Pages: 87-96

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02847
  • [Journal Article] Analysis of concessive expressions in oral opinion statements by native speakers and English-speaking learners of Japanese2017

    • Author(s)
      Chiemi Hanzawa, Yukiko Hatasa, Katsuhiro Ito
    • Journal Title

      Canadian Association for Japanese Language Education Annual Conference Proceedings

      Volume: 2017 Pages: 73-82

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02847
  • [Presentation] 当事者の経験の省察を促す共同的会話 :「クロスロード:外国につながる子ども達の支援員編(仮)」制作・プレイ過程と類似ゲームのプレイ過程の比較から2024

    • Author(s)
      松井かおり, 半沢千絵美, 石田喜美
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第10回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02877
  • [Presentation] 異文化間協働を活性化するタスクとは:デジタル・ストーリーテリング活動の事例から2023

    • Author(s)
      寺尾綾, 半沢千絵美
    • Organizer
      異文化間教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02877
  • [Presentation] 「やさしい日本語」をめぐるポリティクス:留学生・教育学部生共同ワークショップ参加者の語りにおける言語管理2023

    • Author(s)
      石田喜美・半沢千絵美
    • Organizer
      日本質的心理学会第19回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02877
  • [Presentation] 異文化コミュニケーションにおける「やさしさ」と「豊かさ」の緊張関係:教育学部生・留学生共同ワークショップ参加者の「やさしい日本語」2023

    • Author(s)
      石田喜美・半沢千絵美
    • Organizer
      第43回異文化間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02877
  • [Presentation] 交換留学生の社会ネットワークと日本語使用の変化に関する考察2023

    • Author(s)
      半沢千絵美
    • Organizer
      第61回日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13075
  • [Presentation] Exploring international students’ ego-network development during study abroad2023

    • Author(s)
      Chiemi Hanzawa
    • Organizer
      SUNBELT2023 International network for social network analysis
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13075
  • [Presentation] 当事者としての支援員らの語りからつくる外国につながる子どもの学習支援:「クロスロード:外国につながる子もの支援員編 (仮)」の制作と実践2022

    • Author(s)
      松井かおり, 石田喜美, 半沢千絵美
    • Organizer
      第8回言語文化教育研究学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02877
  • [Presentation] 留学生のネットワークと言語使用についての一考察―社会ネットワーク分析(SNA)の可能性を探るー2022

    • Author(s)
      半沢千絵美
    • Organizer
      第27回留学生教育学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13075
  • [Presentation] 留学生の日本語使用と社会ネットワークに関する考察-日本語口頭能力が向上した大学院留学生のケースをもとに-2021

    • Author(s)
      半沢千絵美
    • Organizer
      第57回日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13075
  • [Presentation] コロナ禍の在日留学生の言語使用の一考察:社会ネットワーク分析を用いて2021

    • Author(s)
      半沢千絵美
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会年次大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13075
  • [Presentation] 研究・教育を目的としたアカデミック・スピーキングコーパスの構築とその活用方法2020

    • Author(s)
      半沢千絵美・伊東克洋
    • Organizer
      全米日本語教育学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02847
  • [Presentation] 韓国語を母語とする中上級日本語学習者の意見陳述にみられる特徴2019

    • Author(s)
      半沢千絵美・金蘭美
    • Organizer
      第35回韓国日語教育学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02847
  • [Presentation] 日本語母語話者・学習者を対象とした意見陳述コーパスの開発2019

    • Author(s)
      伊東 克洋・半沢 千絵美・畑佐 由紀子・横山 千聖
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02847
  • [Presentation] 意見陳述における緩和表現―質問の種類別にみた日本語母語話者と中国語を母語とする日本語学習者の傾向―2018

    • Author(s)
      半沢千絵美
    • Organizer
      Canadian Association for Japanese Language Education Annual Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02847
  • [Presentation] 中国語を母語とする中上級日本語学習者の意見陳述の表現形式の分析2018

    • Author(s)
      半沢千絵美
    • Organizer
      第50回日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02847
  • [Presentation] Analysis of concessive expressions in oral opinion statements by native speakers and English-speaking learners of Japanese2017

    • Author(s)
      Chiemi Hanzawa, Yukiko Hatasa, Katsuhiro Ito
    • Organizer
      Canadian Association for Japanese Language Education Annual Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02847
  • 1.  畑佐 由紀子 (40457271)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  伊東 克洋 (10805451)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  石田 喜美 (00612996)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 4.  松井 かおり (70421237)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi