• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HIRANO AYAKO  平野 亜也子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Hirano Ayako  平野 亜也子

Less
Researcher Number 10755490
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 京都産業大学, 外国語学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 京都産業大学, 外国語学部, 教授
2019 – 2023: 京都産業大学, 外国語学部, 准教授
2018: 立命館大学, 情報理工学部, 講師
2017: 立命館大学, 情報理工学部, 任期制講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
関係節文 / 英文理解 / プライミング効果 / 繰り返し接触 / 英文産出 / リーディング / 多読 / 関係節 / 文理解 / COIL … More / ライティング不安 / 文産出 / 第二言語ライティング / 国際交流 / ICT / 行動実験 / 英語教育 / 名詞の意味の干渉 / タスク / timed writing / ライティングの流暢さ / グローバル人材育成 / 英語産出 / 異文化理解 / 英語関係節文 / 教育学 / 英語 / 遅延効果 / 文処理 / 読み時間 / 受動文 / 統語的プライミング効果 / 第二言語習得 / 心理言語学 / L2ライティングの流暢さ / L2ライティング / ライティング / 統語処理 / 繰り返しタスク Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  Identification of sentences that are optimal for L2 comprehension of relative clauses using similarity-based interference - Verification through behavioral experiments -Principal Investigator

    • Principal Investigator
      平野 亜也子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kyoto Sangyo University
  •  統語的プライミングを利用したペアタスクのL2関係節文理解における促進効果と持続性Principal Investigator

    • Principal Investigator
      平野 亜也子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kyoto Sangyo University
  •  Do tasks using syntactic priming effects promote L2 sentence comprehension and production in the long term?Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Hirano Ayako
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kyoto Sangyo University
      Ritsumeikan University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Japanese EFL learners' meaning-syntax mapping mechanisms for English sentence comprehension: Evidence from a Psycholinguistic Investigation2020

    • Author(s)
      平野 亜也子
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      どりむ社
    • ISBN
      9784925155908
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Book] 比較文化の語らい2018

    • Author(s)
      田村彰吾、廣田麻子、Yukinobu SATAKE、Minoru MIHARA、Tomoki SAKAKIBARA、湯谷和女、Ayako HIRANO、Masaaki GURA、Shoma AOTA、Mariko NISHITANI、Kotaro MURAKAMI,牟田有紀子、清水由布紀、Noriko MATSUDA、Mikie NISHIYAMA
    • Total Pages
      179
    • Publisher
      英光社
    • ISBN
      9784870971851
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Book] 比較文化論叢ー異文化の懸け橋ー2017

    • Author(s)
      平野亜也子 編者/丸橋良雄・日高真帆・西山幹枝
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      英光社
    • ISBN
      9784870971813
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Journal Article] Effects of Experience-based Learning on Japanese EFL Learners' Relative Clause Processing: Evidence from Syntactic Priming by Self-paced Reading Procedure.2024

    • Author(s)
      Ayako Hirano & Hirokazu Yokokawa
    • Journal Title

      JACET Journal Vol. 68

      Volume: 68 Pages: 9-26

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13120
  • [Journal Article] Scaffolding COIL-Based Extra-Curricular Learning for University Students.2024

    • Author(s)
      Kanduboda Prabath, B., Ayako Hirano & Lee M. Yu-Chin
    • Journal Title

      『立命館高等教育研究』第24号

      Volume: 24 Pages: 89-105

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13120
  • [Journal Article] 国際交流における学生の学びーグローバル人材育成の観点からー2023

    • Author(s)
      平野亜也子 カンダボダ・B・パラバート
    • Journal Title

      京都産業大学論集

      Volume: 第56号 Pages: 19-42

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13120
  • [Journal Article] 国際交流における学生の学びーグローバル人材育成の観点からー2023

    • Author(s)
      平野亜也子 カンダボダ・B・パラバート第
    • Journal Title

      京都産業大学論集

      Volume: 第56号 Pages: 19-42

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Journal Article] Facilitating Online International Exchange Programs: How Students Maintain Their motivation?2022

    • Author(s)
      P.B. Kanduboda., T. Sakamoto., & A. Hirano
    • Journal Title

      INTED2022 Proceedings

      Volume: 16 Pages: 1369-1375

    • DOI

      10.21125/inted.2022.0404

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908, KAKENHI-PROJECT-20K13120
  • [Journal Article] キーボード入力による Timed Writing が日本人英語学習者の ライティングの流暢さと動機づけにおよぼす影響2022

    • Author(s)
      平野 亜也子
    • Journal Title

      京都産業大学論集 人文科学系列 第55号

      Volume: 55 Pages: 25-45

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Journal Article] キーボード入力による Timed Writing が日本人英語学習者の ライティングの流暢さと動機づけにおよぼす影響2022

    • Author(s)
      平野 亜也子
    • Journal Title

      京都産業大学論集 人文科学系列 第55号

      Volume: 55 Pages: 25-45

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13120
  • [Journal Article] 「特別英語」カリキュラム開発のための学生に対するニーズ分析ー英語習熟度と選好性との関係ー2021

    • Author(s)
      平野 亜也子
    • Journal Title

      京都産業大学論集 人文科学系列 第54号

      Volume: 54 Pages: 197-209

    • NAID

      120007018553

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Journal Article] 「特別英語」カリキュラム開発のための学生に対するニーズ分析ー英語習熟度と選好性との関係ーの関係ー2021

    • Author(s)
      平野 亜也子
    • Journal Title

      京都産業大学論集 人文科学系列 第54号

      Volume: 54 Pages: 197-209

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13120
  • [Journal Article] Autonomous Learning Derived from Learners’ “RITA” (i.e., Sense of Communicative Supportiveness)2017

    • Author(s)
      Ayako Hirano・Tsukasa Yamanaka
    • Journal Title

      The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences: Annual Review

      Volume: 12 Pages: 1-11

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Journal Article] How Animacy Information Affects Syntactic and Semantic Structure Construction in L2 Sentence Comprehension: Psycholinguistic Experiments on Relative Clauses and Passives2017

    • Author(s)
      Ayako Hirano・Hirokazu Yokokawa
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 54 Pages: 83-112

    • NAID

      120006486842

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Journal Article] 文構造親密度が日本人英語学習者の文理解処理に与える影響-相対的文構造親密度に関する一考察-2017

    • Author(s)
      橋本健一・鳴海智之・籔内 智・里井久輝・濱田真由・平野亜也子・兵頭佳央理・板東美智子・原田康也・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 117 Pages: 43-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Journal Article] Building a Database of Sentence Construction Familiarity of Japanese EFL Learners: Pilot Study2017

    • Author(s)
      横川博一・籔内 智・里井久輝・板東美智子・鳴海智之・橋本健一・平野亜也子・濱田真由・原田康也
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 117 Pages: 57-62

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Journal Article] 繰り返し接触が日本人英語学習者の関係節文理解に及ぼす影響-処理促進効果及びその持続性の検証-2017

    • Author(s)
      平野亜也子・横川博一
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 117 Pages: 49-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] Student Learning in an International Exchange Program: Developing Skills for a Globalized World2023

    • Author(s)
      Ayako Hirano & Kanduboda Prabath, B.
    • Organizer
      The 15th Asian Conference on Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13120
  • [Presentation] Scaffolding OICL-Based Extra-Curricular for University Students2023

    • Author(s)
      P.B. Kanduboda, A. Hirano and M. Y. C. Lee
    • Organizer
      8th International Research Conference on Humanities and Social Sciences (IRCHSS 2023)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] キーボード入力によるTimed Writingが日本人英語学習者のライティングの流暢さと動機づけに与える影響2023

    • Author(s)
      平野 亜也子
    • Organizer
      全国英語教育学会 第48回香川研究大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13120
  • [Presentation] Scaffolding OICL-Based Extra-Curricular for University Students2023

    • Author(s)
      P.B. Kanduboda, A. Hirano and M. Y. C. Lee
    • Organizer
      8th International Research Conference on Humanities and Social Sciences (IRCHSS 2023)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13120
  • [Presentation] Facilitating Online International Exchange Programs: How Students Maintain Their motivation?2022

    • Author(s)
      P.B. Kanduboda., T. Sakamoto., & A. Hirano
    • Organizer
      16th International Technology, Education and Development Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13120
  • [Presentation] Facilitating Online International Exchange Programs: How Students Maintain Their motivation?2022

    • Author(s)
      P.B. Kanduboda., T. Sakamoto., & A. Hirano
    • Organizer
      16th International Technology, Education and Development Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] インプットからアウトプットにつなげる多読授業―大学編2020

    • Author(s)
      平野 亜也子
    • Organizer
      関西英語教育学会 第26回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] インプットからアウトプットにつなげる多読授業ー大学編2020

    • Author(s)
      平野亜也子
    • Organizer
      関西英語教育学会 第26回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13120
  • [Presentation] どのような選択英語科目に大学生は興味を示すのかー質問紙調査による分析2019

    • Author(s)
      平野 亜也子
    • Organizer
      全国英語教育学会 第45回弘前研究大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] Effects of Experience-based Learning on Japanese L2 Learners’ Relative Clause Processing: Evidence from Self-paced Reading2019

    • Author(s)
      Ayako Hirano
    • Organizer
      EuroSLA 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] Effects of Two-types of Pre-task Before Dictogloss on the Reconstructed Texts2019

    • Author(s)
      Ayako HIRANO
    • Organizer
      54th RELC International Conference and 5th Asia-Pacific LSP and Professional Communication Association Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] 日本人EFL学習者の英文理解における意味と統語とのマッピング-心理言語学実験による検討-2018

    • Author(s)
      平野亜也子・横川博一
    • Organizer
      JACET英語語彙・英語辞書・リーディング研究会合同研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] Japanese L2-English readers’ and listeners’ mapping processing of thematic roles to syntactic functions during on-line sentence comprehension: A psycholinguistic study2018

    • Author(s)
      Ayako HIRANO & Hirokazu YOKOKAWA
    • Organizer
      EuroSLA2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] Building a Database of Sentence Construction Familiarity of Japanese EFL Learners: Pilot Study2017

    • Author(s)
      横川博一・籔内 智・里井久輝・板東美智子・鳴海智之・橋本健一・平野亜也子・濱田真由・原田康也
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告(IEICE)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] 繰り返し接触が日本人英語学習者の関係節文理解に及ぼす影響-処理促進効果及びその持続性の検証-2017

    • Author(s)
      平野亜也子・横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告(IEICE)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] 文構造親密度が日本人英語学習者の文理解処理に与える影響-相対的文構造親密度に関する一考察-2017

    • Author(s)
      橋本健一・鳴海智之・籔内 智・里井久輝・濱田真由・平野亜也子・兵頭佳央理・板東美智子・原田康也・横川博一
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告(IEICE)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • [Presentation] Effects of two types of writing tasks on Japanese EFL learners' comprehension of object relative clauses: Evidence from experimenter-paced reading experiments2017

    • Author(s)
      Ayako Hirano
    • Organizer
      JACET 56th International Convention
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02908
  • 1.  横川 博一 (50340427)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi