• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Shinchi Tatsuro  新地 辰朗

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SHINCHI Tatsuro  新地 辰朗

SHINCHI Tatsurou  新地 辰朗

Less
Researcher Number 20284820
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 宮崎大学, 教育学部, 教授
2025: 宮崎大学, , 理事・副学長
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 宮崎大学, 理事・副学長
2020: 宮崎大学, 事務局, 理事・副学長
2018 – 2020: 宮崎大学, 理事・副学長
2017: 宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授
2011: 宮崎大学, 教育学研究科(研究院), 教授 … More
2010: 宮崎大学, 大学院・教育学研究科, 教授
2008: University of Miyazaki, 大学院・教育学研究科, 教授
2008: University of Miyazaki, 教育学研究科, 教授
2007: University of Miyazaki, 教育文化学部, 教授
2004: University of Miyazaki, Professor, 教育文化学部, 教授
2003: 宮崎大学, 教育文化学部, 助教授
1999: FACULTY OF EDUCATION AND CULTURE, MIYAZAKI UNIVERSITY, ASSOCIATE PROFESSOR, 教育文化学部, 助教授
1997 – 1998: 宮崎大学, 教育学部, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational technology / Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Except Principal Investigator
教育・社会系心理学
Keywords
Principal Investigator
e-Learning / 共感力・対話力・発信力 / フローチャート / 理科 / 技術家庭科 / プログラミング / ICT活用デザイン力 / 教師の専門的力量 / プログラミング的思考 / プログラミング体験 … More / 教員研修 / プログラミング教育 / 授業デザイン / 教師教育 / 情報活用能力 / learning programs / remote sensing / environment education / information education / collaborative learning / information communication technology / 学習履歴 / 学習支援システム / Collaborative Mapping System / 画像処理 / Remote Sensing / 情報・環境教育カリキュラム / 協働型学習 / 学習カリキュラム / リモートセンシング / 環境教育 / 情報教育 / 協働学習 / 高度情報通信網 / 概念地図法 / 思考活動 / 発表記録 / 提示位置 / タブレットPC / デジタル読解力 / タブレット PC / 概念地図 / 思考プロセス / ICT / 教育の情報化 / 教育経営 / 教育CIO … More
Except Principal Investigator
HIGH SCHOOL / JUNIOR HIGH SCHOOL / ELEMENTARY SCHOOL / MENTAL HEALTH / PSYCOLOGICAL STRESS / BULLYING / ソーシャルサポート / ストレス / 中学生 / 学校不適応 / 実践活動 / いじめ防止 / いじめ防止プログラム / 高等学校 / 中学校 / 小学校 / 盗難 / いじめ防止とプログラム / 精神的健康 / 心理的ストレス / いじめ Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (38 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  情報メディア活用により認知機能を駆動させる自己調整学習サイクルモデルの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      新地 辰朗
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  Investigation of Process of Teacher's Learning Instructional Designing Skills to Improve Information LiteracyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Shinchi Tatsuro
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  Improvement of teaching and learning with systems setting out tosupport the effective use of thought processPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHINCHI Tatsuro
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  School Management led by Educational CIO with integrated and well-planned use of ICTPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHINCHI Tatsuro
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  Development of Information-Environment Education Programs in Collaborative-type Learning Space on Highly Advanced Information Communication NetworksPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHINCHI Tatsuro
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  THE DEVELOPMENT OF BULLING AND SCHOOL MALADAPTION PREVENTION PROGRAM IN ELEMENTARY SCHOOL, JUNIOR HIGH SCHOOL, AND HIGH SCHOOL. STUDY FOR DEVELOPMENT THE PROGRAM OF PREVENTING BULLING AND MALADAPTIVE BEHAVIOR IN ELENTARY SCHOOL, JUNIOR HIGH SCHOOL AND HIG

    • Principal Investigator
      TAKAYAMA Iwo
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      University of Miyazaki

All 2021 2020 2019 2018 2017 2013 2012 2011 2009 2008 2004 2003

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] プログラミング教育における対面研修とマイクロラーニングを融合した教員研修の開発と効果の検証2021

    • Author(s)
      小林博典,新地辰朗
    • Journal Title

      臨床科学教育学会誌

      Volume: 20 Pages: 61-68

    • NAID

      40022551427

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育研修における教師の自信と行動の変容2020

    • Author(s)
      安影亜紀,新地辰朗
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 28 Pages: 19-29

    • NAID

      120007120363

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Journal Article] Effectiveness of programming experience in primary school science class2020

    • Author(s)
      中山 迅、小牧 啓介、野添 生、安影 亜紀、徳永 悟、新地 辰朗
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 69-72

    • DOI

      10.15077/jjet.S43041

    • NAID

      130007814600

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138, KAKENHI-PROJECT-17H00821, KAKENHI-PROJECT-16H03063
  • [Journal Article] The Types of Computational Thinking by MESH block layout analysis2020

    • Author(s)
      安影 亜紀, 長友 晃一, 新地 辰朗
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 6 Pages: 47-50

    • DOI

      10.14935/jsser.34.6_47

    • NAID

      130007810438

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-03-21
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Journal Article] プログラミング教育の推進におけるマイクロラーニングを活用した教員研修支援の開発2020

    • Author(s)
      小林博典,新地辰朗,樋口修資
    • Journal Title

      日本教育工学会全国大会講演論文集

      Volume: 100 Pages: 199-200

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Journal Article] 小学校算数・理科におけるプログラミング教育実践に向けた教師の変容に関する事例的研究2019

    • Author(s)
      安影亜紀,新地辰朗
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(3) Pages: 39-42

    • NAID

      130007610997

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Journal Article] Practice of programming education in elementary school science learning to consider countermeasures for a natural disaster2019

    • Author(s)
      安影 亜紀, 新地 辰朗
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 3 Pages: 151-154

    • DOI

      10.14935/jsser.34.3_151

    • NAID

      130007769085

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2019-12-21
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Journal Article] 機械学習を体験する中学校技術・家庭科における情報科学実験についての考察2019

    • Author(s)
      武田大典,新地辰朗,臼井昇太
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 19-2 Pages: 39-44

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Journal Article] プログラミング体験を組み込んだ小学校理科授業の事例的研究 -第4学年「電気のはたらき」および第3学年「電気で明かりをつけよう」単元の実践を通して-2019

    • Author(s)
      小牧啓介,中山迅,野添生,安影亜紀,徳永悟,新地辰朗
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: 19-1 Pages: 549-556

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Journal Article] 発展学習としての小学校算数におけるプログラミング教育の導入と授業モデルの構築2019

    • Author(s)
      中西英,添田佳伸,木根主税,東迫健一,後藤洋司,中別府靖,山本由紀,新地辰朗
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 19-2 Pages: 9-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Journal Article] 中学校技術科「D情報の技術」における新技術としての 人工知能を学ぶ学習モデル開発2018

    • Author(s)
      武田大典,新地辰朗
    • Journal Title

      第44回 全日本教育工学研究協議会

      Volume: -

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Journal Article] フローチャート分析から考察する走行型ロボットを用いた小学校プログラミング教育2017

    • Author(s)
      新地辰朗,安藤孝治
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 32 Pages: 27-30

    • NAID

      130007387522

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Journal Article] デジタル読解力を育てる指導法の検討2013

    • Author(s)
      木下浩利, 渡木秀明, 新地辰朗
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 21 Pages: 23-33

    • NAID

      110009556901

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22650207
  • [Journal Article] "D情報に関する技術"に係る学習改善に向けた中学生の情報通信概念の評価2011

    • Author(s)
      河野哲志, 新地辰朗
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 53 Pages: 25-32

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22650207
  • [Journal Article] "D 情報に関する技術"に係る学習改善に向けた中学生の情報通信概念の評価2011

    • Author(s)
      河野哲志,新地辰朗
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 53巻 Pages: 25-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22650207
  • [Journal Article] 学校CIOの機能検討のためのICT活用リーダーシップ調査(2)2009

    • Author(s)
      波多野和彦, 山路進, 新地辰朗, 坂元昂
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集 1

      Pages: 57-60

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500808
  • [Journal Article] 学校CIOの機能検討のためのICT活用リーダーシップ調査2008

    • Author(s)
      新地辰朗, 坂元昂, 波多野和彦, 下田昌嗣
    • Journal Title

      日本教育工学会第24回全国大会講演論文集

      Pages: 335-336

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500808
  • [Journal Article] Environmental Education through Computer Analyses of Remote Sensing Satellite Images2004

    • Author(s)
      T.Shinchi
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Computers in Education 2004

      Pages: 1377-1381

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300281
  • [Journal Article] Environmental Education through Computer Analyses of Remote Sensing Satellite Images2004

    • Author(s)
      T.Shinchi, G.Takeuchi
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Computers in Education 2004

      Pages: 1377-1981

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300281
  • [Journal Article] Environmental Education through Computer Analyses of Remote Sensing Satellite Images2004

    • Author(s)
      Tatsuro Shinchi
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Computers in Education 2004

      Pages: 1377-1381

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300281
  • [Journal Article] Distance Learning at Gokase Secondary School with ICT and Remote Sensing Satellite Images2003

    • Author(s)
      T.Shinchi
    • Journal Title

      Proceedings of 10th International Education and Resource Network Annual Conference

      Pages: 234-235

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300281
  • [Journal Article] 学校教育におけるフィールド学習を支援する協働マッピングシステムの開発2003

    • Author(s)
      中國真教, 新地辰朗, 田伏正佳
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告 DSM-31

      Pages: 49-54

    • NAID

      110004029372

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300281
  • [Journal Article] Distance Learning at Gokase Secondary School with ICT and Remote Sensing Satellite Images2003

    • Author(s)
      T.Shinchi et al.
    • Journal Title

      Proceedings of 10th International Education and Resource Network Annual Conference

      Pages: 234-235

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300281
  • [Journal Article] Distance Learning at Gokase Secondary School with ICT and Remote Sensing Satellite Images2003

    • Author(s)
      Tatsuro Shinchi
    • Journal Title

      Proceedings of 10th International Education and Resource Network Annual Conference

      Pages: 234-235

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300281
  • [Presentation] MESHブロック配置分析によるプログラミング的思考の類型化2020

    • Author(s)
      安影 亜紀, 長友 晃一, 新地 辰朗
    • Organizer
      2019年度 第6回日本科学教育学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Presentation] プログラミング教育の推進におけるマイクロラーニングを活用した教員研修支援の開発2020

    • Author(s)
      小林博典,新地辰朗,樋口修資
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年 春季全国大会(第36回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Presentation] 小学校算数・理科におけるプログラミング教育実践に向けた教師の変容に関する事例的研究2019

    • Author(s)
      安影亜紀,新地辰朗
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Presentation] 機械学習を体験する中学校技術・家庭科における情報科学実験についての考察2019

    • Author(s)
      武田大典,新地辰朗,臼井昇太
    • Organizer
      日本教育工学会研究会(教育の情報化と授業研究)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Presentation] 発展学習としての小学校算数におけるプログラミング教育の導入と授業モデルの構築2019

    • Author(s)
      中西英,添田佳伸,木根主税,東迫健一,後藤洋司,中別府靖,山本由紀,新地辰朗
    • Organizer
      日本教育工学会研究会(教育の情報化と授業研究)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Presentation] 自然災害の対策を考える小学校理科学習におけるプログラミング教育の実践(1) ―第5学年「流れる水のはたらき」の授業構想分析―2019

    • Author(s)
      安影 亜紀, 新地 辰朗
    • Organizer
      2019年度 第3回日本科学教育学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Presentation] プログラミング体験を組み込んだ小学校理科授業の事例的研究 -第4学年「電気のはたらき」および第3学年「電気で明かりをつけよう」単元の実践を通して-2019

    • Author(s)
      小牧啓介,中山迅,野添生,安影亜紀,徳永悟,新地辰朗
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Presentation] 中学校技術科「D情報の技術」における新技術としての 人工知能を学ぶ学習モデル開発2018

    • Author(s)
      武田大典,新地辰朗
    • Organizer
      第44回 全日本教育工学研究協議会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Presentation] フローチャート分析から考察する走行型ロボットを用いた小学校プログラミング教育2017

    • Author(s)
      新地辰朗,安藤孝治
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01138
  • [Presentation] 立方体の観察や構成などの活動を支援する教材ソフトの活用2012

    • Author(s)
      吉野達也, 新地辰朗, 木根主税, 添田佳伸
    • Organizer
      日本教育工学会,第28回全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22650207
  • [Presentation] 門田 直光,タブレット PC による描画及び発話の記録機能を活用した授業の検証2011

    • Author(s)
      新地辰朗, 宮下 裕一
    • Organizer
      日本教育工学会, 第27回全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22650207
  • [Presentation] 学校CIOの機能検討のためのICT活用リーダーシップ調査(2)2009

    • Author(s)
      波多野和彦, 山路進, 新地辰朗, 坂元昂
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2009-03-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500808
  • [Presentation] 学校CIOの機能検討のためのICT活用リーダーシップ調査(2)2009

    • Author(s)
      波多野和彦, 山路進, 新地辰朗, 坂元昂
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2009-03-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500808
  • [Presentation] 学校CIOの機能検討のためのICT活用リーダーシップ調査2008

    • Author(s)
      新地辰朗, 坂元昂, 波多野和彦, 下田昌嗣
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500808
  • 1.  SAKAMOTO Takashi (00016338)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  HATANO Kazuhiko (50198751)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  TAKAYAMA Iwo (60041307)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  OKAYASU Takahiro (40224084)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KOBAYASHI Tatsushi (90244186)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TANIMOTO Yoshihiko (80041052)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SETO Tomoya (40171350)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  TAKEUCHI Gen (20335714)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  NAKAKUNI Masanori (10347049)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  HARA Yoshihiko (70284825)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  KONDO Kimio (40249925)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi