• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MOCHIZUKI Michiko  望月 通子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

望月 通子  モチヅキ ミチコ

Less
Researcher Number 20219976
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2009 – 2012: Kansai University, 外国語学部, 教授
2007 – 2008: Kansai University, 外国語教育研究機構, 教授
2004 – 2005: 関西大学, 外国語教育研究機構, 教授
2000 – 2001: 関西大学, 外国語教育研究機構, 教授
1999: 関西大学, 文学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / 教科教育 / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
日本語教育 / 英語教育 / 作文 / 日本語作文 / 学習者コーパス / 日本語母語話者コーパス / 日本語学習者コーパス / Demotivation / Self-Determination Theory / Task Motivation … More / Empirical Research / Qualitative Study and Quantitative Study / Classroom Motivation / Japanese Language Teaching / English Language Education / 学習者要因 / SDT (Self-Determination Theory) / 外国語教育 / WTC (Willingness to Communicate) / WTC(Willingness to Conmunicate) / SDT(Self-Determination Theory) / ディモティベーション / ディモティペーション / 自己決定理論 / タスクモティベーション / 実証的研究 / 質的・量的研究 / 教室内モティベーション / the second language / English education / Japanese education / clinic syllabus / eror analyssis / fossilization / interlanguage / 音声学 / 英語の誤用 / 日本語の誤用 / 外国人留学生 / クリニック・シラバス / 化石化現象 / 第2言語教育 / クリニックシラバス / 誤用分析 / 化石化 / 中間言語 / 産出過程 / 教材開発 / 外来語 / 的 / 参照コーパス / 叙述文 / 論述文 / コロケーション / 母語話者コーパス / 作文評価 / 中国人日本語学習者 / 韓国人日本語学習者 / CIA (中間言語対照分析) / MAKE / 情報付与 / 縦断研究 / エラー分析 / 軽動詞 / 英語学習者コーパス / 縦断的研究 / 動詞 / 文法 / 語彙 / アカデミックライティング / KCOLJ_NS / KCOLJ_NNS / 接尾辞「的」 / 「なる」 / 学習者言語 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (38 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  A Fundamental Study on Collocation in International Corpus of Learner JapanesePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MOCHIZUKI Michiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Contrastive Study of Academic Writing with Reference to Learner Corpus and Native Speaker CorpusPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MOCHIZUKI Michiko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Qualitative and Quantitative Studies of Classroom Motivation in Foreign Language EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HONDA Katsuhisa, 望月 通子
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
      Kansai University
  •  Research on Fossilization and its Clinic Syllabus in the Second Language EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MOCHIZUKI Michiko
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Kansai University

All 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 目英対訳で学ぶ留学生のためのカタカナ語1-コロケーションと合成語を究める2011

    • Author(s)
      望月通子(編著)
    • Total Pages
      131
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Book] 日英対訳で学ぶ留学生のためのカタカナ語-コロケーションと合成語2011

    • Author(s)
      望月通子編著
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Book] アカデミック・ジャパニーズへのステップ1 語彙・文法の整理と演習2010

    • Author(s)
      望月通子(編著)
    • Total Pages
      94
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Book] アカデミック・ジャパニーズへのステップ2 語彙・文法の整理と演習2010

    • Author(s)
      望月通子編著
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Book] アカデミック・ジャパニーズへのステップ2語彙・文法の整理と演習2010

    • Author(s)
      望月通子(編著)
    • Total Pages
      81
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Book] アカデミック・ジャパニーズへのステップ1語彙・文法の整理と演習2010

    • Author(s)
      望月通子編著(分担執筆者:望月通子、佐久正秀、芦媛媛、鍾華、萩野里香、橋本修妃)
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Book] トピックでみがく留学生のための大学日本語2-インプットからアウトプットまでこだわってみがきあげる篇2009

    • Author(s)
      望月通子編著(分担執筆者:望月通子、萩野里香、石橋美子)
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Book] トピックでみがく留学生のための大学日本語2-インプットからアウトプットまでこだわってみがきあげる篇2009

    • Author(s)
      望月通子(編著)
    • Total Pages
      82
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Book] トピックでみがく留学生のための大学日本語1-インプットからアウトプットまで快適にみがく篇2009

    • Author(s)
      望月通子(編著)
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Book] トピックでみがく留学生のための大学日本語1-インプットからアウトプットまで快適にみがく篇2009

    • Author(s)
      望月通子編著(分担執筆者:望月通子、佐久正秀、萩野里香、古田朋子)
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Book] 『英語学習者コーパス入門』(Learner Enghsh on Computerの邦訳)2008

    • Author(s)
      Sylviane Granger編著, 船城 道雄・望月 通子・佐久 正秀・大野 千鶴訳
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      研究社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Book] 英語学習者コーパス入門2007

    • Author(s)
      船城道雄, 望月通子監訳(邦訳分担者:望月通子、佐久正秀、船城道雄、大野千鶴)
    • Publisher
      研究社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Journal Article] ピア・ラーニングに対する学習者の認識と学びのプロセス2013

    • Author(s)
      望月 通子
    • Journal Title

      関西大学外国語学部紀要

      Volume: 第8号 Pages: 87-97

    • NAID

      120005704707

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Journal Article] ピア・ラーニングに対する学習者の認識と学びのプロセス2013

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      外国語学部紀要、関西大学外国語学部

      Volume: 第8号 Pages: 87-97

    • NAID

      120005704707

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Journal Article] 日本語教育における学習者コーパスの構築とICLEAJ2012

    • Author(s)
      望月 通子
    • Journal Title

      関西大学外国語学部紀要

      Volume: 第7号 Pages: 111-119

    • NAID

      40019487272

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Journal Article] 基本語化を考慮したカタカナ外来語の学習と教材開発-その振り返りと新たな開発に向けて2012

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      外国語学部紀要

      Volume: 第6号 Pages: 1-16

    • NAID

      120005704690

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Journal Article] 日本語教育における学習者コーパスの構築とICLEAJ2012

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      外国語学部紀要、関西大学外国語学部

      Volume: 第7号 Pages: 111-119

    • NAID

      40019487272

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Journal Article] 基本語化を考慮したカタカナ外来語の学習と教材開発-その振り返りと新たな開発に向けて-2012

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      外国語学部紀要、関西大学外国語学部

      Volume: 第6号 Pages: 1-16

    • NAID

      120005704690

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Journal Article] 接尾辞「~的」の使用と日本語教育への示唆-日本人大学生と日本語学習者の調査に基づいて-外国語学部紀要2010

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      関西大学外国語学部 第2号

      Pages: 1-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Journal Article] 日本語学習者と母語話者の「~的」の使用の研究-コーパスを利用して2010

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      2010世界日本語教育大会論文集・予稿集

      Volume: 第1巻(CD-ROM) Pages: 10-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Journal Article] 韓国人学習者の日本語作文に見る「的」付き形容動詞の使用傾向と教育への提言-学習者コーパスと母語話者コーパスの比較を通して2010

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      外国語学部(紀要)

      Volume: 第3号 Pages: 1-16

    • NAID

      120005684464

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Journal Article] 接尾辞「的」の使用と日本語教育への示唆-日本人大学生と日本語学習者の調査に基づいて-2010

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      外国語学部紀要 2号

      Pages: 1-12

    • NAID

      120005851773

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Journal Article] 韓国人学習者の日本語作文に見る「的」付き形容動詞の使用傾向と教育への提言-学習者コーパスと母語話者コーパスの比較を通して2010

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      外国語学部紀要、関西大学外国語学部

      Volume: 第3号 Pages: 1-16

    • NAID

      120005684464

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Journal Article] 複合環境における第二言語不安2008

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      外国語教育研究 第16号

      Pages: 13-25

    • NAID

      110007152862

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Journal Article] 日本人大学生のEFL学習者コーパスに見られるMAKEの使用2007

    • Author(s)
      望月 通子
    • Journal Title

      関西大学外国語教育研究 第14号

      Pages: 31-46

    • NAID

      110007152846

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Journal Article] 日本人大学生のEFL学習者コーパスに見られMAKEの使用2007

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      関西大学外国語研究 第14号

      Pages: 31-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Journal Article] 日本語作文における学習者によるコレクションの研究形勢-日本語学習者はどこまで修正できるか : 習熟度・学習ストラテジー・モティベーションの観点から-2006

    • Author(s)
      望月通子, 本田勝久, 佐久正秀
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育 第10巻

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520365
  • [Journal Article] 英語教育におけるVocabulary Learningの理論的・実証的研究-Vocabulary Learningから見た英語教育の課題-2006

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要 CELES Bulletin 第35号

      Pages: 253-258

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520365
  • [Journal Article] 日本語作文における学習者によるコレクションの研究-日本語学習者はどこまで修正できるか : 習熟度・学習ストラテジー・モティベーションの観点から-2006

    • Author(s)
      望月通子, 本田勝久, 佐久正秀
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教師会『ヨーロッパ日本語教育』 第10号

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520365
  • [Journal Article] シャドーイング法の日本語教育への応用を探る-学習者の日本語力とシャドーイングの効果に対する学習者評価との関連性を中心に-2006

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      関西大学視聴覚教育 第29号

      Pages: 37-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520365
  • [Journal Article] 日本語作文における学習者によるコレクションの研究 -日本語学習者はどこまで修正できるか:習熟度・学習ストラテジー・モティベーションの観点から-2006

    • Author(s)
      望月通子, 本田勝久, 佐久正秀
    • Journal Title

      2005年ヨーロッパ日本語教育シンポジウム『報告書』 (印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520365
  • [Journal Article] A Study of Peer Correction in Japanese Composition by JSL Learners-To what extent are corrections made ? From the viewpoints of proficiency, learning strategies, and motivation-.2006

    • Author(s)
      Mochizuki, M., Honda, K., Sakyu, M
    • Journal Title

      Association of Japanese Language Teachers in Europe, JAPANESE LANGUAGE EDUCATION IN EUROPE 10, 122-127

      Pages: 226-226

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520365
  • [Journal Article] 教師の専門能力開発をめぐる研究2005

    • Author(s)
      望月通子
    • Journal Title

      外国語教育研究(関西大学) 第6号

      Pages: 51-63

    • NAID

      110004627687

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520365
  • [Presentation] 国際日本語学習者コーパスの構築2012

    • Author(s)
      望月通子・阪上辰也
    • Organizer
      2012年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Presentation] 日本語学習者と母語話者の「的」の使用の研究-コーパスを利用して2010

    • Author(s)
      望月通子
    • Organizer
      2010世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      国立政治大学、台北市(登録済み)
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Presentation] 日本語学習者と母語話者の「~的」の使用の研究-コーパスを利用して2010

    • Author(s)
      望月通子
    • Organizer
      2010世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾国立政治大学(台北市)
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520543
  • [Presentation] 日本人学習者・母語話者・外国人学習者のライティングにおけるMAKEの使用の研究2007

    • Author(s)
      望月通子, 佐久正秀
    • Organizer
      第37回中部地区英語教育学会三重大会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2007-06-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • [Presentation] 日本人学習者,母語話者,外国人学習者のライティングにおけるMAKEの使用の研究2007

    • Author(s)
      望月 通子・佐久 正秀
    • Organizer
      第37回中部地区英語教育学会三重大会
    • Place of Presentation
      三重大学教育学部
    • Year and Date
      2007-06-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520529
  • 1.  FUNAKI Michio (00022210)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  SAKU Masahide (30390131)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 3.  SAKAUE Tatsuya (60512621)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  HAGINO Rika
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  RO Enen
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  HONDA Katsuhisa (60362745)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 7.  本田 勝久 (50362744)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  OHNO Chizuru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 9.  FURUTA Tomoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  SHOH Ka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  HASHIMOTO Naoi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  MINAKATA Rieko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  TANAKA Yuichiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  TANAKA Mai
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  USHIO Keiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  TANAKA Mayuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  AKKUS Derya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  AHN Jungmin
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi