• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nishidate Arisa  西館 有沙

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NISHIDATE Arisa  西館 有沙

Less
Researcher Number 20447650
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 富山大学, 学術研究部教育学系, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 富山大学, 学術研究部教育学系, 准教授
2017 – 2018: 富山大学, 人間発達科学部, 准教授
2010 – 2015: 富山大学, 人間発達科学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 08010:Sociology-related / Educational psychology / Educaion
Except Principal Investigator
Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
発達障害 / 備蓄品 / 自然災害 / 発達障害児 / 災害 / 備品 / 施設形態 / 避難所 / 自己効力感 / 疑似体験 … More / 共同学習 / 交流 / 先行研究 / 発達障害理解教育 / 合理的配慮 / 教育効果 / 大学生 / 障害理解 / 文献の整理 / 教育実践 / 教育モデル / 障害理解教育 / 海外事例の収集 / 抑制効果 / 啓発ポスター / 啓発看板 / 啓発教育 / 啓発に関するニーズ / 認識 / 中学生 / 小学生 / 啓発方法 / 地方自治体 / ポスター / 看板 / 啓発 / 不正利用 / 障害者用駐車スペース … More
Except Principal Investigator
認識 / 成人 / 研修 / プログラム / 理解教育 / 幼児 / 販売員 / 中学生 / 小学生 / 保育 / 教育プログラム / 障害理解 / 発達障害 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (29 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  自然災害時の発達障害児への適切な支援を実現するための環境整備のあり方の提案Principal Investigator

    • Principal Investigator
      西館 有沙
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 08010:Sociology-related
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Developing an Educational Model for Understanding Developmental Disabilities to Build Reasonable Accommodation ReadinessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nishidate Arisa
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Effects on education of the parking space reserved for person with disabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nishidate Arisa
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Development of a program for understanding developmental disabilities in childcare, schools, and corporations

    • Principal Investigator
      TOKUDA KATSUMI
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba

All 2020 2018 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 子どもの発達障害理解を促す授業の実践-自閉症スペクトラムにみられる「コミュニケーション上の困難」を知る取り組み-2014

    • Author(s)
      西館有沙, 徳田克己
    • Journal Title

      障害理解研究

      Volume: 15巻(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] Pedagogical Practice to Promote Understanding of Developmental Disability among Junior High School Students : Through Case Studies of Individuals with Paresthesia2013

    • Author(s)
      NISHIDATE A. & TOKUDA K.
    • Journal Title

      The Asian Journal of Disable Sociology

      Volume: 13 Pages: 1-16

    • NAID

      40019913192

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] 発達障害児の学校生活を描いた物語『架け橋』の内容分析2012

    • Author(s)
      西館有沙,徳田克己
    • Journal Title

      全南大学東アジア研究所紀要

      Volume: 3 Pages: 19-24

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] 発達障害に関する幼児の認識2012

    • Author(s)
      水野智美, 西館有沙, 徳田克己
    • Journal Title

      障害理解研究

      Volume: 14巻 Pages: 1-10

    • NAID

      120005246601

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] 発達障害に関する幼児の認識2012

    • Author(s)
      水野智美,西館有沙,徳田克己
    • Journal Title

      障害理解学研究

      Volume: 14 Pages: 1-10

    • NAID

      120005246601

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 大学における発達障害理解教育のモデルの作成(1)-授業案の作成と実践-2020

    • Author(s)
      西館有沙・水野智美・徳田克己
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13913
  • [Presentation] 小学生から大学生までを対象にした身体障害理解教育に関する研究の内容とその特徴2018

    • Author(s)
      西館有沙・水野智美・徳田克己
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13913
  • [Presentation] 小学生から大学生までを対象にした知的障害や発達障害の理解教育に関する研究の動向2018

    • Author(s)
      西館有沙・水野智美・徳田克己
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13913
  • [Presentation] 精神障害理解教育に関する論文の内容とその特徴2018

    • Author(s)
      西館有沙・水野智美・徳田克己
    • Organizer
      日本公衆衛生学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13913
  • [Presentation] 障害者用駐車スペースの啓発看板は不正利用を抑制するか2014

    • Author(s)
      西館有沙・水野智美・徳田克己
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730650
  • [Presentation] 発達障害理解指導に関する小学校教員の認識22013

    • Author(s)
      西館有沙
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター, 札幌市
    • Year and Date
      2013-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害理解指導に関する中学校教員の認識2-発達障害児への教員の対応とクラスメートの理解促進に関する教員の考え-2013

    • Author(s)
      西館有沙
    • Organizer
      アジア子ども支援学会
    • Place of Presentation
      ノーホークホテル, ベトナム, ホーチミン
    • Year and Date
      2013-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害理解指導に関する中学校教員の認識12012

    • Author(s)
      西館有沙
    • Organizer
      日本障害理解学会
    • Place of Presentation
      富山大学, 富山市
    • Year and Date
      2012-11-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害理解指導に関する小学校教員の認識12012

    • Author(s)
      西館有沙
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      専修大学, 川崎市
    • Year and Date
      2012-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害に関する中学生の認識2011

    • Author(s)
      西館有沙
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      日本大学, 東京都
    • Year and Date
      2011-09-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害に関する小学生の認識12011

    • Author(s)
      西館有沙
    • Organizer
      日本公衆衛生学会
    • Place of Presentation
      秋田県民会館, 秋田市
    • Year and Date
      2011-10-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害に関する小学生の認識22011

    • Author(s)
      西館有沙
    • Organizer
      日本障害理解学会
    • Place of Presentation
      筑波大学, つくば市
    • Year and Date
      2011-11-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害理解指導に関する小学校教員の認識2

    • Author(s)
      西館有沙、水野智美、徳田克己
    • Organizer
      第77回日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害幼児に用いる絵カードに関する研究1

    • Author(s)
      水野智美,徳田克己,西館有沙.
    • Organizer
      日本教材学会第25回大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 障害者用駐車スペースの啓発看板は不正利用を抑制するか

    • Author(s)
      西館有沙
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学今出川キャンパス
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730650
  • [Presentation] 発達障害理解指導に関する小学校教員の認識1

    • Author(s)
      西館有沙,水野智美,徳田克己
    • Organizer
      日本心理学会第76大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害理解指導に関する中学校教員の認識2

    • Author(s)
      西館有沙,徳田克己,水野智美.
    • Organizer
      The 5th Asian Society of Child Care
    • Place of Presentation
      ノーフォークホテル(ベトナム、ホーチミン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害児の保護者がクラスメートに伝えたい内容-障害理解の視点から-

    • Author(s)
      吉田映理子,水野智美,西館有沙,西村実穂,徳田克己.
    • Organizer
      第71回日本公衆衛生学会総会
    • Place of Presentation
      山口市民会館(山口市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 障害者用駐車スペースの不正利用は駐車場の混雑に影響を受けているのか

    • Author(s)
      西館有沙
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学朝倉キャンパス
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730650
  • [Presentation] 幼稚園・保育所に勤務している発達障害のある保育者に対する支援1

    • Author(s)
      野智美,徳田克己,西館有沙,西村実穂,安心院朗子,大越和美,白石晴香
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 啓発看板の設置前後における障害者用駐車スペースの利用状況の変化

    • Author(s)
      西館有沙
    • Organizer
      日本交通心理学会
    • Place of Presentation
      青森市民ホール
    • Year and Date
      2014-06-07 – 2014-06-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730650
  • [Presentation] 保育の場における発達障害に関する理解指導3

    • Author(s)
      水野智美・徳田克己・西館有沙・西村実穂・大越和美・安心院朗子・小野聡子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第23回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害のある幼児が示す問題行動への保育者の対応

    • Author(s)
      水野智美、徳田克己、西館有沙
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 保育の場における発達障害に関する理解指導I-保育者は発達障害のある子どもについて周囲の子どもたちにどのように伝えているか

    • Author(s)
      水野智美,西館有沙,安心院朗子,西村実穂,大越和美,徳田克己
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(つくば市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • 1.  TOKUDA KATSUMI (30197868)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 2.  MIZUNO Tomomi (90330696)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 10 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi