• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ISHIZAKI Takashi  石崎 貴士

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 20323181
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京理科大学, 教養教育研究院神楽坂キャンパス教養部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 山形大学, 大学院教育実践研究科, 教授
2016 – 2020: 山形大学, 大学院教育実践研究科, 准教授
2015: 山形大学, その他の研究科, 准教授
2014: 山形大学, 大学院教育実践研究科, 准教授
2013: 山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 … More
2012 – 2013: 山形大学, 教育文化学部, 准教授
2011: 山形大学, 地域教育文化学部, 准教授
2007 – 2008: 山形大学, 地域教育文化学部, 准教授
2006: 山形大学, 地域教育文化学部, 助教授
2004: Yamagata University, Faculty of Education, Associate Professor, 教育学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / 教科教育 / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
第二言語習得理論 / 第二言語習得 / ストループテスト / 言語情報処理過程 / 教育系心理学 / 言語処理モデル / 音声反応形式 / 書記体系 / 言語カテゴリーの境界線 / バイリンガル / シミュレーション / コネクショニズム / システム構築 … More
Except Principal Investigator
… More NTSC / LAN / 外国語教育 / 日本語教育月刊誌 / オンライン研究 / 発音 / 女性語 / 新国語教本 / 国語講習所 / 昭和20年 / 会話書 / 中国語 / 台湾 / 資料研究 / 国立台湾図書館 / 教授細目 / 日本語教科書 / 中国語会話書 / 台湾語会話書 / 日本語教育史 / 日本語史 / Foreign Language Education / LL Syatem / Infra-red Ray / LL / 赤外線 / 英語教育 / 教育工学 / 英語 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (27 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  ストループテストを活用した言語情報処理過程の検証:二言語間の書記体系に注目してPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      石崎 貴士
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Taiwanese Conversation Books and Japanese Language Textbooks in Taiwan from the Meiji period to 1945

    • Principal Investigator
      SONODA Hirofumi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Doho University
      Yamagata University
  •  Verification of the L1 and L2 information processing model using a computer-controlled verbal-response Stroop testPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIZAKI Takashi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  A Connectionist Study of Second Language Acquisition: Verified by Two Different SimulatorsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIZAKI Takashi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Development of a computer-controlled verbal-response Stroop testPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIZAKI Takashi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Incorporation of Time-scale Modification of Teaching Materials with or without Subtitles into Learning and Instructional System for Foreign Language Education

    • Principal Investigator
      NAKANISHI Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Incorporation of Three Infra-red Rays Transfer on the Different Wavelength into Learning and Instructional System for Foreign Language Education

    • Principal Investigator
      NAKANISHI Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Yamagata University

All 2024 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Investigating Within-Language and Between-Language Stroop Interference in Second Language Learners2020

    • Author(s)
      Takashi ISHIZAKI, Ju-Huei WU
    • Journal Title

      TELES Journal

      Volume: 40 Pages: 41-55

    • NAID

      40022264412

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02965
  • [Journal Article] Some More Evidence on Within- and Between-Language Stroop Interference in Japanese-English Bilinguals2019

    • Author(s)
      Takashi ISHIZAKI
    • Journal Title

      TELES Journal

      Volume: 39 Pages: 59-71

    • NAID

      40021959287

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02965
  • [Journal Article] 母語と第二言語で生じるストループ効果:言語処理モデルをめぐる先行研究の再考2018

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 第38号 Pages: 1-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02965
  • [Journal Article] 日本語と英語のバイリンガルによる統語の学習:コネクショニストモデルによるシミュレーション2017

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 37 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580105
  • [Journal Article] 第二言語学習者における言語カテゴリーの境界線:コネクショニストモデルによるシミュレーション2016

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 36 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580105
  • [Journal Article] バイリンガルにおける言語カテゴリーの境界線:コネクショニストモデルによるシミュレーション2015

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 35 Pages: 1-13

    • NAID

      40020508382

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580105
  • [Journal Article] 第二言語(英語)におけるストループ効果 : 母語(日本語)の書記体系との関連から2014

    • Author(s)
      石崎貴士, 中西達也
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 第34号 Pages: 1-11

    • NAID

      40020103722

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652129
  • [Journal Article] 第二言語(英語)におけるストループ効果:母語(日本語)の書記体系との関連から2014

    • Author(s)
      石崎 貴士、中西 達也
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 34 Pages: 1-11

    • NAID

      40020103722

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652129
  • [Journal Article] 日本語における表記方法の違いが第二言語のストループ効果に及ぼす影響について2013

    • Author(s)
      石崎貴士, 中西達也
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 第33号 Pages: 11-18

    • NAID

      40019676349

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652129
  • [Journal Article] 日本語字幕付き英語音声映像教材の聴解と学習者の作動記憶容量との関係について2012

    • Author(s)
      石崎貴士, 中西達也
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 第32号 Pages: 43-55

    • NAID

      40019342766

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652129
  • [Presentation] Expectancy grammar as a language acquisition model from a connectionist perspective2024

    • Author(s)
      Takashi Ishizaki
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00646
  • [Presentation] 母語と第二言語で生じるストループ効果:理論的・方法論的な課題と検証2019

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Organizer
      銘傳大學2019年國際學術研討會
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02965
  • [Presentation] 母語と第二言語で生じるストループ効果:理論的・方法論的な代案の再検証2018

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会京都研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02965
  • [Presentation] 母語と第二言語で生じるストループ効果:言語処理モデルをめぐる再検証2017

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02965
  • [Presentation] 日本語と英語のバイリンガルによる統語学習のシミュレーション:コネクショニストモデルを応用した第二言語習得研究2016

    • Author(s)
      石崎 貴士, 中西 達也
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580105
  • [Presentation] 第二言語学習者の言語カテゴリーにおける境界線:コネクショニストモデルを応用したシミュレーション2015

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学(熊本県熊本市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580105
  • [Presentation] コネクショニスト・モデルを応用したバイリンガル研究:言語カテゴリーにおける境界線のシミュレーション2014

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      徳島大学常三島キャンパス(徳島県徳島市)
    • Year and Date
      2014-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580105
  • [Presentation] 英語(第二言語)におけるストループ効果 : 日本語(母語)の表記方法からの考察2013

    • Author(s)
      石崎貴士
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2013-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652129
  • [Presentation] 第二言語におけるストループ効果と母語における表記方法の違いとの関係について2012

    • Author(s)
      石崎貴士
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学日進キャンパス(愛知県日進市)
    • Year and Date
      2012-08-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652129
  • [Presentation] コネクショニストモデルを応用した第二言語習得研究の可能性2012

    • Author(s)
      石崎貴士
    • Organizer
      筑波英語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県つくば市)
    • Year and Date
      2012-06-23
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652129
  • [Presentation] 学習者のストループ効果が日本語字幕付き英語音声映像教材の聴解に及ぼす影響について2008

    • Author(s)
      石崎貴士, 中西達也
    • Organizer
      『第34回全国英語教育学会東京研究大会発表予稿集』pp. 438-439
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18320087
  • [Presentation] 学習者のストループ効果が日本語字幕付き英語音声映像教材の聴解に及ぼす影響について2008

    • Author(s)
      石崎貴士, 中西達也
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会東京研究大会発表予稿集
    • Year and Date
      2008-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18320087
  • [Presentation] 映像教材における日本語字幕と学習者のストループ効果との関係について2007

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2007-08-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18320087
  • [Presentation] 映像教材における日本語字幕と学習者のストループ効果との関係について2007

    • Author(s)
      石崎貴士, 中西達也
    • Organizer
      第33回全国英語教育学会大分研究大会発表予稿集I
    • Year and Date
      2007-08-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18320087
  • [Presentation] 第二言語におけるストループ効果と母語における表記方法の違いとの関係について

    • Author(s)
      石崎 貴士、中西 達也
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学日進キャンパス(愛知県日進市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652129
  • [Presentation] コネクショニストモデルを応用した第二言語習得研究の可能性

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Organizer
      筑波英語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県つくば市)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652129
  • [Presentation] 英語(第二言語)におけるストループ効果:日本語(母語)の表記方法からの考察

    • Author(s)
      石崎 貴士、中西 達也
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23652129
  • 1.  NAKANISHI Tatsuya (10217771)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 2.  SONODA Hirofumi (10325590)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  TOMITA Kaoru (00227620)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  NAKAYAMA Kazuo (10180431)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  YAMAGUCHI Tsuneo (80146745)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi