• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sawayama Ikuo  澤山 郁夫

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 10806194
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 兵庫教育大学, その他部局等, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 兵庫教育大学, その他部局等, 准教授
2021: 早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授(任期付)
2017 – 2020: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Sociology of education
Keywords
Principal Investigator
教育工学 / スマートフォン / SNS / eラーニング / 注意の集中 / 学習支援システム / 困難 / とりかかり / ハードルモデル / 動機づけ … More / eラーニングコミュニティ / e-learning / PCブラウザ / コミュニティ / 発話 / eラーニング / 学習中ユーザの可視化 / オンライン人数表示機能 / 学習のとりかかり / 学習行動 / 端末 / PC / 発話量 / 自由記述 / 入力文字数 / eラーニングコミュニティ / twitter / 使用媒体 / 日本語 / オンライン調査 / 自由記述量 / フリック入力 / 利用端末 / 語りの場 / つぶやき / 心理的時間 / タイピング / キーボード入力 / 学習成績 / 内省報告 / 社会的抑制 / 社会的促進 / 学習者特性 / 自己調整困難 / 適性処遇交互作用 / 個人差 / メタ認知的モニタリング / 学習時間 / 成績上昇量 / Seductive Details / 誘引性付加物 … More
Except Principal Investigator
ICT活用指導力 / デジタル教科書 / eポートフォリオ / 教員養成 / EdTech / 初等中等教育 / 教育学 / 教育行政職 / コーホート / 研修 / 養成 / 人材育成 / 教育長 / 教育行政専門職 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (20 People)
  •  ハードルモデルに基づく「とりかかり」の困難のタイプに応じた学習支援システムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      澤山 郁夫
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムの開発

    • Principal Investigator
      永田 智子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  eラーニング・コミュニティの活性化に向けた初期段階の発話を促す仕組みの実験的検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      澤山 郁夫
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
      Waseda University
  •  Experimental study of a learning interface to connect learners without disturbing individual learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sawayama Ikuo
    • Project Period (FY)
      2017 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  A comparative study on the training of educational administration professionals and training :focusing on systems, curriculums and methods

    • Principal Investigator
      HIWATASHI Madoka
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education

All 2024 2023 2022 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Development and Evaluation of Lessons for Elementary School Students to Develop Mitigation Strategies for Filter Bubbles and Echo Chambers Problems2024

    • Author(s)
      藤原 雅弘, 永田 智子, 澤山 郁夫, 海﨑 孝斗
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 30 Issue: 2 Pages: 69-82

    • DOI

      10.24458/jaems.30.2_69

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Journal Article] DX時代におけるインフォーマル・コミュニティとしての語り場の設定による教員の居場所づくりの試み:問題解決プラットフォームを目指して2023

    • Author(s)
      髙松 昭彦, 野村 直道, 東田 卓也, 堂本 杜和, 澤山 郁夫
    • Journal Title

      学校教育コミュニティ

      Volume: 13 Pages: 77-82

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Journal Article] Comparison of Japanese Writing Speed between Handwriting and Typing among College Students and the Accuracy of Prior Predictions Regarding the Differences2023

    • Author(s)
      海﨑 孝斗, 澤山 郁夫, 永田 智子, 藤原 雅弘
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 157-160

    • DOI

      10.15077/jjet.S47078

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316, KAKENHI-PROJECT-21K02743
  • [Journal Article] Relationship between Response Device and Amount of Free Text in Online Surveys in Japan2023

    • Author(s)
      澤山 郁夫, 永田 智子, 海﨑 孝斗, 藤原 雅弘
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 153-156

    • DOI

      10.15077/jjet.S47077

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Journal Article] 学習アプリにおけるコミュニケーション機能による学習行動の継続促進効果およびその個人差(II):追試報告2020

    • Author(s)
      澤山 郁夫・三宮 真智子・寺澤 孝文
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 57 Pages: 187-193

    • NAID

      120006887255

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Journal Article] 学習アプリにおけるコミュニケーション機能による学習行動の継続促進効果およびその個人差2020

    • Author(s)
      澤山 郁夫・三宮 真智子・寺澤 孝文
    • Journal Title

      情報コミュニケーション学会誌

      Volume: 15 Pages: 13-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Journal Article] 誘引性付加物(Seductive Details)の呈示効果の個人差に関する実験的検討2019

    • Author(s)
      澤山 郁夫,三宮 真智子
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 36(3)

    • NAID

      130007674543

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06863
  • [Journal Article] Are Monologue-Like Tweets Monologues in Undergraduate Students?: Focusing on Relation to Speech Tendency2018

    • Author(s)
      澤山 郁夫、三宅 幹子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Personality

      Volume: 27 Issue: 1 Pages: 31-41

    • DOI

      10.2132/personality.27.1.5

    • NAID

      130007393817

    • ISSN
      1348-8406, 1349-6174
    • Year and Date
      2018-07-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06863
  • [Journal Article] Monitoring Yet-to-mature Knowledge of Social Studies at Each Learner:Reliability and Validity of Self-evaluation by Junior High School2018

    • Author(s)
      澤山 郁夫、髙松 昭彦、寺澤 孝文
    • Journal Title

      Educational Information Research

      Volume: 34 Issue: 1 Pages: 35-46

    • DOI

      10.20694/jjsei.34.1_35

    • NAID

      130007491058

    • ISSN
      0912-6732, 2432-1745
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06863
  • [Presentation] 教師の心理支援を目指したインフォーマル・コミュニティとしての語り場の設定:Twitterのスペース機能の可能性2024

    • Author(s)
      髙松 昭彦, 澤山 郁夫
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Presentation] フィルターバブルやエコーチェンバーの現象と問題について小学生の理解を促す教材の開発2024

    • Author(s)
      藤原 雅弘, 永田 智子, 澤山 郁夫, 海﨑 孝斗
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会(第43回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Presentation] タイピングによる日本語入力で生じる心理的時間の歪み2024

    • Author(s)
      海﨑 孝斗, 澤山 郁夫
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会(第44回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Presentation] 大学生における手書きとタイピング速度の実態2023

    • Author(s)
      海﨑 孝斗・澤山 郁夫・永田 智子・藤原 雅弘
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会(第42回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Presentation] 小学生における手書きとタイピング速度の実態2023

    • Author(s)
      澤山 郁夫・海﨑 孝斗・永田 智子・藤原 雅弘
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会(第42回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Presentation] 大学生における手書きとタイピング速度の実態2023

    • Author(s)
      海﨑孝斗,澤山郁夫,永田智子,藤原雅弘
    • Organizer
      日本教育工学会 2023 年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02743
  • [Presentation] 小学生における手書きとタイピング速度の実態2023

    • Author(s)
      澤山郁夫,海﨑孝斗,永田智子,藤原雅弘
    • Organizer
      日本教育工学会 2023 年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02743
  • [Presentation] 日本におけるオンライン調査の回答端末と自由記述量の関係2022

    • Author(s)
      澤山 郁夫・永田 智子・海﨑 孝斗・藤原 雅弘
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会(第41回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Presentation] 学習中ユーザの可視化は効力期待の低い学習者の学習行動を促進する2020

    • Author(s)
      澤山 郁夫・三宮 真智子・寺澤 孝文
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Presentation] What knowledge do Japanese education superintendents consider necessary for discharging their duties?2019

    • Author(s)
      Ikuo SAWAYAMA, Madoka HIWATASHI, Hidehiro SUWA, Masaki MAINO, & Takahisa OSHIDA
    • Organizer
      International Convention of Psychological Science (ICPS) ; Paris 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H05727
  • [Presentation] Web上での学習者間相互交流の仕組みがeラーニングに対する動機づけに与える効果(V):学習への「とりかかり」というハードル越えを支える効果2019

    • Author(s)
      澤山 郁夫・三宮 真智子・寺澤 孝文
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14316
  • [Presentation] eラーニング上の学習に直接関係のない情報の呈示が高学力層に及ぼす学習妨害効果2018

    • Author(s)
      澤山 郁夫,三宮 真智子
    • Organizer
      教育システム情報学会2018年度第2回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06863
  • [Presentation] 学校の授業の方が集中できる生徒・家庭学習の方が集中できる生徒2018

    • Author(s)
      澤山 郁夫,髙松 昭彦,久保 哲成,野村 直道,東田 卓也
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第27回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06863
  • 1.  HIWATASHI Madoka (50610383)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  葛西 耕介 (00769010)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  毎野 正樹 (10760928)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  雲尾 周 (30282974)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  渡邊 隆信 (30294268)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  加治佐 哲也 (40127634)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  押田 貴久 (40573879)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  諏訪 英広 (80300440)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  小西 哲也 (90761578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  堀内 孜 (40115978)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  永田 智子 (10283920)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  加藤 久恵 (00314518)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  徳島 祐彌 (00819443)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  奥村 好美 (30758991)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  阪上 弘彬 (30791272)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  森廣 浩一郎 (40263412)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  森山 潤 (40303482)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  小川 修史 (90508459)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  清水 優菜 (40910237)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  山下 義史 (60910205)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi