• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YOSHIDA Yuri  吉田 ゆり

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 20290661
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: 長崎大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2014 – 2022: 長崎大学, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education / Basic Section 09060:Special needs education-related
Keywords
Principal Investigator
大学生 / 発達障害 / アセスメント / スクリーニング / 尺度 / 支援システム / 実行機能 / プランニング力 / 修業支援 / 学生サポーター … More / オンライン授業 / 就業支援 / 学生支援 / ADHD / 修業困難 / 原因帰属スタイル / 介入プログラム Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (24 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  ADHDのある大学生の原因帰属スタイルが修業に及ぼす影響と支援に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      吉田 ゆり
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  Development of an executive function support program and practice of comprehensive support for students with developmental disordersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Yuri
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  Construction and practice of a comprehensive assessment system for supporting developmental disorders university studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Yuri
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Nagasaki University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 特別の支援を必要とする多様な子どもの理解2020

    • Author(s)
      長崎大学子どもの心の医療・教育センター、吉田 ゆり、石川 衣紀、今村 明、岩永 竜一郎、浦川 心、鈴木 保巳、高橋 甲介、田中 悟郎、徳永 瑛子、友永 光幸、西村 大介
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831355
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] 発達障害学生への学生サポーター経験の意味とその課題 -支援資源としての有効性の検討-2021

    • Author(s)
      吉田ゆり・バーニック ピーター・ 小川さやか・ 田山淳・西郷達雄・鈴木保巳
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 7 Pages: 107-123

    • NAID

      120007019607

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] 新型コロナウイルスが及ぼす発達障害及びその傾向のある大学生への影響と対応2021

    • Author(s)
      小川さやか・吉田ゆり・Peter Bernick・木下裕久・古林正和・西野友哉
    • Journal Title

      大学のメンタルヘルス

      Volume: 4 Pages: 116-120

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] 発達障害学生への学生サポーター経験の意味とその課題-支援資源としての有効性の検討-2021

    • Author(s)
      吉田ゆり・ピーター バーニック・小川さやか・田山淳・西郷達雄・鈴木保巳
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 7 Pages: 107-124

    • NAID

      120007019607

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] 高校の通級指導教室の現状と課題―教員のインタビューを通して―2021

    • Author(s)
      岩永晋・吉田ゆり
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 20 Pages: 45-58

    • NAID

      120007147733

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] 小学校通常学級における居場所づくりに関する実践的研究2020

    • Author(s)
      藤澤真規子・吉田ゆり・内野成美
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 225-236

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] 発達障害の可能性のある児童の教科「道徳」における教育実践-内容の読み取りに焦点化した支援事例-2020

    • Author(s)
      吉田ゆり・友永光幸・高橋甲介・石川衣紀・鈴木保巳
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 101-112

    • NAID

      120006974765

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] ティーチャートレーニングをベースとしたワークショップによる保育士・幼稚園教諭の子どもの問題への対応に関する悩みなどの変化2020

    • Author(s)
      岩永竜一郎・徳永瑛子・吉田ゆり・田山淳・田中悟郎・今村明・調漸
    • Journal Title

      日本発達系作業療法学会誌

      Volume: 7 Pages: 10-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] 遠隔地の児童発達センター職員とSkypeを用いた勉強会の試み2019

    • Author(s)
      岩永竜一郎・徳永瑛子・吉田ゆり・田山淳・今村明・田中悟朗・調漸
    • Journal Title

      日本発達系作業療法学会

      Volume: 6巻 Pages: 34-39

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] 知的障害のある自閉スペクトラム症児に於けるストレス調整2019

    • Author(s)
      兼祥子・吉田ゆり・田山淳・鈴木保巳
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 18 Pages: 373-382

    • NAID

      40022129308

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] 多様性を尊重しあうコミュニケーションづくりに関する実践的研究 ―小学校における発達障害児を念頭においた障害理解教育実践―2019

    • Author(s)
      本多利衣・吉田ゆり・平田勝政・高橋甲介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 18 Pages: 363-372

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] Factors associated with preschool workers’ willingness to continue working2018

    • Author(s)
      Tayama Jun、Yoshida Yuri、Iwanaga Ryoichiro、Tokunaga Akiko、Tanaka Goro、Imamura Akira、Shimazu Akihito、Shirabe Susumu
    • Journal Title

      Medicine

      Volume: 97

    • DOI

      10.1097/md.0000000000013530

    • NAID

      120006987862

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942, KAKENHI-PROJECT-17K10276, KAKENHI-PROJECT-15H01832
  • [Journal Article] 発達障害学生支援における修学困難要因の分析2017

    • Author(s)
      吉田ゆり・田山淳・西郷達雄・鈴木保巳
    • Journal Title

      九州地区国立大学教育系・文系研究論文集

      Volume: 5(1)

    • NAID

      120006987339

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Journal Article] 発達障害学生支援のためのアセスメントシステムの検討-ニーズの把握と鑑別的見立てに着目して-2017

    • Author(s)
      吉田ゆり・田山淳・西郷達雄・鈴木保巳
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要 教育科学

      Volume: 81 Pages: 173-181

    • NAID

      40021418046

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381328
  • [Journal Article] 発達障害学生支援における修学困難要因の分析2017

    • Author(s)
      吉田ゆり・田山淳・西郷達雄・鈴木保巳
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要 教育科学

      Volume: 81 Pages: 183-190

    • NAID

      120006987339

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381328
  • [Presentation] 大学における発達障害学生の特性、困難と心理的支援2021

    • Author(s)
      吉田ゆり
    • Organizer
      第62回日本児童青年精神医学会総会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Presentation] 発達障害学生における学生ピアサポーターによる支援実践(自主シンポジウム)2021

    • Author(s)
      吉田ゆり
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Presentation] 発達障害学生への学生サポーターの経験の意味とその課題-修学に関する支援資源としての有効性の検討に向けて-2020

    • Author(s)
      吉田ゆり・鈴木保巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Presentation] ADHD学生の修学困難における原因帰属スタイル-抑うつ症状・修業困難と行動非統制感・運帰属の関連と支援への示唆-2019

    • Author(s)
      吉田ゆり・鈴木保巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Presentation] 発達障害の児童に対する教科指導の研究(1)2018

    • Author(s)
      友永光幸・田山淳・鈴木保巳・吉田ゆり・高橋甲介・石川衣紀
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Presentation] 発達障害の児童に対する教科指導の研究(2)2018

    • Author(s)
      吉田ゆり・高橋甲介・石川衣紀・友永光幸・田山淳・鈴木保巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04942
  • [Presentation] 発達障害学生支援のためのアセスメントシステムの検討-自閉症スペクトラム障害と学校生活への不適応感の関連を中心に-2016

    • Author(s)
      吉田ゆり・田山淳・鈴木保巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会  第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟 朱鷺メッセ(主催:新潟大学)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381328
  • [Presentation] 発達障害支援のためのアセスメントシステムの検討-社交不安障害と自閉症スペクトラム障害、困り感、GPAとの関連を中心に-2015

    • Author(s)
      吉田ゆり・田山淳・西郷達雄・鈴木保巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381328
  • [Presentation] 学習障害の高校生・大学生の教室におけるノートテイク支援の事例検討 -ノートテイク支援を契機とした自尊心の向上とクラスワイド支援への展開の可能性--

    • Author(s)
      吉田ゆり
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381328
  • 1.  田山 淳 (10468324)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 2.  西郷 達雄 (50622255)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  鈴木 保巳 (90315565)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 4.  田中 真理 (70274412)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  今村 明
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  島津 明人
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi