• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TAKAI Naomi  高井 直美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

高井 直美  タカイ ナオミ

Less
Researcher Number 20268501
Affiliation (Current) 2025: 京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 教授
2008 – 2010: Kyoto Notre Dame University, 心理学部, 教授
2001 – 2002: 京都ノートルダム女子大学, 人間文化学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
教育・社会系心理学
Keywords
Principal Investigator
幼児期 / 小学生の学習適応 / 幼児期の発達支援 / 保護者アンケート調査 / 児童見取り調査 / 学力の基盤形成 / 遊びプログラム / 保育園 / アンケート調査 / 親子の関わり … More / 発達支援 / 図書館 / 長期的効果 / アンケート / 親子 / 絵本の意義 / 発達的変化 / 学習の基盤 / 子育て支援 / 絵本の読み聞かせ / 数遊び / 言葉遊び / だまし箱課題 / 不意移動課題 / ふりの生成 / 誤信念 / シミュレーション機能 / 空想の存在 / ふりの産出 / 了解問題 / 語彙検査 / ふり遊び / 言語発達 / 心の理論 … More
Except Principal Investigator
Development / Middle childhood / Modeling effect / Transmission of parental values / Understanding of guilt and shame / Moral and conventional transgression / Self-improvement / Correspondence bias / 価値継承 / shame / guilt / 気持ち / 逸脱行動 / 男女差 / 自律的価値形成 / 非社会的行動 / 向社会的行動 / 対応バイアス / 発達 / 児童期 / モデリング / 親の価値継承 / 道徳と慣習 / 罪悪感と恥の理解 / 反省 / 対応アドバイス Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (12 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  Early childhood environment related to learning adaptation of elementary school students and its support effects.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKAI Naomi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Relating pretend play, theory of mind, and language in early childhoodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKAI Naomi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Children's Cognition of Deviant Behavior, Prosocail behavior and Transmission of Parental Values

    • Principal Investigator
      MURASE Toshiki
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Shimane University

All 2023 2022 2021 2011 2009

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 家庭における絵本の読み聞かせへの幼児の反応―1歳から5歳の発達的変化―2023

    • Author(s)
      高井直美・薦田未央・伊藤一美・塘利枝子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 91-104

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Journal Article] Effects of Introducing the Picture Book Reading Program in Young Children’s Homes2022

    • Author(s)
      高井直美・薦田未央・伊藤一美・塘利枝子
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 60 Issue: 3 Pages: 11-22

    • DOI

      10.20617/reccej.60.3_11

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Presentation] 幼児の家庭における絵本との関わり(3)4~5歳児における絵本読みの状況と幼児の反応2023

    • Author(s)
      伊藤一美・高井直美・薦田未央・塘利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Presentation] 幼児の家庭における絵本との関わり(2)1~3歳児における絵本への反応の発達的変化2023

    • Author(s)
      薦田未央・高井直美・伊藤一美・塘利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Presentation] 幼児の家庭における絵本との関わり(1)絵本読みの状況と幼児の反応との関連2023

    • Author(s)
      高井直美・薦田未央・伊藤一美・塘利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Presentation] 就学前児の保育における「遊びプログラム」の検討(1)数カードによる数選び2021

    • Author(s)
      薦田未央・高井直美・伊藤一美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Presentation] 就学前児の保育における「遊びプログラム」の検討(2)アナログ時計を用いたプログラム導入の試み2021

    • Author(s)
      伊藤一美・高井直美・薦田未央
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Presentation] 就学前児の保育における「遊びプログラム」の検討(3)「しりとり(言葉集めを含む)」「なぞなぞ」による言葉遊びの試み2021

    • Author(s)
      高井直美・薦田未央・伊藤一美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Presentation] 心の理論の発達とふりの生成および言語発達との関連2011

    • Author(s)
      高井直美
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学小金井キャンパス
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530612
  • [Presentation] 心の理論の発達とふりの生成および言語発達との関連2011

    • Author(s)
      高井直美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学小金井キャンパス
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530612
  • [Presentation] 幼児期におけるふり遊びと他者の心の理論および言語発達との関連(1)2009

    • Author(s)
      高井直美
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学目白キャンパス
    • Year and Date
      2009-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530612
  • [Presentation] 幼児期におけるふり遊びと他者の心の理論および言語発達との関係(1)2009

    • Author(s)
      高井直美
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学目白キャンパス
    • Year and Date
      2009-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530612
  • 1.  MURASE Toshiki (70210036)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  TAKAI Hiromi (80290427)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  塘 利枝子 (00300335)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  伊藤 一美 (30329974)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  薦田 未央 (40411102)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi