• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Watanabe Yoshinori  渡部 良典

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

WATANABE Yoshinori  渡部 良典

Less
Researcher Number 20167183
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 上智大学, 言語科学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2019: 上智大学, 言語科学研究科, 教授
2014 – 2015: 上智大学, 外国語学研究科, 教授
2007 – 2013: 上智大学, 外国語学部, 教授
2007: Sophia University, Faculty of Foreign studies, Professor
2006: 上智大学, 外国語学部 言語学副専攻, 教授
2003 – 2005: 秋田大学, 教育文化学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
英語教員 / 英語教育 / 授業観察 / 妥当性 / 教員としての資質 / 指導技能 / 英語力 / 教員志望学生 / 診断 / 評価 … More / 英語運用力 / 学習効果 / 英語教員の英語運用能力 / 授業観察システム / 授業力の診断 / 英語教員の指導技能 / 英語授業研究 / アクション・リサーチ / 授業観察の方法 / 英語教員の授業力 / 授業研究 / Performance testing / Demonstration teaching / Criteria and standards / Testing / English Use Ability / Needs analysis / Validity / English Language Teacher Proficiency Test / パフォーマンス・テスト / 模擬授業 / 評価基準・規準 / テスト / 実践的英語使用能力 / ニーズ分析 / 英語教員採用試験 / classroom observation / interviews / EFL / educational evaluation / motivation / criteria vs.standards / absolute interpretation of test scores / criterion-referenced assessment / 面接調査 / 教育評価 / 動機付け / 評価規準・評価基準 / 絶対評価 / 目標準拠評価 / 問題の特定 / 教育実習生 / 教員養成 / 現職教員 / 構成概念妥当性 / 診断システム / 英語教員の技能 … More
Except Principal Investigator
英語教授法 / TESOL / 応用言語学 / アクションリサーチ / 大学院教育 / 英語教育 / ビリーフ / 学習動機 / 音声評価 / 学習ストラテジー・プロセス・モデル / 音声習得 / 学習ストラテジー / 英語・ドイツ語・フランス語 / 発音学習プログラム / 自律学習 / 音声教育 / 院生育成 / 国際化 / 外国語教育 / メンターシップ / メンタリング / 大学院 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (193 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  Developing the system of classroom observations for assessing and diagnosing EFL teachers'Principal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE YOSHINORI
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Sophia University
  •  A Study on the Improvement of Phonetic Acquisition through the Introduction of Autonomous Learning Strategies to the Phonetic Education of Foreign Languages

    • Principal Investigator
      NIIKURA Mayako
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Sophia University
  •  Developing and validating a pilot version of the diagnostic assessment system for language teacher proficiency in cooperation with in-service teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE YOSHINORI
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Sophia University
  •  Towards internationalization of graduate education: Nurturing graduate students via mentorship

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Mitsuyo
    • Project Period (FY)
      2011 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Sophia University
  •  Developing and validating the effectiveness and feasibility of training courses in English language teacher proficiencyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Sophia University
  •  Nurturing young Japanese researchers through North American model of TESOL program : Possibilities and challenges

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Mitsuyo
    • Project Period (FY)
      2007 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Sophia University
  •  Identifying the needs of the teachers of English as a Foreign Language and developing a pilot version of the teacher certification examinationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Sophia University
      Akita University
  •  Effects of Criterion-Referenced Assessment on Motivation in EFLPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Watanabe
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Akita University

All 2019 2018 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「大学院教育の国際化に向けて:メンターシップによる院生育成」基盤研究(C)研究報告書2015

    • Author(s)
      坂本光代、吉田研作、渡部良典、和泉伸一、リサ・フェアブラザー
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      なし
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Book] コミュニカティブな英語教育を考える2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      アルク
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Book] Language assessment in Japanese. In Kunnan, A. Companion to language assessment2013

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Total Pages
      2240
    • Publisher
      NJ: Wiley-Blackwell
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Book] Language assessment in Japanese. In Kunnan, A. Companion to language assessment.2013

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Total Pages
      2240
    • Publisher
      Wiley-Blackwell
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Book] Language assessment in Japanese. In Kunnan, A. Companion to language assessment.2013

    • Author(s)
      Watanabe, Yoshinori
    • Total Pages
      2240
    • Publisher
      Wiley-Blackwell
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Book] 『上智大学外国語学部紀要』2012

    • Author(s)
      渡部良典、原田早苗、西村君代、木村護郎クリストフ、市之瀬敦、Lisa Fairbrother、安達祐子
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ヨーロッパ共通参照枠(CEFR)からみた上智大学外国語学部学生の複言語能力自己評価
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Book] CLIL(内容言語統一型学習):上智大学外国語教育の新たなる挑戦--第2巻 実践と応用「シラバスの作成とプログラム評価:設計からニーズ分析、効果の測定まで」2012

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      上智大学出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Book] 村野井仁・渡部良典・尾関直子・冨田祐一『統合的英語科教育法』「第9章:英語教師論:プロの英語教師になるために」2012

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Book] 「第5章:英語評価と言語テスト」, 『統合的英語科教育法』2012

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Book] 『統合的英語科教育法』「第9章:英語教師論:プロの英語教師になるために」2012

    • Author(s)
      村野井仁・渡部良典・尾関直子・冨田祐一
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Book] 『統合的英語科教育法』 「第5章:英語評価と言語テスト」2012

    • Author(s)
      村野井仁・渡部良典・尾関直子・冨田祐一
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Book] 村野井仁・渡部良典・尾関直子・冨田祐一『統合的英語科教育法』「第5章:英語評価と言語テスト」2012

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Book] CLIL(内容言語統一型学習):上智大学外国語教育の新たなる挑戦--第2巻 実践と応用2012

    • Author(s)
      和泉伸一、池田真、渡部良典(編
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      上智大学出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Book] 和泉伸一・池田真・渡部良典『CLIL内容言語統合型学習:上智大学外国語教育の新たなる挑戦第2巻』「第8章:シラバスの作成とプログラム評価:設計からニーズ分析、効果の測定まで」2012

    • Author(s)
      和泉伸一・池田真・渡部良典
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      上智大学出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Book] 「第9章:英語教師論:プロの英語教師になるために」, 『統合的英語科教育法』2012

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Book] 「シラバスの作成とプログラム評価:設計からニーズ分析、効果の測定まで」2012

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      上智大学出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Book] Sophia TESOL Forum: Working Papers in TESOL. Vol 52012

    • Author(s)
      渡部良典(編集)
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      上智大学外国語学研究科言語学専攻
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Book] テスティングと評価-4技能の測定から大学入試まで(石川祥一、西田正、斉田智里編集)(第一章「英語学力評価論」、3-29頁)(2011、東京:大修館書店)2011

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Book] 英語学力評価論『テスティングと評価―4技能の測定から大学入試まで』西田正・石川祥一・斉田智里(編)2011

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      29
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Book] CLIL内容言語統合型学習2011

    • Author(s)
      渡部良典・池田真・和泉伸一
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      上智大学出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Book] 「英語学力評価論」『テスティングと評価―4技能の測定から大学入試まで』所収(西田正・石川祥一・斉田智里(編))2011

    • Author(s)
      渡部良典
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Book] テスティングと評価-4技能の測定から大学入試まで(石川祥一、西田正、斉田智里編集)(第一章「英語学力評価論」、3-29頁)2011

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      東京:大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Book] 言語テストの作成と評価2010

    • Author(s)
      渡部良典(翻訳)
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      春風社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Book] SOPHIA TESOL FORUM : Working Papers in TESOL(3)2010

    • Author(s)
      Watanabe Y. ed.
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      上智大学外国語研究科
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Book] 言語テストの作成と評価2010

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      春風社(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Book] Language Assessment in Asia :Local, Regional or Global?(In Moon, Y.& Spolsky, B.(Eds.))(Taming the External Force of High-stakes Language Testing-I dentifying Conditions under Which T ests Work for Improving EFL Practices.)2010

    • Author(s)
      渡部良典
    • Publisher
      ASIA TEFL
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Book] Language Assessment in Asia : Local, Regional or Global?(Moon, Y.& Spolsky, B.(Eds.))(Taming the External Force of High-stakes Language Testing-Identifying Conditions under Which Tests Work for Improving EFL Practices)(2010)pp.27-52)2010

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      Seoul Korea : ASIA TEFL
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Book] Language Assessment in Asia : Local, Regional or Global?(Moon, Y. & Spolsky, B. (Eds.))(Taming the External Force of High-stakes Language Testing-Identifying Conditions under Which Tests Work for Improving EFL Practices(2010)pp.27-52)2010

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      ASIA TEFL
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Book] Language Assessment in Asia : Local, Regional or Global?(Moon Y., Spolsky B. Eds.)(Taming the External Force of High-stakes Language Testing-Identifying Conditions under Which Tests Work for Improving EFL Practices.)2010

    • Author(s)
      渡部良典
    • Publisher
      ASIA TEFL(Seoul Korea)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Book] 言語テストの作成と評価2010

    • Author(s)
      渡部良典(編訳)
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      春風社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Book] 言語テストの作成と評価-あたらしい外国語教育のために-2010

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      春風社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Book] 言語テストの作成と評価-あたらしい外国語教育のために2010

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      春風社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Book] SOPHIA TESOL FORUM2010

    • Author(s)
      渡部良典(編集)
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      上智大学外国語研究科
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Book] SOPHIA TESOL FORUM : Working Papers in TESOL(2)2009

    • Author(s)
      Watanabe Y. ed.
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      自費出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Book] SOPHIA TESOL FORUM : Working Papers in TESOL, Vol. 22009

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe (ed. )
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      自費出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Book] 第二言語習得研究の現在2005

    • Author(s)
      渡部良典
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      小池生夫(監修)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Book] Washback in Language Testing : Research Contexts and Methods2004

    • Author(s)
      Liying Cheng, Yoshinori Watanabe (with Andy Curtis)
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      Lawrence Erlbaum (USA)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] 平成31(令和元)年度全国学力・学習状況調査から見た中学生の英語力2019

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 11 Pages: 68-69

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Journal Article] 平成31(令和元)年度全国学力・学習状況調査2019

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 増刊号 Pages: 87-90

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Journal Article] [誌上ワークショップ]小学校英語の指導と評価をどうつなげるか[6]小学校英語の「評価」のあり方とは(畑江美佳/渡部良典)2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 3 Pages: 54-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Journal Article] 小学校英語の指導と評価をどうつなげるか「5」2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2 Pages: 54-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Journal Article] [誌上ワークショップ]小学校英語の指導と評価をどうつなげるか[4]「読むこと」の指導と評価の一体化(田縁真弓/渡部良典)2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 1 Pages: 54-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Journal Article] 小学校英語の指導と評価をどうつなげるか「4」2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 1 Pages: 54-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Journal Article] 小学校英語の指導と評価をどうつなげるか「6」2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 3 Pages: 54-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Journal Article] 小学校英語の指導と評価をどうつなげるか「2」2015

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 11 Pages: 54-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Journal Article] 小学校英語の指導と評価をどうつなげるか「3」2015

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 12 Pages: 54-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Journal Article] CLIL における語彙による規準設定2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      言語テストの規準設定報告書(3)日本英語検定協会英語教育センター委託研究、 予備調査

      Volume: 3 Pages: 104-122

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Journal Article] 英語学習評価の5W1H―コミュニケーションの手段としての学習評価2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      『コミュニカティブな英語教育を考える』

      Volume: なし Pages: 120-123

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Journal Article] Profiling lexical features of teacher talk in CLIL courses - The case of an EAP programme at higher education in Japan2013

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      International CLIL Research Journal: Special issue - CLIL in Japan: beyond the European context

      Volume: 2(1) Pages: 4-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Journal Article] サピア研究書誌:サピア、イエスペルセン、国際補助語(Sapir, Jespersen and International Auxiliary Language)2013

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      日本エドワード・サピア協会紀要

      Volume: 27 Pages: 41-47

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Journal Article] Profiling lexical features of teacher talk in CLIL courses – The case of an EAP programme at higher education in Japan.2013

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      International CLIL Research Journal: Special issue - CLIL in Japan: beyond the European context

      Volume: 2 (1) Pages: 4-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Journal Article] 役に立つ本、便利な本、ためになる本、面白い本2013

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 1 Pages: 12-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Journal Article] 役に立つ本、便利な本、ためになる本、面白い本2013

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 1 Pages: 12-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Journal Article] サピア研究書誌:サピア、イエスペルセン、国際補助語(Sapir, Jespersen and International Auxiliary Language)2013

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      日本エドワード・サピア協会紀要

      Volume: 27 Pages: 41-47

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Journal Article] Test review: The National Center Test for University Admissions.2013

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Language Testing (SAGE)

      Volume: 30(4) Issue: 4 Pages: 565-573

    • DOI

      10.1177/0265532213483095

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701, KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Journal Article] ヨーロッパ共通参照枠(CEFR)からみた上智大学外国語学部学生の複言語能力自己評価2013

    • Author(s)
      渡部良典、木村護郎クリストフ、西村君代、原田早苗、リサ・フェアブラザー、安達祐子
    • Journal Title

      上智大学外国語学部紀要

      Volume: 47 Pages: 211-234

    • NAID

      120005886421

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Journal Article] Profiling lexical features of teacher talk in CLIL courses: The case of an EAP programme at higher education in Japan.2013

    • Author(s)
      Watanabe, Yoshinori
    • Journal Title

      International CLIL Research Journal: Special issue - CLIL in Japan: beyond the European context

      Volume: 2 (1) Pages: 4-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Journal Article] サピア研究書誌:サピア、イエスペルセン、国際補助語(Sapir, Jespersen and International Auxiliary Language)2013

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      日本エドワード・サピア協会紀要

      Volume: 27 Pages: 41-47

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Journal Article] Test review: The National Center Test for University Admissions2013

    • Author(s)
      Watanabe, Yoshinori
    • Journal Title

      Language Testing (SAGE)

      Volume: 30(4) Pages: 565-573

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Journal Article] 役に立つ本、便利な本、ためになる本、面白い本2013

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 1 Pages: 12-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Journal Article] 「ヨーロッパ共通参照枠(CEFR)からみた上智大学外国語学部学生の複言語能力自己評価」2012

    • Author(s)
      渡部良典、木村護郎クリストフ、原田早苗、西村君代、市ノ瀬敦、安達裕子、Lisa Fairbrother
    • Journal Title

      上智大学外国語学部紀要

      Volume: 47

    • NAID

      120005886421

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Journal Article] 指導・評価・改善のサイクル:日々の授業に評価を生かすために2011

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 52 Pages: 13-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Journal Article] Teaching a course in assessment literacy2011

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Research Notes

      Volume: 46 Pages: 29-34

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Journal Article] Teaching a course in assessment literacy: Its rationale, content and effectiveness.2011

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Research Notes

      Volume: 46 Pages: 29-34

    • URL

      http://www.cambridgeesol.org/rs_notes/rs_nts46.pdf

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Journal Article] What students really want to learn from the course : A case of students learning English for academic purposes2011

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Foreign Studies, Sophia University 45巻

      Pages: 109-123

    • NAID

      120005885382

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Journal Article] 指導・評価・改善のサイクル:日々の授業に評価を生かすために2011

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 5 Pages: 13-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Journal Article] What students really want to learn from the course : A case of students learning English for academic purposes.2011

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Foreign Studies, Sophia University.

      Volume: 45 Pages: 109-123

    • NAID

      120005885382

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Journal Article] 学習評価2010

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育 増刊号(大修館書店)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Journal Article] 学習評価2010

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育増刊号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Journal Article] 学習評価2010

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育増刊号

      Volume: 10月号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Journal Article] 学校のテストは何のために行うのか2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育 10

      Pages: 10-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Journal Article] 大学入試センター試験の変更と社会的影響について-よりよい教育効果をもたらすために2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      大学入試フォーラム2008 31

      Pages: 39-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Journal Article] 学校のテストは何のために行うのか2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育(大修館書店) 10月号

      Pages: 10-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Journal Article] 学校のテストは何のために行うのか2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育 10

      Pages: 10-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Journal Article] 大学入試センター試験の変更と社会的影響について-よりよい教育効果をもたらすために2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      大学入試フォーラム 42

      Pages: 39-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Journal Article] 大学入試センター試験の変更と社会的影響について―よりよい教育効果をもたらすために2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      大学入試フォーラム 42

      Pages: 39-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Journal Article] 大学入試センター試験の変更と社会的影響について-よりよい教育効果をもたらすために2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      大学入試フォーラム 42

      Pages: 39-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Journal Article] 大学入試センター試験の変更と社会的影響について-よりよい教育効果をもたらすために2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      大学入試フォーラム2008 31巻

      Pages: 39-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Journal Article] 言語テスト、言語評価、幸福感2007

    • Author(s)
      渡部 良典
    • Journal Title

      『JACET中部支部紀要 第5号

      Pages: 1-11

    • NAID

      110008682281

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Journal Article] 英語教育における評価-これまでの10年とこれからの10年2007

    • Author(s)
      渡部 良典
    • Journal Title

      『英語教育』 10月号

      Pages: 22-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Journal Article] Evaluating the EAP Program of Akita University - the Second Round Study.2007

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Annual Research Report on General Education, Akita University 9

      Pages: 61-67

    • NAID

      110006266829

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Journal Article] Evaluating the EAP Program of Akita University - The Second Round Study2007

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Annual Research Report on General Education, Akita University 9

      Pages: 61-67

    • NAID

      110006266829

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Journal Article] Evaluating the EAP Program of Akita University-the Second round Study2007

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      秋田大学教養基礎教育研究年報 9

      Pages: 61-67

    • NAID

      110006266829

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Journal Article] Does Teaching to the Test Have to be Decontextualized?2007

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Language Assessment Quarterly 3/4

      Pages: 375-380

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Journal Article] Development and Implementation of an English for Academic Purposes Program at Akita University - Retrospect and Prospect.2006

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Akita English Studies 47

      Pages: 58-66

    • NAID

      110006981572

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Journal Article] The Importance of the Role of Motivation in Understanding Washback to the Learner2006

    • Author(s)
      渡部 良典
    • Journal Title

      教育実践総合センター紀要 (印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Journal Article] Evaluating a New Course in English for Academic Purposes.2005

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Annual Research Report on General Education, Akita University 3

      Pages: 1-11

    • NAID

      120000798671

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Journal Article] Evaluating a New Course in English for Academic Purposes2005

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      秋田大学教養基礎教育研究年報 7

      Pages: 1-12

    • NAID

      120000798671

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] Building a Tower of Babel.2005

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Language Assessment Quarterly 2/1

      Pages: 69-75

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] Evaluating a New Course in English for Academic Purposes2005

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      秋田大学教養基礎教育研究年報 6(未定)

    • NAID

      120000798671

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] Building a Tower of Babel2005

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Language Assessment Quarterly 2/1

      Pages: 69-75

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] Building a Tower of Babel2005

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Language Assessment Quarterly 2/1(未定)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] Evaluating a New Course in English for Academic Purposes2005

    • Author(s)
      渡部 良典
    • Journal Title

      秋田大学教養基礎研究年報 7

      Pages: 1-11

    • NAID

      120000798671

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Journal Article] Exploring Test-Wiseness of Japanese Senior High School Students2004

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Bulletin of Faculty of Education and Human Studies 59

      Pages: 29-39

    • NAID

      110004677743

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] A Comparison of English Proficiency of Korean, Japanese and Chinese High School Students2004

    • Author(s)
      Oryang Kwon, Kensaku Yoshida, Yoshinori Watanabe, Masashi Negishi, Naoyuki Naganuma
    • Journal Title

      English Teaching 59/4

      Pages: 3-21

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] Does English Ability Really Matter? -Validating Final Grades in University EFL Courses2004

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Akita University Center for Promotion of Educational Research and Affairs 6

      Pages: 19-28

    • NAID

      110004677486

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] Does English Ability Really Matter? - Validating Final Grades in University EFL Courses2004

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      秋田大学教養基礎教育年報 6

      Pages: 19-28

    • NAID

      110004677486

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] Washback in Language Testing : Research Contexts and Methods2004

    • Author(s)
      Liying Cheng, Yoshinori Watanabe (with Andy Curtis)
    • Journal Title

      Lawrence Erlbaum(USA)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] Exploring Test-Wiseness of Japanese Senior High School Students2004

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      教育文化学部紀要 No.59

      Pages: 29-39

    • NAID

      110004677743

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] Evaluating a New Course in English for Academic Purposes

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Akita University Center for Promotion of Educational Research and Affairs 7

      Pages: 1-12

    • NAID

      120000798671

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520346
  • [Journal Article] The Importance of Motivation Theories for Understanding Washback to the Learner.

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Journal Title

      Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human StudiesBulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies 2006

    • NAID

      110004860605

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Presentation] 中学生は何が出来て何が出来ないのか2019

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      日本アクティブ・ラーニング学会第4回研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Presentation] Learning to be assessment-literate - Critically analysing the results of the 2019 nationwide English examination2019

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      British Council New Directions
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Presentation] 学びを育む学習評価2018

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      文部科学省・埼玉県教育委員会委託事業 英語教育強化推進事業
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Presentation] Assessing language in the framework of three-dimensional model of language learning2018

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      KELTA (the Korea Language Testing Association)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Presentation] 入試、教育、英語指導学びを育む学習評価2018

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      ELPA英語教育フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Presentation] 学習者を育てるためにテストを使う2018

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      British Council英語教育セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Presentation] パフォーマンステストの「実践」と理論2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      英語教育公開シンポジウム、平成28 (2016)年9月10日
    • Place of Presentation
      千葉県千葉市美浜区若葉1-4-1 神田外語大学
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Presentation] テスト、シラバス、CEFR:学習者のためのテスト評価をデザインする2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      国際基督教大学日本語教育研究センター
    • Place of Presentation
      国際基督教大学 東京都三鷹市大沢3-10-2
    • Year and Date
      2016-03-02
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Presentation] CLILのためのシラバス開発2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      日本語教育CLIL研修会
    • Place of Presentation
      東北大学川内北キャンパス 宮城県仙台市青葉区川内27-1
    • Year and Date
      2016-02-24
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Presentation] Developing and Implementing CLIL Course at Higher Education: The Case of Sophia University2015

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      高等教育におけるCLILの実践と評価
    • Place of Presentation
      立命館大学, びわこ・くさつキャンパス 滋賀県草津市野路東1-1-1
    • Year and Date
      2015-07-02
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Presentation] 教育の一環としての大学入試大学入試と語学教育2015

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      独文学会ドイツ語教育部会
    • Place of Presentation
      武蔵大学 東京都練馬区豊玉上1-26-1
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02794
  • [Presentation] テスティング理論と実践2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      岩手県授業力向上研修講座
    • Place of Presentation
      岩手県立総合教育センター(岩手県・花巻市)
    • Year and Date
      2014-07-31
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] Developing and assessing language teacher proficiency2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      AILA World Congress
    • Place of Presentation
      Brisbane Convention & Exhibition Centre (Australia, Brisbane)
    • Year and Date
      2014-08-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] 言語テスティングと言語教育評価2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      上智大学 教員免許状更新講習
    • Place of Presentation
      上智大学四ツ谷キャンパス(東京都、千代田区)
    • Year and Date
      2014-08-06
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] Developing and assessing language teacher proficiency2014

    • Author(s)
      Watanabe, Yoshinori
    • Organizer
      AILA World Congress
    • Place of Presentation
      Brisbane Convention Centre (Australia)
    • Year and Date
      2014-08-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] 言語テスティングと言語教育評価2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      上智大学教員免許状更新講習
    • Place of Presentation
      上智大学(東京都・千代田区)
    • Year and Date
      2014-08-06
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] 日本語教育のためのCLIL (Content Language Integrated Learning)入門2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      秋田にほんごの会
    • Place of Presentation
      秋田ジョイナス(秋田県、秋田市)
    • Year and Date
      2014-05-10
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] テスティング理論と実践2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      岩手県授業力向上研修講座
    • Place of Presentation
      岩手県立総合教育センター(岩手県、花巻市)
    • Year and Date
      2014-07-31
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] Modelling CLIL for Assessment2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      CALLセミナー
    • Place of Presentation
      上智大学(東京都・千代田区)
    • Year and Date
      2014-07-25
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] 日本語教育のためのCLIL (Content Language Integrated Learning)入門2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      秋田にほんごの会
    • Place of Presentation
      秋田ジョイナス(秋田県・秋田市)
    • Year and Date
      2014-05-10
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] Modelling CLIL for Assessment2014

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      CALLセミナー
    • Place of Presentation
      上智大学四谷キャンパス(東京都、千代田区)
    • Year and Date
      2014-07-25
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] Practice in Producing Language Test Specifications by Reverse Engineering2013

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Place of Presentation
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] The Psychology of Language Assessment - Introduction to teaching a course in assessment literacy and its effectiveness2011

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      English for Schools Conference, Cambridge ESOL(招待講演)
    • Place of Presentation
      Taipei
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] The Psychology of Language Assessment2011

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      English for Schools Conference
    • Place of Presentation
      Taipei. University of Cambridge ESOL Examinations
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] テスト、教育、イノベーション-なぜテストで教育を変えようとする試みは失敗するのか2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      JACET関東支部月例研究会.
    • Place of Presentation
      東京(招待講演)
    • Year and Date
      2009-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Presentation] Taming the external force-A case of high-stakes testing and the role of assessment in enhancing the quality of life in EFL classrooms.2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      The 2009 Asia TEFL International Conference.
    • Place of Presentation
      Bangokok, Thailand.(Invited speaker)
    • Year and Date
      2009-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Presentation] Taming the external force-A case of high-stakes testing and the role of assessment in enhancing the quality of life in EFL classrooms2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      The 2009 Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      The Imperial Queens Park Hotel, Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2009-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Presentation] Innovating in language education by innovating in assessment practice -why it fails and how not to fail it? テスト、教育、イノベーション-なぜテストで教育を変えようとする試みは失敗するのか2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      JACET関東支部月例研究会
    • Place of Presentation
      JACET事務所
    • Year and Date
      2009-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Presentation] Taming the external force-A case of high-stakes testing and the role of assessment in enhancing the quality of life in EFL classrooms2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      The 2009 Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      The Imperial Queens Park Hotel, Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2009-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Presentation] Innovating in language education by innovating in assessment practice―why it fails and how not to fail it? テスト、教育、イノベーション―なぜテストで教育を変えようとする試みは失敗するのか2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      JACET関東支部月例研究会
    • Place of Presentation
      JACET事務所
    • Year and Date
      2009-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Presentation] Innovating in language education by innovating in assessment practice-why it fails and how not to fail it?テスト、教育、イノベーション-なぜテストで教育を変えようとする試みは失敗するのか2009

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      JACET関東支部月例研究会
    • Place of Presentation
      JACET事務室
    • Year and Date
      2009-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Presentation] Symposium: TEFL in Japan: Where it's at, where it's headed.2008

    • Author(s)
      Sakamoto, M., Yoshida, K., Watanabe, Y., Izumi, S., Hanaoka, O., Maruyama, Y.
    • Organizer
      AILA 2008
    • Place of Presentation
      Essen, Germany
    • Year and Date
      2008-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Presentation] Symposium : TEFL in Japan : Where it's at, where it's headed.2008

    • Author(s)
      Sakamoto M., Yoshida K., Watanabe Y., Izumi S., Hanaoka O., Maruyama Y.
    • Organizer
      AILA 2008, the 15thWorld Congress of Applied Linguistics.
    • Place of Presentation
      Essen, Germany.
    • Year and Date
      2008-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Presentation] テストは生徒を知る道具-入門テスト・リテラシー2008

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      北海道英語教育学会第9回研究大会
    • Place of Presentation
      札幌藤女子大学
    • Year and Date
      2008-10-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Presentation] テストは生徒を知る道具-入門 テスト・リテラシ-2008

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      北海道英語教育学会 第9回研究大会
    • Place of Presentation
      札幌 藤女子大学
    • Year and Date
      2008-10-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Presentation] The Psychology of Language Assessment - Roles of language assessment in enhancing the quality of life in language classrooms-2008

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      PKETA International Conference
    • Place of Presentation
      Pusan
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Presentation] The Psychology of Language Assessment-Roles of language assessment in enhancing the quality of life in language classrooms2008

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      PKETA International Conference
    • Place of Presentation
      Pusan
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520521
  • [Presentation] Symposium : TEFL in Japan : Where it's at, where it's headed(各発表者論文1本、計6本発表)2008

    • Author(s)
      Sakamoto, Yoshida, Watanabe, Izumi, Hanaoka, Maruyama
    • Organizer
      AILA2008, the 15th World Congress of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      ドイツ国エッセン市
    • Year and Date
      2008-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520506
  • [Presentation] Assessment and Organization2007

    • Author(s)
      渡部 良典
    • Organizer
      ELT Career and Professional Development Conference
    • Place of Presentation
      Yomiuri Building,Tokyo
    • Year and Date
      2007-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Presentation] Characterizing an Autonomous Language Teacher.2007

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      The Independent Learning Association 2007, Japan Conference.
    • Place of Presentation
      Kanda University of International Studies, Chiba, Japan.
    • Year and Date
      2007-10-07
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Presentation] Characterizing an Autonomous Language Teacher2007

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      The Independent Learning Association 2007, Japan Conference.
    • Place of Presentation
      Kanda University of International Studies, Chiba, Japan
    • Year and Date
      2007-10-07
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Presentation] Characterizing an Autonomous Language Teacher2007

    • Author(s)
      渡部 良典
    • Organizer
      The lndependent Learning Association 2007, Japan Conference
    • Place of Presentation
      Kanda University of Internatioval Studies,Chiba,Japan
    • Year and Date
      2007-10-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Presentation] テスト、言語評価、幸福感2007

    • Author(s)
      渡部 良典
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)中部支部
    • Place of Presentation
      石川県立大学
    • Year and Date
      2007-06-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Presentation] Assessment and Organization.2007

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      ELT Career and Professional Development Conference. Cambridge University Press.
    • Place of Presentation
      Yomiuri Building, Tokyo
    • Year and Date
      2007-05-27
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Presentation] Assessment and Organization.2007

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      ELT Career and Professional Development Conference.
    • Place of Presentation
      Yomiuri Building, Tokyo, Cambridge University Press
    • Year and Date
      2007-05-27
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Presentation] A Comparative Study of Senior High School Students Learning EFL in Japan, Korea and China -Results and Implications.2005

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      In-service Teacher Training Session at Misawa Shogyo
    • Place of Presentation
      Aomori
    • Year and Date
      2005-08-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Presentation] Ten Principles of Language Testing in Educational Settings - Myth and Reality.2005

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      In-service Teacher Training Session
    • Place of Presentation
      Sendai
    • Year and Date
      2005-09-08
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Presentation] Does Accurate Self-assessment Help Improve English Ability-Investigating- Comparative Test Data Over Two Years in Korea, Japan and China.2005

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      AILA World Congress
    • Place of Presentation
      Wisconsin
    • Year and Date
      2005-07-28
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520364
  • [Presentation] 指導と評価:テスティング理論と実践

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      横浜市教育委員会中・高等学校英語研修
    • Place of Presentation
      神奈川労働センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] EFL Testing & Assessment

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      岩手県 授業力向上研修講座
    • Place of Presentation
      岩手県立総合教育センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] Developing and Implementing CLIL Course at Higher Education: The Case of Sophia University シンポジウム 教育におけるCLILの実践と評価

    • Author(s)
      Watanabe, Yoshinori
    • Organizer
      第38回日本言語テスト学会研究例会、東海大学外国語教育センター、国際部、教育支援課協賛
    • Place of Presentation
      東海大学湘南校舎1号館1A-102教室
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] Developing and Implementing CLIL Course at Higher Education Institutions in Japan:The Case of Sophia University

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      2012 Spring Semester Faculty Development Symposium for Full- and Part-time SUJCD English Teachers
    • Place of Presentation
      東京 上智大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] Linking instruction to assessment新学習指導要領を踏まえた指導と評価の在り方

    • Author(s)
      Watanabe, Yoshinori
    • Organizer
      熊本大学大学院社会文化科学研究科 英語教育セミナー
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] Developing and Implementing CLIL Course at Higher Education: The Case of Sophia University シンポジウム 教育におけるCLILの実践と評価

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      第38回日本言語テスト学会研究例会、東海大学外国語教育センター、国際部、教育支援課協賛
    • Place of Presentation
      東海大学湘南校舎1号館1A-102教室
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] An Introduction to the Study of Washback Effects of Language Assessment - The Case of Japanese University Entrance Examinations

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Place of Presentation
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] Practice in Producing Language Test Specifications by Reverse Engineering

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Place of Presentation
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] 学習を促進するための評価とテスト

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      メソドロジー研究部会 2013年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      大学コンソーシアムあきた
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] Teaching language skills:Practice

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      八戸聖ウルスラ学院高等学校公開授業
    • Place of Presentation
      八戸聖ウルスラ学院高等学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] Teaching language skills:Practice

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      八戸聖ウルスラ学院高等学校 公開授業
    • Place of Presentation
      八戸聖ウルスラ学院高等学校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] Test-users’ argument - why, what and how? JLTA Symposium on Validation, with Lyle Bachman (UCLA), K. Nakamura (STEP-EIKEN), T. Green (University of Bedfordshire) & Yasuhiro Imai (Osaka University)

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      Japan Association of Language Testing
    • Place of Presentation
      Waseda University
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] Teaching language skills:Theory

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      八戸聖ウルスラ学院高等学校 公開授業
    • Place of Presentation
      八戸聖ウルスラ学院高等学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] Teaching language skills:Practice

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      八戸聖ウルスラ学院高等学校 公開授業
    • Place of Presentation
      八戸聖ウルスラ学院高等学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] 高等教育における選抜試験学力 担保としての検定試験活用策 到達度テスト活用法 大学入試・プレイスメントテスト・留学・英語到達度測定

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      地域科学研究会
    • Place of Presentation
      地域科学研究会 高等情報センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] EFL Testing & Assessment

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      岩手県 授業力向上研修講座
    • Place of Presentation
      岩手県立総合教育センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] EFL Testing & Assessment

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      岩手県授業力向上研修講座
    • Place of Presentation
      岩手県立総合教育センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] Linking instruction to assessment新学習指導要領を踏まえた指導と評価の在り方

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      熊本大学大学院社会文化科学研究科 英語教育セミナー
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] Practice in Producing Language Test Specifications by Reverse Engineering

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Place of Presentation
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] Teaching language skills:Theory

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      八戸聖ウルスラ学院高等学校 公開授業
    • Place of Presentation
      八戸聖ウルスラ学院高等学校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] TKT Course: Module 1, 2 and 3 as a course book for pre-service training courses in ELT at a Japanese university - Its potential as a resource for knowledge and skills and a basis for diagnostic treatment for in-service and pre-service EFL teachers.

    • Author(s)
      Watanabe, Yoshinori
    • Organizer
      Cambridge ESOL staff meeting
    • Place of Presentation
      Cambridge University
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] Linking instruction to assessment新学習指導要領を踏まえた指導と評価の在り方

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      熊本大学大学院社会文化科学研究科 英語教育セミナー
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] An Introduction to the Study of Washback Effects of Language Assessment – The Case of Japanese University Entrance Examinations

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Place of Presentation
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] 言語テスト研究者から見た学校教育における「知・情・意」

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      秋田大学教育文化学部付属中学校公開研究協議会
    • Place of Presentation
      秋田大学教育文化学部付属中学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] 高等教育における選抜試験学力 担保としての検定試験活用策 到達度テスト活用法 大学入試・プレイスメントテスト・留学・英語到達度測定

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      地域科学研究会
    • Place of Presentation
      地域科学研究会 高等情報センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] Test-users’ argument – why, what and how? JLTA Symposium on Validation, with Lyle Bachman (UCLA), K. Nakamura (STEP-EIKEN), T. Green (University of Bedfordshire) & Yasuhiro Imai (Osaka University).

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      Japan Association of Language Testing
    • Place of Presentation
      Waseda University
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] 学習を促進するための評価とテスト

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      メソドロジー研究部会 2013年度第2回研究会 第37回日本言語テスト学会研究例会
    • Place of Presentation
      大学コンソーシアムあきた
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] Teaching language skills:Theory

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      八戸聖ウルスラ学院高等学校公開授業
    • Place of Presentation
      八戸聖ウルスラ学院高等学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] Developing and Implementing CLIL Course at Higher Education: The Case of Sophia University シンポジウム 教育におけるCLILの実践と評価

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      第38回日本言語テスト学会研究例会、東海大学外国語教育センター、国際部、教育支援課協賛
    • Place of Presentation
      東海大学湘南校舎1号館1A-102教室
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] 言語テスト研究者から見た学校教育における「知・情・意」

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      秋田大学教育文化学部付属中学校公開研究協議会
    • Place of Presentation
      秋田大学教育文化学部付属中学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] 高等教育における選抜試験学力 担保としての検定試験活用策 到達度テスト活用法 大学入試・プレイスメントテスト・留学・英語到達度測定

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      地域科学研究会
    • Place of Presentation
      地域科学研究会 高等情報センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] Test-users’ argument- why, what and how? JLTA Symposium on Validation, with Lyle Bachman (UCLA), K. Nakamura (STEP-EIKEN), T. Green (University of Bedfordshire) & Yasuhiro Imai (Osaka University).

    • Author(s)
      Watanabe, Yoshinori
    • Organizer
      Japan Association of Language Testing
    • Place of Presentation
      Waseda University
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] 指導と評価:テスティング理論と実践

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      横浜市教育委員会中・高等学校英語研修
    • Place of Presentation
      神奈川労働センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] Developing and Implementing CLIL Course at Higher Education Institutions in Japan:The Case of Sophia University

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      2012 Spring Semester Faculty Development Symposium for Full- and Part-time SUJCD English Teachers
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] Learning Oriented Language Assessment

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      長野県高校英語教員研究会
    • Place of Presentation
      長野県立長野西高等学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] An Introduction to the Study of Washback Effects of Language Assessment – The Case of Japanese University Entrance Examinations

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Place of Presentation
      SEAMEO Regional Language Centre
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] TKT Course: Module 1, 2 and 3 as a course book for pre-service training courses in ELT at a Japanese university - Its potential as a resource for knowledge and skills and a basis for diagnostic treatment for in-service and pre-service EFL teachers

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      Cambridge ESOL staff meeting
    • Place of Presentation
      Cambridge University
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] 学習を促進するための評価とテスト

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      メソドロジー研究部会 2013年度第2回研究会 第37回日本言語テスト学会研究例会
    • Place of Presentation
      大学コンソーシアムあきた
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] Learning Oriented Language Assessment

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      長野県高校英語教員研究会
    • Place of Presentation
      長野県立長野西高等学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520651
  • [Presentation] 指導と評価:テスティング理論と実践

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      横浜市教育委員会中・高等学校英語研修
    • Place of Presentation
      神奈川労働センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] Developing and Implementing CLIL Course at Higher Education Institutions in Japan:The Case of Sophia University

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      2012 Spring Semester Faculty Development Symposium for Full- and Part-time SUJCD English Teachers
    • Place of Presentation
      上智大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] TKT Course: Module 1, 2 and 3 as a course book for pre-service training courses in ELT at a Japanese university – Its potential as a resource for knowledge and skills and a basis for diagnostic treatment for in-service and pre-service EFL teachers.

    • Author(s)
      Yoshinori Watanabe
    • Organizer
      Cambridge ESOL staff meeting.
    • Place of Presentation
      Cambridge University
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • [Presentation] Learning Oriented Language Assessment

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      長野県高校英語教員研究会
    • Place of Presentation
      長野県立長野西高等学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520702
  • [Presentation] 言語テスト研究者から見た学校教育における「知・情・意」

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      秋田大学教育文化学部付属中学校公開研究協議会
    • Place of Presentation
      秋田大学教育文化学部付属中学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520701
  • 1.  KANO Mikio (70353381)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SAKAMOTO Mitsuyo (30439335)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  YOSHIDA Kensaku (80053718)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  IZUMI Shinichi (10327877)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  FAIRBROTHER Lisa (10365687)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  NIIKURA Mayako (70338432)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  MASAKI Akiko (10407372)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  TOYAMA Michiko (30439343)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  小島 慶一 (90234757)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SUGAWARA Tsutomu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  INOUE Miho
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  L・C Fairbrother
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi