• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ebina Atsuko  蝦名 敦子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

蝦名 敦子  エビナ アツコ

EBINA Athuko  蝦名 敦子

蛯名 敦子  エビナ アツコ

EBINA Atsuko  蝦名 敦子

Less
Researcher Number 20302010
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 柴田学園大学短期大学部, その他部局等, 特任教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 柴田学園大学短期大学部, その他部局等, 特任教授
2004 – 2020: 弘前大学, 教育学部, 教授
2000 – 2001: 弘前大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / 教科教育
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
空間把握 / 造形活動 / 造形空間 / 造形遊び / 小学校 / 子供 / 自然素材 / 児童 / 幼児 / 環境 … More / 芸術諸学 / 教育学 / 空間把握(認知) / 子どもの造形活動 / イメージ / 視点 / 表現ジャンル / 子供の空間把握 / 子供の発達過程 / 場所の空間 / 展示空間 / 動き / ディープラーニング / 美的感性 / 子供の身体的発達 / 図画工作・美術科教育の教科性 / 小・中学校 / リアリティ / 触覚 / 身体感覚 / making things into teaching materials / Munakata Shiko / Jomon culture / Cultural properties / Developing art appreciation educational materials / Art appreciation education / Art education / 小学校高学年の鑑賞教育 / 中学校の鑑賞教育 / 地域の文化財 / 教材化 / 棟方志功 / 縄文文化 / 文化財 / 鑑賞教材開発 / 鑑賞教育 / 美術教育学 / the Golden Section / the Primordial Line theory / Shih-t'ao / "Hua-yu-lu" / scale / balance and harmony / Basic Art Education / Drawing / 幾何学 / 黄金比 / 一画論 / 石濤 / 『画語録』 / 尺度 / 均衡・調和 / 基礎造形教育 / デッサン / 地域 / アート空間 / 場所 / 材料 / アート空間把握 / 図工科学習モデル / 図画工作科 / 小学校の特性 / 学習モデル / 集団 / 学校行事 / 校外学習 / 図画工作 … More
Except Principal Investigator
指導課程 / nergetic individuals / ractical methodology for generating work charact$e / ther than the concrete and expository / esign and modeling activities that children will$o / 情操 / 題材編成法 / 知性的題材 / 非知性的題材 / 造形言語 / ワクワク感 / 非具象的非再現的形象 / 活力にあふれた人間 / 表現性の高い作品を生み出させるような実践的方法論 / 具体的説明的形象以外の形象 / 熱中し高揚(ワクワク)感を覚えるような造形活動 / things we want to communicate to each other / spiritual and ethical way of being / playful art study / subjective expression / practical research / theoretical research / intellectual education / school art education / 高学年児童 / ワークシート / 授業形態 / 方法論的考察 / 題材 / 伝え合いたいこと / 精神的倫理的なあり方 / 造形遊び / 主題表現 / 実践的研究 / 理論的研究 / 知性教育 / 図画工作科 / 地の伝統文化と学校教育 / だるまねぷた / 五所川原立佞武祭り / 特別活動領域 / 地域の伝統行事 / 地域との連携 / 教科外教育 / 御所川原立佞武祭り / 行事の教材化 / 弘前ねぷた祭り / 青森ねぶた祭り / 津軽のねぶた・ねぷた祭り / 行事のカリキュラム開発 / 地域の伝統文化と学校教育 / 地域と学校との連携 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (114 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  子供の空間把握に関する研究―環境と造形空間に焦点を当てて―Principal Investigator

    • Principal Investigator
      蝦名 敦子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shibata Gakuen University Junior College
  •  Deep learning and art/craft classes:Focusing on the question of children's perceptions of spacePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ebina Atsuko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hirosaki University
  •  A Study of Art Space in Elementary School: Primarily the Problems of Materials, Place and SpacePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ebina Atsuko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hirosaki University
  •  Building a learning model for arts and crafts utilizing characteristics of elementary schoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      EBINA Atsuko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hirosaki University
  •  The Research and Development of a Curriculum based on the Nebuta Neputa Festivals of the Tsugaru Area

    • Principal Investigator
      OTANI Yoshimitsu
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hirosaki University
  •  A Study on design modeling activities that children will perform with enthusiasm and find uplifting (exciting) from the standpoints of expression and teaching theory

    • Principal Investigator
      TACHIHARA Yoshikazu
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Developing of art educational materials utilizing regional cultural properties : Jomon culture and MunakataPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      EBINA Atsuko
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hirosaki University
  •  Theoretical and Practical Research of Intellectual Education in Elementary Schools Arts and Crafts Class

    • Principal Investigator
      TACHIHARA Yoshikazu
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION
  •  The Purpose and Meaning of Drawing in Basic Art Education : The Geometric Evidence in Two-dimensional Works of ArtPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      EBINA Atsuko
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Hirosaki University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 柴田学園大学短期大学部保育科における「環境」の授業と「中庭整備プロジェクト」―3年目の展開と「食育」への波及効果―2024

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第28号 Pages: 13-22

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02564
  • [Journal Article] 5歳児の造形遊び―紙を丸めた棒を使って―2022

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第27号 Pages: 57-68

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02564
  • [Journal Article] 環境と造形活動に関する一考察―中庭整備プロジェクトを通して―2022

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第27号 Pages: 45-56

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02564
  • [Journal Article] ディープラーニングと「深い学び」2021

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 第125号 Pages: 89-98

    • NAID

      120007008818

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Journal Article] 子供の身体的発達と造形活動による空間把握の一考察―小学校2年次から中学校3年次までの同一学年の授業を通して―2021

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 第42号 Pages: 83-97

    • NAID

      40022568131

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Journal Article] ワークショップ型展覧会を通して見た子供の造形活動の特色2020

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第25号 Pages: 45-55

    • NAID

      40022550913

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Journal Article] 子供の造形活動による空間把握に関する実践的考察―同一の場所で表現活動をした中学2年生と小学6年生の授業を通して2019

    • Author(s)
      蝦名敦子、蒔苗靖子、坂本卓也
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要クロスロード

      Volume: 第23号 Pages: 41-50

    • NAID

      40021940214

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Journal Article] 子どもの造形活動と空間に関する実践的考察―造形遊びと、絵や立体題材の比較を通して―2019

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 第40号 Pages: 51-63

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Journal Article] 図画工作科における「動き」に関する教材開発―「触覚」と「揺れ」に注目して―2019

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第24号 Pages: 81-90

    • NAID

      40022247840

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Journal Article] 「触って見る動く生き物たち」展の成果と課題―展示空間と材料の考察を中心に―2019

    • Author(s)
      蝦名 敦子、馬場 拓也
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第24号 Pages: 45-55

    • NAID

      40022247732

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Journal Article] 同一材料を活用した表現3領域の内容考察―大学生の授業実践を通して―2019

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 第121号 Pages: 81-89

    • NAID

      120006619266

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Journal Article] 子どもの造形活動による空間把握の特性―実践的考察を通して―2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要クロスロード

      Volume: 第22号

    • NAID

      120006393620

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Journal Article] 「みんなでつくるイメージの世界~生き物の形~」展の成果と課題―展示空間とイメージの問題を通して―2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第23号 Pages: 67-79

    • NAID

      40021873648

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Journal Article] 児童のアート空間把握―高学年の造形遊びを通して―2017

    • Author(s)
      蝦名敦子、堤司
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要クロスロード

      Volume: 第21号 Pages: 39-48

    • NAID

      40021206949

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Journal Article] 材料によって広がる造形遊びの展開―新たな教材化の視点を求めて―2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 第49号 Pages: 73-80

    • NAID

      130006594967

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Journal Article] 造形遊びの教育的意義―同一材料に基づいた造形活動と空間把握の諸相を通して―2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 第117号 Pages: 55-64

    • NAID

      120006363388

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Journal Article] 「みんなでつくる形と空間」展の成果と課題―ワークショップ型展覧会の比較考察を通して―2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第22号

    • NAID

      40021585982

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Journal Article] 造形遊びの展示とワークショップ2016

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第21号 Pages: 29-39

    • NAID

      40021222320

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Journal Article] 造形遊びの実践的考察―材料と指導法をめぐって―2016

    • Author(s)
      蝦名敦子、堤司、下山明子、小田桐光佑
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要クロスロード

      Volume: 第20号 Pages: 29-38

    • NAID

      40021278138

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Journal Article] 児童のアート空間把握―中学年の造形遊びを通して―2016

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 第116号 Pages: 61-70

    • NAID

      120006360283

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Journal Article] 東北の子どもの作品展示―「灯ろうで描く私たちの弘前」展―2015

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第20号 Pages: 17-28

    • NAID

      40020833627

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Journal Article] 素材に基づく子どもの表現―二つの立体題材の比較考察から―2015

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 第47号 Pages: 79-86

    • NAID

      40021902286

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Journal Article] 地域の祭りと図画工作教材化の課題―ねぷた灯籠製作の実践を通して―2014

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第19号 Pages: 3-13

    • NAID

      40020435666

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Journal Article] 小学校低学年及び中学年の木工作に関する実践的考察―中学校技術・家庭科[技術分野]との関連を視野に入れて―2014

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 第35号 Pages: 153-163

    • NAID

      110009913011

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 小学校における集団がもたらす造形活動―学校行事と図工科の表現を比較して―2014

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要クロスロード

      Volume: 第18号 Pages: 27-36

    • NAID

      40020074055

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 小学校低学年及び中学年の木工作に関する実践的考察―中学校技術・家庭科[技術分野]との関連を視野に入れて―2014

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 第35号 Pages: 153-163

    • NAID

      110009913011

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] アート空間としての活用―弘前大学教育学部附属小学校を事例として―2014

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 第46号 Pages: 45-52

    • NAID

      40021901429

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 図工科の立体題材から生まれた共同製作―題材「そざいを生かして わたしたちのまち」(3年生)を通して―2013

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第18号 Pages: 33-44

    • NAID

      40020088279

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 図工科の立体題材から生まれた共同製作―題材「そざいを生かして、わたしたちのまち」(3年生)を通して―2013

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第18号 Pages: 33-44

    • NAID

      40020088279

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 図画工作科における地域性を視野に入れた教材化―ねぷたの灯籠製作をめぐって―2013

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要クロスロード

      Volume: 第17号 Pages: 41-50

    • NAID

      40019672440

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 小学校高学年の造形的特徴「奥行き」に関する一考察2013

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育部紀要

      Volume: 第109号 Pages: 17-25

    • NAID

      120005347018

    • URL

      http://hdl.handle.net/10129/5076

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 小学校高学年の造形的特徴「奥行き」に関する一考察2013

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 第109号 Pages: 17-25

    • NAID

      120005347018

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] ペア学級創作活動におけるワークシートの検証―造形遊びの視点から―2012

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 33号 Pages: 121-132

    • NAID

      110009437612

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 図画工作科における木工作題材の検討と課題2012

    • Author(s)
      荒井一成・古川香・堤司・蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 第108号 Pages: 99-106

    • NAID

      120005341830

    • URL

      http://hdl.handle.net/10129/5059

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] ペア学級創作活動におけるワークシートの検証―造形遊びの視点から―2012

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 第33号 Pages: 121-132

    • NAID

      110009437612

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 地域性を取り入れた図工授業の実践―題材「ようこそ、わたしたちのまちへ」を通して―2012

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第17号 Pages: 15-30

    • NAID

      40019712871

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 図工科低学年における鑑賞授業の可能性―表現の実態と鑑賞授業の導入法をめぐって―2011

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌

      Volume: 第43号 Pages: 71-78

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 小学校における「造形遊び」の可能性―ペア学級創作活動を通して―2011

    • Author(s)
      蝦名敦子・成田宣子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要クロスロード

      Volume: 第15号 Pages: 27-36

    • NAID

      40018798673

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 小学校における「造形遊び」の可能性―ペア学級創作活動を通して―2011

    • Author(s)
      蝦名 敦子、成田 宣子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要クロスロード

      Volume: 15号 Pages: 27-36

    • NAID

      40018798673

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 小学校におけるアート空間の創出―弘前大学教育学部附属小学校の試みを通して―2011

    • Author(s)
      蝦名敦子・塚本悦雄
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 第16号 Pages: 13-22

    • NAID

      40019305084

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 小学校におけるアート空間の創出―弘前大学教育学部附属小学校の試みを通して―2011

    • Author(s)
      蝦名 敦子、塚本 悦雄
    • Journal Title

      芸術文化

      Volume: 16号 Pages: 13-22

    • NAID

      40019305084

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 図工科低学年における鑑賞授業の可能性―表現の実態と鑑賞授業の導入法をめぐって―2011

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌

      Volume: 43号 Pages: 71-78

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Journal Article] 中学校における地域の文化財を活用した鑑賞教育の実践的考察2007

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌 第39号

      Pages: 55-62

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530628
  • [Journal Article] 小学校における地域の文化財を活用した鑑賞教育の実践的考察2007

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要クロスロード 第11号

      Pages: 1-10

    • NAID

      40015432768

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530628
  • [Journal Article] Practical observation on junior high school art appreciation classes utilizing local cultural treasures2007

    • Author(s)
      Atsuko Ebina
    • Journal Title

      The Journal for Society of Art Education in University 39

      Pages: 55-62

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530628
  • [Journal Article] 小学校における地域の文化財を活用した鑑賞教材開発-学校教育で求められている鑑賞教育の目的-2007

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要 第97号

      Pages: 39-47

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530628
  • [Journal Article] Developing art appreciation educational materials utilizing regional cultural properties for elementary school : Seeking a purpose of art appreciation at school education2007

    • Author(s)
      Atsuko Ebina
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Education Hirosaki University 97

      Pages: 39-47

    • NAID

      40015428839

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530628
  • [Journal Article] Empirical study using local cultural properties in teaching elementary school art appreciation2007

    • Author(s)
      Atsuko Ebina
    • Journal Title

      Journal for Educational Research Published by the Faculty of Education Hirosaki University 11

      Pages: 1-10

    • NAID

      40015432768

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530628
  • [Journal Article] Preliminary study in the development of appreciation-related teaching materials using local cultural properties : with elementary school teachers as subjects2006

    • Author(s)
      Atsuko Ebina
    • Journal Title

      Annual Review of TOHOKU SOCIETY FOR ARTS AND CULTURES 11

      Pages: 143-153

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530628
  • [Journal Article] 地域の文化財を活用した予備的考察-小学校教員を対象とした実践を通して-2006

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化 第11号

      Pages: 143-153

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530628
  • [Journal Article] Review of the lesson proposal for the open research meeting at a university-affiliated elementary school : the educational significance of "intercommunication" as expressive content in the upper elementary school art class2006

    • Author(s)
      EBINA Atsuko
    • Journal Title

      CROSSROADS Journal for Educational Research Published by the Faculty of Education Hirosaki University No.10

    • NAID

      110004302680

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530561
  • [Journal Article] Thematic Research of "in the Japanese Government Elementary School Curriculum Guidelines" A Case Study-Tachimachi Elementary School-2006

    • Author(s)
      EBINA Atsuko
    • Journal Title

      THE JOURNAL FOR SOCIETY ART EDUCATION IN UNIVERSITY NO 38

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530561
  • [Journal Article] A General Study "Intercommunication" as the New Expressive Content Domain in the Upper Elementary School Art Class2006

    • Author(s)
      EBINA Atsuko
    • Journal Title

      THE JOURNAL FOR THE ASSOCIATION OF ART EDUCATION NO 27

    • NAID

      110004702817

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530561
  • [Journal Article] 地域の文化財を活用した鑑賞教材開発の予備的考察-小学校教員を対象として2006

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化 第11号

      Pages: 143-153

    • NAID

      40015421012

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530628
  • [Journal Article] 小学校学習指導要領「伝え合いたいこと」の題材論的研究-立町小学校授業実践を用いて-2006

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌 第38号

      Pages: 57-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530561
  • [Journal Article] 小学校高学年における新表現内容領域-「伝え合いたいこと」の総括的考察-2006

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学 第27号

      Pages: 55-66

    • NAID

      110004702817

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530561
  • [Journal Article] Preliminary study in the development of appreciation-related teaching materials using local cultural properties -conducted with university students-2005

    • Author(s)
      EBINA Atsuko
    • Journal Title

      TOHOKU SOCIETY FOR ARTS AND CULTURES NO.10

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530561
  • [Journal Article] 地域の文化財を活用した鑑賞教育の実践的考察-大学生を対象として-2005

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化 10

      Pages: 3-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530628
  • [Journal Article] 地域の文化財を活用した鑑賞教材開発の予備的考察-大学生を対象として-2005

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      芸術文化 第10号

      Pages: 3-12

    • NAID

      40007461822

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530561
  • [Journal Article] 小学校学習指導要領「伝え合いたいこと」の実践的研究-小学5年生の実験授業を通して-2005

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      美術教育学(美術科教育学会誌) 第26号

      Pages: 109-121

    • NAID

      110001867584

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530561
  • [Journal Article] Experimental Research of "Intercommunication" in the Japanese Government Elementary School Curriculum Guidelines : A Case Study Class of 5^<th> Grade Students2005

    • Author(s)
      EBINA Atsuko
    • Journal Title

      THE JOURNAL FOR THE ASSOCIATION OF ART EDUCATION NO 26

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530561
  • [Journal Article] 小学校学習指導要領「伝え合いたいこと」(5、6年生)の方法論的考察2004

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌 第36号

      Pages: 89-96

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530561
  • [Presentation] 「中庭整備プロジェクト」から始まった学科間の連携による授業の構築―柴田学園大学短期大学部における実践事例を通して―2024

    • Author(s)
      蝦名敦子、岡本由美子、木村康子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第89回弘前研究例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02564
  • [Presentation] 幼児を対象とした「造形遊び」による場(空間)に関する実践的考察―紙を丸めた棒を使って―2024

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第46回美術科教育学会弘前大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02564
  • [Presentation] 「中庭整備プロジェクト」をめぐる保育の授業への展開―造形活動導入の意義と効果―2023

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第79回弘前研究例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02564
  • [Presentation] 未就学児を対象とした「造形遊び」に関する一考察2023

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02564
  • [Presentation] 環境と造形活動に関する一考察―中庭整備プロジェクトを通して―2022

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第28回東北芸術文化学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02564
  • [Presentation] 紙を丸めた棒による造形活動―2016~19年のワークショップを通して―2020

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 子供の造形活動による空間把握に関する実践的考察―同一の場所で表現活動をした中学2年生と小学6年生の授業を通して―2019

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第41回美術科教育学会北海道大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 「触って見る動く生き物たち」展を振り返って―展示空間の考察を中心に―2019

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第77回仙台研究例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 「動き」に着目した展覧会構想2019

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Organizer
      第25回東北芸術文化学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 図画工作科における「動き」に関する教材開発―「触覚」と「揺れ」に注目して―2019

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Organizer
      第58回大学美術教育学会岐阜大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 子どもの造形活動と空間認識に関する考察2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第24回東北芸術文化学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 同一材料を活用した「A表現」の内容考察―大学生の授業実践を通して―2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第57回大学美術教育学会奈良大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 「みんなでつくるイメージの世界~生き物の形~」展を振り返って―展覧会の成果と今後の課題を求めて―2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第75回研究例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 子どもの造形活動と空間に関する一考察―造形遊びと絵や立体題材の比較を通して―2018

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第40回美術科教育学会滋賀大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 「みんなでつくる形と空間」展を振り返って2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第72回長崎研究例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 児童のアート空間把握―高学年の造形遊びを通して―2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第39回美術科教育学会静岡大会
    • Place of Presentation
      静岡県コンベンションアーツセンター(静岡市)
    • Year and Date
      2017-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] 子どもの造形活動における空間把握2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第23回東北芸術文化学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 子どもの造形活動における空間把握の特性2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第56回大学美術教育学会広島大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04734
  • [Presentation] 造形遊びの展示とワークショップ2017

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第71回研究例会
    • Place of Presentation
      弘前大学(弘前市)
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] 造形遊びの展示構想2016

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第22回東北芸術文化学会大会
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザ(仙台市)
    • Year and Date
      2016-07-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] 児童のアート空間把握―造形遊びの材料との関わりから―2016

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第38回美術科教育学会大阪大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] よさ・美しさについて2016

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第69回全国造形教育研究大会宮城大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(仙台市)
    • Year and Date
      2016-11-11
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] 東北の子どもの作品展示―「灯ろうで描く私たちの弘前」展―2015

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第68回研究例会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-10-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] 地域の祭りと図画工作教材化の課題―ねぷた灯籠製作の実践を通して―2015

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第67回研究例会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2015-02-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] ねぷた灯籠製作をめぐる子どもの表現と教材の展開2015

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第54回大学美術教育学会横浜大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] 児童のアート空間把握―中学年の造形遊びを通して―2015

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第37回美術科教育学会新潟大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] ねぷた灯籠製作をめぐる子どもの表現と展開―製作・鑑賞・展示―2015

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第21回東北芸術文化学会大会
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザ
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] 素材に基づく子どもの表現―二つの立体題材の比較考察から―2014

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第53回大学美術教育学会福井大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2014-10-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] 小学校における集団がもたらす造形活動―学校行事と図工科の表現を比較して―2014

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第36回美術科教育学会奈良大会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2014-03-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 中学生によるアート空間での試み2014

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第20回東北芸術文化学会大会
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザ(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381170
  • [Presentation] 図工科の立体題材から生まれた共同製作―題材「そざいを生かして、わたしたちのまち」(3年生)を通して―2014

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第65回研究例会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2014-02-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 木工作に関する実践的考察―小学校2年と4年の授業を通して―2013

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第35回美術科教育学会島根大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2013-03-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 小学校におけるアート空間に関する一考察2013

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第52回大学美術教育学会京都大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2013-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] アート空間の活用―弘前大学教育学部附属小学校を事例として―2013

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第19回東北芸術文化学会大会
    • Place of Presentation
      石巻専修大学
    • Year and Date
      2013-07-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 小学校におけるアート空間の創出―弘前大学教育学部附属小学校の試みを通して―2012

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 小学校におけるアート空間の創出―弘前大学教育学部附属小学校の試みを通して―2012

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第34回美術科教育学会新潟大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2012-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 小学校における環境とアート空間に関する一考察2012

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会60回研究例会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2012-02-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 中学校技術分野との関連を配慮した木工作―小学校中学年の授業実践を通して―2012

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第61回研究例会
    • Place of Presentation
      福岡県立ももち文化センター
    • Year and Date
      2012-10-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 図画工作科における地域性を視野に入れた教材化2012

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第51回大学美術教育学会大分大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2012-10-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 地域性を取り入れた図工授業実践2012

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第18回東北芸術文化学会大会
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザ
    • Year and Date
      2012-07-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 小学校における環境とアート空間に関する一考察2012

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会例会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 小学校高学年の造形的特徴「奥行き」に関する一考察2011

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第50回大学美術教育学会宮城大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 異学年による造形遊びの展開2011

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第33回美術科教育学会富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2011-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] ペア学級創作活動におけるワークシートの検証―造形遊びの視点から―2011

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第17回東北芸術文化学会大会
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザ
    • Year and Date
      2011-07-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 小学校高学年の造形的特徴「奥行き」に関する一考察2011

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] ペア学級創作活動におけるワークシートの検証―造形遊びの視点から―2011

    • Author(s)
      蝦名 敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 図工科低学年の鑑賞授業に関する一考察2010

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第49回大学美術教育学会東京大会
    • Place of Presentation
      武蔵野美術大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 図工科低学年における鑑賞授業の有効性について2010

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第16回東北芸術文化学会大会
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザ
    • Year and Date
      2010-07-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 図工科の鑑賞教材に関する一考察―弘前大学教育学部附属小学校6年生の授業実践を通して―2010

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第56回研究例会
    • Place of Presentation
      弘前市百石町展示館
    • Year and Date
      2010-02-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 木工作に関する実践的考察―小学校2年と4年の授業を通して

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第35回美術科教育学会島根大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 図工科の立体題材から生まれた共同製作

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      東北芸術文化学会第65回研究例会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • [Presentation] 地域性を取り入れた図工授業の実践

    • Author(s)
      蝦名敦子
    • Organizer
      第18回東北芸術文化学会大会
    • Place of Presentation
      仙台市情報・産業プラザ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531150
  • 1.  TACHIHARA Yoshikazu (10136369)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  OTANI Yoshimitsu (40333702)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SATOU Hiroaki (70249944)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KANEKO Yoshimasa (20263965)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  ASANO Haruyuki (40143044)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  NAGASE Tatsuya (30333917)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  NIIZEKI Shinya (80324557)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KOGAWA Kaoru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  TSUTSUMI Tsukasa
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  SHIMOYAMA Akiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi