• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SHIKANAI Nobuyoshi  鹿内 信善

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 20121387
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2023: 天使大学, 看護栄養学部, 教授
2015 – 2016: 福岡女学院大学, 人間関係学部, 教授
2009 – 2014: Hokkaido University of Education, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related / Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
看図作文 / 授業開発 / 教材開発 / 聴覚障害児教育 / 聴覚特別支援教育 / 教科教育学 / 協同学習 / 聴覚障害児 / 言語活動の充実 / 看図アプローチ … More / 言語活動 / 聴覚特別支援学校 / 読書 / まちづくり / ヴィジュアル・リテラシー / 創造的読み / ヴィジュアルリテラシー / ヴィジュアルテキスト … More
Except Principal Investigator
教材・授業開発 / 多職種連携教育 / 看護基礎教育 / 看図アプローチ / 教育プログラム / SECIモデル / 視覚教材 / 保育士養成課程 / 多職種連携教育プログラム / 臨床判断 / 学習システム / バーチャル体験 / 観察技術 / 臨床実践能力 / 臨床判断能力 / ゴールドメソッド / 授業設計 / VR / MR / 反転授業 / ICT / 思考力 / 看護実践能力 / 新カリキュラム / 教育プログラムの開発 / ICT活用 / 他職種連携教育 / 協同 / 教育プログラム開発 / ビジュアルテキスト / 創造的思考力 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (114 results)
  • Co-Researchers

    (22 People)
  •  保育士養成課程に求められる多職種連携教育プログラムの開発-協同による知の創造-

    • Principal Investigator
      山下 雅佳実
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nakamura Gakuen University Junior College
  •  Building an ICT-based learning system that fosters clinical thinking skills - Linking technology, thinking, and practice

    • Principal Investigator
      Tokunaga Kiyoko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
    • Research Institution
      Kyoto Koka Women's University
  •  Fostering creative thinking skills necessary for nursing-Development of teaching materials and lessons using the "KANZU approach"-

    • Principal Investigator
      Yamashita Akemi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
    • Research Institution
      Nakamura Gakuen University Junior College
  •  Development of class and learning materials with Kanzu approach that enhance language activities of deaf childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Shikanai Nobuyoshi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tenshi College
      Fukuoka Jo Gakuin University
  •  Practical Research on Town Revitalization by Development of Cooperative Integrated Reading and CompositionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIKANAI Nobuyoshi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Fukuoka Jo Gakuin University
      Hokkaido University of Education
  •  Development of teaching materials and class design for improving creative interpretation skills of visual texts.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIKANAI Nobuyoshi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日本の協同学習2019

    • Author(s)
      鹿内信善・杉江修治ほか
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Book] 改訂増補協同学習ツールのつくり方いかし方-看図アプロ-チで育てる学びの力-2015

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Book] 絵図を活用した授業実践-多様な言葉をうみ出す絵図メディア- 浜本純逸監修『メディア・リテラシーの教育』2015

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      溪水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Book] 見ることを楽しみ書くことを喜ぶ 協同学習の新しかたち-看図作文レパートリー-2014

    • Author(s)
      鹿内信善編著
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Book] 協同学習ツールのつくり方いかし方-看図アプローチで育てる学びの力-2013

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Book] 協同学習ツールのつくり方いかし方―看図アプローチで育てる学びの力―2013

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Book] 看図作文指導要領-「みる」ことを「書く」ことにつなげるレッスン-2010

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      溪水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図アプローチを活用した看護学校での教科外活動実践―協同で学ぶ意味を考える―2023

    • Author(s)
      山口奈津子・田中伸子・山下雅佳実・鹿内信善
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 17

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Journal Article] 「持ち寄り型」ビジュアルテキストの誕生2022

    • Author(s)
      渡邊令子・山下雅佳実・鹿内信善
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 11号 Pages: 14-19

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Journal Article] 全員参加の保育カリキュラム・マネジメント―看図アプローチを活用した職場研修プログラムの開発―2020

    • Author(s)
      鹿内信善・山下雅佳実・廣瀬崇
    • Journal Title

      全国看図アプローチ研究会研究誌

      Volume: 3

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Journal Article] 看図作文授業レパートリーの構成(2)「問題-解決」構造をもった作文を書かせるための絵図の作成2019

    • Author(s)
      鹿内信善・山下雅佳実・石田ゆき
    • Journal Title

      中村学園大学発達支援センター研究紀要

      Volume: 10 Pages: 67-78

    • NAID

      120006712452

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Journal Article] 「看図アプローチ」を用いた教育プログラム作成2018

    • Author(s)
      木村藍・下村友維子・鹿内信善
    • Journal Title

      日本動物園水族館教育研究会誌

      Volume: 25 Pages: 87-92

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Journal Article] 聴覚特別支援学校における看図アプローチを活用した授業づくり(Ⅰ)-F校に対する看図アプローチの紹介活動-2018

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      福岡女学院大学大学院紀要発達教育学

      Volume: 5 Pages: 1-7

    • NAID

      120006458855

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Journal Article] 聴覚特別支援学校における看図アプローチを活用した授業づくり(Ⅱ)-F校における看図アプローチの受容と実践-2018

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      福岡女学院大学大学院紀要発達教育学

      Volume: 5 Pages: 9-16

    • NAID

      120006458856

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Journal Article] 看図作文授業レパートリーの構成2017

    • Author(s)
      鹿内信善・森寛・兒玉重嘉・森和穂・中村芳美・石田ゆき
    • Journal Title

      福岡女学院大学大学院(発達教育学)紀要

      Volume: 3号

    • NAID

      120006328313

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Journal Article] 看図アプローチを活用したキャリア教育プログラム構成の試み2017

    • Author(s)
      鹿内信善・石田ゆき
    • Journal Title

      福岡女学院大学大学院紀要発達教育学

      Volume: 4 Pages: 15-22

    • NAID

      120006456054

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Journal Article] 聾学校小学部での看図作文の実践-日本手話を活用した日本語指導-2017

    • Author(s)
      増谷梓・阿部ゆかり・手塚清貴・田中瑞穂・鹿内信善
    • Journal Title

      福岡女学院大学紀要人間関係学部

      Volume: 18号 Pages: 99-109

    • NAID

      120006249243

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Journal Article] 看図アプローチをキーワードにした校内授業づくり研修の試み-南筑高校の事例-2016

    • Author(s)
      鹿内信善,佐田明菜,中尾慎矢,石山信幸
    • Journal Title

      福岡女学院大学大学院紀要発達教育学

      Volume: 1 Pages: 57-63

    • NAID

      120005760040

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 外国人留学生を対象にした看図作文授業の試み2016

    • Author(s)
      伊藤裕康,伊藤公紀,石田暁子,鹿内信善
    • Journal Title

      道都大学紀要美術学部

      Volume: 42 Pages: 49-56

    • NAID

      40020968408

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 聾学校小学部第6 学年での看図作文の実践-協同学習ツールのいかし方-2016

    • Author(s)
      田中瑞穂,鹿内信善
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 66 Pages: 23-36

    • NAID

      120005730508

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 高校生物における看図アプローチを利用した授業実践-ウニからその生態と東日本大震災を考える-2016

    • Author(s)
      溝上広樹,吾妻行雄,鹿内信善
    • Journal Title

      福岡女学院大学大学院紀要発達教育学

      Volume: 1 Pages: 21-25

    • NAID

      120005760035

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 授業に協同学習を取り入れたいのですが~それなら看図アプローチです2016

    • Author(s)
      鹿内信善,德永基与子,平野加代子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 50-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 今金町「読書と作文のまちづくり」活動報告(Ⅱ)2016

    • Author(s)
      伊藤公紀,小川ひとみ,白岩政浩,船木恵,中島光弘,鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 41 Pages: 35-47

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 看図アプローチだからできる協同学習ファシリテーション2016

    • Author(s)
      鹿内信善,德永基与子,平野加代子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 298-305

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 看図アプローチ協同学習で克服する和食給食食べ残し-授業モデルの提案-2016

    • Author(s)
      鹿内信善,渡辺聡,計良志織,石田ゆき
    • Journal Title

      福岡女学院大学紀要人間関係学部編

      Volume: 17 Pages: 7-13

    • NAID

      120005742660

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 看図アプローチを教科書の学習につなげる2016

    • Author(s)
      鹿内信善,德永基与子,山下舞琴
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 500-507

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 幼稚園を活性化する教育方針とその実践2016

    • Author(s)
      鹿内信善,坂口幸美,安氏洋子
    • Journal Title

      福岡女学院大学大学院紀要発達教育学

      Volume: 1 Pages: 7-12

    • NAID

      120005760033

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 看図アプローチは授業マジックです~そのタネあかし2016

    • Author(s)
      鹿内信善,德永基与子,山下舞琴
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 132-136

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 看図アプローチでできるメタ認知指導2016

    • Author(s)
      鹿内信善,德永基与子,石田ゆき
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 400-407

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 看図アプローチ,学習者は「みて」何を考える2016

    • Author(s)
      鹿内信善,德永基与子,石田ゆき
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 212-217

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 看図作文による地域貢献-中学生と保育所幼児の交流-2016

    • Author(s)
      鹿内信善,鈴木有香子
    • Journal Title

      福岡女学院大学大学院紀要発達教育学

      Volume: 1 Pages: 43-49

    • NAID

      120005760038

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 聾学校小学部低学年での看図作文の実践-協同学習ツールとしての活用-2015

    • Author(s)
      田中瑞穂,鹿内信善
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 66 Pages: 101-114

    • NAID

      110009987308

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 「看ること」から始める授業づくり~看図アプローチとは何か2015

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 56 Pages: 774-779

    • NAID

      40020546067

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 看図アプローチ協同学習による幼稚園教育実習事前指導2015

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      協同と教育

      Volume: 11 Pages: 7-13

    • NAID

      40020732367

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 今金町「読書と作文のまちづくり」活動報告2015

    • Author(s)
      伊藤公紀・小川ひとみ・坂本孝子・鷲野咲恵・田名部圭一・鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 39 Pages: 105-125

    • NAID

      120005602329

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] .聾学校での幼児同士による絵本読みの実践報告2015

    • Author(s)
      田中瑞穂・鹿内信善
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 65 Pages: 335-347

    • NAID

      110009889738

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 「まちづくり概論」授業からの発展-授業で高めたモチベーションの持続可能性について-2014

    • Author(s)
      石川清英・石田ゆき・伊藤裕康・伊藤公紀・鹿内信善
    • Journal Title

      道都大学美術学部紀要

      Volume: 40 Pages: 39-56

    • NAID

      40020968388

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(X)-「産業景観」を教材とした「くらしと景観」授業の追実施-2014

    • Author(s)
      伊藤裕康・石川清英・石田ゆき・伊藤公紀・鹿内信善
    • Journal Title

      道都大学美術学部紀要

      Volume: 40 Pages: 57-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 看図作文の教育史と今後の展望2014

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 65 Pages: 17-31

    • NAID

      110009822623

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 聴覚特別支援学校(聾学校)での早期教育における二言語環境整備2014

    • Author(s)
      田中瑞穂・鹿内信善
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 65 Pages: 413-423

    • NAID

      110009822657

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Journal Article] 読書と作文のまちづくり2013

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      月刊国語教育研究,日本国語教育学会

      Volume: 489 Pages: 36-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(IX)―「くらしと景観」と「まちづくり概論」の接続―2013

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      道都大学紀要美術学部

      Volume: 39号 Pages: 75-89

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(VIII)-「まちづくり概論」の導入部分の教材づくり・授業づくり-2013

    • Author(s)
      鹿内信善,石川清英,伊藤裕康,石田ゆき,伊藤公紀
    • Journal Title

      道都大学紀要・美術学部

      Volume: 39号 Pages: 39-58

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 読書と作文のまちづくり2013

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 489号 Pages: 36-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(VII)-「水」をキーワードにした「まちづくり概論」授業の追実施-2013

    • Author(s)
      石川清英,伊藤裕康,石田ゆき,伊藤公紀, 鹿内信善
    • Journal Title

      道都大学紀要・美術学部

      Volume: 39号 Pages: 59-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文方式を活用した絵本づくりの授業開発-小学校1年生での実践-2013

    • Author(s)
      石田ゆき,石川清英,兒玉重嘉,伊藤裕康,鹿内信善
    • Journal Title

      道都大学紀要・美術学部

      Volume: 39号 Pages: 91-104

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(VIII)―「まちづくり概論」の導入部分の教材づくり・授業づくり―2013

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      道都大学紀要美術学部

      Volume: 39号 Pages: 59-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(IX)-「くらしと景観」と「まちづくり概論」の接続-2013

    • Author(s)
      鹿内信善,伊藤裕康,石川清英,石田ゆき,伊藤公紀
    • Journal Title

      道都大学紀要・美術学部

      Volume: 39号 Pages: 75-89

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文授業の追試研究(VI)-学習者による看図作文用絵図の創作の試み-2012

    • Author(s)
      伊藤公紀,石田ゆき,伊藤裕康,石川清英,鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 33号 Pages: 163-188

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 小学校低学年用看図作文の授業開発(IV)-フレームワークの付与による小学校第2学年の実践-2012

    • Author(s)
      伊藤公紀,渡辺聡,石田ゆき,兒玉重嘉,伊藤裕康,鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 34号 Pages: 153-170

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 小学校低学年用看図作文の授業開発(III)―小学校1年生2学期の実践―2012

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要教育科学編

      Volume: 63巻1号 Pages: 83-98

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 小学校低学年用看図作文の授業開発(III)-小学校1年生2学期の実践-2012

    • Author(s)
      鹿内信善,兒玉重嘉,石田ゆき,森寛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編

      Volume: 63巻1号 Pages: 83-98

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(VI)-「水」をキーワードにした「まちづくり概論」の授業づくり(その2)-2012

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      道都大学紀要美術学部

      Volume: 38号 Pages: 47-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(VI)-「水」をキーワードにした「まちづくり概論」の授業づくり(その2)-2012

    • Author(s)
      鹿内信善,石川清英,伊藤裕康,石田ゆき,伊藤公紀
    • Journal Title

      道都大学紀要・美術学部

      Volume: 38号 Pages: 47-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(V)-「水」をキーワードにした「まちづくり概論」の授業づくり-2011

    • Author(s)
      鹿内信善,石川清英,伊藤裕康,石田ゆき,伊藤公紀
    • Journal Title

      道都大学紀要・美術学部

      Volume: 37号 Pages: 67-84

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文の授業開発(XIII)-「教職実践演習」への活用可能性-2011

    • Author(s)
      鹿内信善,渡辺聡,石田ゆき,伊藤公紀
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編

      Volume: 61巻2号 Pages: 165-179

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文授業の追試研究(V)-大学生の作文意欲向上をめざした試み-2011

    • Author(s)
      伊藤公紀,森寛,兒玉重嘉,石田ゆき,鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 32号 Pages: 163-181

    • NAID

      120005548520

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文授業の新たな展開(II)-作文能力が高い学習者に対する継続的支援の試み-2011

    • Author(s)
      伊藤公紀,石田ゆき,渡辺聡,田籠千夏,伊藤裕康,鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 31号 Pages: 147-177

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文の授業開発(XIII)-「教職実践演習」への活用可能性-2011

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要教育科学編

      Volume: 61巻2号 Pages: 165-179

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文授業の多様化の試み-キャラクターへの視点移動を伴った作文指導-2011

    • Author(s)
      伊藤公紀,兒玉重嘉,石田ゆき,伊藤裕康,鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 31号 Pages: 131-145

    • NAID

      110009493680

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(V)-「水」をキーワードにした「まちづくり概論」の授業づくり-2011

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      道都大学紀要美術学部

      Volume: 37 Pages: 67-84

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアル・リテラシーの授業開発(VI)-見学事前指導への活用-2010

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編 60巻2号

      Pages: 125-140

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(III)-「景観行政論」導入部分の追実施-2010

    • Author(s)
      伊藤裕康,石川清英,石田ゆき,伊藤公紀,鹿内信善
    • Journal Title

      道都大学紀要・美術学部

      Volume: 36号 Pages: 11-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文の授業開発(XII)-キャラクター設定法のシリーズ化-2010

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編 60巻2号

      Pages: 141-156

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文授業の追試研究(III)-「キャラクター設定法」を用いた小学校第5 学年における実践-2010

    • Author(s)
      伊藤公紀,石田ゆき,兒玉重嘉,鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 29号 Pages: 53-74

    • NAID

      120005542829

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 小学校低学年用看図作文の授業開発(II)-問答法の検討-2010

    • Author(s)
      鹿内信善,渡辺聡,伊藤公紀,石田ゆき
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編

      Volume: 61巻1号 Pages: 181-195

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文の授業開発(XII)-キャラクター設定法のシリーズ化-2010

    • Author(s)
      鹿内信善,石田ゆき,兒玉重嘉
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編

      Volume: 60巻2号 Pages: 141-156

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文授業の追試研究(IV)-教育実習生による看図作文指導の実践-2010

    • Author(s)
      伊藤公紀,渡辺聡,石田ゆき,稲岡亜佑美,伊藤裕康,鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 30号 Pages: 46-69

    • NAID

      120005548442

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアル・リテラシーの授業開発(VI)-見学事前指導への活用-2010

    • Author(s)
      鹿内信善,尾関俊浩,安達聖
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編

      Volume: 60巻2号 Pages: 125-140

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 小学校低学年用看図作文の授業開発(I)-クローズ法の検討-2010

    • Author(s)
      鹿内信善,渡辺聡,石田ゆき,伊藤公紀
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編

      Volume: 61巻1号 Pages: 167-180

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 小学校低学年用看図作文の授業開発(II)-問答法の検討-2010

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 61巻1号 Pages: 181-195

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 小学校低学年用看図作文の授業開発(I)-クローズ法の検討-2010

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 61巻1号 Pages: 167-180

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの読解指導を取り入れた大学授業の改善(IV)-「花時計」を教材とした「景観行政論」の追実施-2010

    • Author(s)
      伊藤裕康,石川清英,伊藤公紀,石田ゆき,鹿内信善
    • Journal Title

      道都大学紀要・美術学部

      Volume: 36号 Pages: 21-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文授業の新たな展開-イメージを生成する力とそれを読み解く力を育てる-2010

    • Author(s)
      伊藤公紀,兒玉重嘉,石田ゆき,鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 29号 Pages: 74-97

    • NAID

      110008668092

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアル・リテラシーの授業開発(V)-「書」と「美術」の教科横断的授業の試み-2009

    • Author(s)
      伊藤公紀,石田ゆき,綾部光洲,鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 28号 Pages: 165-187

    • NAID

      120005542813

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアルテキストの創造的読み2009

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      読書科学,日本読書学会

      Volume: 52巻4号 Pages: 175-178

    • NAID

      130007751574

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文の授業開発(XI)-ストーリーコーチング機能を高めた絵図の作成-2009

    • Author(s)
      鹿内信善,石田ゆき,兒玉重嘉,栗原裕一
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編

      Volume: 60巻1号 Pages: 337-352

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文授業の追試研究(II)-「行事作文」を活性化させる授業の小学校第5学年における実践-2009

    • Author(s)
      伊藤公紀,橋本浩志,栗原裕一,石田ゆき,鹿内信善
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 28号 Pages: 189-210

    • NAID

      120005542814

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 学び合いながら書きつないでいく授業の提案2009

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Journal Title

      月刊国語教育研究,日本国語教育学会

      Volume: 448 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] 看図作文の授業開発(X)-メルヘンスケープ法の試み-2009

    • Author(s)
      鹿内信善,石田ゆき,伊藤裕康,栗原裕一,真家恭子,石川清英
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編

      Volume: 60巻1号 Pages: 321-336

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Journal Article] ヴィジュアル・リテラシーの授業開発-「書」教育に対する活用-2009

    • Author(s)
      鹿内信善,綾部光洲
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要・教育科学編

      Volume: 60巻1号 Pages: 305-320

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Presentation] 看図アプローチとその理論2022

    • Author(s)
      鹿内信善・石田ゆき・山下雅佳実
    • Organizer
      日本協同教育学会第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Presentation] 協同で学ぶ意味を考える―看図アプローチを使った教科外活動―2022

    • Author(s)
      山口奈津子・田中伸子・山下雅佳実・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02249
  • [Presentation] 看図アプローチを活用した基礎看護学実習の導入とまとめ―語り合いによる協同学習―2021

    • Author(s)
      渡邊令子・田中伸子・山下雅佳実・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第17回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 看図作は二刀流 ―ボールの投げ方・飛ばし方―2021

    • Author(s)
      鹿内信善・石田ゆき・山下雅佳実
    • Organizer
      日本協同教育学会第17回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 看図アプローチを導入した効果と課題-教員全員参加型授業研究の視点から-2019

    • Author(s)
      田中伸子・山下雅佳実・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 対話的学びを活性化する看図アプローチ2019

    • Author(s)
      鹿内信善・山下雅佳実・石田ゆき
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 看図アプローチ協同学習による絵本づくり授業実践2019

    • Author(s)
      石田ゆき・山下雅佳実・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10791
  • [Presentation] 看図アプローチを活用した学習動機づけの促進―看護基礎教育「疾病論」授業実践―2018

    • Author(s)
      山下雅佳実・石田ゆき・鹿内信善・芳野信
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校で言語活動を充実させるための看図アプローチ2018

    • Author(s)
      天野秀紀・石田ゆき・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 中国における看図作文授業の改善―日,中教育比較を通して―2018

    • Author(s)
      仇志美・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 看図を導入したLBPの効果2018

    • Author(s)
      長田敬五・安永悟・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 大会企画ワークショップ「看図アプローチ」2018

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 看図アプローチを用いた主体的な学習の動機づけ2018

    • Author(s)
      菊原美緒・土居裕美子・石田ゆき・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 動物園を教育資源とした保育園における「看図アプローチ」実践2018

    • Author(s)
      福永優子・高原和子・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 看図アプローチ協同学習のつくり方-看護学校・保幼小中高大・聴覚特別支援学校での活用-2017

    • Author(s)
      山下雅佳実・石田ゆき・福永優子・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第14回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 「看図アプローチ」を用いた教育プログラム作成2017

    • Author(s)
      森田藍・今村友維子・鹿内信善
    • Organizer
      第59回日本動物園水族館教育研究会大阪大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 看護学実習への看図アプローチの活用-保育所実習での実践-2017

    • Author(s)
      山下雅佳実・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第14回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 聾学校小学部における看図アプローチの実践報告2017

    • Author(s)
      増谷梓・阿部ゆかり・手塚清貴・石田ゆき・鹿内信善
    • Organizer
      北海道アクティブ・ラーニング(協同と創造の授業づくり)研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 見ることから始める言語活動の充実2016

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Organizer
      北海道聴覚障害教育研究会
    • Place of Presentation
      札幌サンプラザ(札幌市北区)
    • Year and Date
      2016-12-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 聾学校小学部での看図作文を導入した協同学習2016

    • Author(s)
      増谷梓・阿部ゆかり・手塚清貴・石田ゆき・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第13回大会
    • Place of Presentation
      三重大学(津市)
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] アクティブラーニングを成立させるための看図アプローチ2016

    • Author(s)
      山下雅佳実・菊原美緒・石田ゆき・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第13回大会
    • Place of Presentation
      三重大学(津市)
    • Year and Date
      2016-11-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04728
  • [Presentation] 看図アプローチ協同学習ワークショップ-幼稚園教員養成・看護教育等でのいかし方-2015

    • Author(s)
      安氏洋子・德永基与子・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第12回大会
    • Place of Presentation
      久留米大学(福岡県久留米市)
    • Year and Date
      2015-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Presentation] 看図アプローチ協同学習で克服する和食給食食べ残し2015

    • Author(s)
      渡辺聡・計良志織・石田ゆき・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第12回大会
    • Place of Presentation
      久留米大学(福岡県久留米市)
    • Year and Date
      2015-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Presentation] 協同の学びをひきだす看図アプローチ2015

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会九州支部2015年1月例会
    • Place of Presentation
      久留米大学
    • Year and Date
      2015-01-31
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Presentation] 聾学校小学部低学年での協同学習-看図アプローチによる作文指導-2015

    • Author(s)
      田中瑞穂・石田ゆき・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第12回大会
    • Place of Presentation
      久留米大学(福岡県久留米市)
    • Year and Date
      2015-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Presentation] 看図アプローチでことばを生み出す実践―日本手話ネイティブ・保護者との協同教育―2014

    • Author(s)
      田中瑞穂・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第11回大会
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Presentation] やる気を育てる看図作文の授業づくり2012

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Organizer
      累積科学国語教育研究会(招待講演)
    • Place of Presentation
      札幌市白石区民センター
    • Year and Date
      2012-02-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Presentation] やる気を育てる看図作文の授業づくり2012

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Organizer
      累積科学国語教育研究会
    • Place of Presentation
      札幌市白石区民センター(招待講演)
    • Year and Date
      2012-02-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Presentation] 協同学習ツールとしての看図作文-楽しみながら,助け合いながら高める書く力-2010

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      山口県立大学
    • Year and Date
      2010-09-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530969
  • [Presentation] 読書と作文のまちづくり

    • Author(s)
      鹿内信善
    • Organizer
      第9回大村はま記念国語教育の会研究大会鳥取大会日本国語教育学会共催
    • Place of Presentation
      鳥取市立遷喬小学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Presentation] 学校・地域・行政・大学の協同による教育づくり・まちづくり-今金町「読書と作文のまちづくり」-

    • Author(s)
      中島光弘・小川ひとみ・山寺潤・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第10回大会
    • Place of Presentation
      札幌大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Presentation] 看図作文授業づくりワークショップ

    • Author(s)
      山寺潤・石田ゆき・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第10回大会
    • Place of Presentation
      札幌大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • [Presentation] 協同学習ツールとしての看図作文part2

    • Author(s)
      森寛・石田ゆき・鹿内信善
    • Organizer
      日本協同教育学会第10回大会
    • Place of Presentation
      札幌大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25590253
  • 1.  ITOH Kohki (80265123)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 27 results
  • 2.  ITOH Hiroyasu (20295926)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 27 results
  • 3.  ISHIKAWA Kiyohide (40405692)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 4.  Yamashita Akemi (00707276)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 5.  Tokunaga Kiyoko (20381709)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  萩尾 耕太郎 (10829295)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  中島 智晴 (20326276)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  西村 舞琴 (30757183)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  前川 泰子 (60353033)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  糸井 麻希子 (60804086)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  山本 美輪 (70353034)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  石田 有紀 (00634924)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  笠原 正洋 (10231250)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  那須 信樹 (60300456)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  Tanaka Mizuho
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  Masutani Azusa
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 17.  Tezuka Kiyotaka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 18.  Watanabe Satoshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  Mori Hiroshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 20.  Ishida Yuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 21.  Nakano Yasuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  Amano Hidenori
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi