• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kawase Yoshikiyo  川瀬 義清

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KAWASE Yoshikiyo  川瀬 義清

Less
Researcher Number 20108616
Other IDs
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021: 西南学院大学, 文学部, 教授
2013 – 2019: 西南学院大学, 文学部, 教授
2009 – 2011: Seinan Gakuin University, 文学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education
Except Principal Investigator
Foreign language education / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
認知言語学 / 英語教育 / ライティング / 日英比較 / 事態把握 / グラウンディング要素 / 他動性 / 日本人英語学習者 / 指導法 / 構文 / 第二言語習得 / 学校英文法 … More
Except Principal Investigator
… More 教育工学 / 英語教育 / 電子教科書 / 視線計測装置 / 英語学習活動 / 教育メディア / 問題誤答における文書注視時間 / デジタル文書読解における平均注視時間 / 英語科教育法 / 注視時間 / 英語読解 / 視線計測 / 眼球運動 / デジタル教科書 / 英語 / 音声学 / アバター / 学習支援システム / アイトラッキング / アイコンタクト / バーチャルリアリティー / 注視点解析 / スピーチ教育 / AR / ヘッドマウントディスプレイ / スピーチ / 仮想現実 / マルチメディア教材 / 教材開発 / プレゼンテーション / パブリックスピーキング / VR / バーチャルリアリティ Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (26 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  The Influence of Digital Textbooks on English Learning Activities by Japanese Learners of English: Using an eye-tracking approach

    • Principal Investigator
      Okuda Yuji
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Fukuoka University
  •  Development and Evaluation of Immersive VR Training System for English Learners4-skill Testing

    • Principal Investigator
      Fuyuno Miharu
    • Project Period (FY)
      2016 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Learner's English Proficiency and the Influence of Event Construals of their Native Language: From a Cognitive Linguistic Point of ViewPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kawase Yoshikiyo
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Seinan Gakuin University
  •  A Systematic Learning of English Based on the Differences in Event Construals: An approach from Cognitive LinguisticsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kawase Yoshikiyo
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Seinan Gakuin University
  •  A New Approach to School Grammar : Based on Cognitive LinguisticsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAWASE Yoshikiyo
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Seinan Gakuin University

All 2019 2018 2016 2015 2014 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 認知言語学研究の広がり2018

    • Author(s)
      大橋 浩、川瀬 義清、古賀 恵介、長 加奈子、村尾 治彦(編著)
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758922647
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02947
  • [Book] コースブック意味論(原著 James R. Hurford, Brendan Heasley and Michael B. Smith. (2007) Semantics: A Coursebook, Second Edition, Cambridge University Press.)2014

    • Author(s)
      川瀬 義清、大橋 浩 ほか2名
    • Total Pages
      474
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370711
  • [Journal Article] コーパスからの認知言語学へのアプローチ2016

    • Author(s)
      川瀬 義清,長 加奈子ほか2名
    • Journal Title

      英語コーパス研究

      Volume: 23 Pages: 61-78

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370711
  • [Journal Article] 動詞give の軽動詞用法と構文2016

    • Author(s)
      川瀬 義清
    • Journal Title

      イベント・スキーマと構文に関する研究

      Volume: なし Pages: 15-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370711
  • [Journal Article] 英語受動文のpassivenessと動詞タイプ2014

    • Author(s)
      川瀬 義清
    • Journal Title

      コーパスを用いたイベントスキーマの分析

      Volume: - Pages: 29-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370711
  • [Journal Article] Analyzing Speech Pauses and Facial Movement Patterns in Multimodal Public-Speaking Data of EFL Learners2014

    • Author(s)
      Yoshikiyo KAWASE (third author)
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 2 Pages: 237-251

    • NAID

      120005447040

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370711
  • [Journal Article] Developing a Pedagogical Cognitive Grammar : Focusing on the English Prepositions, in, on, and at2012

    • Author(s)
      Kanako CHO, Yoshikiyo KAWASE
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: 23 Pages: 153-168

    • NAID

      110009603302

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Journal Article] Developing a Pedagogical Cognitive Grammar : Focusing on the English Prepositions, in, on, and at2012

    • Author(s)
      Kanako CHO & Yoshikiyo KAWASE
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: vol.23 Pages: 153-168

    • NAID

      110009603302

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Journal Article] Effects of a Cognitive Linguistic Approach to Teaching Countable and Uncountable English Nouns to Japanese Learners of English2011

    • Author(s)
      Kanako CHO & Yoshikiyo Kawase
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: vol.22 Pages: 201-215

    • NAID

      110009425257

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Journal Article] Effects of a cognitive linguistic approach to teaching countable and uncountable English nouns to Japanese learners of English2011

    • Author(s)
      Kankao CHO, Yoshikiyo KAWASE
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: 22 Pages: 201-215

    • NAID

      110009425257

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Journal Article] 学校英文法と言語学の接点-認知言語学からの提言2010

    • Author(s)
      川瀬義清・長加奈子
    • Journal Title

      西南学院大学 英語英文学論集 50

      Pages: 267-279

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Journal Article] 学校英文法と言語学の接点-認知言語学からの提言2010

    • Author(s)
      川瀬義清・長加子
    • Journal Title

      西南学院大学英語英文学論集

      Volume: 50巻 Pages: 267-279

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Presentation] 日本人英語学習者に見られる SVO構文の使用2019

    • Author(s)
      川瀬義清
    • Organizer
      第11回 応用認知言語学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02947
  • [Presentation] 学習者はどのように英文を読んでいるか:眼球運動に基づいたデジタル教材開発への一考察2019

    • Author(s)
      奥田裕司、川瀬義清、長加奈子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 第48回九州・沖縄支部研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02961
  • [Presentation] コーパスに見る日本語の助詞ニ格とヲ格の語順2018

    • Author(s)
      川瀬 義清
    • Organizer
      言語研究と統計2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02947
  • [Presentation] 英語の受動文について2015

    • Author(s)
      川瀬 義清
    • Organizer
      第11回英語語法文法セミナー
    • Place of Presentation
      関西学院大学梅田キャンパス(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2015-08-03
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370711
  • [Presentation] Japanese Demonstratives from a Cognitive Point of View2015

    • Author(s)
      Yoshikiyo KAWASE
    • Organizer
      Wake Forest Linguistic Circle
    • Place of Presentation
      Wake Forest University, USA
    • Year and Date
      2015-01-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370711
  • [Presentation] 事態把握の観点から見た二重目的語構文・to与格構文2015

    • Author(s)
      川瀬 義清
    • Organizer
      英語コーパス学会第41回大会
    • Place of Presentation
      愛知大学名古屋キャンパス(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370711
  • [Presentation] 日英事態把握の違い2015

    • Author(s)
      川瀬 義清
    • Organizer
      大学英語教育学会 第54回(2015年度)国際大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島県鹿児島市)
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370711
  • [Presentation] 日本人英語学習者の受動文概念構造に関する実証的研究2011

    • Author(s)
      川瀬義清
    • Organizer
      第24回福岡認知言語学会シンポジウム「認知言語学と英語教育の接点」
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2011-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Presentation] 認知言語学に基づく英語教材開発と教授法:教育効果と現場への応用可能性について2011

    • Author(s)
      長加奈子・川瀬義清
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Presentation] 日本人英語学習者の加算・不可算名詞の習得について-認知言語学に基づく教授法の有効性の検証2010

    • Author(s)
      長加奈子・川瀬義清
    • Organizer
      外国語教育メディア学会50周年記念大会
    • Place of Presentation
      横浜市立サイエンスフロンティア高等学校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Presentation] 日本人英語学習者の可算・不可算名詞の習得について2010

    • Author(s)
      長加奈子・川瀬義清
    • Organizer
      外国語教育メディア学会50周年記念全国大会
    • Place of Presentation
      横浜市立サイエンスフロンティア大学
    • Year and Date
      2010-08-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Presentation] 文法のとらえ方と英語教育2010

    • Author(s)
      川瀬義清
    • Organizer
      日本英文学会九州支部第63回大会シンポジウム「認知言語学と英語教育」
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2010-10-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Presentation] 学校英文法再構築-認知言語学からの提言-2009

    • Author(s)
      長加奈子・川瀬義清
    • Organizer
      第38回九州英語教育学会沖縄研究大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2009-11-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520620
  • [Presentation] 事態把握のあり方から見る日本語と英語の特徴

    • Author(s)
      川瀬 義清
    • Organizer
      第1回応用認知言語学研究会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370711
  • 1.  CHO Kanako (70369833)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 2.  OHASHI Hiroshi (40169040)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  Fuyuno Miharu (30642681)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  Okuda Yuji (90258335)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  齊藤 剛史 (10379654)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  土屋 慶子 (20631823)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  山田 祐樹 (60637700)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  山下 友子 (10726334)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  中島 祥好 (90127267)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  川畠 嘉美 (70581172)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi