• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kobayashi Sho  小林 翔

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 10821647
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大阪教育大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 大阪教育大学, 教育学部, 准教授
2021 – 2023: 大阪教育大学, 教育学部, 准教授
2019 – 2020: 茨城大学, 教育学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
情意面 / スピーキング / ICT / e-Tandem / 国際交流 / Anxiety / Speaking / Skype / SCMC / WTC … More / CMC / 国際的志向性 / 抵抗感 / 非同期型 / 同期型 / 不安 / やり取り / 即興性 / オンライン英会話 / ビデオ通話 … More
Except Principal Investigator
デジタル教材開発 / 個別最適化学習 / イメージ・スキーマ / 教育工学 / 認知言語学 / 英文法・語法学習 / デジタル教科書 / ICT教育 / program development / listening / speaking / impromptu communication / English education / リスニング / 英語コミュニケーション能力 / スピーキング / 即興性 / 話すこと Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (30 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  ビデオ通話・動画・掲示板を組合わせた国際交流の検証:情意面とスピーキング力の向上Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小林 翔
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Developing Digital Materials for a Comprehension-Based Approach to English Grammar and Usage

    • Principal Investigator
      Nakagawa Yuya
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  即興的英語コミュニケーション能力向上を目指す言語活動プログラムの開発

    • Principal Investigator
      茅野 潤一郎
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      University of Niigata Prefecture
  •  Skype-based Video Chat to Improve Speaking Skills and Reduce Anxiety in Scripted and Unscripted Lesson GroupsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kobayashi Sho
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
      Ibaraki University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学級担任が創る小学校英語の授業2020

    • Author(s)
      猪井 新一、齋藤 英敏、小林 翔
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      486692070X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Book] 英語教育5月号 今日の授業を明日につなげる学習・指導の振り返り 「できる」を実感 児童生徒の振り返りを動機づけにつなげる工夫2020

    • Author(s)
      小林翔、江尻友也、山田奈未、狩野晶子、久松功周、草間浩一、清田洋一、宮崎貴弘、山辺恵理子、金谷憲、稲井達也、吉田充宏、門前和紀、箱守知巳、萩野一郎、久保野りえ、山本耕平、奥住桂、武藤克彦、内田浩樹、他
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Journal Article] 中学校英語教員の即興的スピーキング活動に対する意識と課題2024

    • Author(s)
      茅野潤一郎・小林翔
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 53 Pages: 111-118

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00888
  • [Journal Article] 同期型と非同期型のオンライン・コミュニケーションが国際的志向性に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      小林翔・田淵香奈子・福田スティーブ利久・茅野潤一郎
    • Journal Title

      KATE Journal, 36

      Volume: 36 Pages: 29-42

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00888
  • [Journal Article] E-Tandemプログラムが英語学習者に与える情意的影響の検証 ―不安と国際的志向性の観点から―2022

    • Author(s)
      小林翔・中川右也・茅野潤一郎
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 211-218

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00888
  • [Journal Article] 同期型と非同期型のオンライン・コミュニケーションが 国際的志向性に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      小林 翔 , 田淵 香奈子 , 福田 スティーブ 利久 , 茅野 潤一郎
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会紀要

      Volume: 36 Pages: 29-42

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Journal Article] 新学習指導要領移行後の中学校検定英語教科書における 「話すこと[やり取り]」の即興性2022

    • Author(s)
      茅野潤一郎・小林翔・峯島道夫
    • Journal Title

      国際地域研究論集

      Volume: 13 Pages: 25-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00888
  • [Journal Article] Examining the Affective Impact of the E-Tandem Program on English Language Learners from the Perspective of Anxiety and International Posture2022

    • Author(s)
      小林 翔 , 中川 右也 , 茅野 潤一郎
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 51 Issue: 0 Pages: 211-218

    • DOI

      10.20713/celes.51.0_211

    • ISSN
      0386-6548, 2424-063X
    • Year and Date
      2022-01-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Journal Article] Psychological changes following L2 e-tandem learning: A case study2022

    • Author(s)
      Sho Kobayashi
    • Journal Title

      Electronic Journal of Foreign language Teaching

      Volume: 18(2) Issue: 2 Pages: 129-139

    • DOI

      10.56040/skpc1821

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Journal Article] Effects of the Difference Between Unscripted and Scripted Methods on Speaking Anxiety:2021

    • Author(s)
      小林 翔
    • Journal Title

      LET Kanto Journal

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: 17-38

    • DOI

      10.24781/letkj.5.0_17

    • NAID

      130008025324

    • ISSN
      2432-3063, 2432-3071
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00888, KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Journal Article] 英語でのスピーキングに対する抵抗感の変化: ICTを活用した協働型国際交流に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      小林翔
    • Journal Title

      全国英語教育学会研究紀要(ARELE)

      Volume: 32 Pages: 161-176

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Journal Article] 小学校児童のスピーキング力向上とコミュニケーションをしようとする意思の育成を目指したビデオ通話の実践2021

    • Author(s)
      小林翔, 古屋雄一朗, 中川右也
    • Journal Title

      小学校英語教育学会JES Journal

      Volume: 21 Pages: 4-19

    • NAID

      40022557830

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Journal Article] インターネットを介したコミュニケーション活動への参加条件の違いが小学生の英語スピーキング力と情意面に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      小林 翔,古屋 雄一朗,中川 右也
    • Journal Title

      児童英語教育学会紀要 (JASTEC)

      Volume: 40 Pages: 199-214

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Journal Article] Comparison of a Videoconferencing Intervention’s Effects on Students’ English-Speaking Anxiety2020

    • Author(s)
      KOBAYASHI Sho
    • Journal Title

      2020 IEEE International Conference on Engineering, Technology and Education (TALE) Proceedings

      Volume: 9 Pages: 530-535

    • DOI

      10.1109/tale48869.2020.9368401

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Journal Article] ビデオ通話を活用したスピーキング力向上と不安軽減を目指した実践報告2020

    • Author(s)
      小林翔
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会誌

      Volume: 34 Pages: 45-58

    • NAID

      130008020533

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Journal Article] オンライン英会話学習によるスピーキング不安と意識の変容2020

    • Author(s)
      小林翔
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 89-102

    • NAID

      40022427213

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Journal Article] 即興的スピーキングに対する中学校教員の意識―教員研修後のアンケート結果からー2019

    • Author(s)
      小林翔
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 69 Pages: 243-252

    • NAID

      120006791658

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Presentation] 中学校英語教員の即興的スピーキング活動に対する意識と課題2023

    • Author(s)
      茅野潤一郎・小林翔
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00888
  • [Presentation] Effects of Videoconferencing and the Continuation of Video Discussion Platform on International Posture2022

    • Author(s)
      Sho Kobayashi, Kanako Tabuchi
    • Organizer
      56th RELC International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Presentation] eTandemプログラムが英語学習者に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      小林翔, 中川右也, 茅野潤一郎
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Presentation] Fostering Speaking Ability and Willingness to Communicate in a Low-Proficiency English Learner: A Case Study Using Video Calls2021

    • Author(s)
      KOBAYASHI Sho, NAKAGAWA Yuya
    • Organizer
      1ST AEJ UKI SLA RESEARCH CONFERENCE
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Presentation] コロナ禍のオンライン国際協働学習を考える~海外協定校とのオンライン交流授業を例として~2021

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      茨城大学 グローバル教育センター主催シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Presentation] eTandemプログラムが英語学習者に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      小林翔・中川右也・茅野潤一郎
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00888
  • [Presentation] Comparison of a Videoconferencing Intervention’s Effects on Students’ English-Speaking Anxiety2020

    • Author(s)
      KOBAYASHI Sho
    • Organizer
      2020 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00888
  • [Presentation] Comparison of a Videoconferencing Intervention’s Effects on Students’ English-Speaking Anxiety2020

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      An International Conference on Engineering, Technology and Education (IEEE TALE2020)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Presentation] 小学校児童のスピーキング力向上とコミュニケーションをしようとする意思の育成を目指したビデオ通話の実践2020

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      小学校英語教育学会 全国大会岐阜大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Presentation] The Effects of Skype-based video chat on Students’ Unwillingness to Speak English in Scripted and Unscripted Lesson Groups2019

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      FLEAT 7 : International Conference on Foreign Language Education & Technology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Presentation] スカイプを活用したやり取りがスピーキング力と不安に与える効果 ―準備型と即興型の比較―2019

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会(KATE)第43回神奈川研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Presentation] スカイプを用いたオンライン英会話学習によって上級学習者に見られるスピーキング不安と自己効力感の変容―事例研究―2019

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • [Presentation] 意欲を高める英語指導実践―小中高大の現場から2019

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関東支部第143回(2019年度秋季)研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K13257
  • 1.  Nakagawa Yuya (10551161)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  茅野 潤一郎 (50413753)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  占部 昌蔵 (20530447)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi