• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OBATA FUMIYA  小畑 文也

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

OBATA Fumiya  小畑 文也

Less
Researcher Number 20185664
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2022: 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授
2016: 山梨大学, 教育人間科学部, 教授
2014 – 2016: 山梨大学, 総合研究部, 教授
2013: 山梨大学, 教育学研究科, 教授
2012 – 2013: 山梨大学, 教育学研究科(研究院), 教授 … More
2011: 山梨大学, 教育人間科学部, 教授
2001 – 2002: 筑波大学, 心身障害学系, 助教授
1995 – 1997: 筑波大学, 心身障害学系, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Except Principal Investigator
Special needs education
Keywords
Principal Investigator
病弱教育 / LOC / 健康教育 / 保護者 / 教育課程 / 連携 / 特別支援学級 / 小中学校 / 病弱・身体虚弱特別支援学級 / コンピテンス … More / 教師の資質 / 小中学校に設置された病弱虚弱特別支援学級 / 院内学級 / 機関連携 / テキストマイニング / 病弱虚弱特別支援学級 / Self-Help Group / Illness Denial / Alchol Rehabilitation / Alcoholics / リスクテイキング行動特性 / 遡及的調査法 / 飲酒運転 / 自助グループ / 疾病否認 / アルコールリハビリテーション / アルコール依存症 / Coping behavior / self-care / Denelopment of concepts / Healt education / Healt psychology / Chronically Ill children / Healt impaired children / 食物アレルギー / Locus of Control / 身体機能 / 身体内部 / 血友病 / 喘息 / 腎炎・ネフローゼ / インフォームドコンセント / セルフ・ケア行動 / 小児慢性疾患 / 対処行為 / セルフケア行動 / ローカスオブコントロール / 対処行動 / セルフケア / 概念発達 / 健康心理学 / 慢性疾患児 / 病弱児 / 幼児 / ヘルスコミュニケーション / 症状の表出 / コミュニケーション / 保健 / 初期症状 / 小児がん / 早期発見 / 知的障害 / ヘルスリテラシー … More
Except Principal Investigator
特別支援教育教員養成 / 教材開発 / 肢体不自由教育 / 病弱教育 / 障害理解 / 特別支援教育 / 特別支援教育のセンター的機能 / 特別支援教育コーデイネーターの養成 / 通常学級の教員養成 / 通常学校の教員の資質向上 / 特別支援教育コーディネーターの養成 / 特別支援学校のセンター的機能 / 特別支援学校の教員養成 / 通級指導教室の教員養成 / 特別支援学級の教員養成 / 通常学校の教員の質的向上 / 教員養成プログラムの開発 / インクルーシブ教育の教員養成 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (29 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  Research about the classroom for health-impairment children established by elementary and junior high schoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OBATA FUMIYA
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  development of teaching methods for special needs education teacher training course student : the combination of handcraft-teaching material and information-communication technology

    • Principal Investigator
      Murakami Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Research on Teacher Training Program to Realize Inclusive Education

    • Principal Investigator
      TORIUMI Junko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Health literacy of the child with mental disabilityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OBATA Fumiya
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Psychological Research on Illness Denial of AlchoholicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OBATA Fumiya
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  DEVELOPMENT OF SELF-CARE BEHAVIOR OF CHRONICALLY ILL CHILDRENPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OBATA Fumiya
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      UNIVERSITY OF TSUKUBA

All 2021 2020 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Q&Aで学ぶ障害児支援のベーシック2013

    • Author(s)
      小畑文也・鳥海順子・義永睦子・榊原剛・渡邉雅俊・廣瀬信雄・里見達也・手塚知子・古屋義博・宮井清香
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      コレール社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Book] Q&Aで学ぶ障害児支援のベーシック2013

    • Author(s)
      小畑文也・鳥海順子・義永睦子(編著)
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      コレール社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531287
  • [Book] 障害児支援のベーシック2013

    • Author(s)
      小畑文也・鳥海順子・義永睦子
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      コレール社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531287
  • [Journal Article] 山梨県内の小・中学校に設置された病弱・身体虚弱特別支援学校の現状と課題2021

    • Author(s)
      小畑文也・田中澪・米谷文直
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 15 Pages: 137-142

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02909
  • [Journal Article] 山梨県内の小・中学校に設置された病弱・身体虚弱特別支援学級に関する研究ー児童・生徒の指導上の困難点を中心とした検討ー2021

    • Author(s)
      小畑文也
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 32 Pages: 33-38

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02909
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究ー小学校の特別支援学級担当教員に対するニーズ調査ー2017

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 18 Pages: 19-25

    • NAID

      40021269094

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―特別支援教育コーディネーター養成プログラムの検討―2016

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 10 Pages: 78-87

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究―特別支援学級(中学校)の教員に対するニーズ調査―2016

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 17 Pages: 19-28

    • NAID

      120006804416

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究―大学生の自己評価による基礎プログラムの検討―2015

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 16 Pages: 9-15

    • NAID

      120006804454

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―教員養成大学の授業における基礎プログラムの検討―2015

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 第9号 Pages: 20-29

    • NAID

      120006801807

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] 教員養成大学生の「障害の説明力」の特徴―インクルーシヴ教育を推進できる教員の養成を目指して―2015

    • Author(s)
      渡邉雅俊・鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人
    • Journal Title

      教育実践学研究(山梨大学教育人間科学部附属教育実践総合センター研究紀要)

      Volume: 20 Pages: 219-226

    • NAID

      120006801375

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究2015

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第33集 Pages: 227-237

    • NAID

      40020413413

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究― 大学の授業における基礎プログラムの検討 ー2014

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 15 Pages: 1-7

    • NAID

      120006801819

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究―基礎プログラム用教材の作成と評価―2014

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 8 Pages: 41-49

    • NAID

      120006804485

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] 幼児の「症状」関わる表現の発達と, その受け手となる保護者・保育者との共有に関する研究」2013

    • Author(s)
      小畑文也
    • Journal Title

      小児保健研究

      Volume: 72 Pages: 223-223

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531287
  • [Journal Article] 病弱教育研究における研究方法の展開2011

    • Author(s)
      小畑文也
    • Journal Title

      育療

      Volume: 48 Pages: 5-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531287
  • [Journal Article] リハビリテーション連携におけるヘルスリテラシー2011

    • Author(s)
      小畑文也
    • Journal Title

      リハビリテーション連携科学

      Volume: 12(1) Pages: 4-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531287
  • [Presentation] 小中学校に設置された病弱・身体虚弱特別支援学級について 児童・生徒の指導上の困難点を中心とした検討2021

    • Author(s)
      小畑文也
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02909
  • [Presentation] 山梨県内の小・中学校に設置された病弱・身体虚弱特別支援学校の現状と課題2020

    • Author(s)
      小畑文也 田中澪
    • Organizer
      日本育療学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02909
  • [Presentation] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―中級プログラム・上級プログラムの検討(Ⅰ)―2015

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Presentation] 知的障害児の「症状」の表出に関する研究2014

    • Author(s)
      小畑文也
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学 高知県高知市
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531287
  • [Presentation] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究―基礎プログラムの実施と課題―2013

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌全日空ホテル(北海道札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Presentation] 幼児の「症状」に関わる表現の発達と、その受け手となる保護者・保育者との共有に 関する研究2013

    • Author(s)
      小畑文也
    • Organizer
      日本小児保健協会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531287
  • [Presentation] 幼児の「症状」関わる表現の発達と, その受け手となる保護者・保育者との共有に関する研究2013

    • Author(s)
      小畑文也
    • Organizer
      日本小児保健協会第60回大会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター・日本大学
    • Year and Date
      2013-09-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531287
  • [Presentation] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究― 大学の授業における基礎プログラムの検討ー2013

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京都日野市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Presentation] 小児の「症状」表出に関する研究2012

    • Author(s)
      小畑文也
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531287
  • [Presentation] 小児の「症状」に関わる言語の表出とコミュニケーション-学校・家庭における小児がんの早期発見の試み-2012

    • Author(s)
      小畑文也・古屋 佳奈枝
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531287
  • [Presentation] 幼児の「症状」に関わる表現の発達と。その受け手となる保護者・保育者との共有に関する研究

    • Author(s)
      小畑文也
    • Organizer
      日本小児保険協会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター 日本大学 東京都渋谷区
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531287
  • [Presentation] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―大学の授業における基礎プログラムの検討Ⅱ―

    • Author(s)
      磯貝(鳥海)順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県高知市)
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • 1.  MURAKAMI Yosinori (90261643)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  TORIUMI Junko (60149424)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 3.  YASHIMA Takeshi (00590358)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  YASHIMA Takeshi (40415584)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KIKUCHI Toshihiko (20442676)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TERAMOTO Atushi (70713345)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  廣瀬 信雄 (10218844)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 8.  古屋 義博 (60324175)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 9.  吉井 勘人 (30736377)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 10.  渡邉 雅俊 (40367602)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi