• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KITAGAWA MASAHIRO  北川 雅浩

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Kitagawa Masahiro  北川 雅浩

Less
Researcher Number 10846869
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
:Education and related fields
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
ディスカッション / 小学校国語科 / 話すこと・聞くこと / グループディスカッション / 話をつなぐ / カリキュラム / 小学校中学年 / 系統的・連続的な指導 / 発達段階 / 小学校における話し合い指導 / 小学校 / 議論を展開する力 / 話し合い … More
Except Principal Investigator
… More 身体表現 / 図画工作 / 感性心理学 / 指導法 / 図画工作科教育 / 幼児教育 / 美術鑑賞教育 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (13 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  A Empirical Study of Nonverbal Art Appreciation for Infants and Children

    • Principal Investigator
      坂本 健
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shokei Junior College
  •  Examination of the contents and teaching methods of facilitation abilities at the elementary school levelPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kitagawa Masahiro
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Kumamoto University

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学習会話を育む2021

    • Author(s)
      ジェフ・ズィヤーズ、北川雅浩、竜田徹、吉田新一郎
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794811950
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Journal Article] フロントライン教育研究 討論を通して考え合うための〈議論展開能力〉の育成2022

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 1016 Pages: 80-83

    • NAID

      40022809421

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Journal Article] 立場を保留して取り組む討論についての検討―大学生への実践分析をもとに―2022

    • Author(s)
      北川 雅浩
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 142 Issue: 0 Pages: 69-72

    • DOI

      10.20555/jtsjs.142.0_69

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2022-05-28
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Journal Article] 話し合いを展開する力の活用を促す指導の要件の検討 : 小学校4年生を対象とした実践からの導出2022

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 25-32

    • NAID

      120007193725

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Journal Article] 小学校中学年段階での話し合いを展開する力の育成に関する検討2021

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 70 Pages: 1-8

    • NAID

      120007180191

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Journal Article] 成人のグループディスカッションにおける「話をつなぐ」行為の実態調査―小学校での指導内容の検討に向けて―2020

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      国語国文 教育と研究

      Volume: 58 Pages: 6-20

    • NAID

      120006826038

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Journal Article] 小学校2年生の話し合い指導の要点についての検討 ―同一話題による2年生と3年生のグループディスカッションの比較を通して―2020

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 1-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Journal Article] 小学校のグループディスカッションにおいて「問うこと」はどのように機能しているか2019

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 1-8

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Presentation] 話し合いプロセスの共有方法の違いが話し合いの進行にどう影響するか2023

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Organizer
      全国大学国語教育学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Presentation] 立場を保留して取り組む討論についての検討―大学生への実践分析をもとに―2022

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Organizer
      全国大学国語教育学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Presentation] 話し合い指導における議論プロセスへの意識についての検討2021

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Presentation] 小学校段階で育成すべき議論を展開する力の検討2020

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Organizer
      熊本大学教育学部国文学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • [Presentation] グループディスカッションにおける「話をつなぐ」行為の実態調査①2019

    • Author(s)
      北川雅浩
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23342
  • 1.  坂本 健 (40462105)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  栗川 直子 (10631575)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  森 みゆき (00738552)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  山崎 浩隆 (20555768)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  坂下 玲子 (20178552)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi