• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yaosaka Osamu  八尾坂 修

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Yosaka Osamu  八尾坂 修

YAOSAKA Osamu  八尾坂 修

Less
Researcher Number 20157952
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 玉川大学, 教師教育リサーチセンター, 客員教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 玉川大学, 教師教育リサーチセンター, 客員教授
2021: 開智国際大学, 教育学部, 客員教授
2017 – 2020: 開智国際大学, 教育学部, 教授
2016: 開智国際大学, 公私立大学の部局等, 教授
2012 – 2015: 九州大学, 人間・環境学研究科(研究院), 教授 … More
2007: Kyushu University, 人間環境学研究科, 教授
2007: Kyushu University, Faculty of Humen-Envioronmerit studies, professor
2007: 九州大学, 大学院・人間環境学研究院, 教授
2006: 九州大学, 人間環境学研究, 教授
2006: 九州大学, 大学院人間環境学研究院, 教授
2004: Kyusyu University, Professor, 大学院・人間環境学府, 教授
2004: 九州大学, 大学院・人間環境学院, 教授
2003: 九州大学, 大学院, 教授
2003: KYUSHU UNIV., Professor, 大学院・人間環境学研究院, 教授
1997 – 2002: 奈良教育大学, 教育学部, 教授
1994 – 1997: 奈良教育大学, 教育学部, 助教授
1991 – 1992: NIER, Educational Management, Senior Researcher, 教育経営研究部, 主任研究官
1989 – 1990: 国立教育研究所, 教育経営研究部, 研究員
1988: 国立教育研究所, 指導普及部, 研究員 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Educaion / Education
Except Principal Investigator
Educaion / Educaion
Keywords
Principal Investigator
アメリカ / 上進制 / 更新制 / 更新・上進制 / 教員免許制度 / インダクション / 教育長養成 / renewal system / Certification / 免許更新制 … More / 同質性 / ジェンダーバイアス / 同僚性 / サーバントリーダーシップ / 校長公正性 包摂性 / 教員定着 / メンタリング / 教育長 / 校長 / 教育長インダクション / ターンオーバー(離職,異動) / メンタリング創出効果 / メンタリングの構造的特質 / 教員インダクション / 新任校長 / 校長の経営実践 / スピアーズ10の特性 / 教員定着・離職 / サーバント・リーダーシップ / 公正性・包摂性 / 校長経営実践 / 学校組織環境 / 離職・定着 / メンタリング機能 / ハーバード大学教育大学院 / 教育長の資質能力 / オルタナティブプログラム / 教育長資格 / continuing education / professional experience / alternative system / academic preparation / superintendent / 教育長免許状更新・上進制 / 教育長養成プログラム / 日本の教育長属性 / 離職 / 職能開発 / ケンタッキー州インダクションプログラム / メンタリング効果 / 質保証 / 博士・教育スペシャリスト学位 / 専門職スタンダード / 新任教育長インダクション / 校長研修 / 校長採用 / 教育長免許 / 校長免許 / 均等性と文化的配慮 / NPBEA教育リーダー専門職基準 / マサチューセッツ州 / オルタナティブ校長養成 / 校長指標 / 校長養成 / 校長免許資格 / Teacher Education Center / Professional School of Education / Recertificmtion System / Canscinasness for Training / Incervice Education / Mentor / Centered Method / Biginning Teacher / 校内指導教員 / アメリカ初任者研修 / 初任者研修内容 / 拠点校指導教員 / 指導教員(校内) / 初任者の研修意識 / 拠点校方式 / 初任者研修 / Evaluator Competency / Multi-Evaluation / Objectiveness / Impartiality / Openness / Self-Proposal / Professional Development / Teacher Evaluation / 東京都人事考課 / 処遇 / 優秀教員 / 大阪府教職員資質向上策 / 東京都人事課 / 指導力不足教員 / 学校評価 / 職能開発プログラム / 教員評価 / 評価者能力 / 多面的評価 / 公平性 / 透明性・納得性 / 評価結果の開示 / 自己申告 / 能力開発 / 人事評価(考課) / national standard / bullying / identity / teacher certification / in-service education / preparation / 上進 / 更新 / アイデンティテー / 教職員 / ナショナルスタンダード / いじめ / アイデンティティー / 研修 / 養成 / 資格 / Graduate School / Lead Teacher / Superintendent / Principal / Preparation / Leadership / School Administration / ハーバード大学教育学大学院 / 博士号 / NCATE / 教師教育機関資格認定 / 仕用前研修 / 管理職研修 / 管理職養成 / 管理職免許 / リーダーシップ / 任用前研修 / 中堅層教員研修 / 教育管理職研修 / 教育管理職養成 / 教育管理職免許 / 学校経営関連講座 / 教員不足 / ティーチャーセンター / インターン制 / 全米の教員試験(NTE) / (地方)学区主導の研修・終身免許状 / 免許状の更新・上進・大学院での研修 / 教員免許 / 教員養成 / 学校改善 / 教職大学院 / 教員研修 / 免許制度 / 修士号修得 / 校内研修 / 異質性 / 教員資格構造 / 修士号 / 教育における指導ラウンド / 修士号相当研修プログラム / 大学院における養成 / 修士号取得 / 教員免許状 / 研修ニーズ / 養成カリキュラム / 研修評価 / 指導教員 / 校長免許制度 / 初任者研修制度 / 免許状の効力 / 教員能力試験 / 臨時免許状 / 授業評価 / 免許の互換性 / 校長の資格 / 教員の資格 / 指導校長(メンター) / 実習(practicum) / 連携(パートナーシップ) / 新任校長研修(インターン) / 学校管理職 / 免許状の更新と研修 / 専門養成 / 免許資格 … More
Except Principal Investigator
school culture / 学校文化 / 教育委員会 / 校内研修 / 初任者研修 / 教員研修 / 実践的指導力 / 教育実習 / 教師教育カリキュラム / 研究動向 / 教師教育 / school-based-management / P-D-S / boards of education / school autonomy / management cycle / principal leadership / decentralization / SBMと学校改善 / アメリカのSBM(自主性・自律性) / 学習指導要領(前回から今回の)の総則 / カリキュラム文化 / 家庭・地域との連携 / 学校における協働性 / 特色ある学校 / カリキュラムマネジメント / SEMと学校改革 / アメリカのカリキュラムスタンダード / アメリカのSEM(自律性) / 指導、助言 / 教育課程行政 / 教育課程基準の大綱化・弾力化 / 学習指導要領(前回から今回の)総則 / 大綱化・弾力化 / 自主性・自律性 / 教育委員会と学校 / スクールベイスドマネジメント / マネジメントサイクル(p-D-S) / 教育課程経営 / 校長のリーダーシップ / Supervision and guidance / Decentralization / Supervision of schools / Local board of education / 指導・助言 / 地方分権 / 指導行政 / standard of class size / school size / class size / school personnel assignment / class organization / 教育効果 / 標準法 / 学級編成 / 学級規模の標準 / 学校規模 / 学級規模 / 教職員配置 / 学級編制 / strategies / cultural leadership / professional development / symbolic leadership / school improvement / student culture / teacher culture / organizational culture / ストラテジー(戦略) / 生徒文化 / ストテラジ- / 民族誌的研究手法 / シンボリックリーダーシップ / 教育文化 / マネジメント力量 / ストラテジー / 民族誌的研究方法 / シンポリックリーダーシップ / 文化的リーダーシップ / 学校改善 / 教員文化 / 組織文化 / Prefectural Board of Education / Teaching Staff Balance of a School / Effects of Teacher Transfer Administration / Public School Teachers / Personnel Administration / 比較教育法 / 校長 / 人事異動 / 転任 / 採用 / 教育職員 / 都道府県教育委員会 / 教員構成 / 転任人事の効果 / 公立学校教員 / 人事行政 / ストレッサー / 体験型 / 双方向型 / 職務適合 / 教職適合 / 組織適合 / 問題解決スキル / ストレスコーピング / 初任者教員 Less
  • Research Projects

    (21 results)
  • Research Products

    (76 results)
  • Co-Researchers

    (26 People)
  •  米国における教員の離職・定着と学校組織環境との関係性に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      八尾坂 修
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tamagawa University
  •  Study of characteristics of structural factors on Induction and mentoring for superintendents and principals in the USPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAOSAKA Osamu
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tamagawa University
      Kaichi International University
  •  A Positive Study of the Relationship between Superintendent Certification System and Preparation, In Service EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAOSAKA OSAMU
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kaichi International University
  •  A Positive Study of Differentiality in Principal Certification System and Preparation, Selection, Inservice Education in the U.S.APrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yaosaka Osamu
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Kaichi International University
      Kyushu University
  •  A study of the Relationship of Certification Structure and acquisition of Master's Degree in the States of the U.S.A.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Yosaka Osamu
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  初任者教員のストレスに関する研究-大学教職課程・初任者研修改善を視野に入れて-

    • Principal Investigator
      増田 健太郎
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Biginning Teacher Imservice,Education-Focused on Centered Method-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      YAOSAKA Osamu
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Teacher Evaluation and Professional Development in Japan and Foreign CountriesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAOSAKA Osamu
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      KYUSHU UNIVERSITY
      Nara University of Education
  •  Broadening Outlines and Increasing Flexibility in Curriculum Standards, and Establishing in School Independence and Autonomy

    • Principal Investigator
      NAKADOME Takeaki
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      seinan jyo gakuin
      Kyushu Women's Junior College
      Kyushu University
  •  Certification System on School Counselor in the U.S.A.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      YAOSAKA Osamu
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nara University of Edueation
  •  Research on Supervision and Guidance Functions of Educational Research Institutes and Centers at the Local Level in the Age of Decentralization

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Takanori
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  A Comprehensive Study on Proper Organization of Schools and Classes

    • Principal Investigator
      KUWAHARA Toshiaki
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Preparation and In-Service Education for School Leader in Japan and U.S.APrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAOSAKA Osamu
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      NARA UNIVERSITY
  •  アメリカ合衆国における教職員の免許資格と初任者研修の対応に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      八尾坂 修
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  A Study on Factors of Structure based on Cultural Leadership of a Principal

    • Principal Investigator
      NAKADOME Takeaki
    • Project Period (FY)
      1995 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  アメリカ合衆国における教員・校長の免許資格構造の特質に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      八尾坂 修
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  アメリカ合衆国における学校管理職の資格と養成・研修の対応関係に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      八尾坂 修
    • Project Period (FY)
      1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  教師教育カリキュラム開発のための先行研究の分析的研究

    • Principal Investigator
      佐藤 全
    • Project Period (FY)
      1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  教師教育研究文献の総合的な分析と主要関係文献の解題

    • Principal Investigator
      SATO Akira
    • Project Period (FY)
      1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Comparative Educational Research on Personnel Administration of Public School Teachers

    • Principal Investigator
      SATO Akira
    • Project Period (FY)
      1989 – 1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      NATIONAL INSTITUTE FOR EDUCATIONAL RESEARCH (NIER)
  •  アメリカ合衆国における教員免許資格と現職研修の対応関係に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      八尾坂 修
    • Project Period (FY)
      1988
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] アメリカ教育長職の役割と職能開発2021

    • Author(s)
      八尾坂 修 編著
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Book] アメリカ教育長職の役割と職能開発2021

    • Author(s)
      八尾坂 修 編著
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Book] 新版よくわかる教育学原論2020

    • Author(s)
      安彦忠彦、藤井千春、八尾坂修他
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Book] 教員養成教育の質保証への提言ー養成・採用・研修の一体改革への取組みー2020

    • Author(s)
      早田 幸政,八尾坂 修,他
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Book] 新時代の教職概論2018

    • Author(s)
      八尾坂修、露口健司、宮古紀広、大畠菜穂子、伊藤文一、雪丸武彦、畑中大路、柏木智子、森山健一、島田和幸、岩本晃代、星野真澄
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ジタイ社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Book] 新時代の教職概論2018

    • Author(s)
      八尾坂修(編著)、伊藤文一、森山賢一、永添祥多、島田和幸、露口健司、岩本晃代、畑中大路、雪丸武彦、宮古紀彦、柏木智子、大畠菜穂子、星野真澄
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      ジダイ社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Book] 教育における指導ラウンド―ハーバードの挑戦2016

    • Author(s)
      八尾坂 修 監訳 リチャード・F・エルモア、リー・テイテル他(2名)
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Book] 教育における指導ラウンド―ハーバードのチャレンジ―2016

    • Author(s)
      八尾坂 修(リチャード・エルモア、リー・テイテル(他2名)著)
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Book] 学校開発力と人2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Book] 教師のためのコーチング2016

    • Author(s)
      八尾坂 修、片山 紀子、原田 かおる
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Book] 学校開発と人(ひと)2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Book] 校長・教頭のリーダーシップとマネジメント術2015

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Book] 教員をめざす人の本2013

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      成美堂出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Book] 教員免許更新制度2008

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530615
  • [Journal Article] 米国都市部のニーズの高い学校における教員の離職・定着と学校組織環境との関係性2023

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター年報

      Volume: 13

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Journal Article] 米国新任教員の離職要因とインダクション・メンタリングの効果的構造要件2023

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      アメリカ教育研究(アメリカ教育学会)

      Volume: 33 Pages: 65-87

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Journal Article] 学校の働き方改革とワークエンゲージメント2023

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      私学経営

      Volume: 579 Pages: 25-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Journal Article] 教師の多忙化軽減と新たな学びの学習コミュニティへの方略2023

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 69巻4号 Pages: 11-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Journal Article] 米国新任教員の離職要因とインダクション・メンタリングの効果的構造要件2023

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 33号 Pages: 65-87

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Journal Article] チームメンタリングによる若手教員育成 組織力向上-近年の横浜市のケースを踏まえて-2022

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      私学経営

      Volume: 566 Pages: 12-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Journal Article] チームメンタリングによる若手教員育成 組織力向上-近年の横浜市のケースを踏まえて-2022

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      私学経営

      Volume: 566 Pages: 12-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Journal Article] 米国新任校長インダクションにおけるメンタリングの導入背景と構造2022

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター紀要

      Volume: 12 Pages: 33-48

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Journal Article] カリキュラムを核とした組織マネジメントによる実践方略②チーム学校に向けたマネジメント2021

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      SYNAPSE

      Volume: 80 Pages: 46-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Journal Article] アメリカにおける教育長の離職の構造要因と職能開発2021

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      開智国際大学紀要

      Volume: 20 Pages: 17-34

    • NAID

      130007998964

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Journal Article] カリキュラムを核とした組織マネジメントによる実践方略②チーム学級に向けたマネジメント2021

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      SYNAPSE

      Volume: 80 Pages: 46-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Journal Article] 大学の教職課程における自己点検・評価の開発2020

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      私学経営

      Volume: 544 Pages: 31-39

    • NAID

      40022269292

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Journal Article] 大学の教職課程における内部質保証・外部質保証をめぐる課題2020

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 32号 Pages: 109-123

    • NAID

      40022150920

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における教育長養成・免許制度の特徴と質保証をめぐる課題2020

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      開智国際大学紀要

      Volume: 19号 Pages: 75-86

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Journal Article] 教員・校長育成指標の全国的な特徴と教員研修計画2018

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      Synapse

      Volume: vol.65 Pages: 30-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Journal Article] アメリカにおける校長・教育長免許養成政策に関する一考察2018

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 28号 Pages: 1-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] アメリカにおける校長・教育長免許・養成政策の新たな展開に関する一考察2018

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      アメリカ教育研究(アメリカ教育学会)

      Volume: 28号 Pages: 3-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Journal Article] 教職再課程認定下での学校インターンシップのあり方と実施上の課題2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      私学経営

      Volume: 511号 Pages: 24-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] スクールカウンセラー等との連携に対する支援:SC,SSWの職務展開への学校・教育行政支援2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      Synapse:教員を育て磨く専門誌

      Volume: 56号 Pages: 48-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] 授業改善を共有する視点からの”校内研修”の意義と課題2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 63巻7号 Pages: 36-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] 学校における業務の適正化に向けた環境改善方策2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      私学経営

      Volume: 509号 Pages: 25-29

    • NAID

      40021256345

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] アメリカにおける第二次大戦下における臨時免許状の特質と影響2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教育経営学研究室紀要

      Volume: 18 Pages: 1-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] 教師の資質・能力の向上策をどう考えるか2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      学校の評価・自己点検マニュアル(ぎょうせい刊)

      Volume: 追録16号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] 学校組織運営・校務効率化への支援2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      Synapse:教員を育て磨く専門誌

      Volume: 51号 Pages: 34-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] Teachimg Ability and School Culture Power in the Support of School Development Capabilities2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      Teacher Education Research:Journal of the Center for Teacher Education Research Tamagawa University

      Volume: Vol.2 Pages: 17-30

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] 学校インターンシップの役割と期待-幻の教員試補構想と今日の学校インターンシップ2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      Synapse:教員を育て磨く専門誌

      Volume: 54号 Pages: 46-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] これからの教師育成研修システムの改革2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 3月号 Pages: 20-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] これからの教師育成研修システムの改革2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 3月号 Pages: 20-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] アメリカにおける第二次大戦下における臨時免許状の特質と影響2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教育経営学研究室紀要(九州大学)

      Volume: 18 Pages: 1-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] 学校の組織マネジメントをどう進めるか、教員の研修にどのような態様があるか2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      2016学校管理職選考面接合格対策集

      Volume: 617号 Pages: 126-131

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] 学校の組織マネジメントについて整理する2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      2017学校管理職選考速攻対策30日間

      Volume: 635号 Pages: 20-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] 教育行政と学校経営の立ち位置とは2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      Synapse:教員を育て磨く専門誌

      Volume: 50号 Pages: 27-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] 大学と教育委員会の連携による教員の資質向上方策の考察―中教審答申を参考に―2015

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      synapse

      Volume: 47 Pages: 5-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Journal Article] 大学と教育委員会の連携による教員の資質向上方策の考察-中教審答申を参考に-2015

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      synapse

      Volume: 47 Pages: 5-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] 保護者との信頼構築学校マネジメント2014

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      synapse

      Volume: 33 Pages: 38-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] 秋田県学力日本一の学校力、授業力、連携力2014

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      synapse

      Volume: 39 Pages: 45-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] 教員免許更新をめぐる論議と今日的課題2014

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教室の窓

      Volume: 41 Pages: 24-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] 教師の服務上の義務と学校マネジメント2014

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      synapse

      Volume: 32 Pages: 48-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] 次期学習指導要領における育成すべき資質能力とカリキュラム・マネジメント2014

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      synapse

      Volume: 38 Pages: 40-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] プロフェッショナルスクールリーダーの養成ー専門免許状取得への心得2014

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      シナプス

      Volume: 23 Pages: 40-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] 学習指導要領の性格を捉える2014

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      synapse

      Volume: 36 Pages: 45-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] 教職課程認定・実地視察の機能ー教員養成の質保障をめざす2013

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 55号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] アメリカ教員免許資格構造ー更新・上進制からの示唆2013

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      アメリカ教育学会紀要

      Volume: 24 Pages: 59-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] 「大阪維新の会」条例から見た教育行政の連携強化2012

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Journal Title

      九州教育経営学会研究紀要

      Volume: 18号 Pages: 1-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Journal Article] 改正教育基本法等を踏まえた学習指導要領修訂の視座2008

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教育展望 54巻1号

      Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530615
  • [Journal Article] 免許更新制と教師の学び2008

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教育と医学 655

      Pages: 75-80

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530615
  • [Journal Article] "学校力""教師力""人間力"を高める教育制度改革の展開2007

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教育制度学研究(日本教育制度学会) 14

      Pages: 16-21

    • NAID

      130007835477

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530615
  • [Presentation] 米国の教員定着と多文化受容におけるサーバント・リーダーシップ的役割2024

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Presentation] 米国都市部のニーズの高い学校における教員の離職・定着と学校組織環境との関係性2023

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Presentation] アメリカ新任校長に対するメンタリングの導入背景と構造的特質2022

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Presentation] アメリカの教職インダクションにおけるメンタリングの効果的な要件に関する一考察―特に新任校長に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Presentation] チームメンタリングによる若手教員 組織力向上-近年の横浜市のケースを踏まえて-2021

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Organizer
      九州教育経営学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Presentation] チームメンタリングによる若手教員育成 組織力向上-近年の横浜市のケースを踏まえて―2021

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Organizer
      九州教育経営学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02247
  • [Presentation] アメリカにおける教育長の離職の構造要因と職能開発2020

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Presentation] アメリカ合衆国における教育長養成・免許資格の同質性・異質性-予備的考察-2019

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Presentation] アメリカ合衆国における教育長養成・免許資格の同質性・異質性-予備的考察-2019

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02343
  • [Presentation] アメリカにおける校長・教育長免許・養成政策の新たな展開2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Presentation] 教育行政における学校支援策と課題2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Organizer
      日本教育経営学会 関東地区研究例会
    • Place of Presentation
      第一法規出版(東京都港区)
    • Year and Date
      2017-01-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04306
  • [Presentation] 日本の教員の資質・能力の向上方策をアメリカとの比較2012

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Organizer
      私立大学教職課程協議会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Presentation] アメリカの教員養成・免許制度の近年の動向について2012

    • Author(s)
      八尾坂修
    • Organizer
      アメリカ教育学会大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • [Presentation] 教員免許更新制の収らいと教師の職能成長(課題研究)2007

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530615
  • [Presentation] 近年の教員養成改革をめぐる動向ーー中教審養成部会をふまえて

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Organizer
      玉川大学FD研修会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531012
  • 1.  SATO Akira (50004114)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SAKAMOTO Takanori (10149297)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  MOTOKANE Masahiro (10263998)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  NAKADOME Takeaki (20082901)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SATO Haruo (00245995)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  牛渡 淳 (30151856)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  WAKAI Yaichi (60004123)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  OTUKA Yukata (00116550)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  KUWAHARA Toshiaki (00015439)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SHIMOMURA Tetsuo (20035877)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NINOMIYA Akira (70000031)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  MIZUMOTO Noriaki (90239260)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  TAKAKURA Sho (50030268)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  SAKANO Shinji (30235163)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  KOMATSU Ikuo (10130296)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  HORII Hirayuki (30190234)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  KOGA Kazuhiro (70170214)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  YANAGISAWA Yoshiaki (40263884)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  UEDA Yosiyuki (60243151)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  OZIMA Hiromiti (80030584)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  KAZISA Tetuya (40127634)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  増田 健太郎 (70389229)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  露口 健司 (70312139)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  田代 裕一 (00188236)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  斎藤 泰雄 (30132690)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  KOBAYASHI Junko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi