• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kudo Yoshifumi  工藤 与志文

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KUDO Yoshifumi  工藤 与志文

KUDO Yosihumi  工藤 与志文

Less
Researcher Number 20231293
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東北大学, 教育学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2025: 東北大学, 教育学研究科, 教授
2013 – 2015: 東北大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2011: 東北大学, 大学院・教育学研究科, 教授
2009 – 2010: Tohoku University, 大学院・教育学研究科, 准教授
2007 – 2008: 札幌学院大学, 人文学部, 教授 … More
2004 – 2005: 札幌学院大学, 人文学部, 教授
2002 – 2003: 札幌学院大学, 人文学部, 助教授
1993 – 1995: 東北大学, 教育学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related / 教育・社会系心理学 / Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related / Humanities and Social Sciences
Keywords
Principal Investigator
ルール学習 / 知識操作 / アブダクション / 探究学習 / 発展的学習 / 誘導法 / 知識教授 / 知識の機能 / 学校教育 / 知識の転移 … More / 科学的知識 / 課題解決 / 知識の適用 / 既有知識 / 既知性効果 / 知識構成水準 / 深化機能 / 予測機能 / 要約機能 / ルールの機能 / 教授学習過程 / 教育系心理学 / 理科 / 教材理解 / 授業研究 / 教材解釈 / 教授者 / 授業者要因 / 授業の心理学 / ルール表象の抽象性 / 事例の具体性 / ルール表象の抽象生 / 妨害効果 / 仮説的判断 / 直観的判断 / 推論 / 知識の一般化 / 具体的情報 / 教育心理学 / 対称性バイアス / 知識の活用 / 道徳的誤読 / 逆向き推論 / 発見的推論 / 操作的思考 / 科学教育 / 思考 … More
Except Principal Investigator
教科学習 / ルール学習 / 知識の構造化 / 知識操作 / 問題解決 / 教科教育 / ルール適用 / 知識の適用 / 科学教育 / 誤概念 / ル・バー / 植物概念 / 社会認識 / 全ゲノム解析 / ゲノム解析研究 / 研究説明補助資材 / ICT / 全ゲノム解析研究 / ゲノムコホート研究 / インフォームド・アセント / 教授方略 / 展開図 / 変数間の関係 / ルールと事例の関係 / ルール表象 / 教材開発 / 要素間の関連 / 標的ルールと対比ルール / ルールと事例の構造 / 公式の適用 / 算数・数学 / 教授・学習 / 教授学習過程 / 外挿 / 数直線 / 一般・個別の知識 / ルールの適用 / concept of substance / cubage / the law of conservation of mass / dissolution / burning / relating several Learning units / Learning units / science / 化学概念 / 水溶液 / 物質概念 / 溶解 / 体積 / 質量保存則 / 燃焼 / 関連づけ / 単元 / 理科 / science education / preservation / concept bug / ru-bar / lay theory / misconception / 保存過大 / 保存課題 / 概念バグ / 素朴概念 / computer / teachinf materials / network system / 教材情報システム / コンピュータ・ネットワーク / 電子掲示板 / ネットワーク / 情報 / コンピュータ / 教材 / ネットワークシステム / 授業研究 / 教育心理学 / 法則性 / 単純化 / 単元理解 / 小学校理科 / ものづくり / 教授法 / 素朴理論 / 誤ルール / 学習過程 / 教育系心理学 / 課題解決 / 帰納 / 面積判断 / 学力格差 / 小学校高学年 / 相互関連づけ / 教授プラン / 縦断的研究 / 理科授業 / 学力形成 Less
  • Research Projects

    (16 results)
  • Research Products

    (54 results)
  • Co-Researchers

    (21 People)
  •  ルールベーストアプローチによる発展的学習に関する教育心理学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      工藤 与志文
    • Project Period (FY)
      2025 – 2029
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Knowledge Operation as a Teaching Strategy to Promote Knowledge Structuring in Social Studies

    • Principal Investigator
      進藤 聡彦
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  学校教育で獲得された科学的知識の転移およびその抑制・促進要因に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      工藤 与志文
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  ゲノムコホート研究でのインフォームド・アセント用ICT資材開発と評価に関する研究

    • Principal Investigator
      小林 朋子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  The effect of structuring rules and operational knowledge on the promotion of subject learning and its application to teaching materials

    • Principal Investigator
      Shindo Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  The functions of learners' knowledge operation in the class and the promotion conditionsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kudo Yoshifumi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Educational psychology study on instruction strategy to promote knowledge systematization

    • Principal Investigator
      SHINDO TOSHIHIKO
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The Open University of Japan
      University of Yamanashi
  •  Concrete information as promoting or interfering factor in the generalization of knowledgePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kudo Yoshifumi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  "Knowledge Operation" to Enable Flexible Rule Use in Subject Learning

    • Principal Investigator
      SHINDO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  A psychological study of activation and suppression of operational thinkingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KUDO Yoshifumi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Conditions of "Monozukuri" Activities for Encouraging Children to understand learning units in Elementary School Science

    • Principal Investigator
      SHIRAI Hideaki
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku Fukushi University
  •  Tendency and provision against inconsistent problem solving of university student

    • Principal Investigator
      ARAI Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Sendai University
  •  Grasping the Expansionary Situation of the Gap in Schoolchildren's Scholastic Ability and Development of Teaching Method for Resolving its Expansion.

    • Principal Investigator
      SHIRAI Hideaki
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku Fukushi University
  •  授業による理科学力形成とその変化に関する縦断的研究-小学校理科における単元進行に伴う学力格差拡大の是正をめざして-

    • Principal Investigator
      UNO Shinobu
    • Project Period (FY)
      2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  An investigation of misconception or naive theory within college students and molding process

    • Principal Investigator
      ARAI Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Sendai College
  •  RESEARCH IN COMPUTER NETWORK SYSTEM AS A SYSTEM FOR DEVELOPING TEACHING MATERIALS

    • Principal Investigator
      HOSOYA Jun
    • Project Period (FY)
      1993 – 1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Developmental Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      TOHOKU UNIVERSITY

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 思考力を育む「知識操作」の心理学2022

    • Author(s)
      工藤与志文,進藤聡彦,麻柄啓一
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Journal Article] Teaching the Predictive Function of Scientific Rules: Factors Relating to the Familiarity Effect in Knowledge Application2023

    • Author(s)
      Kudo Yoshifumi、Sato Seiko、Shindo Toshihiko
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Issue: 1 Pages: 38-50

    • DOI

      10.5926/jjep.71.38

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2023-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020, KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Journal Article] 教授学習心理学研究の対象と方法2022

    • Author(s)
      渡邉大輔, 宇野 忍, 工藤与志文, 進藤聡彦
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 18 Pages: 27-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Journal Article] ルールによる課題解決はなぜ困難なのか-「誘導法」によるルール学習研究ー2021

    • Author(s)
      工藤与志文,佐藤誠子,進藤聡彦
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 17

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Journal Article] The effect of knowlege systematization on learning scientific rules: A case study using a qualitative approach2019

    • Author(s)
      Kudo, Y., Sato, S., Nishibayashi, K., & Shindo, T.
    • Journal Title

      Annual Bulletin, Graduate School of Education, Tohoku University

      Volume: 5 Pages: 29-41

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Journal Article] 理科授業における操作可能なルールの教示が科学法則の初歩的な理解に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      佐藤誠子・蛯名正司・工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 14 Pages: 42-56

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04287
  • [Journal Article] 理科授業におけるルール学習の促進・抑制要因に関する検討2017

    • Author(s)
      佐藤誠子・蛯名正司・工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04287
  • [Journal Article] 理科授業におけるルール学習の促進2017

    • Author(s)
      蛯名正司・佐藤誠子・工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 13 Pages: 1-20

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04287
  • [Journal Article] The Effectt of Knowledge Structuring on the Application of Rules2017

    • Author(s)
      Sato, S., Nishibayashi, K., Shindo, T., & Kudo, Y.
    • Journal Title

      European Psychology Learning & Teaching 2017

      Volume: 2017年度版 Pages: 137-139

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Journal Article] Can Psychology Address the Key Questions in the Study of Teaching and Learning the Contents of a Particular Subject Matter?2017

    • Author(s)
      西林克彦・宮崎清孝・工藤与志文
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 56 Issue: 0 Pages: 202-213

    • DOI

      10.5926/arepj.56.202

    • NAID

      130006106504

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2017-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04287, KAKENHI-PROJECT-15K04458
  • [Journal Article] 「塩は水にとけない」-理科実験における「観察の理論負荷性」-2016

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 12 Pages: 10-20

    • NAID

      130007490680

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04287
  • [Journal Article] ルールの適用を阻害する学習者の思考過程の検討2015

    • Author(s)
      佐藤誠子・工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 11 Pages: 54-65

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380868
  • [Journal Article] 理科学習における「発見的推論」に対する教員志望学生の評価について2011

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 59集 Pages: 23-37

    • NAID

      40018971090

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Journal Article] ルールの関係構造が操作的思考と発見的推論に及ぼす影響-カテゴリールールと属性ルールを比較して-2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      東北大学教育学部研究年報 第58巻(印刷中)

    • NAID

      120002444000

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Journal Article] ルール学習と操作的思考-概観と展望-2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究 第6巻(印刷中)

    • NAID

      110009479517

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Journal Article] ルール学習と操作的思考-概観と展望-2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 6巻 Pages: 29-41

    • NAID

      110009479517

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Journal Article] ルールの関係構造が操作的思考と発見的推論に及ぼす影響2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 58集 Pages: 65-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] 既有知識の問題解決への適用実態と適用促進方略2023

    • Author(s)
      進藤聡彦・工藤与志文・佐藤誠子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第19回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02867
  • [Presentation] ルールの2つの機能の理解2022

    • Author(s)
      進藤聡彦・工藤与志文・佐藤誠子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第18回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020
  • [Presentation] ルール適用においてカテゴリー情報はなぜ無視されるのか2022

    • Author(s)
      工藤与志文・佐藤誠子・進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020
  • [Presentation] ルールの2つの機能の理解2022

    • Author(s)
      進藤聡彦, 工藤与志文, 佐藤誠子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第18回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 小児科医と小学校教諭で開発した、ヒト遺伝学教育に基づく「健康と命の大切さを育む」教材2022

    • Author(s)
      小林朋子、多田博茂、工藤良幸
    • Organizer
      第125回日本小児科学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21501
  • [Presentation] ルール適用においてカテゴリー情報はなぜ無視されるのか2022

    • Author(s)
      工藤与志文, 佐藤誠子, 進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] ルールの予測機能の教授が課題解決に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      佐藤誠子,工藤与志文,進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第17回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] ルールの予測機能の教授が課題解決に及ぼす効果―金属ルールの学習を例に―2021

    • Author(s)
      佐藤誠子・工藤与志文・進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第17回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020
  • [Presentation] 課題解決における既有知識の使用に及ぼす大学教育の影響2020

    • Author(s)
      工藤与志文,進藤聡彦,佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 誘導法によるルール学習研究(1)2020

    • Author(s)
      佐藤誠子,工藤与志文,進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第16回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 誘導法によるルール学習研究(2)2020

    • Author(s)
      工藤与志文,佐藤誠子,進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第16回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 直感に反する仮説的判断の強制導入が自己完結的推論に及ぼす効果2018

    • Author(s)
      工藤与志文・佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Presentation] 授業にかかわる3つの「論理」について2018

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第14回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04287
  • [Presentation] 科学的ルールの学習に及ぼす知識システム化の効果2018

    • Author(s)
      佐藤誠子, 西林克彦, 進藤聡彦, 工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第14回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Presentation] 小学校算数「割合」の授業に関する実践研究2017

    • Author(s)
      蛯名正司・佐藤誠子・工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04287
  • [Presentation] The Effectt of Knowledge Structuring on the Application of Rules2017

    • Author(s)
      Sato, S., Nishibayashi, K., Shindo, T., & Kudo, Y.
    • Organizer
      European Psychology Learning & Teaching Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Presentation] 小3理科授業「物の重さをくらべよう」に関する実践研究2016

    • Author(s)
      佐藤誠子・蛯名正司・工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04287
  • [Presentation] 概念モデルにおける具体的情報の学習妨害効果2014

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380868
  • [Presentation] ルールの適用を阻害する学習者要因の検討―“ルールだけで考えること”の難しさについて―2014

    • Author(s)
      佐藤誠子・工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      仙台白百合女子大学
    • Year and Date
      2014-07-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380868
  • [Presentation] ルール学習における「操作」の問題2012

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      自主シンポジウム「ルール学習と操作的思考」
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] ルール学習における「操作」の問題2011

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      シンポジウム「ルール学習と操作的思考-これまでの成果と今後の展望-」
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] 道徳的誤読の生起と論理操作水準との関連2011

    • Author(s)
      舛田弘子・工藤与志文
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] 事例提示における推論方向の違いがルール学習に及ぼす効果-「例外への懸念」との関連を中心に-2011

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第7回年会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] 事例提示における推論方向の違いがルール学習に及ぼす効果-「例外への懸念」との関連を中心に-2011

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] 道徳的誤読の生起と論理操作水準との関連2011

    • Author(s)
      舛田弘子・工藤与志文
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] 理科授業における教師の認識と子どもの認識のずれについて-小5「電流が生み出す力」における事例から学ぶ-2011

    • Author(s)
      小石川秀一(東北福祉大学), 工藤与志文(東北大学)
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第7回年会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸サテライト
    • Year and Date
      2011-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 操作的思考と発見的推論の関係について2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] 「発見的推論」に関する大学生の評価について2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Year and Date
      2010-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] 「発見的推論」に関する大学生の評価について2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2010-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] 操作的思考と発見的推論の関連について-ルール学習における命題の操作に注目して-2010

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] 概念的知識の転移可能性に及ぼす「操作事例」提示の効果-「物質の密度」概念の場合-2009

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-06-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] 概念的知識の転移可能性に及ぼす「操作事例」提示の効果2009

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第5回年会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-06-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530695
  • [Presentation] カテゴリー的ルールの操作可能性に及ぼす連合的ルール教示の効果2008

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      第7回思考過程研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Presentation] カテゴリー的ルールの操作可能性に及ぼす連合的ルール教示の効果2008

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Presentation] カテゴリー的ルールの操作可能性に及ぼす連合的ルール教示の効果2008

    • Author(s)
      工藤与志文
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Presentation] ル・バーはいかにしてルールの学習を妨害するのか-直観に反する仮説的判断の困難さについて-

    • Author(s)
      工藤与志文・佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380868
  • [Presentation] 概念モデルにおける具体的情報の学習妨害効果

    • Author(s)
      工藤 与志文
    • Organizer
      教授学習過程研究会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380868
  • 1.  UNO Shinobu (30004120)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SHIRAI Hideaki (50281291)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SHINDO Toshihiko (30211296)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 4.  ARAI Tatsuya (60254819)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  佐藤 誠子 (20633655)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 6.  MASUDA Hiroko (40289731)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SAITO Yutaka (90215567)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SATO Jun (60265056)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  西林 克彦 (70012581)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 10.  SATO Koji (50215787)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  KOISHIKAWA Syuuichi (70458199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  HOSOYA Jun (50004106)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  ARAI Tatuya (91845206)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  KATAOKA Akira (90125592)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  KIKUTI Takekatu (90004085)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  MAGARA Keiichi (40134340)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  小松 教之 (40027694)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  寺田 晃 (70030567)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  小林 朋子 (50436119)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  石山 ゐづ美 (70541704)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  浅井 篤 (80283612)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi