• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fukushima Yuki  福嶋 祐貴

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 10826100
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 京都教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 京都教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 講師
2018 – 2020: 盛岡大学, 文学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / :Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
協働的な学習 / 学習評価 / 協調学習 / 協同学習 / 教育評価 / 協働的な学び / ICT / 授業 / 教育目標 / 人工物 … More / 個別最適な学び / 文化-歴史的アプローチ / 学級経営 / カリキュラム / 協同的な学習 / 認知的徒弟制 / パフォーマンス評価 / グループ認知 / 協働学習 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (17 results)
  •  協働的な学習の多様な形態を網羅する学習評価の実践的指針の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      福嶋 祐貴
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  Structuring of A Theory on Curriculum-making Supporting Teachers' Proactive Practices regarding Collaborative LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fukushima Yuki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
      Morioka College
  •  Construction of the Theory on Educative Assessment to Enhance the Effects of Collaborative LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fukushima Yuki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Morioka College

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 米国における協働的な学習の理論的・実践的系譜2021

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916798
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13849
  • [Journal Article] 実践研究における先行研究との向き合い方2023

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      日本教育事務学会年報

      Volume: 10 Pages: 46-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K12711
  • [Journal Article] 「個別最適な学び」「協働的な学び」とは何か――学習機会と学力の保障における課題――2022

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      日本教育事務学会年報

      Volume: 9 Pages: 18-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13849
  • [Journal Article] 授業づくりにおける「学習形態」概念の在り方:学習過程の組織的側面と方法的側面の関係に着目して2021

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 38 Pages: 91-104

    • NAID

      120007184110

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13849
  • [Journal Article] 協同学習と進歩主義教育の関係に関する一考察――米国において「協同学習」は何を意味してきたか――2021

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 16

    • NAID

      40022596841

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Journal Article] 学びの「個別最適化」をめぐる動向と課題:「総合的な学習の時間」の指導に照らして2021

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      盛岡大学児童教育学会研究集録

      Volume: 32 Pages: 37-63

    • NAID

      40022603615

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13849
  • [Journal Article] 「ヴィゴツキー・ルネサンス」による「協調」概念の変容――「最近接発達領域」解釈に注目して――2020

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 30 Pages: 57-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Journal Article] 協同学習にとって「技法」とは何か――初期協同学習研究の様相に基づく一考察――2020

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 37 Pages: 87-100

    • NAID

      120006890929

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Journal Article] 「グループ認知」は「集団錯誤」か――G. スタールの協調学習理論に対する概念的検討――2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 29 Pages: 109-123

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Journal Article] 認知的徒弟制の協働学習研究上の位置づけに関する一考察――協働による方略の明確化と共同体の形成――2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Journal Title

      盛岡大学紀要

      Volume: 36 Pages: 103-115

    • NAID

      40022081288

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Presentation] 実践研究においてエビデンスをどう考えるか2023

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Organizer
      日本教育事務学会第11回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K12711
  • [Presentation] 実践報告においてなぜ/どのように先行研究と向き合うか2022

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Organizer
      日本教育事務学会第7回研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13849
  • [Presentation] みらいの学校と子どもたち~「個別最適な学び」と「協働的な学び」~:教育方法学の視点から2022

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Organizer
      京都教育大学教職キャリア高度化センターシンポジウム2022年度「学び続ける教員へのメッセージ」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13849
  • [Presentation] 「協働的な学び」におけるカリキュラム論的視点――米国における「協働的な学び」研究の軌跡から――2022

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第12回研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13849
  • [Presentation] 学級経営における教師の事務的活動の意義と課題――「条件整備」としての学級経営概念を手掛かりに――2021

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Organizer
      日本教育事務学会第9回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13849
  • [Presentation] 1940-50年代アメリカにおける「協同学習」の展開――進歩主義教育運動とD. W. ジョンソンらの協同学習研究とをつなぐ――2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983
  • [Presentation] 「協働」が織り成す新しい学校教育の実践2019

    • Author(s)
      福嶋祐貴
    • Organizer
      日本教育事務学会東北ブロック地域研究集会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20983

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi